VEGA!

Hebt u vragen en/of opmerkingen over de vereniging? Brand maar los!

Moderators: Rick, Rorrim

Tieske
Moderator

Bericht door Tieske » ma dec 17, 2007 19:42

Nou ik hoorde ook van Bite Back dat ze NIET MEER vegan zijn, en dus nu testen... Big no no dus

Daniel
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Daniel » ma dec 17, 2007 20:45

de vega uhhh ja
ik lees hem niet meer zo vaak :oops: :oops:

Valkyrjur
Leefwijze: part-time vegetarier

Bericht door Valkyrjur » di dec 18, 2007 11:25

veglife schreef:
Het verstandigste is dan juist navraag doen bij Nivea om alle onzekerheid uit te sluiten. Iets voor Fonta?
Ik heb toevallig onlangs een mailtje naar Beiersdorf (van oa nivea, labello, 8x4 en hansaplast) gestuurd. Hun reactie was dat alles ooit wel eens op dieren is getest en dat ze daarom niet claimen proefdiervrij te zijn. Zelf voeren ze al heel langs (sinds de jaren 70) geen dierproeven meer uit.
Heilir æsir, heilar ásynjur, heil sjá in fjölnýta fold!

veglife

Bericht door veglife » do dec 20, 2007 20:06

Valkyrjur schreef:
Ik heb toevallig onlangs een mailtje naar Beiersdorf (van oa nivea, labello, 8x4 en hansaplast) gestuurd. Hun reactie was dat alles ooit wel eens op dieren is getest en dat ze daarom niet claimen proefdiervrij te zijn. Zelf voeren ze al heel langs (sinds de jaren 70) geen dierproeven meer uit.
Bedankt voor je actie!

Daniel
Contacteer:

Bericht door Daniel » vr dec 21, 2007 21:05

heb net de nieuwe vega geklezen cool 8)

veglife

Bericht door veglife » za dec 22, 2007 13:55

Daniel schreef:heb net de nieuwe vega geklezen cool 8)
Klezen?

Daniel
Contacteer:

Bericht door Daniel » za dec 22, 2007 18:46

veglife schreef:
Klezen?
ehh knap ben ik he :P

nee gewoon gelezen

Bonnie
Contacteer:

Re: VEGA!

Bericht door Bonnie » di jun 10, 2008 11:24

Net even doorgebladerd en ziet er goed uit! :) ik ga 'm nu denk ik even zitten lezen in de tuin...

veglife

Bericht door veglife » di jun 10, 2008 11:57

Bonnie schreef:Net even doorgebladerd en ziet er goed uit! :) ik ga 'm nu denk ik even zitten lezen in de tuin...
Lekker joh, in het zonnetje. Helaas heb ik mijn exemplaar nog niet mogen ontvangen, nog even wachten dus.............

Marla

Bericht door Marla » do jun 12, 2008 10:16

Ik hoop niet dat ik mensen mee beledig ofzo, want dat is absoluut niet de bedoeling maar ik moet het toch even kwijt:
Dikwijls als ik de vega lees dan gaan de haren in mijn nek overeind staan. Er staan zeker soms interessante dingen in, ook dit keer, dus het is niet zo dat ik niks goed vind. Alleen staan er soms dingen in waarvan ik denk dat ze ten eerste het stereotype beeld van 'de' veganist bevestigen (zweverig, geitenwollensokken, extreem) en ten tweede eventuele toekomstige vegans nogal zullen afschrikken. Want het blad is toch ook bedoeld om mensen te overtuigen van het veganisme, of vergis ik me daarin?

Framboos

Bericht door Framboos » do jun 12, 2008 11:09

Ik had echt precies hetzelfde bij deze Vega.

Een paar voorbeelden:

Open Rescue: 'Bovendien zijn open rescues op macroniveau vooral symbolisch. Er wordt maar weinig economische schade aangebracht en...' Ehm, excuse me? Is dat het officiële standpunt van de NVV, dat acties alleen zinvol zijn als er economische schade aangebracht wordt? (Het interview met Steffi vond ik trouwens wel een verademing om te lezen!)

In de stroming: wat heeft dit precies met veganisme te maken?

De stukjes over de nieuwe bestuursleden: ai. Vb. 'Hij heeft contact gehad met Marjan Kruik en Joep Blox.' Ehm, wie? En wat is de relevantie?

Van het vegagroentje deze keer liepen me echt de rillingen over de rug. Sorry hoor, maar dit kan ECHT niet. Het lijkt wel een sekte.

De transivoor: what the... ten eerste, er staat niet bij door wie het geschreven is (en niet eens of het een mannetje of vrouwtje is, en dat leek mij gezien de hele joost/josien-dinges wel relevant hier), ten tweede, waar gaat het verhaal heen? Iemand die een biefstuk gaat eten. Waarom moet ik dat lezen in vega notabene? Ik ben echt niet militant ofzo, maar dit hoef ik echt niet te lezen hoor en ik denk ook echt niet dat een 'gematigd' stuk is waarmee niet-vegans die het lezen denken 'goh, het is dus allemaal helemaal niet zo extreem'. Of wat moet ik anders van dit stuk maken?

Het voorwoord van Marlies: dat vind ik nou een positieve, fijne insteek.
Wat eten we dan wel?: hartstikke leuk stuk (enige kleine puntje: misschien is 'groenteprut' niet zo'n goede benaming voor in de vega :mrgreen: ).

Net als Marla hoop ik niet dat ik hier iemand mee beledig, want dat ik echt niet de bedoeling. Ik waardeer de moeite en tijd die mensen nemen om een stuk te schrijven, er zijn vast veel mensen die vinden dat het allemaal helemaal niet geitenwollensokkerig/extreem/sektarisch/whatever is, maar als dit echt is om ook om mensen te overtuigen van veganisme...

Marla

Bericht door Marla » do jun 12, 2008 11:30

Framboos schreef: Van het vegagroentje deze keer liepen me echt de rillingen over de rug. Sorry hoor, maar dit kan ECHT niet. Het lijkt wel een sekte.
Ja....dat stuk was voor mij een beetje de druppel, en de reden om dit weer eens aan te kaarten. Er is al zoveel kritiek op mensen die hun kind vegan op willen voeden en ik denk niet dat dit stuk het er beter op maakt. Ik was echt behoorlijk gechoqueerd na het lezen van dat stuk, en ik kan best veel hebben.

"Wat eten we dan wel" vind ik ook altijd een goede rubriek, en ik vind het leuk om te lezen. Ik denk soms wel dat door de tips die er achteraf gegeven worden het nog steeds erg moeilijk lijkt om gezond te leven als veganist. Ik eet zelf ook lang niet elke dag een groene bladgroente bijvoorbeeld, en met lijnzaadolie houd ik ook amper rekening. Ik zou zelf de nadruk meer op 'lekker' leggen dan op gezond. Ik denk namelijk dat de vooroordelen die er bestaan vooral gericht zijn op het idee dat je niet lekker zou kunnen eten als veganist. De tips zijn denk ik wel waardevol voor de persoon zelf, dus misschien is het een idee om die gewoon door te mailen oid.

Framboos

Bericht door Framboos » do jun 12, 2008 11:35

Marla schreef:
Ja....dat stuk was voor mij een beetje de druppel, en de reden om dit weer eens aan te kaarten. Er is al zoveel kritiek op mensen die hun kind vegan op willen voeden en ik denk niet dat dit stuk het er beter op maakt. Ik was echt behoorlijk gechoqueerd na het lezen van dat stuk, en ik kan best veel hebben.
't Was dat die ene zin 'maar als ik later toch iets anders wil mag ik dat van mijn ouders zelf weten' er nog instond, anders had ik subiet mijn lidmaatschap opgezegd eerlijk gezegd. En ik hoop nog steeds dat deze vega toevallig niet bij mijn natuurwinkel ligt, en in de bibliotheek van mijn ouders, en, en...

Ik snap best dat het schattig/grappig/lolcats-achtig bedoeld is, maar het pakte m.i. niet helemaal goed uit...

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » do jun 12, 2008 11:38

Ik heb nog niets gezien in de bus.

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx » do jun 12, 2008 11:45

ik heb m al wel binnen en had het eetdagboek al wel gelezen en de binnentuin, maar de rest nog niet. Dat ga ik vanavond doen als ik 4 uur in de tattoo shop moet wachten :) Maar ik kan me denk ik wel enigzins in framboos en marla vinden..

Marla

Bericht door Marla » do jun 12, 2008 11:48

xmarloesx schreef:ik heb m al wel binnen en had het eetdagboek al wel gelezen en de binnentuin, maar de rest nog niet. Dat ga ik vanavond doen als ik 4 uur in de tattoo shop moet wachten :) Maar ik kan me denk ik wel enigzins in framboos en marla vinden..
Off-topic: Moet je alleen wachten of wordt je zelf getattoeerd?

On-topic: de recepten vind ik meestal wel, die schrijf jij toch ook? (y)

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx » do jun 12, 2008 11:58

ik schrijf wel recepten maar nog niet voor de vega! ^.^ haha. Wel heb ik een stukje geschreven voor het eetdagboek in de volgende editie. (of mag dat niet verklapt worden? :oops: )

(off-topic: ik moet wachten, mijn vriend is bezig met zijn sleeve, vandaag word een begin gemaakt aan de kleuren. Kan wel morgen een foto plaatsen in de blij-draad, t word heel mooi. Zelf wil ik in dec. beginnen met een nieuwe tattoo)

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » do jun 12, 2008 11:59

Recepten in de vEga! worden meestal door Judith en Mathijs geschreven.

Op de laatste ALV werd er nog een voorstel door een van de leden gedaan om de Vega! te veranderen. Juist om en groter publiek te kunnen bereiken.
Het blad was vroeger echt een blad voor leden, dat is de laaste jaren al flink verminderd.
Ik benieuwd naar het stukje. waar jullie het over hebben.

Marla

Bericht door Marla » do jun 12, 2008 11:59

Oh natuurlijk, ik ben echt dement :roll:

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » do jun 12, 2008 12:29

Heb hem nu zo'n beetje helemaal gelezen, ik vond o.a. dat eetdagboek, het interview en dat stuk over genegenheid bij dieren wel leuk/interessant. De dingen die voor mij te zweverig o.i.d. zijn sla ik meestal maar zo'n beetje over, is niet mijn ding, maar blijkbaar zijn genoeg mensen die dat wel aanspreekt?
Ik sta wel voor een groot deel achter die post van Framboos, bij sommige dingen snap ik niet wat dat nou met veganisme te maken heeft...

Plaats reactie