Feedback V

Hebt u vragen en/of opmerkingen over de vereniging? Brand maar los!

Moderators: Rick, Rorrim

Plaats reactie
Rick
Site Admin
Leefwijze: veganist

Re: Feedback V

Bericht door Rick » zo jun 20, 2010 12:09

Nog even een opmerkinkje van kritiek op het artikeltje bewust zomeren: rechtsonder het kadertje over CO2-neutraal de zomer door: Het is leuk bedacht om je vliegreis te compenseren door bomen te planten, maar de CO2 die je daarmee vastlegt, is een ander 'soort' CO2 dan je verbruikt hebt met je vliegreis. Tegenwoordig onderscheidt men kort-cyclische en lang-cyclische CO2. De eerste is de CO2 die door bomen opgenomen wordt en weer vrijkomt als de bomen verbrand worden, of op een andere manier weer vrijkomt in de atmosfeer. Het is eigenlijk de CO2 die boven de grond blijft (en in de bovenste laag van de aarde, in de wortels). Lang cyclische CO2 is CO2 die diep in de aarde zit, en eigenlijk geen onderdeel uitmaakt van de kringloop boven het aardoppervlak. Door deze in de vorm van aardolie diep uit de grond te halen, wordt er 'extra' CO2 in de atmosfeer gebracht.
Nu gaat dat treesfortravel bomen planten om die CO2 van die vliegtuigen te compenseren. Dat is eingelijk een beetje appels met peren compenseren.
Nu weet ik niet wat treesfortravel uiteindelijk met die bomen weer gaat doen. Als het productiebos is, dan kun je eigenlijk helemaal niet van compensatie spreken. Het is te hopen dat de bomen er blijven staan, voor altijd, anders heeft het echt geen zin gehad.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » zo jun 20, 2010 12:11

*Eva* schreef:Ik vond die veganiste in de supermarkt vooral erg leuk. Goede reclame, vooral mooie foto, leuke vrouw ;)
Waarom verbaasd me dat nou niks :grin:

Maar dat vond ik ook een leuk artikel. Ik mis nog steeds de rubriek over wat veganisten eten en het commentaar daarop van Marian. Zou dat er weer in kunnen?

Marla

Bericht door Marla » zo jun 20, 2010 16:40

Gelukkig was ik niet de enige die het testpanel negatief vond! Ik moest een beetje denken aan de twee mannetjes op het balkon van de muppet show :lol:
Wat Zen al zegt, commentaar over de vorm van het ijsje en dat soort dingen, waar gaat het over zeg?!?!? "ja de verpakking is blauw en ik houd niet van blauwe verpakkingen voor etenswaren" :roll:
Ik vraag me ook af hoe blij bonvita is met de naar ik neem aan goed betaalde advertentie in het blad. Als het nou nog een beetje opbouwende kritiek was ok, maar dat is het niet.

Hanneke
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Hanneke » zo jun 20, 2010 19:15

Nou, ik heb dat over die ijsjes nu ook gelezen. Zulke dingen zeg ik als ik in een zeer negatieve bui ben en er niets van de wereld deugt, behalve ikzelf

Marla

Bericht door Marla » ma jun 21, 2010 10:09

Vegantastic schreef:Mag ik hieruit opmaken dat we nieuwe aanmeldingen voor het testpanel krijgen?
Hoe werkt dat precies?

Fynnya

Bericht door Fynnya » ma jun 21, 2010 13:11

Jippia schreef: Ik vind het wel een verbetering dat er nu iemand anders is die "de partner van de veganist" is en dat deze wat positiever in het leven staat. De toon van haar column doet wat minder mieperig aan dan dat van de vorige columniste.
Ik vond de vorige (denk ik) column van de vorige schrijver wel echt heel erg tof, echt heel erg goed geschreven (die over de naam V en de Veganen van de planeet Vega en die wollen trui).
Vegantastic schreef:Mag ik hieruit opmaken dat we nieuwe aanmeldingen voor het testpanel krijgen?
Dat vind ik wel leuk eigenlijk. En ik vind in dat geval dat er best 2 keer achter elkaar eentje over ijs in mag staan :mrgreen:
Nee maar serieus: hoe werkt dat enzo? Mij lijkt het wel leuk om te doen.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma jun 21, 2010 13:17

Marla schreef:
Hoe werkt dat precies?
Mailen naar: redactie@veganisme.org" target="_blank
Of PB naar Marlies

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma jun 21, 2010 13:17

Fynnya schreef:
Jippia schreef: Ik vind het wel een verbetering dat er nu iemand anders is die "de partner van de veganist" is en dat deze wat positiever in het leven staat. De toon van haar column doet wat minder mieperig aan dan dat van de vorige columniste.
Ik vond de vorige (denk ik) column van de vorige schrijver wel echt heel erg tof, echt heel erg goed geschreven (die over de naam V en de Veganen van de planeet Vega en die wollen trui).
Liever die hele column eruit hoor... kan wel wat beters voor komen :)
Dat vind ik wel leuk eigenlijk. En ik vind in dat geval dat er best 2 keer achter elkaar eentje over ijs in mag staan :mrgreen:
Nee maar serieus: hoe werkt dat enzo? Mij lijkt het wel leuk om te doen.
Zie vorig bericht.

Fynnya

Bericht door Fynnya » ma jun 21, 2010 13:52

Ik vond de V leuk, het zag er allemaal weer goed uit, aantrekkelijk.
Leuk dat er allemaal dingen over ijsjes in zit, aantrekkelijk onderwerp (ook voor niet-veganisten), zeker zo'n ijsjestest. Positief ook dat er zo'n stukje van ZuivelOffline instaat, want dat soort dingen mis ik: lezen over waaróm je nou plantaardig zou moeten eten, en in dit kleine stukje zie je dat heel duidelijk wel.
Leuk ook dat er een winkelwagentje in de supermarkt is, lekker toegankelijk.

Wat ik minder vind, is dat op de voorkant vaak iets negatiefs staat over veganisme. Vorige keer stond er heel groot 'veganisten kunnen niet lachen', deze keer 'Zou ik echt in zee willen met een veganist?'.
Niks mis als onderwerp voor een tekst in de V hoor, en ook een prima titels als alleen leden dit blad krijgen, maar is dat echt de boodschap die je niet-veganisten die het blad zien wilt meegeven?
Waarom veganisme zo afkraken? Mensen die het stuk zelf niet lezen, blijft dan wel die tekst op de voorkant bij, worden met zo'n zin bevestigd in hun vooroordeel (terwijl het artikel zelf het uiteindelijk ontkracht, maar niet iedereen zal dat ook lezen).

Ja, en die ijstest.....

Ik snap niet waarom er zoveel niet-veganisten meedoen aan de test. Één niet-veganist erbij, lijkt mij nog wel oke. Dan kan je een beetje inschatten of het ook lekker is voor mensen die vlees of zuivel gewend zijn, en het dus (bewust of onbewust) daarmee vergelijken. Handig voor als je iets ook aan je familie of vrienden wilt geven.

Maar 3 van de 4 niet veganist? Dat snap ik echt niet!
Konden jullie geen veganisten vinden, of was dit bewust zo gekozen?
Ik denk dat het helemaal niet handig is om zoveel niet-veganisten te laten testen. Zij weten niet hoe andere veganistische dingen smaken, hoe goed of slecht een product is in vergelijking met wat er voor de rest veganistisch te krijgen is. Ze zijn misschien ook totaal niet gewend aan biologische (dus minder zoete) smaken, en aan de cijfers bij de Bonvita te zien, vergelijken ze het denk ik veel te veel met normale ijsjes die van zuivel gemaakt zijn, met normale Magnums. Als je voor het eerst zoiets proeft, kan je zo'n smaak misschien nog helemaal niet waarderen. En een niet-veganist kan ook niet goed inschatten of een prijs normaal is voor een speciaal veganistisch product, omdat ze normaal belachelijk goedkope prijzen gewend zijn van de supermarkten.
Nou zijn er natuurlijk ook genoeg veganistische goedkope producten in de supermarkt, maar je zit toch al wat sneller in de biologische hoek, wat gewoon duurder is. En dan is het niet zo raar dat iemand die daar onbekend mee is denkt dat zo'n ijsje duur is.
Ik denk echt dat er voortaan meer veganisten in het testpanel moeten zitten, ik zou echt 3 van de 4 of 4 van de 4 doen.

Daarnaast vind ik het heel vreemd dat er zo ontzettend veel aandacht is voor de verpakking en de naam. Bij sommige mensen lees je meer over wat ze daarvan vinden, dan wat ze van het ijsje zelf vinden. Waarom in godsnaam? Deze mensen leken de verpakking even belangrijk te vinden als het ijs zelf, dat vind ik nogal raar.
Ik denk dat dat echt veel beter ge-edit moet worden. Dat het testpanel deze dingen zegt, daar heb je geen invloed op, maar de schrijver van het stukje moet dan denk ik echt betere keuzes maken over wat daarvan in het artikel terug komt, en wat geschrapt wordt; welke onderwerpen belangrijk genoeg zijn om te lezen.

Als het testpanel de verpakking echt heel lelijk of echt heel leuk vindt, mag daar best iets over te lezen zijn in zo'n test. Dan mag er best iets staan als 'wel een lelijke verpakking trouwens', of 'ik vind de verpakking trouwens ook heel erg tof', maar niet van alle vier de personen, en niet van die lange analyses.
En als het verschil tussen de verpakking en het product heel groot is, mag dat zeker even kort vermeld worden: 'jammer van de verpakking, want ik had 'm zelf nooit uit het rek gepakt, terwijl het een fantastisch ijsje is', of 'door de verpakking werd ik heel enthousiast, maar het ijsje voldoet niet aan die verwachting'. Maar hou het kort.

Daarnaast is aandacht voor de verpakking sowieso niet echt nodig. Het hele idee van een test lijkt me dat de lezer, zonder het zelf te hoeven kopen, al een klein beetje kan inschatten of het product de moeite waard is of niet. De verpakking kan de lezer zelf wel beoordelen, omdat er plaatjes bijstaan (heel goed trouwens dat die erbij staan!), en desnoods kan je het ook gratis in de winkel bekijken terwijl je boodschappen doet. Wat is de toegevoegde waarde van andermans uitgebreide commentaar op de verpakking die we zelf ook al kunnen zien? Voor een producent is dat heel nuttig, die moet weten of mensen een product ook zelf zouden uitproberen als ze het zien staan, maar voor ons als consumenten (de lezers) is dat niet relevant. Laat ze de inhoud beoordelen, want die kunnen wij niet zelf uitproberen, dat is juist waarom we zo'n test willen lezen.

Die Bonvita magnum vind ik persoonlijk trouwens echt heerlijk.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma jun 21, 2010 14:04

Bedankt voor feedback!
Fynnya schreef: Ik snap niet waarom er zoveel niet-veganisten meedoen aan de test. Één niet-veganist erbij, lijkt mij nog wel oke. Dan kan je een beetje inschatten of het ook lekker is voor mensen die vlees of zuivel gewend zijn, en het dus (bewust of onbewust) daarmee vergelijken. Handig voor als je iets ook aan je familie of vrienden wilt geven.
Is wel leuk zo een brede vergelijking. Maar misschien nog een extra veganist in het vervolg erbij.
Zij weten niet hoe andere veganistische dingen smaken, hoe goed of slecht een product is in vergelijking met wat er voor de rest veganistisch te krijgen is. Ze zijn misschien ook totaal niet gewend aan biologische (dus minder zoete) smaken, en aan de cijfers bij de Bonvita te zien, vergelijken ze het denk ik veel te veel met normale ijsjes die van zuivel gemaakt zijn, met normale Magnums. Als je voor het eerst zoiets proeft, kan je zo'n smaak misschien nog helemaal niet waarderen. En een niet-veganist kan ook niet goed inschatten of een prijs normaal is voor een speciaal veganistisch product, omdat ze normaal belachelijk goedkope prijzen gewend zijn van de supermarkten.
Vind ik niet. Genoeg niet-vegans die de ijsjes ook lekker vinden. Het is en blijft altijd een kwestie van smaak. En sommige producten vallen goed bij alle groepen en de ander niet. Veganisten zijn vaak ook weer snel tevreden en te weinig kritisch als het maar in het eigen straatje valt.

Overigens, 3 van de 4 items waren gewoon supermarktproducten. Die van de dekamarkt viel ook niet goed.
Daarnaast vind ik het heel vreemd dat er zo ontzettend veel aandacht is voor de verpakking en de naam. Bij sommige mensen lees je meer over wat ze daarvan vinden, dan wat ze van het ijsje zelf vinden. Waarom in godsnaam? Deze mensen leken de verpakking even belangrijk te vinden als het ijs zelf, dat vind ik nogal raar.
mee eens, vind ik ook jammer. Belangrijk denk dat volgende keer focus op product gelegd wordt.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » ma jun 21, 2010 17:38

Leuk, de V weer in de brievenbus :)

Ik heb nog niet alles gelezen, maar een vluchtige blik op de ijsjestest deed mij ook schrikken.
Ben het in dat opzicht volledig eens met wat Fynnya zegt.

Het viel mij trouwens erg op dat er wel een stuk of 6 bladzijden volledig aan recepten gewijd zijn, terwijl mij dat niet zo boeit. Als ik iets wil uitproberen, kijk ik wel op internet of in een kookboek. Ik weet niet hoe anderen dat vinden, maar ik vind 2, hooguit 3 bladzijden aan recepten echt wel ruim genoeg, gezien de omvang van dit blaadje.

Maar goed, ik heb nog wat te lezen.

Fynnya

Bericht door Fynnya » di jun 22, 2010 10:57

Jasmijn schreef: Het viel mij trouwens erg op dat er wel een stuk of 6 bladzijden volledig aan recepten gewijd zijn, terwijl mij dat niet zo boeit. Als ik iets wil uitproberen, kijk ik wel op internet of in een kookboek. Ik weet niet hoe anderen dat vinden, maar ik vind 2, hooguit 3 bladzijden aan recepten echt wel ruim genoeg, gezien de omvang van dit blaadje.
Ik vind dat juist wel goed. Nou heb ik zelf nog nooit een recept uit de V gemaakt (ook niet toen ie nog Vega of Gezond Idee heette :roll: ), omdat ze me meestal niet zoveel aanspreken (en de anderen ben ik gewoon nog niet aan toe gekomen om te maken), en omdat ik überhaupt niet zo vaak recepten maak. Maar als het ook als promotie bedoeld is voor niet-veganisten, denk ik dat het een heel goed idee is, die recepten. Dan kunnen ze het meteen uitproberen, en zelf ervaren dat het lekker is en je de dierlijke ingredienten helemaal niet mist, is denk ik een heel goede manier om mensen wat meer plantaardig te laten eten.
Dus ik denk dat het wel goed is dat er zoveel bij elkaar zitten, dan is er meer kans dat iemand iets ook echt uitprobeert.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » di jun 22, 2010 13:31

Maar ik vind dat het in verhouding zoveel ruimte in neemt.
Als het blaadje nou dikker was, dan kunnen er ook wat meer inhoudelijke (voorlichtend, wetenschappelijk of filosofisch bijv.) stukken instaan. Iets over het waarom van het veganisme en feitelijke informatie hoe het eraan toe gaat op een willekeurige boerderij bijvoorbeeld, zodat mensen ook weten waarom ze die recepten uit de V zouden moeten uitproberen.

vegalan

Bericht door vegalan » di jun 22, 2010 16:18

Rick schreef:Tegenwoordig onderscheidt men kort-cyclische en lang-cyclische CO2.
Dit wordt toch bepaald naarmate CO2 circuleert en niet door een chemisch verschil, waarom kunnen bomen deze lang-cyclische CO2 niet omzetten in kort-cyclische CO2? De vastlegging van
CO2 in hout scoort positief. De CO2 wordt voor decennia vastgelegd. Wordt het hout
na gebruik verbrand, dan komt de CO2 weliswaar terug in de atmosfeer, maar
wordt fossiele brandstof uitgespaard.

Rick schreef:Nu weet ik niet wat treesfortravel uiteindelijk met die bomen weer gaat doen. Als het productiebos is, dan kun je eigenlijk helemaal niet van compensatie spreken. Het is te hopen dat de bomen er blijven staan, voor altijd, anders heeft het echt geen zin gehad.
Dat is dan wel een voorwaarde om dat proces in stand te houden.

.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » di jun 22, 2010 16:32

vegalan schreef:
Rick schreef:Tegenwoordig onderscheidt men kort-cyclische en lang-cyclische CO2.
Dit wordt toch bepaald naarmate CO2 circuleert en niet door een chemisch verschil, waarom kunnen bomen deze lang-cyclische CO2 niet omzetten in kort-cyclische CO2? De vastlegging van
CO2 in hout scoort positief. De CO2 wordt voor decennia vastgelegd. Wordt het hout
na gebruik verbrand, dan komt de CO2 weliswaar terug in de atmosfeer, maar
wordt fossiele brandstof uitgespaard.
Bomen kunnen natuurlijk zowel CO2 vastleggen uit de kort als uit de lange cyclus opnemen. Het gaat erom dat die korte redelijk in evenwicht is: als je een boom verbrandt, dan kan een andere boom daar de verbrande CO2 wel weer opnemen. Dan is er in de cyclus uiteindelijk niets bijgekomen. Maar door verbranding van olie breng je CO2 die zich in de lange cyclus bevond in de korte cyclus. Die cyclus raakt daardoor uit balans: gevolg is meer CO2 in de atmosfeer met het broeikaseffect als gevolg.

Framboos

Bericht door Framboos » di jun 22, 2010 17:53

Jasmijn schreef: maar ik vind 2, hooguit 3 bladzijden aan recepten echt wel ruim genoeg, gezien de omvang van dit blaadje.
Ik vind de huidige hoeveelheid precies goed - erg goede reclame voor veganisme.

Plaats reactie