Hoe maken we de NVV groter?

Hebt u vragen en/of opmerkingen over de vereniging? Brand maar los!

Moderators: Rick, Rorrim

Plaats reactie
-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » di apr 17, 2007 18:43

De vrijwilligers staan in de vrijwilligerslijst in Excel die ik tot voor kort nauwgezet bijhield, en daar is goed mee te werken. Het ging nu in de vraag van Valkyrjur meer over waarom mensen lid zijn geworden en waarom mensen hun lidmaatschap weer opzeggen. En dat zou ook allemaal wel in Excel in te voeren zijn, maar een echte database zou dan toch wel makkelijker zijn.
Mochten er trouwens mensen een database in elkaar willen knutselen: ook voor het online zetten van de productinformatiegegevens moet er nog eentje komen.

Freedom
Leefwijze: veganist

Re: Hoe maken we de NVV groter?

Bericht door Freedom » wo apr 18, 2007 6:36

Alex schreef:
Wijzig eens de board style in je profiel naar xandgreen... Is wel wat hipper he ;)
Alex, maak hiervan de standaard instelling! Dat scheelt ook al wat! ;)

Freedom

Bericht door Freedom » wo apr 18, 2007 6:41

Nodig iedere maand iemand uit van een andere organisatie om mee van gedachte te wisselen. Zelfs als je doelstel niet direct in ??n lijn met ze licht kunnen er altijd goede idee?n uit komen.

Begin bijvoorbeeld met Marianne van Bite Back. Zij vindt het vast leuk om eens naar Utrecht te komen voor een brainstorm!

VictorHooftman

Bericht door VictorHooftman » vr jun 15, 2007 21:22

Misschien een vast eetcaf? beginnen waar leden kunnen eten en niet leden lid kunnen worden en eten ?

Bv voorwaarde om daar te kunnen eten is lid worden van de eetgelegenheid voor een euro. Die eet-leden kunnen dan daarna lid worden van de NVV.

marjan

Bericht door marjan » za jun 16, 2007 16:59

VictorHooftman schreef:Misschien een vast eetcaf? beginnen waar leden kunnen eten en niet leden lid kunnen worden en eten ?

Bv voorwaarde om daar te kunnen eten is lid worden van de eetgelegenheid voor een euro. Die eet-leden kunnen dan daarna lid worden van de NVV.
Leuk idee!

Dave

Bericht door Dave » za jun 16, 2007 18:48

VictorHooftman schreef:Misschien een vast eetcaf? beginnen waar leden kunnen eten en niet leden lid kunnen worden en eten ?

En krijgen NVV leden en donateurs daar ook korting op vertoon van hun NVV pas? :wink:

Veg_eric

Bericht door Veg_eric » zo jun 17, 2007 11:15

veglife schreef:Ik vind (ahum) dat de Vega!, wat een schitterend blad is in een modern jasje, beter onder de aandacht van mensen gebracht mag worden. Maak het blad financieel toegankelijker voor een breder publiek, desnoods 1 goedkoper nummer(een probeernummer van bijvoorbeeld 1,50) om zo een groter publiek te benaderen.

Natuurwinkels en bibliotheken is toch veel te weinig aanbod. Probeer het blad ook elders onder te brengen, de Bruna zou fantastisch zijn. Er moet meer rendement uit de Vega! te halen zijn!
Dit is een goed idee, maar voor de nvv niet haalbaar.
De oplage is (te) klein, daardoor zijn de kosten per blad waarschijnlijk vrij hoog.
Een ander probleem is dat de nvv waarschijnlijk niet kan voldoen aan de eisen die grotere ketens aan hun leveranciers stellen.

Als je aan grote ketens wilt leveren, zul je dus ook op vaste tijden moeten leveren, en dan kun je niet zeggen "we hadden het druk, dus de vega is twee weken later"

Als we de nvv groter willen maken, zal er ook serieus gekeken moeten worden naar hoe e.e.a nu georganiseerd is, niet alleen naar het waarom mensen opzeggen, maar ook wat er gedaan wordt met feedback.

Iemand anders heeft geloof ik al gezegd dat nieuwe activiteiten leuk zijn, maar als er geen goed fundament is, dan zakken die initiatieven ook zo weer in :(

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » wo aug 08, 2007 14:55

De reactie die ik vaak krijg is dat veganism overdreven is, te extreem, te ver gaat en dat je dan 'helem??l niks meer kan eten'... Maar vegetarisme vinden ze nog wel normaal. Misschien kan vergelijken met het vegetarisme wel goed zijn, alleen om te laten zien dat dat logischerwijs tot veganisme leidt als je dierenleed wilt voorkomen, en dus helemaal niet 'overdreven' is.

Laten zien dat er w?l van alles te eten is. Dat is volgens mij erg makkelijk. Er zijn al zoveel foodblogs op internet en volgens mij zijn die heel effectief. Ik geloof dat een vriendin van me zei dat ze vegan cookbooks allemaal zo vrolijk vond overkomen. Eten vinden de meeste mensen leuk dus daar moet je gebruik van maken :) Bij acties eten uitdelen zoals de bij de kerst-oliebollenacties waar ik over las lijkt me heel goed, en effectief.
Dat (die? eh) foodblog van de NVV-site is zo alleen niet voor iedereen makkelijk te vinden, of wel? Ik kan geen link vinden op de voorpagina, maar ik denk wel dat het een positief effect heeft op ge?nteresseerden die de site bezoeken en daar terechtkomen :)

En een nieuwsbrief waar iedereen die ge?nteresseerd is zich voor kan opgeven en die eens in de zoveel tijd een kort overzichtje geeft van wat er gebeurd is - lijkt me geen slecht idee. Ik wil er ook wel aan meewerken.

veglife

Bericht door veglife » wo sep 05, 2007 13:12

Veg_eric schreef:Last quote does not exists!
@ Eric: het ledenaantal omhoog krijgen is het grootste probleem. Het zal altijd rond een bepaald aantal blijven hangen. Het eerste gezicht van de NVV is het blad Vega! en de website. Er moet meer uit de Vega! te halen zijn, daarvan ben ik overtuigd. Misschien kan er samen worden gewerkt met de NVB of wat andere stromingen(zoals rawfood).

Als er niets gebeurt zal de NVV op een bedenkelijk niveau blijven ben ik bang.......

Veg_eric

Bericht door Veg_eric » za sep 08, 2007 19:13

veglife schreef:
@ Eric: het ledenaantal omhoog krijgen is het grootste probleem.

Als er niets gebeurt zal de NVV op een bedenkelijk niveau blijven ben ik bang.......
Het leden aantal kan op twee manieren vergroot worden volgens mij, nl.
1- nieuwe leden verwerven/lokken
2- zorgen dat mensen niet afhaken en lid Blijven.

Ik weet niet welk deel van mijn bericht in de "quote does not exist" heeft gestaan, maar ik bedoel (deels) dat als iets niet goed gaat, je ook moet kijken waarom het niet goed gaat.

?n dan kijken hoe je de situatie kan veranderen en welke weg je moet bewandelen om bij je resultaat te komen.

Persoonlijk zie ik niet in wat samenwerking met de NVB voor voordelen zou hebben. Kun je uitleggen wat je in gedachten hebt, of hoe de NVB de NVV zou kunnen versterken?

veglife

Bericht door veglife » zo sep 09, 2007 6:52

Veg_eric schreef:Last quote does not exists!
Vervelend dat er steeds in de quote staat: "last quote does not exists".

Een samenwerking op het gebied van een landelijk verspreidbaar kwartaalblad dat in alle winkels kan liggen.

marjan

Bericht door marjan » zo sep 09, 2007 8:17

veglife schreef: Vervelend dat er steeds in de quote staat: "last quote does not exists".
Is inderdaad vervelend. Maar als je op zo'n moment toch iets wilt quoten kun je de woorden "last quote does not exist" weghalen en de tekst die je wilt quoten tussen de aanhalingstekens plakken.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » zo sep 09, 2007 9:38

veglife schreef:
Vervelend dat er steeds in de quote staat: "last quote does not exists".

Een samenwerking op het gebied van een landelijk verspreidbaar kwartaalblad dat in alle winkels kan liggen.
Hoe groot denk je dat de NVB is? en hoe groot is de NVV?
Volgens mij krijg je dan iets als: 10.000 leden tegen 600 leden (geen idee wat de echte cijfers zijn hoor). Wat denk je dat de inbreng van de NVV in zo'n blaadje dan nog zal zijn?
Ik geloof niet zo in een echt samenwerkingsverband met de NVB. En volgens mij geloven zij er nog veel minder in.

Groeten,
Rick

veglife

Bericht door veglife » zo sep 09, 2007 18:35

Rick schreef:
Hoe groot denk je dat de NVB is? en hoe groot is de NVV?
Volgens mij krijg je dan iets als: 10.000 leden tegen 600 leden (geen idee wat de echte cijfers zijn hoor). Wat denk je dat de inbreng van de NVV in zo'n blaadje dan nog zal zijn?
Ik geloof niet zo in een echt samenwerkingsverband met de NVB. En volgens mij geloven zij er nog veel minder in.

Groeten,
Rick
Rick, vergeet niet dat veel vegetari?rs zich ori?nteren in het veganisme. Gezamelijk een blad uitbrengen met zowel vegetarische danwel veganistische recepten biedt perspectief. (lees: ledenaantal kan oplopen d.m.v. zo`n blaadje, zie maar eens op een andere manier aan circa 500 leden te komen wil je boven de 1.000 gaan zitten, iets wat door overige werving niet valt te realiseren).

Ik ben het al eerder tegen gekomen dat veganisten weinig ophebben met de NVB, waarom eigenlijk?

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » zo sep 09, 2007 19:28

veglife schreef:
Rick, vergeet niet dat veel vegetari?rs zich ori?nteren in het veganisme. Gezamelijk een blad uitbrengen met zowel vegetarische danwel veganistische recepten biedt perspectief. (lees: ledenaantal kan oplopen d.m.v. zo`n blaadje, zie maar eens op een andere manier aan circa 500 leden te komen wil je boven de 1.000 gaan zitten, iets wat door overige werving niet valt te realiseren).

Ik ben het al eerder tegen gekomen dat veganisten weinig ophebben met de NVB, waarom eigenlijk?
als je die verhouding 10.000 leden tegenover 600 leden doorvoert in een tijdschrift, dan komt dat ongeveer neer op een tijdschrift over vegetarisme, met een column over veganisme.

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » zo sep 09, 2007 20:06

veglife schreef:
Ik, de voorzitter na mij en diverse besturen voor mijn tijd hebben getracht meer samen te werken met de NVB. De actie is toch altijd vanuit ons geweest en niet andersom. Er zijn NVBers die zeker veel meer samen wilden doen, maar de totaal stemming met een ALV bij de NVB is dan toch dat ze het liever niet willen. Een paar jaar geleden hebben de leden op onze ALV gevraagd meer actief te proberen tot meer samenwerking. Dat heeft het bestuur ook geprobeert en de ALV van de NVB bezocht. Geen resultaat.
Het klopt dus niet dat veganisten weinig op hebben met de NVB.
De NVB heeft een enquette gehouden met onder meer een vraag of er meer samengewerkt moest worden met de NVV of samen gegaan moest worden. (de exacte vraag weet ik niet meer) Het merendeel van de leden was hier op tegen. Als bestuur zal je de wens van de leden wilen volgen.
Ik vind het niet erg. De NVB doet goed zijn werk zo ook de NVV. Laten wij gewoon samenwerken waar wij dit al doen zoals stands draaien of misschien samen een brochure ontwikkelen.
Bij een samengaan van de twee verenigingen zou er 1 blad uitkomen. De NVV zou dan idd een paar pagina's zijn in het gehele blad. Een blad wat doorspeent is met zuivelreclame. Ik wil hier niet aan mee doen. Ik weet dat er veganisten zijn die lid van de NVB waren alleen al door deze reclame's geen lid meer zijn van de NVB.

Over meer leden wordt al net zo lang gesproken als de vereniging bestaat. Er komen er best veel leden bij ieder jaar. Maar er gaan er net zo veel weer weg. Die moet je zien te houden.

Meer leden is mooi, beter is dat je zoveel mensen bereikt met informatie over veganisme en dergelijke. Dat is dan mijn bezwaar, de laatste jaren is er maar heel weinig nieuwe of vernieuwde brochures bijgekomen.

veglife

Bericht door veglife » ma sep 10, 2007 12:10

Hallo Dick,

Bedankt voor de achtergrond, er is mij nu meer duidelijk over het hoe en waarom.

Erg jammer vind ik het wel. Om een gezamelijk vega magazine uit te geven met promotie voor het veganisme was een leuke kans geweest om het leden aantal te kunnen opvoeren.

Blijft nog als optie om meer te adverteren.

Volgens mij ligt het hele brochure verhaal op zijn gat nu Kim dit niet meer doet. Toch zie ik hier ook geen landelijkere bekendheid door.

Valkyrjur
Leefwijze: part-time vegetarier

Bericht door Valkyrjur » ma sep 10, 2007 15:54

Kunnen niet-veganisten ook lid worden? Ik zag eens in een Vega! dat je lid kon worden als je dezelfde ideologi?n had ofzo... beetje vaag. Ik wil op zich wel lid worden.

marjan

Bericht door marjan » ma sep 10, 2007 17:08

Valkyrjur schreef:Kunnen niet-veganisten ook lid worden? Ik zag eens in een Vega! dat je lid kon worden als je dezelfde ideologi?n had ofzo... beetje vaag. Ik wil op zich wel lid worden.
Je kunt lid worden als je streeft naar veganisme en het doel van de vereniging onderschrijft. Leuk dat je lid wilt worden. Doen! Op de voorpagina van de website kun je je aanmelden via een formulier. Hier dus :)

veglife

Bericht door veglife » ma sep 10, 2007 17:52

Valkyrjur schreef:Kunnen niet-veganisten ook lid worden? Ik zag eens in een Vega! dat je lid kon worden als je dezelfde ideologi?n had ofzo... beetje vaag.
Misschien maakt de NVV het zichzelf wel heel moeilijk op zo`n manier?

Plaats reactie