Promotionele Oneliners

Hebt u vragen en/of opmerkingen over de vereniging? Brand maar los!

Moderators: Rick, Rorrim

Plaats reactie
Erik van Zomeren
Leefwijze: veganist
Locatie: Zutphen, The Netherlands, Earth, Solar System, Milky Way

Promotionele Oneliners

Bericht door Erik van Zomeren » vr dec 18, 2009 9:42

Ik wil hierbij vragen om mee te denken met welke oneliners het veganisme gepromoot zou kunnen worden.

Ik doe hierbij alvast een voorzet:

- veganisme, geen curiositeit, maar noodzaak
- kiezen voor veganisme is kiezen voor leven i.p.v. dood
- kiezen voor lastenverlichting is kiezen voor veganisme
- veeteelt, de grootste milieuramp aller tijden
THIS happens when we don't go vegan
Denken "Wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest !

Marcello
Leefwijze: vleeseter
Contacteer:

Re: Promotionele Oneliners

Bericht door Marcello » vr dec 18, 2009 16:23

liever plantaardig dan dierlijk!
"Je bent wat je eet!", zei de kanibaal die net een vegetariër had opgegeten.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » vr dec 18, 2009 22:30

-Save The Planet, Go Vegan
-Ik heb een klubske opgericht voor mensen met een wortelgezicht
-Sla niet, prei wel
-Veganisme voelt goed
-Veganisme, voor het leven
-Omdat we er geen gras over laten groeien (maar die is misschien een beetje ver gezocht)

Erik van Zomeren

Bericht door Erik van Zomeren » za dec 19, 2009 12:20

- dieren ophopen is levens slopen
- met elke dierenvracht wordt de aarde verkracht
Laatst gewijzigd door Erik van Zomeren op za dec 19, 2009 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.

JesseL

Bericht door JesseL » za dec 19, 2009 13:43

Eerlijk gezegd ben ik bang dat dit soort teksten absoluut geen niet-vegans gaat overhalen om vegan te worden.

Zelf ben ik erg slecht in slogans en slagzinnen etc, maar ik zou misschien minder de nadruk op veganisme leggen. Eerlijk gezegd dacht ik zelf ook toen ik nog vegetariër was dat veganisme meer voor extremisten is en het meer om principiële redenen ging bij veganisme dan om praktische. Ik wist niet dat er voor melk en eieren nog steeds dieren gedood werden bijvoorbeeld. Door dat ik dat opeens wel wist, zag ik in veganisme ook gewoon nodig is om dierenleed uit te bannen.

De term veganisme zal dus eerder mensen afschrikken dan aantrekken. Ik zou dus meer one-liners gebruiken die de problemen die er zijn benoemd. Mensen gaan dan vanzelf wel vragen naar de oplossingen als ze echt geïnteresseerd zijn.

Overigens vond ik twee one-liners uit een ander topic wel aardig:
Animal Farming = Global Warming
&
Veganism: For the Planet. For the Animals. For the People.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » za dec 19, 2009 13:56

JesseL schreef: ik zou misschien minder de nadruk op veganisme leggen. Eerlijk gezegd dacht ik zelf ook toen ik nog vegetariër was dat veganisme meer voor extremisten is en het meer om principiële redenen ging bij veganisme dan om praktische. Ik wist niet dat er voor melk en eieren nog steeds dieren gedood werden bijvoorbeeld. Door dat ik dat opeens wel wist, zag ik in veganisme ook gewoon nodig is om dierenleed uit te bannen.

De term veganisme zal dus eerder mensen afschrikken dan aantrekken. Ik zou dus meer one-liners gebruiken die de problemen die er zijn benoemd. Mensen gaan dan vanzelf wel vragen naar de oplossingen als ze echt geïnteresseerd zijn.
Ik heb daar nog niet eerder over nagedacht, maar ik denk dat je absoluut gelijk hebt! Veganisme is een gigantische stap, waar maar heel weinig mensen toe bereid zijn. Omdat het zoveel verschillende dingen uitsluit, je moet je eet- en winkelpatroon flink overhoop gooien, dat is te overweldigend voor de meeste mensen. Ik denk inderdaad dat het effectiever is om ons te richten op de losse stappen, niet de hele 'package', maar 1 ding tegelijk. Dus mensen overtuigen van de problemen achter melk, de problemen achter eieren, de problemen achter wol, etc.
Want iemand inspireren om geen ei te eten, als ze horen wat er allemaal voor ellende achter schuilt, is denk ik stukken makkelijker, dan ze te overtuigen om én geen ei te eten én geen melk én geen kaas én geen honing én geen leer te dragen én geen wol én geen zijde enzovoorts.....
Ik vind het een heel goed idee om de promotie vooral te richten op de gevolgen van telkens 1 onderwerp.

Erik van Zomeren

Bericht door Erik van Zomeren » za dec 19, 2009 21:16

JesseL schreef:Eerlijk gezegd dacht ik zelf ook toen ik nog vegetariër was dat veganisme meer voor extremisten is en het meer om principiële redenen ging bij veganisme dan om praktische.
Daaruit blijkt dus dat veganisten meer van de daken moeten schreeuwen waar het werkelijk allemaal om gaat, want anders snappen de mensen het niet. Je kaken stijf op elkaar houden heeft dus alleen een averechts effect.
Laatst gewijzigd door Erik van Zomeren op za dec 19, 2009 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Erik van Zomeren

Bericht door Erik van Zomeren » za dec 19, 2009 21:18

Fynnya schreef: Veganisme is een gigantische stap, waar maar heel weinig mensen toe bereid zijn.
Ik denk dat als je het goed en helder uitlegt het helemaal niet zo'n gigantische stap voor niet-veganisten hoeft te zijn.

Erik van Zomeren

Bericht door Erik van Zomeren » za dec 19, 2009 21:21

Fynnya schreef:Ik vind het een heel goed idee om de promotie vooral te richten op de gevolgen van telkens 1 onderwerp.
Dat is een strategie die je sowieso óók kunt bewandelen. De ene strategie hoeft de andere niet uit te sluiten.

Fynnya

Bericht door Fynnya » zo dec 20, 2009 17:36

Erik van Zomeren schreef:
Fynnya schreef: Veganisme is een gigantische stap, waar maar heel weinig mensen toe bereid zijn.
Ik denk dat als je het goed en helder uitlegt het helemaal niet zo'n gigantische stap voor niet-veganisten hoeft te zijn.
Tuurlijk wel, een gigantisch groot deel van de producten in de supermarkt kan je niet meer eten, uit eten is veel veel lastiger... misschien voor mensen die alleen pure producten eten en alles zelf maken dat het weinig verschil maakt, maar anders... Vind maar es lekkere koekjes of snoep in de supermarkt. Ik vind het wel echt een supergrote stap hoor, veganisme omvat zoveel producten die je niet gebruikt.

Erik van Zomeren

Bericht door Erik van Zomeren » ma dec 21, 2009 16:06

Fynnya schreef:Vind maar es lekkere koekjes of snoep in de supermarkt.
Volgens mij kun je het gemakkelijk zonder koekjes of snoep stellen, maar ik snap wel wat je bedoelt. Uiteindelijk gaat het toch vooral om de motivatie om zo min mogelijk mee te willen doen aan de verzieking en verspilling die het gevolg is van de dierindustrie. Als de stap naar die motivatie eenmaal gezet is hoeft de volgende stap niet zo heel ingewikkeld te zijn.

Fynnya

Bericht door Fynnya » ma dec 21, 2009 22:16

Erik van Zomeren schreef:
Fynnya schreef:Vind maar es lekkere koekjes of snoep in de supermarkt.
Volgens mij kun je het gemakkelijk zonder koekjes of snoep stellen, maar ik snap wel wat je bedoelt. Uiteindelijk gaat het toch vooral om de motivatie om zo min mogelijk mee te willen doen aan de verzieking en verspilling die het gevolg is van de dierindustrie. Als de stap naar die motivatie eenmaal gezet is hoeft de volgende stap niet zo heel ingewikkeld te zijn.
Ik weet niet zeker of je me begrijpt eigenlijk. Tuurlijk kan je prima leven zonder koekjes en snoep. (En er zijn ook genoeg lekkere veganistische, dus dat is het punt niet. Maar de meeste koekjes en snoep in de supermarkt zijn niet geschikt) Maar als je denkt dat zonder koekjes en snoep leven geen voorbeeld is van hoe groot de omschakeling is van veganist worden, heb je denk ik een beetje een reality check nodig. (niet vervelend bedoeld!) Je moet echt wel verdomd gemotiveerd zijn, om zoveel van zulk soort dingen af te wijzen.
En ik weet zeker dat 99,9% van de niet-veganisten die we het zouden vragen, ons keihard uit zouden lachen als we voor zouden stellen zonder koekjes en snoep te leven, omdat dat beter is voor dieren of het milieu.
En om mensen zo gemotiveerd te krijgen, moet je echt heel heel veel doen. En 90% ga je never nooit niet bereid krijgen daartoe. Terwijl om mensen 1 ding te laten afwijzen, misschien wel haalbaar is. Dat was mijn punt.
Het is denk ik vergelijkbaar met dat je ook zonder koelkast, douche en wc met stromend water kan leven, in zelfgebouwde huizen en zelf al je shampoo en parfum maken: kan prima, maar in onze maatschappij zullen alleen de echte die-hards daartoe bereid zijn. En nou is veganisme helemaal niet moeilijk, maar de meeste mensen zullen het in dezelfde categorie plaatsen.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma dec 21, 2009 23:55

Ik vind het al heel wat als mensen melk met sojamelk enzo vervangen. Dat zijn eerste stappen. Als meer mensen bereid zijn tot die stappen zal ook wat betreft koekjes e.d. meer markt komen zonder melk/ei.
Dus hoever mensen gaan, dat is afhankelijk van de persoon, maar dat je mensen tot beweging kan zetten is iets wat haalbaar is. Hoever die eerste beweging gaat verschilt dus.

Ik denk dat ik vrij veel op dingen let. En misschien komt dat wel op anderen over als erg streng etc. Anderzijds heb ik niet het gevoel dat ik wat mis. In de supermarkt kan ik eigenlijk redelijk veel kopen.

Over afschrikken.. op twitter zie ik ook vanalles voorbij komen. Tussen strenge vegans en minder-strenge. Zo is Gary Francione (abolitionist) erg aan het inhakken met anderen op eigenaar van vegan.com. Dit omdat deze laatste ook blij is met zo een boek 'Eating animals' terwijl de schrijver daarvan niet vegan is. Francione vind dit weer stom en vind dat men vegan moet worden. Die van vegan.com vinden ze niet vegan genoeg, ondanks dat die eigenaar boeken geschreven heeft over veganisme. In ieder geval heel kinderachtig allemaal.
Francione is erg op iedereen aan het inslaan. Deed die laatst ook toen ik een bericht plaatste over dat ik actie voerde tegen bont. Ondanks dat als organisatie we ook vegan promotie doen vond die het weer niet kunnen dat je single-issue campagnes hebt. Omdat je 'all the way' moet gaan met campagnes. Want anders ben je een specieist. Dat hij een teller op zijn site had met aantal geslachte dieren per minuut met niet alle dieren erop was blijkbaar weer anders dan. Ik maakte nl. daar een opmerking over.
In ieder geval.. de houding hoe deze tegenover anderen bezig was schrok mij zelfs af.

Natuurlijk altijd lastig om rekening te houden met iedereen, maar ik denk dat wanneer je tegenover een ander staat je ook goed moet kunnen inleven in die persoon om niet af te schrikken. Want als je direct jezelf helemaal bloot geeft tegenover die anderen, dan kan dat voor sommige direct afschrikken en voor een ander niet.

Erik van Zomeren

Bericht door Erik van Zomeren » di dec 22, 2009 7:13

Vegantastic schreef:Francione is erg op iedereen aan het inslaan. Deed die laatst ook toen ik een bericht plaatste over dat ik actie voerde tegen bont. Ondanks dat als organisatie we ook vegan promotie doen vond die het weer niet kunnen dat je single-issue campagnes hebt. Omdat je 'all the way' moet gaan met campagnes. Want anders ben je een specieist. Dat hij een teller op zijn site had met aantal geslachte dieren per minuut met niet alle dieren erop was blijkbaar weer anders dan. Ik maakte nl. daar een opmerking over.
In ieder geval.. de houding hoe deze tegenover anderen bezig was schrok mij zelfs af.

Natuurlijk altijd lastig om rekening te houden met iedereen, maar ik denk dat wanneer je tegenover een ander staat je ook goed moet kunnen inleven in die persoon om niet af te schrikken. Want als je direct jezelf helemaal bloot geeft tegenover die anderen, dan kan dat voor sommige direct afschrikken en voor een ander niet.
Ik denk dat je überhaupt niet dogmatisch moet zijn in hoe veganisme aan de mens gebracht moet worden en dat je zeker niet anderen moet veroordelen om hoe zij dat aanpakken. Verder denk ik dat je zelf best direct met de deur in huis kunt vallen met hoe jij de dingen in totaliteit aanpakt en waarom, zonder daarbij mensen af te schrikken. Ik verwacht niet dat mensen dan direct in het andere uiterste zullen vluchten, door juist zoveel mogelijk van het veganisme af te bewegen. Mensen zullen denk ik eerder datgene uit je verhaal oppikken wat hen op dat moment nog wel acceptabel lijkt om daarin met jou mee te gaan, dat is tenminste mijn ervaring. Verder is er wat mij betreft niks tegen one-issue-acties naast all-the-way-acties. Volgens mij helpt het wel om veganisme als heel gemakkelijk en heel normaal voor te stellen, zelf als je daarbij aanvankelijk op een muur van onbegrip stuit. De voortdurende herhaling en voorleving van die boodschap heeft volgens mij wel degelijk effect. Ik merk in mijn omgeving tenminste dat mensen met mij mee bewegen. Niet dat zij direct veganist worden, maar wel dat zij steeds meer in de richting van veganisme opschuiven.

Erik van Zomeren

Bericht door Erik van Zomeren » di dec 22, 2009 7:59

Nog maar even een oneliner er tussendoor gooien:

- Het fokken staken helpt ruimte te maken

lena

Bericht door lena » di dec 22, 2009 10:10

Erik van Zomeren schreef:Verder is er wat mij betreft niks tegen one-issue-acties naast all-the-way-acties.
Ik heb niets met one-issue acties. Ik wist niet dat er een woord voor was en dat er blijkbaar "beroemde" mensen dit ook aan de kaak stellen. Ik ben ook zo'n vervelend iemand die bij anti-bont acties mensen vraagt waarom ze dan wel leren schoenen dragen. Ik snap dat ook gewoon echt niet. Zelfs als veertienjarig net vegetarisch meisje al niet, toen heb ik een keer een brief geschreven naar Bont voor Dieren dat ik niet begreep waarom al die mensen in hun anti-bont advertenties wel leer droegen. "Wij kiezen er voor om ons op bont te richten" was het nietszeggende antwoord.

Ik vind het overigens wel anders als ik als ik doorvraag merk dat de actievoerders wel degelijk zelf ook verder gaan en dat de bont acties maar 1 van de dingen zijn waar ze zich druk over maken. Het is goed dat de verkoop van bont bij McGregor aan de kaak gesteld wordt. Maar niet als dat gebeurt door mensen die wel gewoon bij de Ziengs leren schoenen kopen, of zelfs leren jassen dragen.

Je merkt ook dat andere mensen dat irritant vinden, ik las tenminste laatst ook in zo'n respect voor dieren verslagje dat ze weer commentaar kregen van mensen die vroegen naar de leren schoenen. Zij vonden dat irritant geloof ik, maar het geeft wel aan dat het onderwerp leeft, en dat ook niet-vegetariers het probleem met single issue acties door single-issue mensen zien en dat het juist averechts kan werken.
Volgens mij helpt het wel om veganisme als heel gemakkelijk en heel normaal voor te stellen, zelf als je daarbij aanvankelijk op een muur van onbegrip stuit. De voortdurende herhaling en voorleving van die boodschap heeft volgens mij wel degelijk effect. Ik merk in mijn omgeving tenminste dat mensen met mij mee bewegen. Niet dat zij direct veganist worden, maar wel dat zij steeds meer in de richting van veganisme opschuiven.
Mee eens. En zelfs als mensen niet echt in de richting van veganisme opschuiven, dan nog helpt het als ze niet het idee hebben dat het vreselijk extreem is. Dat ze zien dat je eigenlijk heel gewoon leeft, en nog van alles wel kunt eten. Dat is toch een heel verschil met het merendeel van de mensen die denkt dat je enorm extremistisch moet zijn om veganist te zijn (dit dacht ik overigens zelf ook toen ik nog vegetarier was - ik dacht echt dat veganisme praktisch onhaalbaar was).

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » di dec 22, 2009 12:33

Hoe kan je nou in hemelsnaam een all-the-way actie houden? Het is erg moeilijk om actie te voeren met als onderwerp: alles waar je tegen bent. Dit is erg verstrekkend, ik weet niet hoe je een actie kunt doen waarin al je boodschappen tegelijk zitten en dat dat ook nog eens duidelijk naar voren komt.
Ik vind het goed als alle aspecten van veganisme duidelijk naar voren komen, maar prop dat in hemelsnaam niet allemaal in 1 actie. Doe mij maar campagnes, waarbij je mensen steeds op 1 aspect wijst, zonder dat je daarbij het geheel uit het oog verliest. Je kunt best anti-bontacties houden, why not, tuurlijk, hartstikke goed, maar als je meteen daarna sniki een bord met daarop de leus: 'Ik word niet blij van ei' o.i.d. omhoog houdt, werkt dat alleen maar verwarrend en averechts. Natuurlijk moet men geen leer gaan dragen tijdens anti-bontacties (ik heb dat zelf overigens nog nooit meegemaakt, hooguit dat men nep-leer droeg, wat misschien een beetje op leer leek), want leer is bont zonder haren. Heel vaak zeggen mensen tijdens zo'n actie tegen bont, circussen of wat dan ook: 'Maar je draagt wel leren schoenen' (wat dan dus absoluut niet het geval is), slechts bedoeld om je te betrappen op een, irreele, inconsequentie. Ik vind dat erg flauw, alsof men daarmee haar/zijn eigen morele missers goed wil praten (want mensen die dit zeggen dragen zelf vaak een bontkraagje of lopen met een broodje kroket langs).

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » di dec 22, 2009 12:45

Ik vind het wel grappig wat Vegantastic zegt. Dat je veganisme toegankelijk moet maken enzo.

Toen ik nog maar net op dit forum zat (ergens begin 2006 ofzo), had ik een berichtje geplaatst over paardrijden. Ik weet niet of er mensen zijn die zich dit nog herinneren. Ik weet ook niet meer precies hoe de discussie verliep, alleen dat er redelijk veel geschreven werd en dat de meeste mensen paardrijden niet vonden kunnen of er althans zeer groter vraagtekens bij plaatsten. Vegantastic was in mijn herinnering zo iemand die bot zei dat paardrijden niet goed is enzo. Ik zat toen zelf in een dilemma, omdat ik eigenlijk vond dat ik ermee zou moeten stoppen, maar anderzijds de bezwaren minder zag bij natuurlijk paardrijden en het toch wel moeilijk vond om die hobby zomaar op te geven. Het was zelfs zo dat ik er niet goed van kon slapen en ik ben een poos daarna niet of nauwelijk meer op het forum geweest. Toch ben ik toen gestopt met paardrijden. Ik weet niet of dat was gebeurdals mensen hier hadden gezegd dat ik gewoon moest blijven doen wat ik leuk vond en dat paardrijden best acceptabel nog was en dat ik me beter op de grotere dingen kon focussen.

Daarmee wil ik maar aangeven, dat het soms best kan helpen als je niet heel erg je best doet genuanceerd en toegankelijk over te komen. ;)

Dus Alex, voor mij kwam jij toen ook over als een soort Gary Francione :lol:

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di dec 22, 2009 13:11

lena schreef:Ik vind het overigens wel anders als ik als ik doorvraag merk dat de actievoerders wel degelijk zelf ook verder gaan en dat de bont acties maar 1 van de dingen zijn waar ze zich druk over maken. Het is goed dat de verkoop van bont bij McGregor aan de kaak gesteld wordt. Maar niet als dat gebeurt door mensen die wel gewoon bij de Ziengs leren schoenen kopen, of zelfs leren jassen dragen.
Ja, bij ons is wel beleid bij anti-bontacties dat mensen geen leren schoenen of nep-bont draagt. Bij BvD is dat niet het geval.

lena

Bericht door lena » di dec 22, 2009 13:13

Jasmijn schreef:Hoe kan je nou in hemelsnaam een all-the-way actie houden? Het is erg moeilijk om actie te voeren met als onderwerp: alles waar je tegen bent. Dit is erg verstrekkend, ik weet niet hoe je een actie kunt doen waarin al je boodschappen tegelijk zitten en dat dat ook nog eens duidelijk naar voren komt.
Meen je dat nou? Zie bijvoorbeeld de actie in Utrecht. Slogans als "animal farming = global warming" gaan expliciet over alle problemen met de dier-industrie.
Natuurlijk moet men geen leer gaan dragen tijdens anti-bontacties (ik heb dat zelf overigens nog nooit meegemaakt, hooguit dat men nep-leer droeg, wat misschien een beetje op leer leek), want leer is bont zonder haren. Heel vaak zeggen mensen tijdens zo'n actie tegen bont, circussen of wat dan ook: 'Maar je draagt wel leren schoenen' (wat dan dus absoluut niet het geval is), slechts bedoeld om je te betrappen op een, irreele, inconsequentie. Ik vind dat erg flauw, alsof men daarmee haar/zijn eigen morele missers goed wil praten (want mensen die dit zeggen dragen zelf vaak een bontkraagje of lopen met een broodje kroket langs).
Ik hoor dat vaak, maar ik geloof dat niet. Het is niet om je te betrappen op een inconsequentie, het is om je te wijzen op een inconsequentie. Als het nepleer is (dat heb ik dan weer nooit meegemaakt, juist bij anti-bont dingen zitten heel veel mensen die alleen tegen bont zijn maar die wel gewoon vlees eten en leer dragen, zie wat ik schreef over Bont voor Dieren) is dat een uitgelezen mogelijkheid om mensen er op te wijzen dat ze gelijk hebben (vinden mensen altijd leuk om te horen) en dat leer net zo erg is als bont en dat je dat dus ook niet draagt. Dan krijg je respect van mensen.

Ze praten daarmee hun eigen morele missers niet goed, want het zijn niet hun morele missers. Zij zien er geen problemen mee om kroket te eten en zij vinden (terecht, m.i.) bont net zo erg als leer. Ik denk wel dat ze soms zo'n vraag stellen omdat ze zelf echt denken dat het onmogelijk is om alle dierlijke producten te vermijden (en daarom vermijden ze maar niets - want hee, ze willen niet hypocriet zijn), en dat is weer een mooi moment om daarover te praten.

Plaats reactie