Hoe maken we de NVV groter?

Hebt u vragen en/of opmerkingen over de vereniging? Brand maar los!

Moderators: Rick, Rorrim

Plaats reactie
veglife
Leefwijze: veganist

Bericht door veglife » zo apr 15, 2007 8:15

Dick schreef:Naast de vraag hoe de NVV groter moet worden kun je ook de vraag stellen hoe de NVV wij de leden kunnen behouden.
Veel leden hebben na een jaar of drie wel alle informatie die ze nodig hebben en zijn dan lid af. (de praktijk)
Wat heeft de NVV de leden te bieden die niet achter de PC duiken (Dat zijn er meer dan gedacht wordt) en aan het forummen zijn?
Drie tot vier keer het blad per jaar. Het blad is wel veel mooier geworden maar door die keuze staat er ook veel minder in. Je hebt het blad tegenwoordig echt zo gelezen.
Je ziet allemaal wel dat er dingen georganiseerd wordt maar als niet hippe veganist is zo'n beetje het enige wat over blijft de ALV over om contact te maken met andere veganisten. Dat wordt tenminste nog wel in Vega! aangekondigd.
Gelukkig zien de meeste leden die blijven de NVV als vereniging belangrijk voor het algemene belang en zijn dus min of meer eigenlijk meer een donateur dan lid.
Wie bepaald eigenlijk wat er in de Vega! wordt geplaatst? Ik las in een ander stuk van jou dat er voldoende leden waren die iets wilde schrijven maar daar op terug zijn gekomen, waarom dan? Iedere Vega! zou dus interessant moeten zijn voor beginnende vegans en gevorderde vegans.

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » zo apr 15, 2007 8:18

veglife schreef:Wie bepaald eigenlijk wat er in de Vega! wordt geplaatst?
De (hoofd)redactie.
veglife schreef:Iedere Vega! zou dus interessant moeten zijn voor beginnende vegans en gevorderde vegans.
Helemaal mee eens! Maar dus ook voor vegans die g??n NVV-lid zijn, anders kunnen we wel stoppen met de losse verkoop.

veglife

Bericht door veglife » zo apr 15, 2007 8:36

Kiwi schreef: Helemaal mee eens! Maar dus ook voor vegans die g??n NVV-lid zijn, anders kunnen we wel stoppen met de losse verkoop.
Zeker, interessant maken voor iedere type veganist.

marjan

Bericht door marjan » zo apr 15, 2007 14:25

Ik heb de vraag doorgespeeld aan Jeroen en verwacht dat hij binnenkort wel zal reageren.

Verder weet ik alleen dat we een paar jaar geleden heel veel bibliotheken een proefnummer gestuurd hebben met de vraag om een abonnement te nemen. Daar zijn helaas weinig nieuwe abonnementen uit voort gekomen. Sommige leden doneren wel een abonnement aan de bibliotheek in hun woonplaats of zelfs aan meerdere bibliotheken in hun omgeving.

Valkyrjur
Leefwijze: part-time vegetarier

Bericht door Valkyrjur » ma apr 16, 2007 14:15

Wat Dick noemde vind ik wel belangrijk: de NVV verliest jaarlijks flink wat leden. Hoe komt dat? Wordt er gevraagd waarom iemand geen lid meer wil zijn, als hij zijn lidmaatschap opzegt? Welke redenen worden het vaakst genoemd? En wat kan de NVV daar aan doen?

Ook noemt iemand hier het belang van het bestaan van de organisatie als reden om lid te zijn en te blijven. Als dit mensen aan de NVV bindt, zou dat belang dan niet meer onderstreept moeten worden?

Verder denk ik dat een enqu?te geen slecht idee zou zijn. Stel de lezer zelf direct de vraag: waarom lees je Vega, wat is goed, wat kan beter, etc. (ik zou best willen helpen met het opstellen van de vragen).

Als blijkt dat iedereen het NVV-imago te stoffig vindt, kun je daar iets aan veranderen. Er direct van uitgaan dat het imago stoffig is en dat dat veranderd moet worden, vind ik wat riskant. Misschien verander je dan juist de verkeerde kant uit en verlies je leden.

Marla

Bericht door Marla » ma apr 16, 2007 15:22

Valkyrjur schreef:
Als blijkt dat iedereen het NVV-imago te stoffig vindt, kun je daar iets aan veranderen. Er direct van uitgaan dat het imago stoffig is en dat dat veranderd moet worden, vind ik wat riskant. Misschien verander je dan juist de verkeerde kant uit en verlies je leden.
Ja maar het probleem hiermee is gewoon dat je heel veel verschillende soorten veganisten hebt. Ik denk dat het onmogelijk is om die allemaal tevreden te stellen/houden. Zo wordt de wat extremere vegan nu compleet genegeerd. Als je die wel zou willen aanspreken loop je echter wel weer het risico dat je leden verliest omdat er ook heel veel veganisten dat extremere niks vinden.

Valkyrjur niet ingelogd

Bericht door Valkyrjur niet ingelogd » ma apr 16, 2007 15:52

Marla schreef:
Ja maar het probleem hiermee is gewoon dat je heel veel verschillende soorten veganisten hebt. Ik denk dat het onmogelijk is om die allemaal tevreden te stellen/houden. Zo wordt de wat extremere vegan nu compleet genegeerd. Als je die wel zou willen aanspreken loop je echter wel weer het risico dat je leden verliest omdat er ook heel veel veganisten dat extremere niks vinden.
Daar heb je gelijk in. Ik bedoel ook vooral dat hier snel geroepen wordt dat de NVV een te stoffig imago heeft en dat dat veranderd zou moeten worden. (dit is een voorbeeld, geen uitspraak over of de NVV stoffig is of niet). Ik ben ervoor om juist eens goed te kijken naar wat het imago nu precies is en in hoeverre dat strookt met de identiteit van de NVV en de wensen van de leden, en om op basis daarvan een weloverwogen keuze te maken. Je moet kunnen verantwoorden (ook/juist naar de leden toe) waarom je dingen verandert en niet zomaar iets aannemen en daar vervolgens op doorgaan, terwijl niet zeker is of die aanname wel juist is. Probeer erachter te komen wat de leden willen!

En natuurlijk heb je gelijk als je zegt dat je nooit iedereen voor 100% tevreden kunt maken. ;)

valkyrjur niet ingelogd

Bericht door valkyrjur niet ingelogd » ma apr 16, 2007 15:56

Wat trouwens ook handig kan zijn: hoe zijn de huidige leden bij de NVV terecht gekomen? Via vrienden, folders, internet... als je weet waar potenti?le leden zich ophouden, kun je daar wellicht handig op inspelen.

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » ma apr 16, 2007 16:10

Al dit soort gegevens worden door de mensen verstrekt als ze lid worden. We zoeken nu alleen nog iemand die deze data van al die honderden formulieren in een mooi schemaatje of database wil zetten zodat we met 1 druk op de knop precies kunnen zien wat we willen weten. :P

Valkyrjur
Leefwijze: part-time vegetarier

Bericht door Valkyrjur » di apr 17, 2007 9:06

Ik moet meteen denken aan SPSS: op zich een handig programma, maar het is een hel om er een beetje handig mee te worden (wat ik dus ook helaas niet ben).

Maar dan vraag ik me nog steeds af: als iemand zijn lidmaatschap opzegt, wordt dan ook gevraagd waarom dat is?

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » di apr 17, 2007 9:12

Volgens mij wel (al weet ik niet zeker of dat echt altijd gebeurt en ik weet al helemaal niet of dit dan ook nog ergens vastgelegd wordt), en er is natuurlijk ook geen enkele garantie dat mensen ook daadwerkelijk antwoorden op die vraag. Soms geven mensen de reden zelf ook al aan op het moment dat ze opzeggen, en dan meestal heeft dat dan ?f een financi?le oorzaak ?f willen ze gewoon van al hun abonnementen en lidmaatschappen af om welke reden dan ook.

Shantisabine

Bericht door Shantisabine » di apr 17, 2007 9:37

SPSS is toch makkelijk? (dinsdag tentamen statistiek)

Overigens vond ik sommige artikelen uit oudere Vega!'s al behoorlijk extreem. Ik denk dat veel veganisten dondersgoed door hebben dat er een enorme variatie binnen de denkwijzen is.

Moet het NVV helemaal worden omgegooid? Je kunt toch dingen proberen, kijken of het aanslaat en daar je conclusies uit trekken (zoals die kookworkshops na een bestuursvergadering)? Je kunt dan rustig je koers kiezen, beetje trial and error en ik denk dat er te weinig actieve leden zijn (dit kan ik fout hebben hoor) om allerlei wilde plannen waar te maken.

Lastig, lastig. Maar van stoffig/zweverig in 1 keer naar hip/trendy, daar heb je denk ik niet zoveel aan.

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » di apr 17, 2007 9:41

Shantisabine schreef:(dit kan ik fout hebben hoor)
Ik denk niet dat je het fout hebt. Alleen hebben mensen die zelf niets of amper iets doen vaak de wildste idee?n om het allemaal beter, mooier, groter, anders te maken en te doen, en willen mensen die al wel actief zijn zich liever meteen op (ver)nieuwe(nde) dingen richten dan ervoor te zorgen dat het gewoon eens een keer allemaal in orde is voor er allerlei wilde plannen uitgevoerd gaan worden. Het is op dit moment sappelen om de vereniging draaiende te houden. Nou ja, de beste stuurlui...

Shantisabine

Bericht door Shantisabine » di apr 17, 2007 9:54

Jeuh, ik ken het. Ik ga komend jaar misschien in het bestuur van een vereniging met de verzameling grootste lamzakken die je je kunt voorstellen :P . Maar ze zijn wel lief hoor.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » di apr 17, 2007 10:21

Je kunt wel willen uitzoeken wat de leden willen, maar voor veel mensen die actief zijn geldt: ik doe wat ik nuttig en goed vindt. Als je straks dingen ontdekt, waar je toch geen mensen voor hebt om ze uit te laten voeren, dan heb je vooral overbodig werk gedaan.
Dit is een beetje heel erg kort door de bocht, maar grote onderzoeken, voor zo'n kleine vereniging, die gedraaid wordt door vrijwilligers, is volgens mij vooral zonde van de tijd/het geld.

veglife

Bericht door veglife » di apr 17, 2007 18:09

Kiwi schreef:Al dit soort gegevens worden door de mensen verstrekt als ze lid worden. We zoeken nu alleen nog iemand die deze data van al die honderden formulieren in een mooi schemaatje of database wil zetten zodat we met 1 druk op de knop precies kunnen zien wat we willen weten. :P
Kan dit niet worden verwerkt in Access? Ik denk dat er toch genoeg mensen zijn die hier mee kunnen werken?

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » di apr 17, 2007 18:11

Er zullen vast genoeg mensen zijn die daarmee overweg kunnen, maar die moeten maar net zin hebben om al die data in te gaan voeren.

veglife

Bericht door veglife » di apr 17, 2007 18:13

Kiwi schreef:Er zullen vast genoeg mensen zijn die daarmee overweg kunnen, maar die moeten maar net zin hebben om al die data in te gaan voeren.
Poeh, jij bent snel met antwoorden!

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » di apr 17, 2007 18:15

Soms wel. :P

veglife

Bericht door veglife » di apr 17, 2007 18:21

Er kan bijvoorbeeld iemand van te voren een database maken, zodat het enkel aankomt op het invoeren van gegevens zodat de NVV een query kan draaien mocht men bepaalde info willen. Lijkt me verrekte handig als men vrijwilligers zoekt voor het e.o.a.

Plaats reactie