VEGA!

Hebt u vragen en/of opmerkingen over de vereniging? Brand maar los!

Moderators: Rick, Rorrim

Plaats reactie
marjan
Leefwijze: veganist

Re: VEGA!

Bericht door marjan » do jun 12, 2008 17:18

Marla schreef:"Wat eten we dan wel" vind ik ook altijd een goede rubriek, en ik vind het leuk om te lezen. Ik denk soms wel dat door de tips die er achteraf gegeven worden het nog steeds erg moeilijk lijkt om gezond te leven als veganist. Ik eet zelf ook lang niet elke dag een groene bladgroente bijvoorbeeld, en met lijnzaadolie houd ik ook amper rekening. Ik zou zelf de nadruk meer op 'lekker' leggen dan op gezond. Ik denk namelijk dat de vooroordelen die er bestaan vooral gericht zijn op het idee dat je niet lekker zou kunnen eten als veganist. De tips zijn denk ik wel waardevol voor de persoon zelf, dus misschien is het een idee om die gewoon door te mailen oid.
Ik word gevraagd door de redactie van de Vega! om er juist iets voedingstechnisch over te zeggen... Er schijnen namelijk ook voldoende mensen te zijn die het wel interessant vinden om mijn reacties te lezen...

Maar als geheel beeld van een veganistische voedingswijze kan ik het wel met je eens zijn dat het zinvol zou zijn om in het blad vooral uit te stralen dat je op simpele wijze ook heel goed en gezond veganistisch kunt eten. Ik zal er evan aan denken bij de toonzetting als ik weer een reactie moet schrijven :) . Misschien kan ik er wat mee... Alleen die van Marloes is al weg...

Marla

Bericht door Marla » do jun 12, 2008 17:46

marjan schreef:
Ik word gevraagd door de redactie van de Vega! om er juist iets voedingstechnisch over te zeggen... Er schijnen namelijk ook voldoende mensen te zijn die het wel interessant vinden om mijn reacties te lezen...
Ooooh, ik vind het zelf ook erg interessant om te lezen! Ik ben meestal niet zo heel erg bezig met gezondheid, maar er staan zeker wel dingen in waarvan ik denk "hmm misschien toch ook eens op letten". Het is ook wel lastig afwegen denk ik, want het is wel goed om mensen over hun gezondheid te informeren natuurlijk.
Misschien dat het gewoon meer iets is dat mij opvalt, omdat ik er zelf niet zo mee bezig ben, krijg ik al snel zoiets van "oh jee, moet ik daar óók al rekening mee gaan houden, pffff" en dan ben ik bang dat niet-vegans al helemaal zoiets hebben.
Misschien zou je de toon iets kunnen veranderen, dat er daardoor minder een 'moeten' gevoel achter komt te zitten. In plaats van :"elke dag groene bladgroente" kun je zeggen: "je zou iets vaker groene bladgroente kunnen eten, want....". In het eerste geval lijkt het alsof je heel erg zondigt als je dat niet elke dag eet, terwijl ik denk dat lang niet alle veganisten zich daar aan houden.

Framboos

Bericht door Framboos » do jun 12, 2008 18:13

Ik snap wel wat Marla bedoelt, maar ik vind het wel goed dat dat die rubriek er is, omdat niet-vegans zo wel kunnen zien dat je dus wel gezond kúnt eten.

Hmm, ik vond dat van die groene bladgroente eigenlijk wel goed, want dat is juist eigenlijk wel iets waar alle vegans naar zouden moeten streven en zo krijgen ze dat misschien een beetje mee.

Edit: 't eigenlijk netzoiets als niet-vegan analyses, waarin ze zeggen dat mensen meer melk moeten drinken.

Marla

Bericht door Marla » do jun 12, 2008 20:46

Framboos schreef:Ik snap wel wat Marla bedoelt, maar ik vind het wel goed dat dat die rubriek er is, omdat niet-vegans zo wel kunnen zien dat je dus wel gezond kúnt eten.

Hmm, ik vond dat van die groene bladgroente eigenlijk wel goed, want dat is juist eigenlijk wel iets waar alle vegans naar zouden moeten streven en zo krijgen ze dat misschien een beetje mee.

Edit: 't eigenlijk netzoiets als niet-vegan analyses, waarin ze zeggen dat mensen meer melk moeten drinken.
Bij mij werken dat soort dingen juist averechts maar ik ben misschien gewoon een beetje tegendraads. Ik eet alleen dingen omdat ik het lekker vind en omdat ik me er goed bij voel, niet omdat iemand zegt dat ik het moet doen. Ik ben dol op groente dus ik eet vrij veel ervan, maar ik eet gewoon datgene waar ik die dag zin in heb. Wat is er dan met groene bladgroente dat het zo belangrijk is eigenlijk?

Framboos

Bericht door Framboos » do jun 12, 2008 21:39

Calcium.

Ik wil trouwens wel weten hoe ik gezond kan eten (vind ik echt fascinerend, voedsel en gezondheid). Dat is het verschil dan denk ik. Gezond en lekker trouwens... hoewel, ik zou rustig wheatgrass gaan drinken als het makkelijk verkrijgbaar was, en dat is vies, en ik kan nog wel een hele lijst verzinnen. :mrgreen:

lena

Bericht door lena » vr jun 13, 2008 8:36

Groene bladgroenten bevatten echt heel veel vitamines en mineralen, ook bijvoorbeeld vitamine K (belangrijk voor gezonde botten). Ze bevatten ook veel andere phytonutrienten. Ik doe tegenwoordig diepvriesblokjes boerenkool door mijn shakes: ik proef de boerenkool niet en het is een makkelijke manier om bladgroenten te eten.

Ik ben heel geinteresseerd in gezonde voeding, en ik denk dat het belangrijk is dat Vega er aandacht aan besteed, vooral omdat er nog steeds zoveel misverstanden bestaan over vegan eten. Ik vind het wel belangrijk om hoofd- en bijzaken wat te scheiden. Groene bladgroenten zijn belangrijk, maar ECHT belangrijk zijn zaken als vitamine B12 en D. Ik denk dat er een gevaar is dat mensen overweldigd raken met gezondheidsinformatie en dan helemaal niets meer doen omdat ze denken dat ze het toch nooit goed kunnen doen.

Wat mij betreft zou er ook veel prioriteit gegeven mogen worden aan de lekker-kant. Toen ik op mijn achttiende voor het eerst veganist werd at ik echt ontzettend slecht, en ik dacht dat dat nou eenmaal zo was, het was echt opofferen. Nu heb ik goede kookboeken en vind ik dat ik helemaal niets meer mis en voelt vegan eten helemaal niet als opofferend. Zeker voor veganisten die in hun omgeving niemand kennen die ook vegan is, kan Vega denk ik stimuleren om vegan te blijven, en echt lekker eten is daarbij heel belangrijk.

Marla

Bericht door Marla » vr jun 13, 2008 9:38

Hmm, misschien is het een idee om een groene-bladgroente draad te openen, we gaan nu wel een beetje erg off-topic.

Ik weet het niet, het doet me gewoon allemaal nooit zo veel. Ik wil natuurlijk wel gezond zijn maar ik heb het gevoel dat ik dat ook wel redelijk ben. Volgens mij zit er een enorm grijs gebied tussen heel ongezond leven en heel gezond leven en ik vraag me af of je er daadwerkelijk ouder op wordt als je van 'redelijk gezond' naar 'heel gezond' eten gaat. Ironisch gezien is juist een van de veganisten in mijn omgeving die wel erg bezig was met gezond eten vorig jaar op 25 jarige leeftijd overleden, dus dan denk ik ook :"waar doe je het dan eigenlijk voor?" Gezondheid heeft volgens mij ook voor een groot deel met je gemoedstoestand te maken, en als ik allerlei dingen moet gaan eten die ik niet lekker vind word ik er niet gelukkiger op dus ook niet gezonder :wink:

Ik ben overigens wel benieuwd wat Marjan van mijn voedingspatroon vindt, dus moet ik misschien ook maar eens meedoen aan die rubriek :)

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » vr jun 13, 2008 10:40

Ik heb even een nieuw topic aangemaakt in veganisme en gezondheid.

http://www.veganisme.org/phpBB3/viewtop ... =25&t=5276" target="_blank

Discussie over gezond eten/lekker eten graag daar voortzetten.
Opmerkingen etc. over de Vega! kunnen hier natuurlijk wel gewoon geplaatst blijven worden.

Groeten,
Rick

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » vr jun 13, 2008 21:50

Ik heb de Vega! nog steeds niet. :?

veglife

Bericht door veglife » zo jun 15, 2008 11:53

Dick schreef:Ik heb de Vega! nog steeds niet. :?
Erg vervelend Dick. Ik heb de Vega! wel ontvangen. Ik vind dat tie goed gevuld is met veel leuke en informatieve verhalen.

Marlies
Contacteer:

Bericht door Marlies » ma jun 16, 2008 21:48

Het is wel grappig om de reacties te lezen op Vega! en ook zeker nuttig. Grappig is het vooral omdat ik in de kritiek dat het blad een te alternatieve uitstraling heeft mezelf van enkele jaren terug herken. Werk nu alweer enige jaren voor Vega! en die kritiek is afgenomen. Denk dat het blad de laatste jaren zeker minder (eenzijdig) alternatief is geworden en aan de andere kant is het vooral dat ik me steeds meer afvraag hoe het dan anders zou moeten. De oplossing lijkt veelal gezocht te worden in jong, hip en meegaand met de mode en dat doen nu juist bijna alle bladen. Ook het blad van de Natuurwinkel is nauwelijks meer te onderscheiden van Albert Heijns Allerhande. Het ziet er mooi uit daar niet van, maar inmiddels vind ik het leuk om eens wat anders tegen te komen.

Ben het er wel mee eens dat je vooroordelen niet alleen maar moet bevestigen. Al ben ik inmiddels van mening dat je evenmin krampachtig moet proberen ze te vermijden, maar dat is mijn persoonlijke mening. Wat we met Vega! al sinds enige tijd proberen is om een mix te maken van zoveel mogelijk verschillende artikelen. Wat meer bij de tijd en juist niet vooroordeelbevestigend zoals de columns van Lisette Kreischer (Veggie in Pumps), de wat stekelige columns van Lysan van Winden die zelf geen veganist is maar meer het leven van een niet-veganist met een vega-partner beschrijft (wel als iemand met veel sympathie voor het veganisme). Zij had ook de column Transivoor geschreven wat helaas niet vermeld is. Vond 'm zelf erg grappig moet ik zeggen net als bijv. haar eerste column twee nrs ervoor waarin ze beschrijft hoe ze met haar vriendin een oven wil kopen maar overal de afbeelding van een varken oid op staat.
Verder wordt gestreefd naar afwisseling wat betreft meer human intereststukken (interviews) met meer beschouwende stukken en afwisseling van wat alternatieve met juist weinig alternatieve e.d. Dit lukt niet altijd en smaken blijven verschillen natuurlijk. Ook voor mij als redacteur geldt dat sommige stukken mij meer dan andere aanspreken. Ben zelf helemaal niet van de typisch alternatieve kant, maar vind dat daar wel enige ruimte voor mag zijn, tenslotte spreekt het veel abonnees juist weer wel aan. De lezersgroep is nogal divers is mijn idee.

Desalniettemin is het goed om feedback te krijgen. Zo is ook een rubriek als Eetdagboek ontstaan en het blijkt dat juist die rubriek veel mensen aanspreekt. Zo proberen we ook meer dan voorheen wel gebeurde aandacht aan dierenzaken te besteden zoals nu het artikel over Open Rescue. We zijn natuurlijk afhankelijk van de interesses en mogelijkheden van de Vega!-vrijwilligers en wie er kopij aanleveren, maar die groep is vrij divers gelukkig. Ideeën en suggesties blijven welkom dus evalueer gerust elk nummer. Zo vond ik het echt verrassend te lezen hoe Vegagroentje hier mensen tegen de haren instrijkt. Blijkbaar lees ik het anders, wellicht omdat ik de schrijver van iets meer dan alleen het stuk ken in dit geval. En omdat ik enthousiast was moet ik zeggen dat iemand zijn kind sekse-neutraal probeert op te voeden in een tijd waarin bijna iedereen overtuigd lijkt van essentiële sekseverschillen. En er staat ook in dat in eerste instantie niet-vega voeding werd gegeven want er was nu eenmaal niet zo snel iets anders voor handen en later werd niet zo'n punt gemaakt van vit. D3. Misschien ben ik al zoveel gewend, dat ik het dan al niet meer sektarisch vind, haha.

Nu ja, nogmaals, blijf svp feedback geven, erg zinvol. Ik heb hierboven wat achtergrondinfo over wat er bij Vega! achter de schermen een beetje speelt gegeven.

Marla

Bericht door Marla » di jun 17, 2008 8:06

Marlies schreef:Zo vond ik het echt verrassend te lezen hoe Vegagroentje hier mensen tegen de haren instrijkt. Blijkbaar lees ik het anders, wellicht omdat ik de schrijver van iets meer dan alleen het stuk ken in dit geval. En omdat ik enthousiast was moet ik zeggen dat iemand zijn kind sekse-neutraal probeert op te voeden in een tijd waarin bijna iedereen overtuigd lijkt van essentiële sekseverschillen.
Het ging er mij vooral om dat er in stond dat ze hoopten dat 'het' in de toekomst ook sekseneutraal zou blijven. Ik weet niet hoor, ik zal wel weer heel politiek incorrect zijn maar er zijn toch gewoon verschillen tussen mannen en vrouwen? Ik snap dat het bij een baby nog niet zo speelt, en ik vind het ook onzin om een klein kind echt als jongetje of als meisje op te voeden (blauwe vs. roze kleding, autootjes vs. poppen) maar op een gegeven moment gaat een kind zich onder invloed van de geslachtshormonen gewoon ontwikkelen en zal je sowieso niet echt meer kunnen verbergen wat de sekse is. Als ik lees dat ze hopen dat het kind sekse-neutraal blijft dan krijg ik echt visioenen van een kind dat strak ingepakt wordt om borstgroei te verbergen, dat soort dingen.

Verder kan ik me wel vinden in wat je schrijft, en het is natuurlijk ook makkelijk om van de zijlijn te roepen dat de inhoud van het blad niet deugt. Het is ook onmogelijk om iedereen tevreden te stellen, dat snap ik best. Het ging er mij alleen vooral om dat het voor 'buitenstaanders' (niet veganisten) soms heel raar over kan komen. Maar goed, ik weet ook niet zo goed wat jullie met de Vega! willen, als het alleen voor de NVV leden is (die voor een groot deel al vegan zullen zijn of in ieder geval al het een en ander weten erover) dan is het zo natuurlijk prima, ik denk niet dat iemand weer vlees gaat eten door de inhoud van het blad ;)

Gast

Bericht door Gast » di jun 17, 2008 19:02

Marla schreef: [..] ik vind het ook onzin om een klein kind echt als jongetje of als meisje op te voeden (blauwe vs. roze kleding, autootjes vs. poppen) maar op een gegeven moment gaat een kind zich onder invloed van de geslachtshormonen gewoon ontwikkelen en zal je sowieso niet echt meer kunnen verbergen wat de sekse is. Als ik lees dat ze hopen dat het kind sekse-neutraal blijft dan krijg ik echt visioenen van een kind dat strak ingepakt wordt om borstgroei te verbergen, dat soort dingen.
Zo had ik het nog niet gelezen, maar ik zie de pogingen voor me :lol:. Kan je geruststellen dat het om het eerste gaat. Dat vind ik zelf erg aan te prijzen. Als ik op mijn werk iemand zich serieus bezorgd zie maken over dat haar zoontje een roze fiets wil bijv. omdat dat niet hoort bij een jongen volgens haar en meer van dat soort dingen dan kan ik een sekseneutrale opvoeding echt alleen maar toejuichen (geslachtsneutraal is dan weer iets anders). Maar goed, dit is wel erg off topic ...

Marlies
Contacteer:

Bericht door Marlies » di jun 17, 2008 19:03

Bovenstaande is van mij, even vergeten in te loggen.

veglife

Bericht door veglife » wo jun 18, 2008 7:40

Het ging er mij vooral om dat er in stond dat ze hoopten dat 'het' in de toekomst ook sekseneutraal zou blijven. Ik weet niet hoor, ik zal wel weer heel politiek incorrect zijn maar er zijn toch gewoon verschillen tussen mannen en vrouwen? Ik snap dat het bij een baby nog niet zo speelt, en ik vind het ook onzin om een klein kind echt als jongetje of als meisje op te voeden (blauwe vs. roze kleding, autootjes vs. poppen) maar op een gegeven moment gaat een kind zich onder invloed van de geslachtshormonen gewoon ontwikkelen en zal je sowieso niet echt meer kunnen verbergen wat de sekse is. Als ik lees dat ze hopen dat het kind sekse-neutraal blijft dan krijg ik echt visioenen van een kind dat strak ingepakt wordt om borstgroei te verbergen, dat soort dingen.
Hierin lees je meer het idealisme van de ouders, wat op zich niet verkeerd is. Als het dan maar niet tegenvalt als het kind straks "teveel" jongen wordt of juist meisje........ ;)

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » vr jun 27, 2008 22:02

IK vond het juist een leuk stukje.
Het kind bepaalt bijvoorbeeld zelfs straks echt waar het mee wil spelen. Toch een mooie vrije keuze.

Plaats reactie