Hoe maken we de NVV groter?

Hebt u vragen en/of opmerkingen over de vereniging? Brand maar los!

Moderators: Rick, Rorrim

Plaats reactie
Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Hoe maken we de NVV groter?

Bericht door Vegantastic » ma mar 19, 2007 15:59

Hoi Allemaal,

Ik open dit topic, omdat dit jaar een goed jaar moet gaan worden voor de NVV. Een jaar met een nieuwe inslag, waarin we de NVV groter maken.

Nu is het goed om daar als fanatieke NVV-forummers en aanhang eens goed te denken hoe we dit met zijn allen kunnen bereiken.

Van dit topic wil ik graag een brainstorm topic maken, waarin we ideeen neerzetten hoe we de NVV groter kunnen maken. Hoe bereiken we bijvoorbeeld de veganisten die nog niet lid zijn? Hoe zorgen we dat men de noodzaak inziet van een NVV?

En wat zou jij er zelf in willen bijdragen?

Graag jullie gedachten en ideeen erover. Graag onderbouwde ideeen en meningen. Het is niet leuk als het een topic wordt met offtopic gebral enzo.

En heb respect voor elkaars meningen en ideeen. Reageren op elkaar mag natuurlijk, maar wel wat onderbouwd ;)

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma mar 19, 2007 16:05

Idee

- Bereik mensen en vooral jongeren via populaire netwerken als Hyves
- Stands met lekker vegan eten, waardoor mensen het beeld van vegan eten bijstellen
- Probeer de groep vegetariers te bereiken die veganisme goed vinden, maar zelf de stap niet wagen, niet willen wagen of niet durfen. (probeer opener te zijn voor niet-veganisten.. )
- Vaker acties om leden te werfen (beloningen voor beste werfers)

-gebruikergewist-

Re: Hoe maken we de NVV groter?

Bericht door -gebruikergewist- » ma mar 19, 2007 16:08

Alex schreef:Het is niet leuk als het een topic wordt met offtopic gebral enzo.
Geldt dat niet voor alle topics? :P

Maar goed, idee?n wilde je...
Als om te beginnen alle fanatieke forummers die nog geen lid zijn zichzelf nu eens NVV-lid zouden maken.
Daarnaast zullen we ook dit jaar wel weer een paar ledenwerf-acties op touw zetten. Zoals vorig jaar op de Zomerweek met het charme-offensief van Mave en met een gratis Ben Klok bij een lidmaatschap rondom Wereldveganismedag heeft toch best veel leden opgeleverd. Ook is er een leden-werven-leden-actie geweest, maar daar is toen jammergenoeg niet veel respons op gekomen, dus ik vraag me af of het zin heeft om weer zoiets te organiseren. Dit jaar zouden we een leuke actie kunnen verzinnen rondom het nieuwe kookboekje (Tien jaar Veganismenu deel 2) wat de NVV gaat uitgeven. Korting op dat boekje ofzo als iemand lid wordt. Verder misschien actiever werven op stands, i.p.v alleen maar folders uitdelen?

Daarnaast is het zaak om de NVV aantrekkelijk te houden voor leden. We hebben vorig jaar heel veel nieuwe leden mogen verwelkomen, maar er zijn er ook bijna net zoveel weer vertrokken, dus per saldo schiet dat niet echt op natuurlijk. We willen groeien!
Het moet aantrekkelijker worden om lid van de NVV te zijn. Dat je dus bij veel bedrijven korting krijgt met je ledenpas bijvoorbeeld, ik denk dat dat al heel veel zou helpen om mensen over de streep te trekken (Dave???).

Mave
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Mave » ma mar 19, 2007 16:39

Kiwi schreef:het charme-offensief van Mave
Ik ben vereerd ;)

Alex, ik denk inderdaad dat middelen als Hyves etc; plekken waar veel jongeren komen, moeten worden aangegrepen. Verder idd aantrekkelijke kortingen, aanbiedingen. En ik denk dat het heel belangrijk is om de NVV te ''pimpen". Eerlijk gezegd vind ik het nu een wat suf, stoffig imago hebben.. Ik denk dat als dit er vanaf is, je een veel grotere doelgroep bereikt. Dus niet te zweverig & yoga-achtig, maar een realistische en vooral nuchter beeld uitstralen. Op de site, in het tijdschrift maar ook qua activiteiten e.d. (een goed voorbeeld vind ik daarbij de initatieven van Lisette.)
Edit: en bijv bij kortingsacties en zo, niet een boekje als dat van Ben Klok, wat toch nogal ouderwets is. Eerder zoiets als die cupcakes dingen, of wie weet een cursus cupcakes bakken bij aanmelding ofzo :D

Mave

Bericht door Mave » ma mar 19, 2007 16:48

Wat ik er nog bij wil zeggen ^.^ Ik vind dat er veelal de nadruk wordt gelegd op gezondheid, binnen de NVV enzo. En zowieso bij het veganisme.

En ook al is gezondheid een belangrijk aspect, het voornaamste doel van het veganisme is toch (lijkt mij) het voorkomen/minderen van dierenleed e.d. Ik denk dat er best wat meer power in mag, wat meer protestachtig en wat minder vreedzaam gedoe.
(Niet direct agressief, want daar stoot je veel mensen mee af-maar ik denk dat veel jongeren zich niet aangetrokken tot de NVV omdat dit veelal op de achtergrond blijft. Op het forum niet direct maar het beeld wat de NVV uitstraalt w?l, in mijn ogen.)

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma mar 19, 2007 16:52

Mave schreef:En ik denk dat het heel belangrijk is om de NVV te ''pimpen". Eerlijk gezegd vind ik het nu een wat suf, stoffig imago hebben.. Ik denk dat als dit er vanaf is, je een veel grotere doelgroep bereikt. Dus niet te zweverig & yoga-achtig, maar een realistische en vooral nuchter beeld uitstralen. Op de site, in het tijdschrift maar ook qua activiteiten e.d. (een goed voorbeeld vind ik daarbij de initatieven van Lisette.)
Wijzig eens de board style in je profiel naar xandgreen... Is wel wat hipper he ;)

Mave

Bericht door Mave » ma mar 19, 2007 16:53

Alex schreef:
Wijzig eens de board style in je profiel naar xandgreen... Is wel wat hipper he ;)
Oeh, stukken beter:D

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » ma mar 19, 2007 16:56

Mave schreef:Ik denk dat als dit er vanaf is, je een veel grotere doelgroep bereikt. Dus niet te zweverig & yoga-achtig, maar een realistische en vooral nuchter beeld uitstralen. Op de site, in het tijdschrift maar ook qua activiteiten e.d. (een goed voorbeeld vind ik daarbij de initatieven van Lisette.)
Ik denk dat dat met het nieuwe, gedeeltelijk verjongde bestuur ook wel moet lukken. Maar dan nog moeten er mensen zijn die mee willen helpen om de NVV die hippere uitstraling te geven. Wereldveganismedag wordt bijvoorbeeld ook dit jaar weer door een paar (sorry jongens!) oude knarren georganiseerd omdat jonge mensen hun handen niet uit de mouwen willen lijken te steken voor zoiets. En er kan niet van het bestuur verwacht worden dat alles door hen gedaan wordt. Dus zet je in om een keer een activiteit te organiseren, schrijf eens een keer iets voor in de Vega!. Het komt nu toch elke keer weer neer op een heel klein clubje mensen, die het naar eer en geweten zo goed mogelijk proberen te doen, maar dolblij zijn met elke hulp die aangeboden wordt.

Over wat je schrijft over dat we ons teveel bezighouden met gezondheid: er zijn al weet ik hoeveel groepjes die zich met dierenrechten en acties enzo bezighouden, dus daar heeft de NVV waarschijnlijk weinig aan toe te voegen. Omdat ik nu al enige maanden (bijna) alle mail van de NVV beantwoord heb ik wel een aardig beeld van met wat voor vragen mensen bij de NVV aankloppen. En dat zijn dan toch vooral de vragen over gezondheid, wat kan ik nog wel eten, hoe voorkom ik dat ik een tekort aan iets oploop, waar kan ik dat of dat kopen, enzovoort. Er is gewoon een groot gebrek aan informatie over gezonde veganistische voeding, artsen en di?tisten weten er vaak weinig of niets vanaf. En wij als vereniging zijn nu eenmaal HET medium om aan die informatiebehoefte te voorzien. Daarnaast hebben we ook een actiewerkgroep, maar daarvoor geldt hetzelfde als wat ik al zei: er moeten wel mensen zijn die zich willen inzetten. want met een handjevol actievelingen schiet het niet echt op natuurlijk!

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma mar 19, 2007 17:00

Ik denk dat je de Vega! ook nog wel kan oppimpen. Vooral qua artikelen kan er wel meer voor jongeren in komen.

Misschien weten jullie nog goede ideeen wat er voor jongeren in het blad kan en wellicht dat jullie er aan mee willen werken?

Mave

Bericht door Mave » ma mar 19, 2007 17:03

Je hebt helemaal gelijk, Kim. Ik heb dan ook absoluut niet de intentie om kritiek te leveren het bestuur maar ik antwoord alleen op de vraag in dit topic.(:

Misschien zijn er al div actiegroepjes, maar mijn beeld over de NVV is toch echt dat het te specifiek op gezondheid gericht is. Vooral toen ik nog niet erg bekend was met de NVV (kan aan mij liggen, maar ik denk van niet) had ik 't idee dat het voornamelijk draaide om gezond eten. Dat het zowieso niet mogelijk was om als veganist iets anders dan ''gezond'' te eten. Dat de receptenbak no response geeft bij gebak ed op deze site draagt daar al enigszins aan mij, m.i.
Natuurlijk zijn mensen veel geinteresseerd in gezondheid wbt veganisme omdat zij daar direct gevolgen van merken mits het slecht voor je is en er zoals jij al zegt veel onwetendheid over bestaat, maar t?ch denk ik dat dat niet als voornaamste feit naar voren moet treden en ik heb het idee dat dat wel gebeurt.

Maar goed, in feite sluit ik me aan bij wat jij zegt hoor, los van bovenstaande. Het is indd makkelijk gezegd allemaal en je oppert wel wat om me aan te sluiten binnen de NVV. (Nog leuke, niet-teveel-tijdrovende functies toevallig?;))

Edit: @ Alex: ja ik wil best mn gedachten ns laten gaan daarover en evt ook bijdragen:) lijkt me leuk.

Mave

Bericht door Mave » ma mar 19, 2007 17:07

Ik vind jouw idee van een foodblog overigens erg goed Alex, en sluit ook mooi hierbij aan om veganisme/NVV toegankelijker en 'leuker' te maken:)

Robb

Bericht door Robb » ma mar 19, 2007 17:12

Kiwi zei:
Als om te beginnen alle fanatieke forummers die nog geen lid zijn zichzelf nu eens NVV-lid zouden maken

:oops:

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » ma mar 19, 2007 17:17

Mave schreef:Dat de receptenbak no response geeft bij gebak ed op deze site draagt daar al enigszins aan mij, m.i.
Er heeft zich iemand gemeld die het recept van de week weer nieuw leven in wil blazen, dus er zullen binnenkort weer meer recepten onlien komen! Daarnaast is bij het overgaan naar de huidige site (ipv de non-profit-site) een groot deel van de recepten verloren gegaan. We hebben een vrijwilliger die hiermee bezig is, maar die kan er slechts enkele uren per week aan besteden, dus nog even geduld...
(Nog leuke, niet-teveel-tijdrovende functies toevallig?;))
Ja, vast wel, we hebben genoeg te doen! Naar wat voor iets zou je voorkeur uitgaan dan?

Overigens, voor jou en andere potenti?le vrijwilligers: op 29 april organiseren we een vrijwilligersmiddag op ons kantoor. Bedoeld voor actieve vrijwlligers om onder het genot van een hapje en drankje (en maaltijd na afloop) kennis te maken met andere mensen die zich voor de NVV inzetten. Daarnaast ook bedoeld voor mensen die zich willen gaan inzetten voor de NVV en in een gesprek met de co?rdinatoren wel eens willen horen waar we allemaal behoefte aan hebben en wat het allemaal inhoudt. Dus schrijf het vast in je agenda!

Mave

Bericht door Mave » ma mar 19, 2007 17:21

Ja, vast wel, we hebben genoeg te doen! Naar wat voor iets zou je voorkeur uitgaan dan?

Overigens, voor jou en andere potenti?le vrijwilligers: op 29 april organiseren we een vrijwilligersmiddag op ons kantoor. Bedoeld voor actieve vrijwlligers om onder het genot van een hapje en drankje (en maaltijd na afloop) kennis te maken met andere mensen die zich voor de NVV inzetten. Daarnaast ook bedoeld voor mensen die zich willen gaan inzetten voor de NVV en in een gesprek met de co?rdinatoren wel eens willen horen waar we allemaal behoefte aan hebben en wat het allemaal inhoudt. Dus schrijf het vast in je agenda!
Als ik niet hoef te werken: I'll be there!
Ehm, het lijkt me leuk om iets te schrijven, organiseren etc. Beetje afwisselend ofzo.. (god, ga ik nog eisen stellen ook:p*blush*)

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma mar 19, 2007 19:27

Kiwi schreef:Er heeft zich iemand gemeld die het recept van de week weer nieuw leven in wil blazen, dus er zullen binnenkort weer meer recepten onlien komen! Daarnaast is bij het overgaan naar de huidige site (ipv de non-profit-site) een groot deel van de recepten verloren gegaan. We hebben een vrijwilliger die hiermee bezig is, maar die kan er slechts enkele uren per week aan besteden, dus nog even geduld...
Ik pleit voor al die recepten in de prullenbak of iig op een stapel. En dat gewoon een groep vrijwilligers steeds recepten maken en foto's maken en die geplaatst worden.

Volgens mij zitten er heel wat recepten tussen die 'oud' zijn, oftewel erg nonhip vegan style zeg maar... of niet?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma mar 19, 2007 19:29

Mave schreef:Ik vind jouw idee van een foodblog overigens erg goed Alex, en sluit ook mooi hierbij aan om veganisme/NVV toegankelijker en 'leuker' te maken:)
Dank je. Werd geinspireerd door al die mooie foto's die de afgelopen tijd zijn geplaatst van lekker (mogelijk niet al te gezond ;)) vegan voedsel.

Ik hoop dat het mensen laat zien dat veganisme niet saai voedsel inhoudt.

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » ma mar 19, 2007 19:51

Dan nog is het beter om de oude recepten langzaamaan aan te vullen met of te vervangen door nieuwe, dan helemaal zonder recepten te zitten. Mensen zijn vaak toch op zoek naar iets wat ze een veganistische gast kunnen voorzetten, en dan lijkt het me niet handig en ook niet klantvriendelijk als wij net alle recepten verwijderd hebben.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma mar 19, 2007 19:53

Dat is natuurlijk zo. Wat je zegt is dan wel een goede om dan te richten op aanvullen van recepten met foto's.

Marla

Bericht door Marla » di mar 20, 2007 9:05

Ik vind inderdaad ook dat er iets met de recepten moet gebeuren, maar dat heb ik een tijdje geleden ook al gezegd.
Ik vind het idee van Alex met foto's wel goed maar ik vind dat er ook wel plaats moet blijven voor de wat meer 'basic' recepten. Kan me zo voorstellen dat als iemand iets vegans wilt koken en alleen maar hele ingewikkelde dingen ziet met rare ingredienten dat hij snel afhaakt. Het zou ook wel nuttig zijn denk ik als er van die hele Hollandse gerechten bijstaan, maar dan in Vegan uitvoering. (Toen ik laatst een keer erwtensoep wilde maken bijv, ging ik in eerste instantie kijken bij de recepten hier, tevergeefs). In ieder geval dingen die 'gewone' mensen wel kennen, dat helpt wel denk ik.

Ik denk dat het heel moeilijk is om bepaalde groepen van veganisten te overtuigen. De NVV heeft nu een bepaald imago (wat Mave ook al zei, beetje stoffig) en daar komen ze niet zo snel meer vanaf. Kookboekje van Ben Klok erbij geven maakt het ook niet echt beter vrees ik. :hehe:
Laat ik het zo zeggen, de wat extremere veganist wordt op dit moment (bewust) genegeerd, dat is een keuze die ik op zich best kan begrijpen hoor. Op die manier maak je echter de markt meteen een stuk kleiner, want het zijn er toch nogal wat!

Het idee van Alex over eten laten proeven ofzo vind ik heel goed, maar dan moet het wel goedkoop zijn. Als ik kijk naar de maaltijd op wereld veganisme dag dan vond ik dat gewoon te duur, in de McMolli krijg je net zoiets (ok niet biologisch) voor 3 euro, scheelt nogal. Ik wil best 12,50 voor een maaltijd betalen hoor, maar dan verwacht ik wel iets spectaculairs. Als je niet-vegans wilt overtuigen om eens een lekkere veganistische maaltijd te nuttigen dan moet dat toch een stukje goedkoper denk ik.

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » di mar 20, 2007 9:20

Die maaltijd op WVD viel mij eerlijk gezegd ook tegen. Ik weet hoe lekker Erik kan koken, en ik vond het nu allemaal maar een beetje gewoontjes. Alsof er even snel geld mee verdiend moest worden en de kwaliteit er even wat minder toe deed. Maar misschien mag ik dit wel helemaal niet zeggen...

We zijn momenteel bezig om de NVV een wat moderner imago te geven. Alleen stuit dat op wat weerstand van diverse kanten. En we kunnen en willen er geen actiegroepering van maken; de NVV is er in eerste instantie om informatie te geven over veganisme, en de acties die we doen kunnen niet al te extreem zijn om geen mensen weg te jagen.

Ik vind dat er ook basic recepten online moeten blijven, en niet alleen de culinaire hoogstandjes met foto. Mensen moeten zeker niet het idee krijgen dat je als veganist alleen maar buitenaardse dingen kunt eten, of uren in de keuken moet staan om iets eetbaars op tafel te krijgen. Daarbij: het is gewoon zonde om de recepten die we in de loop der jaren verzameld hebben niet meer te gebruiken!

Plaats reactie