Verdeeldheid

Hebt u vragen en/of opmerkingen over de vereniging? Brand maar los!

Moderators: Rick, Rorrim

Plaats reactie
Rorrim
Moderator
Leefwijze: veganist

Verdeeldheid

Bericht door Rorrim » za dec 28, 2013 22:34

Geliefde liefhebbers,

Bedankt voor jullie aandacht. Wellicht ben ik als nieuw lid niet de aangewezen persoon om dit ter sprake te brengen. Toch vind ik dat het zwaar weegt en niet onbesproken moet blijven. Het is me opgevallen dat een forumlid dreigt het forum te verlaten. Nu zijn er natuurlijk veel mensen die komen en gaan waarvan een aantal enkel komen om de draak te steken. Toch stoort deze situatie me, zoals ik zal uitleggen.

Een nieuw forumlid wil stoppen met het eten van dierlijke producten, met gezondheid als motivering. Ethiek heeft daarbij naar eigen zeggen geen rol, terwijl juist dat voor veel veganisten een belangrijke reden is voor hun keuze. De nieuweling vindt het onrealistisch dat veganisme de massa's zal bereiken door dierenleed als belangrijkste motivering te gebruiken en laat dit merken door dierenethiek op een wat lompe manier af te schrijven. Begrijpelijk voelen mensen zich gekwetst.

Zowel lompe uitspraken als onze eigen verontwaardigde gevoelens kunnen we mijns inziens beter met een korreltje zout nemen. Het zou zonde zijn als we onze gevoelens toelaten de conversatie te stoppen. Daarbij is het essentieel voor de toekomst van het veganisme dat het vertegenwoordigd wordt door mensen met verschillende achtergronden en denkbeelden. Alleen door onze ledenbasis divers te houden zullen we de massa's kunnen bereiken. Onthoud daarbij goed dat iedereen uit is op hetzelfde, namelijk het vrij zijn van lijden. Niet iedereen is echter klaar voor altruisme. We hebben geen andere keuze dan veel geduld op te brengen en van elkaar te leren.

Bedankt voor het lezen en een goede jaarwisseling.

Met vriendelijke groet,
Koen
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Renee1137

Re: Verdeeldheid

Bericht door Renee1137 » za dec 28, 2013 22:49

Hoi Rorrim, ik ben het met je eens dat iedereen die geïnteresseerd is in veganisme - om welke reden en in welke mate dan ook - hier welkom zou moeten zijn. De problemen die ontstonden met het genoemde forumlid ontstonden echter niet omdat anderen het niet eens waren met diens filosofie, maar door de (mijns inziens nogal respectloze) manier waarop hij zijn mening deelde. En dan bedoel ik bijvoorbeeld iemand een 'verwend opgevoed mietje' noemen en de ideeën van anderen afdoen als 'emo-shit', 'onzin' en 'religie'. Dat is waar ik en andere forumschrijvers specifiek negatief op gereageerd hebben.

Ik snap dat je graag zou zien dat iedereen in het gesprek gehouden wordt, maar mensen moeten het forum ook nog steeds een beetje een fijne online omgeving kunnen blijven vinden - ze delen er soms erg persoonlijke dingen of vinden er gehoor terwijl ze dat thuis niet doen. Dat is best wel wat waard denk ik.

Ik kan je verzekeren dat er in de geschiedenis van dit forum (voor zover ik het heb meegemaakt) een heel divers pluimage aan medeschrijvers zijn geweest, die niet werden afgewezen omdat zij een andere mening hadden. Er zijn zelfs wel eens stemmen opgegaan om mensen met een contrasterende mening juist uit te nodigen mee te doen aan het forum zodat we eens een nieuw perspectief op de onderwerpen zouden horen.

Ik ben het dus volledig met je eens dat we open moeten staan voor iedereen die oprecht geïnteresseerd is in veganisme, maar ik denk niet dat het genoemde voorval dat ideaal aantast...
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » za dec 28, 2013 23:02

Iedereen is vrij om op dit forum te komen en ook vrij om weer te gaan als hij/zij dat wil. Slechts enkele mensen zijn in de vele jaren van dit forum geband. Dat is nog nooit gebeurd omdat zij een bepaalde mening hebben. Dat heeft altijd te maken gehad met de manier waarop het forum gebruikt wordt. Er zijn niet heel veel regels en er wordt niet heel strak gemodereerd. Als iemand, zoals degene waarover we het nu hebben, zelf het besluit neemt om het forum te verlaten, is dat prima. Ik heb diegene aangesproken op een aantal berichten die hij heeft gepost. Ik heb hem niet verzocht het forum te verlaten.
En verder heeft Renee het volgens mij heel goed verwoord en daar sluit ik me dan ook graag bij aan.

Groeten,
Rick

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » za dec 28, 2013 23:26

Jullie hebben het prima verwoord en ik denk jullie te snappen. De betreffende uitspraken heb ik gelezen. Ondanks de lompheid ben ik ervan overtuigd dat er geen kwade bedoelingen achter zaten. Nu snap ik best dat mensen zich beledigd voelen, maar dat heeft grotendeels met opvoeding te maken. In sommige kringen spreken mensen elkaar jolig aan met onchristelijke benamingen, en ik vermoed dat dat bij de betreffende persoon ook het geval kan zijn. Doordat er erg serieus op werd gereageerd en er een negatieve sfeer ontstond besloot hij het forum te verlaten. Omdat zijn bedoelingen mijns inziens oprecht zijn vind ik het jammer dat hij zich niet welkom voelt.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » za dec 28, 2013 23:34

Ik geef toe dat het niet altijd even soepel gaat (ik was hier in mijn eerste post bij nader inzien misschien iets te positief over) en sluit me bij je aan dat we het beste proberen het in het vervolg beter te doen. Een afwijkende mening moet zowieso geen reden zijn om de discussie met iemand op te schorten.

Wat ik ook wel sterk herken en erken in jouw stukje, is dat 'we' (vegans hier op het forum, vegans in het algemeen, mensen in het algemeen) mijns inziens te negatief te zijn over hele groepen zoals 'De Vleeseters', 'De Jagers' (ja, zelfs die :wink: ) et cetera. Daar snij je jezelf denk ik hard in mee in de vingers, en het is ook nog eens een niet erg behulpzame, sympathieke manier van tegen de wereld aankijken. Al snap ik dat mensen soms in the spur of the moment even willen zuchten over hun frustraties. Maar dat is niet handig en het voegt ook weinig toe.

Wel denk ik nog steeds dat we niet álles hoeven te tolereren (puur qua onfatsoenlijk gedrag zeg maar) om de lieve vrede maar te bewaren. Maar ik respecteer en begrijp jouw idee hierover.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » zo dec 29, 2013 11:50

Bedankt voor het begrip. Het doet me deugd dat jullie hierover nadenken. Ik verlang niet dat jullie alles tolereren.

Framboos

Bericht door Framboos » zo dec 29, 2013 12:01

Maar waar trek je de grens? Hoe veel moeten 'wij' over onze kant laten gaan (ik denk daarbij aan persoonlijke aanvallen) alleen maar om 1 zieltje binnenboord te houden?

In sommige situaties kun je proberen iedereen binnenboord te houden, maar de vraag is of iedereen daar gelukkiger/beter van wordt. Ik denk dat het genoemde forumlid beter op zijn plaats is op een health-vegan-forum (eigenlijk dus: totaalvegetarierforum), niet op dit forum. Hij schreef zelf depressief te worden van hoe het er hier aan toe ging - moeten wij dan daar maar niet meer over schrijven? Maar hoe zit dat dan met de nieuwe vegan die daarom juist hier komt? En de mensen die hier komen om het juist over, zeg, animal rights te hebben? Je krijgt dan een rare spagaat waarvan ik niet zou weten hoe dat binnen 1 forum past. Tenzij mensen met bepaalde interesses alleen maar op 1 subforum kijken en wat hun niet aanstaat, gewoon links laten liggen.

Dat is echter niet wat het genoemde forumlid deed. Hij leek nog evangelistischer dan velen hier. Dat vind ik niet erg, ik ben daar ook niet door beledigd. Ik ken genoeg mensen die ongeveer dezelfde denktrant hebben, waaronder een heleboel mensen die ik liefheb. Daar heb ik geen problemen mee en ik kan heel goed met hen opschieten. Waar ik wel een probleem mee heb, was de manier waarop desbetreffend forumlid zijn mening kenbaar maakte en hoe hij daarbij andere mensen bejegende. Daar mag iemand op aangesproken worden vind ik (zeker door een mod). Het moet voor IEDEREEN een zo leuk en veilig mogelijk forum worden.

Edit: overigens vind ik wel dat sommige nieuwelingen hier soms veel te hard aangepakt worden omdat ze in ogen van anderen nog niet op alle gebieden 'het licht hebben gezien'. Maar daar zijn al vele draden over vol geschreven.

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » vr jan 03, 2014 22:02

Rorrim schreef:Jullie hebben het prima verwoord en ik denk jullie te snappen. De betreffende uitspraken heb ik gelezen. Ondanks de lompheid ben ik ervan overtuigd dat er geen kwade bedoelingen achter zaten. Nu snap ik best dat mensen zich beledigd voelen, maar dat heeft grotendeels met opvoeding te maken. In sommige kringen spreken mensen elkaar jolig aan met onchristelijke benamingen, en ik vermoed dat dat bij de betreffende persoon ook het geval kan zijn. Doordat er erg serieus op werd gereageerd en er een negatieve sfeer ontstond besloot hij het forum te verlaten. Omdat zijn bedoelingen mijns inziens oprecht zijn vind ik het jammer dat hij zich niet welkom voelt.
Helemaal mee eens. En ik kan tevens melden dat wat je over de betreffende persoon schrijft, klopt. Er kan bizar emotioneel gereageerd worden op schrijfsels die enkel zeggen wat er staat. Niet meer.
Framboos schreef:Overigens vind ik wel dat sommige nieuwelingen hier soms veel te hard aangepakt worden omdat ze in ogen van anderen nog niet op alle gebieden 'het licht hebben gezien'.
Ook volledig mee eens.

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » vr jan 17, 2014 9:47

Ik heb in een persoonlijk contact met Arjan begrepen dat hij verwijderd is en dus niet meer kan meelezen op het forum? Erg jammer. Zeker omdat Arjan nog wel wilde meelezen om meer te leren over voeding en veganisme, ondanks dat hij de belerende in plaats van motiverende aanpak niet kon waarderen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet begrijp. Hij was geen troll, droeg bij aan de discussie in plaats van enkel te roepen dat wij gek zijn en deed ons ook nadenken. Het valt mij op dat types als Skyclad en Arjan dit forum geen lang leven beschoren is. Komt dat omdat ze al redelijk beslagen ten ijs komen? Ik merk dat ik ook steeds minder kijk en/of reageer. Ben het emotionele geneuzel soms een beetje zat.

Niet dat ik mijzelf daaronder schaar, maar het lijkt alsof ‘alfamannen’ hier geen plek hebben aangezien ze voornamelijk op de vorm en niet op inhoud worden aangesproken. En dat bewijst wel een beetje het punt van Arjan: 'we' schrikken mensen daardoor af.

Just sayin’.

Framboos

Bericht door Framboos » za jan 18, 2014 10:40

ARTHUR schreef:Ik heb in een persoonlijk contact met Arjan begrepen dat hij verwijderd is en dus niet meer kan meelezen op het forum? Erg jammer. Zeker omdat Arjan nog wel wilde meelezen om meer te leren over voeding en veganisme, ondanks dat hij de belerende in plaats van motiverende aanpak niet kon waarderen.
Hij zei dat hij op zou houden en een dag later was hij al weer op een zelfde manier in discussie als waar hij een waarschuwing voor kreeg meen ik me te herinneren. Ik denk eerlijk gezegd niet dat hij het bij meelezen had kunnen houden. Maar goed, ik weet niet wat de overwegingen van de mods zijn geweest.
ARTHUR schreef:droeg bij aan de discussie in plaats van enkel te roepen dat wij gek zijn
Zoals ik me de vitamine-D-discussie herinner was dat precies wat hij juist deed.
ARTHUR schreef:maar het lijkt alsof ‘alfamannen’ hier geen plek hebben aangezien ze voornamelijk op de vorm en niet op inhoud worden aangesproken.
Dat is maar hoe je het framet. Ik zie geen alfamannen maar mensen die op een heel onaangename toon discussiëren. In dit geval: iemand die enorm door ging drammen voor minieme zaken (zie wederom de vitamine-D-draad) en heel erg op de persoon speelde. Dus zelf juist niet met de inhoud bezig was.

Ananas

Bericht door Ananas » zo jan 19, 2014 12:22

Arthur, ik ben het niet met je eens. Ik verwijs graag even terug naar het begin van de vitamine D discussie.

Een paar posts hierboven raadt Arjan aan om vitamine D3 te kopen. Ik legde simpelweg uit dat dit niet vegan is en vertel wat er wel vegan is. Immers, op een vegan forum horen geen nonvegan producten gepromoot te worden. Daarna krijg ik een heel verwijt (en meerdere keren, ook in een ander topic) van hem dat ik mijn energie zou verspillen, dat ik niet genoeg energie aan vegan outreach besteed en weet ik het wat al niet. Eh... hallo? :?

Het lijkt erop als jij (vrijwel) alles van wat hij zegt niet erg vindt. Ik heb niks tegen iemand met een sterke of andere mening die daar op redelijke wijze over wil communiceren, maar dit was ongegrond en beledigend.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » zo jan 19, 2014 13:29

ARTHUR schreef:Ik heb in een persoonlijk contact met Arjan begrepen dat hij verwijderd is en dus niet meer kan meelezen op het forum? Erg jammer. Zeker omdat Arjan nog wel wilde meelezen om meer te leren over voeding en veganisme, ondanks dat hij de belerende in plaats van motiverende aanpak niet kon waarderen.
Ik heb een aantal PM's met Arjan uitgewisseld. Hij gaf zelf aan niet meer te zullen posten op het forum. Nog geen paar dagen later postte hij toch weer op de oude voet verder. Ik heb hem daar op aangesproken en ik heb gezegd dat ik afspraken met hem wilde maken over zijn posts. Toen schreef hij mij dat ik moest oprotten en dat ik een flapdrol was. Dat is prima, maar dan ben ik er vrij snel klaar mee. Overigens ben ik redelijk vergevingsgezind en mocht hij terug willen, dan kan hij me mailen (rickscholtes apedingetje gmail punt com). Ik zal het dan bespreken met de andere moderators.

Groeten,
Rick

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » zo jan 19, 2014 15:06

Ik heb het gelezen, Ananas. Begrijp je punt. Toch was Arjan ook snel bereid om aan te geven dat iemand een punt heeft of hij soms iets niet wist en bedankte voor de informatie. Zo emotioneel als hij kon worden, werden sommigen blijkbaar ook. Die kan dus weggestreept worden.

Rick, absoluut niet okay. Terecht dat je er klaar mee was, zou ik ook zijn. Ik zal hem je e-mailadres doorgeven, wellicht verneem je iets. Dank.

marjan

Bericht door marjan » di jan 21, 2014 16:49

Als oud-moderator raakt me dit. Goed bezig Rick!

Brent

Bericht door Brent » di jan 21, 2014 17:26

Ik zie mezelf ook af en toe als een ware enfant terrible nadrukkelijk ventileren dat ik anders denk over bepaalde dingen dan de doorsnee veganist.
Bij Arjan was dit zeker ook zo, maar de vorm waarin je je afwijkende mening giet is wat mij betreft ook belangrijk.

Als je mensen op grove wijze schoffeert, ga je wat mij betreft een grens over die ik graag op dit forum getrokken en gehandhaafd zie worden. En zeker als je na waarschuwingen persisteert in dat gedrag.
Ik vind dat de moderatie naar Arjan toe zeer coulant is geweest, dat had wat mij betreft zelfs wat sneller en drastischer gekunt.

Voor mensen met persoonlijkheidsstoornissen moet ook een plek zijn op dit forum, maar het moet wel prettig blijven qua sfeer en omgangsvormen.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » di jan 21, 2014 20:43

Brent schreef: Als je mensen op grove wijze schoffeert, ga je wat mij betreft een grens over die ik graag op dit forum getrokken en gehandhaafd zie worden. En zeker als je na waarschuwingen persisteert in dat gedrag.
Ik vind dat de moderatie naar Arjan toe zeer coulant is geweest, dat had wat mij betreft zelfs wat sneller en drastischer gekunt.

Voor mensen met persoonlijkheidsstoornissen moet ook een plek zijn op dit forum, maar het moet wel prettig blijven qua sfeer en omgangsvormen.
Ik kan dit alleen maar onderstrepen. Verschillende meningen en zienswijzen zijn in mijn ogen zeer waardevol en houden je scherp. Maar het moet wel netjes en niet belerend en kleinerend worden. Ik voelde mij echt niet prettig bij zijn reacties, en ik houd graag dit forum als een veilige plek waar ook veganisten die geen dieren willen gebruiken vanuit ethiek oogpunt (zoals ik) mogen zijn wie ze zijn.
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

jojo

Bericht door jojo » wo jan 22, 2014 10:30

Ik had het hele gedoe rond Arjan gemist... (een tijdje niet geweest)... tótdat ik een persoonlijk mailtje van hem kreeg, waarin hij mij de huid vol schold, omdat ik niet direct op hem had gereageerd... Een heel naar en intimiderend bericht..... ik snapte er niks van.... Nú pas wordt het bij mij duidelijk met wie ik dus blijkbaar te maken heb gehad.... En Rick: Compliment voor hoe je dit hebt gedaan!

Renee1137

Bericht door Renee1137 » vr jan 24, 2014 14:01

Ik vind dit wel een heel akelige sfeer geven... als het nu bij één incident bleef, maar bijna iedereen heeft nu vervelende ervaringen.

Ja hoor Rick, je doet het goed, ik kan me voorstellen dat het lastig is!

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr jan 24, 2014 14:24

Arjan heeft mij juist nog een heel lief berichtje nagestuurd. :shock:

Hij was duidelijk een stoorfactor op het forum. Hij functioneerde niet 'normaal' genoeg om succesvol deel te nemen aan onze gemeenschap. Ik vind het wel altijd heel jammer om forumleden te verliezen vanwege een (vermoedelijke) psychische/persoonlijkheidsstoornis.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » vr jan 24, 2014 21:49

De scheldpartijen verrassen me. Voor mij was hij ook een vriendelijke kerel. Mogelijk heeft hij inderdaad persoonlijke problemen die het gedrag verklaren. Jullie reacties zijn begrijpelijk. Het is moeilijk om een grens te bepalen. Nu en dan stoor ik me aan de onnozelheid van mijn medemens, maar besef dat ik zelf ook nooit alwetend zal zijn. Als ik denk bij iemand goede bedoelingen waar te nemen ben ik bereid om daar irritatie voor te tolereren en ik hoop dat anderen hetzelfde doen.

Plaats reactie