VEGA!

Hebt u vragen en/of opmerkingen over de vereniging? Brand maar los!

Moderators: Rick, Rorrim

Dick
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Dick » za apr 14, 2007 22:46

Ik vergeleek Vega! met die van vega bladen in het buitenland.

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » za apr 14, 2007 22:56

Dick schreef:Dit is niet gemakkelijk gezegd, dit is ooit een bewuste keuze geweest. Dat het minder voor leden zou moeten zijn en meer voor iedereen en daardoor werden er ook minder stukken geplaatst van leden.
Ik weet genoeg leden die niets meer opsturen.
Ik zou niet weten waarom inhoudelijk sterke artikelen geschreven door leden niet geplaatst zouden worden. Ik had het er ook niet over dat het alleen voor leden zou moeten zijn, maar dat er best wel artikelen door leden in zouden kunnen komen. Die artikelen moeten dan wel aan een bepaalde kwaliteitsnorm voldoen. Ik kan me namelijk heel goed voorstellen dat we een beetje professionele uitstraling willen hebben en daarom niet zomaar alles willen plaatsen, vooral ook om het ons-kent-ons sfeertje te vermijden. Dan worden er namelijk helemaal geen losse exemplaren meer verkocht, omdat het dan teveel een verenigingsorgaan wordt in plaats van een ook voor buitenstaanders interessant tijdschrift.
Dick schreef:Ik vergeleek Vega! met die van vega bladen in het buitenland.
Volgens mij is er met de bladen van de Engelse en Duitse veganistenvereniging helemaal niets mis. Wat vind jij beter aan die bladen dan aan de Vega!?

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » za apr 14, 2007 23:03

Kiwi schreef: Volgens mij is er met de bladen van de Engelse en Duitse veganistenvereniging helemaal niets mis. Wat vind jij beter aan die bladen dan aan de Vega!?
Ik zeg toch dat ik de Vega beter vind. Alleen dat moet je wel zo houden.

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » za apr 14, 2007 23:04

Ja, ja, dat bedoel ik ook (het is al laat en ik slaap al dagen slecht).
Wat vind je niet goed aan die bladen dan?

En we willen de Vega! juist minstens zo goed houden als hij is en daarom worden niet alle door leden ingestuurde artikelen geplaatst, dat lijkt me logisch toch?

blauw

Bericht door blauw » za apr 14, 2007 23:25

Ik ben nu wel nieuwsgierig geworden... maar ik krijg m donderdag op kantoor pas... Ik vond het jammer dat ik niet mee kon helpen met het verzenden, want dat had me wel gezellig geleken, maar wel helemaal top van de vrijwilligers dat ze op zo'n korte termijn toch allemaal gekomen zijn!

veglife

Bericht door veglife » zo apr 15, 2007 8:10

Dat iemand hip is wil niet zeggen dat hij of zij veel geld heeft. ? 3,95 voor slechts twintig pagina's is gewoon te duur en ik kan me voorstellen dat mensen dat er niet aan uit willen geven als ze het ergens in een natuurvoedingswinkel zien liggen. Ik vind de vergelijking met soortgelijke bladen dan ook niet altijd in het voordeel van de Vega! uitvallen. Niet dat de inhoud niet goed is of dat er iets op de opmaak aan te merken valt, maar in een blad als Leven van de NVB bijvoorbeeld staat volgens mij meestal meer dan in de Vega!.
Helemaal mee eens. En zo hip vond ik deze uitgave van de Vega! niet, eerder weer richting de GI gaan, m.a.w. te eenzijdig. Als je de Vega! vergelijkt met Leven dan krijg je toch een hippere uitdrukking, zowel qua lay out, als verzorging, alswel de foto`s en kleuren die worden gebruikt. Iets meer kleur kan toch wel in de Vega?

Enige tijd geleden gaf ik aan dat de NVV kan groeien door presenteren van de Vega! maar daar kom ik nu geheel op terug.

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » zo apr 15, 2007 8:13

veglife schreef:Iets meer kleur kan toch wel in de Vega?
Dan zou hij full-color moeten worden, en daar hangt nu eenmaal een prijskaartje aan.

veglife

Bericht door veglife » zo apr 15, 2007 8:34

Kiwi schreef: Dan zou hij full-color moeten worden, en daar hangt nu eenmaal een prijskaartje aan.
Jammer, 50% kleur zou al een hoop schelen. Dan zou je naar 2x per jaar moeten gaan(bij full color) en dat lijkt me ook geen optie.

Esther A
Contacteer:

Bericht door Esther A » zo apr 15, 2007 10:33

Ik vond m ook wel erg dun dit keer, maar dat kan natuurlijk voorkomen. Eigenlijk mis ik wat speelse dingetjes, zoals een kinderpagina die er vroeger wel in stond. Ik zit erover na te denken om me beschikbaar te stellen als kinderpagina-maker. Ik weet niet of daar behoefte aan is?

marjan

Bericht door marjan » zo apr 15, 2007 10:40

Vast wel! Ik zal het melden bij Marlies en dan hoor je er wel meer van. Leuk!

Marlies
Contacteer:

Bericht door Marlies » zo apr 15, 2007 10:44

Ja, Esther daar is zeker behoefte aan kan ik zeggen vanuit mijn werkzaamheden voor Vega!. We willen nadat de verhalen van Millie uitverteld waren wel weer graag een nieuwe kinderpagina. De invulling kan anders zijn, voor idee?n staan we beslist open. Ik zal je een priv?-bericht sturen om er verder op door te kunnen gaan.

Het blad was deze keer zeker te dun. Maar hiervoor is besloten omdat het al veel te laat in het jaar uitkwam en we graag weer in willen lopen dus liever een dun nummer dan geen nummer. En het moest net naar de drukker toen de ALV speelde en om alle nieuwe informatie en voorstelstukjes van nieuwe bestuursleden binnen een paar dagen binnen te krijgen, is gewoon geen doen dus dat is verschoven naar de volgende keer. Bovendien moet je wel zorgen dat het steeds een aantal pagina's is dat door vier deelbaar is. Het volgende nummer (dat in juli zal verschijnen) zal weer een nummer van normaal formaat worden.

De opmaak doe ik zelf niet, maar vind ik met sprongen vooruit gegaan. Er zit duidelijk ontwikkeling in. Veel strakker, veel meer eenheid e.d. Kleur zou inderdaad mooier zijn, maar dat is financieel gewoonweg niet haalbaar. Zou het blad nog duurder worden. Vergeet niet dat de oplage van de NVB wel een stuk hoger ligt.

Billie&Bollie

Bericht door Billie&Bollie » zo apr 15, 2007 12:32

Is de Vega! eigenlijk ook in Belgi? te koop? Of wordt het ook verkocht in de buurt van Budel, Valkenswaard, Maastricht? Ik heb een keer zo een proefpakket uit interesse gekocht en vond het wel interessant, vooral de produktinformatie. (Het viel me toen inderdaad direct op dat er weinig kleur in was.) Maar ik moet dan nog eens 6 euro extra tellen en dan heb je wel echt een dure Vega!

marjan

Bericht door marjan » zo apr 15, 2007 12:43

Ja, 6 euro extra (per jaar dan) maakt het wel helemaal duur. Heb je geen bekenden in de door jou genoemde nederlandse plaatsen die als postadres willen fungeren?

Of die Vega!s daar ook in natuurvoedingswinkels verkocht worden wil ik wel navragen. Het kan zijn.

marjan

Bericht door marjan » zo apr 15, 2007 14:17

Ik zie dat we wel leden hebben in Budel en Maastricht. Desnoods zou daar misschien iets mee te regelen kunnen zijn.

Verder is het zo dat je - als je lid bent - ook zelf bij natuurvoedingswinkels (of elders?) Vega!s kunt gaan brengen om in consignatie - zoals dat zo mooi heet - te laten verkopen. Als de winkelier dit wil natuurlijk. Op die manier krijg ik altijd 4 Vega!s toegestuurd. E?ntje voor mezelf en drie om naar de natuurvoedingswinkel te brengen. Nu is drie nummers natuurlijk niet zo veel maar Winterswijk is niet zo groot en bevat helaas erg weinig tot veganisme geneigde mensen. Is echt een gemeenschap met veel boeren :( .

Voor de natuurvoedingswinkelier is dit in consignatie verkopen een makkelijke manier van verkoop die weinig papieren rompslomp met zich meebrengt. Die betaalt aan mij (voor de NVV dus) als ik met het nieuwe nummer kom het aantal Vega!s wat ie verkocht heeft. Gisteren bleken alle drie de winternummersverkocht en kreeg ik dus 9 euro. De winkelier maakt er dan per nummer ?0,95 winst op omdat de klant ?3,95 betaald heeft aan hem.

Billie&Bollie

Bericht door Billie&Bollie » zo apr 15, 2007 17:55

Ik vroeg eigenlijk of Vega! ook in Valkenswaard of Budel verkocht wordt omdat dit kortbij is en ik dus makkelijk tot daar kan rijden. Dat in consignatie laten verkopen is geen optie denk ik, ik merk in de natuurwinkel hier in de buurt dat er weinig veganisten komen dus gaan ze daar ook geen interesse voor hebben...Misschien dat ik me toch ooit lid ga laten maken. Ik heb dat eens willen doen, had alle formulieren ingevuld en doorgemaild maar toen bleek dat ik ze met de post moest opsturen...en dat is er nooit van gekomen :oops:

marjan

Bericht door marjan » zo apr 15, 2007 18:27

Lijkt me fijn als je een nieuwe poging doet! Welkom!!!

Shantisabine

Bericht door Shantisabine » ma apr 16, 2007 10:13

Mogen er in de Vega! ook gewoon gezellige lulverhaaltjes die je een keertje leest en dan denkt 'grappig' zonder dat er verder een diepe boodschap over het functioneren van de maatschappij oid in zit?
Zo ja, dan zit ik met wat dingetjes in m'n hoofd....

marjan

Bericht door marjan » ma apr 16, 2007 10:19

Overleg even met Marlies over je idee?n. Haar mailadres staat een stukje hoger op deze pagina bij haar eigen reactie.

Wel leuk dat je iets zou willen doen in elk geval!

Shantisabine

Bericht door Shantisabine » di apr 17, 2007 9:38

De ideetjes staan weer in de ijskast. De eerste hersenspinselen waren wel cool, maar de uitwerking ervan zie ik nu niet meer zo zitten. Ik houd t echter in m'n achterhoofd, en mocht er wat productiefs uit me komen, dan zal ik Marlies weten te vinden!

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » di apr 17, 2007 9:44

Jammer! :(

Plaats reactie