Feedback V

Hebt u vragen en/of opmerkingen over de vereniging? Brand maar los!

Moderators: Rick, Rorrim

Plaats reactie
Berti
Leefwijze: part-time veganist

Re: Feedback V

Bericht door Berti » wo nov 25, 2009 6:19

Als ik het zo lees, dan lijkt het net alsof de hele structuur van het blad eronder te lijden heeft.
Een tijdschrift heeft altijd een vaste opzet en vaste rubrieken, en zeker als vereniging zijnde is het jullie taak ook via het blad mensen te informeren.
Als je dan rubrieken eruit gaat halen of de ene keer wel en de andere keer niet erin zet dan wordt het inhoudelijk wel wat karigjes.
Verenigingsnieuws en agenda horen wat mij betreft OOK in het blad, makkelijker om het in het blad te zetten (hoeft minder gewijzigd) dan iemand moeten vinden die de site wat dat betreft bij gaat houden.

Dus zelf zou ik graag WEL vaste rubrieken zien, plus de nodige informatie.
Er zijn ook nog altijd mensen die juist lid worden omdat ze denken dat een vereniging hen zal informeren, en omdat ze graag alles bij elkaar in een blad zien staan dat ze kunnen vasthouden.
In plaats van dat we alles op internet moeten opzoeken, dat kunnen we allemaal en doen we ook al genoeg.
Straks zijn er geen tijdschriften meer met INHOUD (zonder inhoud zijn er al zat) omdat men veronderstelt dat we het al via internet lezen.

Wat doen jullie als vereniging voor de leden? Dat mag ook best in het blad, dat is wat we willen weten.
Bijv een rubriek waar een bepaald project extra aandacht krijgt.

MIsschien een idee om een enquete te houden onder leden af en toe met wat zij in het blad willen zien of wat ze juist niet waardevol vinden.

Maar misschien ben ik wel overmatig kritisch.....

Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo nov 25, 2009 10:47

Het blad is niet zozeer een ledenblad meer, zoals het eerst was. Het heeft een promotioneel doel.
Verenigingsnieuws e.d. zou zonde zijn om daarin te zetten. Er zijn veel meer wegen om dat aan de leden te brengen.

Marlies
Contacteer:

Bericht door Marlies » wo nov 25, 2009 10:52

Nee hoor, het is niet de bedoeling elk nummer er totaal anders uit te laten zien dan het vorige nummer, dat zou denk ik inderdaad te verwarrend en niet prettig leesbaar zijn. Alleen zijn er vaste rubrieken die een of twee jaar meegaan en dan vervangen worden door een andere vaste rubriek zoals dat ook in andere bladen gebeurt.

Leden van de NVV willen voor een deel graag ledeninformatie lezen. Die kunnen ze ook krijgen, maar dan via een ander medium, nl. via een digitale nieuwsbrief. Daarmee voorkom je dat het blad voor niet-leden teveel een ons-kent-ons idee geeft en/of informatie waar je als niet-lid niet zo in geïnteresseerd bent zoals wat er op een ledenvergadering besproken is, hoe het zit met het kantoor van de NVV e.d. Je hoeft dus niet op internet te zoeken naar specifieke info maar kan die nog steeds toegestuurd krijgen als lid, alleen via een andere weg.

In het laatste nummer stond een stuk over dierproeven. Het is zeker de bedoeling dergelijke meer inhoudelijke/diepgaander artikelen te blijven plaatsen. Ook in het komend nummer is dit terug te vinden.

En natuurlijk leert men aldoende, dat geldt al jaren voor het maken van Vega! en nu V die mede onder invloed van reacties van anderen op het blad, zowel leden als niet-leden, inhoudelijk verandert.

Fynnya

Bericht door Fynnya » wo nov 25, 2009 13:20

Marlies schreef: Het blad is inhoudelijk inderdaad wel wat gewijzigd met een aantal vaste rubrieken die eruit zijn, maar dat wil niet zeggen dat alles wat er nu niet in zit, helemaal verdwenen is. Meer filosofische stukken zijn niet geheel verdwenen, ze zullen alleen niet (wat ook al niet het geval was) elk nummer erin staan.
Ik bedoelde overigens niet dat ik het er niet mee eens was met wat eruit gegaan is hoor, voor de duidelijkheid. Het is meer dat iemand zei dat het alleen qua uiterlijk veranderd is en qua inhoud nauwelijks, en dat ervaarde ik zelf gewoon heel anders.
Maar je hebt natuurlijk gelijk dat we ons baseren op 1 nummer, en dat als je het geheel van 3 opeenvolgende nummers bekijkt, we mogelijk een ander oordeel zouden hebben.
Marlies schreef: Productinformatie is nu te vinden via de vegan wiki waar ook degene die de productinfo uitzocht, de informatie op zet.
Het verenigingsnieuws zal via een aparte nieuwsbrief voor leden verzonden worden die volgende week voor het eerst de deur uit gaat.
De agenda en wat meer algemene nieuwtjes worden via de maandelijkse NVV-nieuwsbrief verstuurd die zowel voor leden als niet-leden is (vanaf deze zomer maandelijks verschenen). Wie belangstelling heeft, kan zich opgeven voor de algemene nieuwsbrief (iedereen) en/of voor de verenigingsinformatienieuwsbrief (leden).
Voor het weglaten van de nieuwsberichten (Gescharrel) is gekozen met het idee dat het algemene berichten zijn die ook gewoon op internet te vinden zijn voor wie daarnaar zoekt. Misschien is het wel een idee om ze een plaats te geven op de site bij nieuwsberichten. Moeten we wel iemand hebben die ze bij wil houden en wil plaatsen ...
Ik vind het een heel goed en logisch idee dat productinfo in de wiki staat en verenigingsnieuws in een nieuwsbrief; en niet in het blad.
Het gescharrel mis ik echter wel. Nu is het namelijk allemaal zo gericht op voedsel en consumeren naar mijn gevoel. Nieuwtjes over de 'dierenwereld'' (haha dat klinkt niet helemaal hoe ik het bedoel, het klinkt meer als Het Grote Sprookjesbos :roll: ) maken het wat breder en zijn juist erg interessant. Ik hoop dat ze terug komen. Want nu was het naar mijn gevoel wel erg veel over voedsel en consumeren, en weinig over andere dingen.
Overigens vind ik het geen slecht idee als er wel iets over vegan-activiteiten in het blad komt, misschien een ingekorte agenda met wat leuke activiteiten die genoemd worden, en wat reclame voor leuke dingetjes als potlucks? Ik kan me voorstellen dat het voor beginnende vegans, of mensen die erover zitten te denken, leuk is om dat soort dingen mee te maken, een verbindend element kan wel helpen denk ik. Verslagen van hoe de activiteit was, hoeven voor mij niet.
Marlies schreef: Een vegagroentje staat weer in het volgende nummer, zij het niet onder deze noemer. De opzet is om het aanbod gevarieerd te houden en niet elk nummer precies dezelfde rubrieken te laten terugkomen en de vaste rubrieken ook eens in te ruilen voor een nieuwe reeks.
Van mij hoeven het geen vegagroentjes te zijn, mogen ook best vegagrijsjes zijn :D maar het is gewoon interessant om te lezen over waarom iemand veganist is, wat ie tegenkomt enzo. Die interviews vond ik het meest interessante uit het blad. Dus ben blij dat ze niet helemaal verdwijnen (hoewel ik ze toch t liefste elke aflevering zou zien! Is toch veel boeiender dan iemands winkelwagentje? Hoewel dat wel handige inspiratie is voor beginnende vegans natuurlijk)
Oja, is de rubriek waarin iemand vertelt wat ie eet en dat iemand commentaar geeft over wat ie mist enzo, voorgoed verdwenen? Die vond ik altijd wel interessant, en is dat denk ik ook voor mensen die veganist willen worden. Is dat om het veganisme niet te 'moeilijk' te laten klinken?
Berti schreef:Als ik het zo lees, dan lijkt het net alsof de hele structuur van het blad eronder te lijden heeft.
Een tijdschrift heeft altijd een vaste opzet en vaste rubrieken, en zeker als vereniging zijnde is het jullie taak ook via het blad mensen te informeren.
Als je dan rubrieken eruit gaat halen of de ene keer wel en de andere keer niet erin zet dan wordt het inhoudelijk wel wat karigjes.
Ik vind niet dat een blad elke keer precies dezelfde structuur hoeft te hebben. Wel handig natuurlijk als er een bepaalde structuur in zit, maar dat is geloof ik ook wel zo. Maar als er een paar vaste rubrieken zijn, kan je voor de rest gewoon een opzet hebben van 2 bladzijdes verdiepende info over veganisme, 4 bladzijden voedsel, 2 bladzijden human interest, etc. En dan kan je die per aflevering vrij invullen.
Maar het gaat er maar net om waar het blad voor bedoeld is, is het een verenigingsblad of een veganisme-promotieblad? En daar verschillen de wensen blijkbaar over.

Jippia

Bericht door Jippia » wo nov 25, 2009 17:34

Ik moest een beetje wennen, maar al met al vind ik het wel leuk geworden. Dat het wat kleurrijker is, vind ik juist goed. Wat ik wel jammer vond, was dat in het artikel over de winkelwagen van de veganist alleen over een biologische winkel gesproken wordt, terwijl ik juist vaak vragen krijg over wat er in de gewone supermarkt te koop is. Biologische winkels hebben nogal een imago van hoge prijzen, in ieder geval in mijn omgeving. Het idee van een puzzel vond ik leuk, al houd ik zelf meer van kruiswoordpuzzels. De interviews vond ik leuk om te lezen. De recepten lijken me erg lekker. Ik denk dat ik het tweede exemplaar aan mijn schoonzus geef. Die weet nog niet zoveel van het veganisme af. Ik ben benieuwd hoe het blad zich verder ontwikkelt. Het ziet er in ieder geval wat minder alternatief uit en dat vind ik goed voor het imago van het veganisme.

Fynnya

Bericht door Fynnya » za dec 26, 2009 13:21

Ik heb gister de nieuwe V binnen gekregen, jullie ook?
Is iedereen al gewend aan de nieuwe inhoud en look?
Ik vind m leuk. Recensie over het ecofabulous kookboek heeft me onwijs nieuwsgierig gemaakt naar dat boek, het klinkt echt fantastisch (of is die recensent gewoon uit zichzelf zo overdreven enthousiast?).
Leuk dat er een stuk in staat over bijensterfte, interessant en niet zo voor de hand liggend, vond ik wel tof.
De zoete beleg test vond ik leuk. Hij is ook beter zo dan de vorige keer, dat ze cijfers geven.
Wat ik niet zo goed begrijp, is de column van de partner van de veganist. Wat is dat voor vreemd uitgangspunt? Ik snap daar de toegevoegde waarde niet zo van, ik vind het vooral raar. En het plaatst de veganist een beetje in het hokje van probleemmensen, door de partner te laten vertellen hoe het is om een veganist als partner te hebben. Beetje teveel de associatie van dat partners van veganisten een support group nodig hebben, zeg maar.
Die kritiek is overigens niet gericht op de columnist hoor, het is best oke geschreven.
Het tofulicious recept leek me heel interessant, ga ik zeker uitproberen.

Enige echte kritiek dat ik heb, is dat het weer zoveel over raw food in staat. Ik dacht bij de vorige dat dat een eenmalig iets was, en dan is het wel interessant, omdat het wel verwant is aan veganisme en een wat onbekender onderwerp is.
Maar dat er nu weer 2 artikelen over staan, vind ik wel een beetje ver gaan. Blijft dat zo gaan?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » za dec 26, 2009 15:48

Fynnya schreef: Wat ik niet zo goed begrijp, is de column van de partner van de veganist. Wat is dat voor vreemd uitgangspunt? Ik snap daar de toegevoegde waarde niet zo van, ik vind het vooral raar. En het plaatst de veganist een beetje in het hokje van probleemmensen, door de partner te laten vertellen hoe het is om een veganist als partner te hebben. Beetje teveel de associatie van dat partners van veganisten een support group nodig hebben, zeg maar.
Wat mij betreft mag die er ook lekker uit... die ruimte kan veel nuttiger besteed worden.
Enige echte kritiek dat ik heb, is dat het weer zoveel over raw food in staat. Ik dacht bij de vorige dat dat een eenmalig iets was, en dan is het wel interessant, omdat het wel verwant is aan veganisme en een wat onbekender onderwerp is.
Maar dat er nu weer 2 artikelen over staan, vind ik wel een beetje ver gaan. Blijft dat zo gaan?
Nee, dat is gewoon beetje samenloop van omstandigheden geweest. Er is hard gewerkt voor de V waardoor er geloof voor nummer 2 van de V wat minder goed gepland was (te dicht op elkaar). Waardoor er in verhouding weer wat te veel over raw food zou inzitten. Zoiets was het.

Mijn moeder vond dat interview met die rawfooder ook weer niet erg positief voor veganisme.

JesseL

Bericht door JesseL » za dec 26, 2009 16:54

Ik vind het ook niet positief. Er mag best wel een scheiding blijven tussen veganisme en raw-food. Dat is toch wel weer 10 stappen verder.
Toen we vegetariërs werden zeiden veel mensen: "Prima, als je maar geen veganist wordt". Dat vonden ze nogal extreem. Toen we veganist werden waren mensen bang dat we ook zouden door slaan naar raw-food en na die documentaire over dat kind wordt raw-food redelijk geassocieerd met kindermishandeling...

Dus te veel aandacht voor raw-food zal mensen afschrikken en het stigma van extremisten alleen maar versterken.
We moeten juist laten zien dat veganisme helemaal niet extreem of raar of moeilijk hoef te zijn.

Fynnya

Bericht door Fynnya » za dec 26, 2009 17:25

JesseL schreef:Ik vind het ook niet positief. Er mag best wel een scheiding blijven tussen veganisme en raw-food. Dat is toch wel weer 10 stappen verder.
Ik ook. Maar ik vind het wel prima als er af en toe eens wat over staat, dat is wel leuk. Maar inderdaad wel een duidelijke scheiding.
JesseL schreef: Toen we vegetariërs werden zeiden veel mensen: "Prima, als je maar geen veganist wordt". Dat vonden ze nogal extreem. Toen we veganist werden waren mensen bang dat we ook zouden door slaan naar raw-food en na die documentaire over dat kind wordt raw-food redelijk geassocieerd met kindermishandeling...
Het is juist handig, nu kunnen we zeggen 'hoezo ben ik extreem? Ik ben toch geen raw-foodist? Da's pas extreem!' :D
En voor de duidelijkheid: ik heb niks tegen op raw-foodies hoor, en zal van niemand zeggen dat ie te extreem bezig is als ie raw-food eet, vind alleen niet dat het een te grote rol binnen de V moet innemen.

Jippia

Bericht door Jippia » zo dec 27, 2009 11:48

Ik was ook een beetje verbaasd over twee artikelen over rawfood (een interview en een recensie). Niet dat ik me eraan stoorde, hoor. Ik vind het interessant om erover te lezen. Maar in hoeverre die rawfooder staat voor de gemiddelde veganist weet ik niet. Misschien is alternatief een relatief begip...
Het artikel over de natuurkapper vond ik leuk. Ik had er ook nog nooit van gehoord, maar het zou me niets verbazen als er hier in de buurt ook eentje werkzaam is. Ik woon tenslotte in Zutphen, met voor bijna 50000 inwoners drie natuurvoedingswinkels en een biologische bakkerij.
Leuke recepten. De taart ziet er lekker uit. Ik vond het ook leuk dat het testpanel producten testte die je in de gewone supermarkt kunt kopen en dat er onderaan suggesties worden gedaan voor andere producten waar je aan kunt denken als je van zoet broodbeleg houdt. Ik ben een zoetekauw, dus dat spreekt mij wel aan!
Ik vond het een beetje jammer dat er geen puzzel instond. Ik mag graag puzzels maken. Ik vond het grappig om te lezen dat de Matthijs Koevoet zijn gasten pompoensoep voor ging zetten. Volgens mij is pompoen de favoriet bij bedenkers van vegetarische recepten, want pompoensoep komt in praktisch elk vegetarisch kookboek voor en ook winkelbladen en andere tijdschriften komen vaak met een pompoengerecht op de proppen. Ik vond de winkelwagen zelf een beetje leeg. Die van mij zit altijd stampvol, want ik doe boodschappen voor de hele week. Of in ieder geval zo vol dat ik hoop dat het nog in mijn fietstassen + grote rugtas en onder de snelbinder past...
Ik vind de column over de partner van de veganist wel leuk om te lezen, al komt de veganist naar mijn mening een beetje over als een zeur die het leven van haar partner bepaalt en dat die partner het soms maar lastig en vervelend vindt. Het zal wel per veganist verschillen hoe hij of zij met een omnivore partner omgaat en in hoeverre deze meegaat in de levenswijze van de veganist. Mijn man vindt het soms ook een beetje ingewikkeld.
Al met al vind ik de V wel een leuk blad geworden. Een beetje dun in vergelijking met Vega!, maar dat ligt waarschijnlijk aan het budget.

Framboos

Bericht door Framboos » ma dec 28, 2009 21:29

Ik ben 'm nu aan het lezen, en moest echt even posten: hulde aan de dames en heren van de kookrubriek. Het ziet er echt fantastisch uit, en de recepten zien er ook erg goed uit. En voedselfotografie (helemaal in gedrukte vorm) is erg moeilijk, maar zelfs die zien er erg aanlokkelijk uit. Petje af, echt waar.

(En het zal vast te veel werk zijn en te duur zijn, maar wat mij betreft mag hier meer dan 4 pagina's van in de V, betere reclame is er bijna niet!)

Lieke
Leefwijze: flexanist

Bericht door Lieke » di dec 29, 2009 10:58

Ik hoop dat het goed is als ik hier ook reageer? Heb nog nooit eerder op de V gereageerd.

Mar ik vond 'm erg leuk! Met die kleurige en hippe opmaak, veel leuker en toegankelijker dan eerst. Ook tof dat er zo'n vrolijk meisje met mooie dreads op de voorkant staat. :) Ik vond de recepten echt über! Begon er gelijk van te watertanden en mijn vriendje (leeft ook deels veganistisch omdat ie met mij samen moet wonen :twisted: ) ook!

Verder vond ik het stuk over de bijensterfte heel goed omdat ik (nog) niet echt principieel tegen honing ben (niet dat ik 't vaak eet maar de overtuiging is er nog niet helemaal om 'tegen' honing te zijn). Dit stuk schept weer veel duidelijkheid. Het stuk over klussen vind ik ook leuk en superhandig.

Al toen ik de V (anderhalf jaar geleden ofzo?) voor 't eerst kreeg vroeg ik me af waarom de partner van de veganist steeds zijn persoonlijke levensverhaal moet vertellen. De veganist én de partner komen in de column naar mijn mening altijd een beetje zeurderig en moeilijk over, vind ik persoonlijk het minst leuke deel van de V. Maar misschien zijn ze in het echt wel heel aardig.

Nou ja, in ieder geval een erg goed magazine! :)

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » di dec 29, 2009 11:06

Hey hoe kan dat, Framboos krijgt 'em wel, en ik heb de V nog steeds niet...

Framboos

Bericht door Framboos » di dec 29, 2009 12:20

Jasmijn schreef:Hey hoe kan dat, Framboos krijgt 'em wel, en ik heb de V nog steeds niet...
Ik had 'm ook al een dag of 4...

Framboos

Bericht door Framboos » di dec 29, 2009 12:31

Helemaal uit:

- Stuk over de bijen vond ik ook erg interessant om te lezen. Ik denk echt dat dit soort stukken een erg goede invulling zijn voor de V
- partner van de veganist (ik zou er sowieso 'een' van maken...): ben het wel eens met wat iedereen zegt. In de oude Vega kon dit prima, maar als je nieuwe vegans wil werven (om het even heel kort door de bocht te zeggen), dan is alleen het idee van de column al dat dit moeilijk is. Want let's face it, it's no fun to be the partner van een vegan. Je kunt er geen enkel probleem mee hebben, je kunt er respect voor hebben en trots op zijn dat iemand vegan is, maar daar vul je geen column mee, en het is niet alsof je nu zulke hilarische, gekke verhalen meemaakt omdat je partner vegan is dat je het zelfs maar geen negatief (laat staan positief) beeld krijgt. (En omdat ik dit wel sneu vind voor de schrijfster dat ik dit zo zeg: het is geheel niet persoonlijk bedoeld en ik vind je stuk over bijen echt een geweldige aanvulling in de V!)
- bericht van het groentenfront: ten eerste, mag het de volgende keer groentefront zijn? (Meervoud van groente is zowel groenten als groentes, dus dan krijgt een samengesteld woord geen van beide. Sowieso, is dit stuk niet geredigeerd? De rest van de V ziet er keurig uit, maar hier ontbreken nogal wat leestekens...) Ten tweede, erg leuk, goed onderwerp, echt een aanvulling!
- Karin de Mik schrijft in de V, wat leuk!
- Proefkonijn, ook leuk. (Leuke titel ook.) (Maar is niet alleen de bio penotti vegan? Die in die kartonnen ipv glazen verpakkingen? Ik had denk ik de voorbeelden van zoet broodbeleg nog uitgebreider gemaakt, daar hebben mensen echt wat aan.)
- Stuk van Rick vond ik ook erg leuk!
- Ben het met de anderen eens dat er echt veel te veel over raw instaat.
- Al met al vond ik het echt een leuke V om te lezen; goed werk mensen!

Hanneke

Bericht door Hanneke » do dec 31, 2009 8:21

Over de inhoud wil ik het nog even niet hebben. Heb het nog niet helemaal uit. Maar ik stoor me aan de "Naam"van het blad. Het is zo helemaal niks. Het zegt niets. Een letter uit het alfabet, meer niet.

Maar ik wens iedereen een heel goed 2010.

Groetjes van Hanneke

Magda
Leefwijze: flexanist

Bericht door Magda » do dec 31, 2009 9:00

Ik moet 'm nog lezen, maar wil alvast even zeggen dat ik 'm er nog beter uit vind uit vind zien dan de vorige. Vooral de voorpagina! Verder ben ik het met Hanneke eens; ik heb ook grote moeite met de naam. Ik krijg het niet uit m'n mond :(

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do dec 31, 2009 12:53

Het is maar 1 letter hoor... ;)

Ik heb een hoop positieve reacties gekregen via mail op de V.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » do dec 31, 2009 16:24

Ik heb de V nog steeds niet ontvangen... :cry:

Spreek je die naam nou uit als 'Vee' (Nederlands), of als 'Fie' (Engels)?

Berti

Bericht door Berti » vr jan 01, 2010 15:17

nou ben ik nieuwsgierig.....eens zienn wanneer ie eindelijk arriveert hier in noord limburg in de natuurwinkel.
bij het vorige nummer pas minstens drie weken na verschijnen...
oogjes open houden dan maar!

klinkt wel goed tot dusver!

Plaats reactie