Mensen overhalen tot verminderen van vlees en zuivel

Hebt u vragen en/of opmerkingen over de vereniging? Brand maar los!

Moderators: Rick, Rorrim

Plaats reactie
Maarten
Leefwijze: veganist

Mensen overhalen tot verminderen van vlees en zuivel

Bericht door Maarten » ma mei 18, 2015 17:29

Ik heb een wild (misschien wel kinderachtig) idee om zelf mijn folders te maken en deze te verspreiden in mijn buurt. Heeft dit nut of zijn er betere methoden om mensen veganist te maken? Actievoeren bij evenenementen tav dierenleed is natuurlijk 100% goed, maar trekt dit niet vooral de aandacht van medeveganisten?

Martine
Moderator

Re: Mensen overhalen tot verminderen van vlees en zuivel

Bericht door Martine » di mei 19, 2015 7:17

Er zijn al best goede folders over veganisme van de NVV en Ongehoord. Die kun je bestellen en dan verspreiden. Ik weet niet of het veel zin heeft om ze lukraak over de buurt te verspreiden. Misschien kun je ze beter ergens neerleggen waar potentieel geïnteresseerde mensen komen, zoals bij de lokale biowinkel, de bibliotheek etc. Flyeren in het winkelcentrum kan ook. Dan kunnen mensen er zelf eentje meenemen als ze interesse hebben, en verspil je geen folders aan mensen die er niet voor open staan.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Maarten

Bericht door Maarten » di mei 19, 2015 12:31

Martine schreef:Er zijn al best goede folders over veganisme van de NVV en Ongehoord. Die kun je bestellen en dan verspreiden. Ik weet niet of het veel zin heeft om ze lukraak over de buurt te verspreiden. Misschien kun je ze beter ergens neerleggen waar potentieel geïnteresseerde mensen komen, zoals bij de lokale biowinkel, de bibliotheek etc. Flyeren in het winkelcentrum kan ook. Dan kunnen mensen er zelf eentje meenemen als ze interesse hebben, en verspil je geen folders aan mensen die er niet voor open staan.
Bedankt voor de tips! Ik heb de flyers van NVV na je post bekeken en ook andere flyers van veganisme.org. Hoewel ik het 100% eens ben met de inhoud van de folders en deze er gelikt uit zien weet ik alleen niet of dit het meest doeltreffend zal zijn. Ik wil mijn flyers misschien juist bewust amateuristisch laten zijn, gewoon met een A4'tje en misschien zelfs wel een envelop. Dit klinkt misschien kinderachtig, amateuristisch of zelfs een tikje bizar, maar ik denk dat mensen misschien wel sneller geneigd zijn de informatie dan op te nemen dan in zo'n standaardformat. Als ik een 'standaardflyer' door mijn brievenbus zie komen zie twijfel ik vaak nog geen 3 seconden voordat deze in het oud papier beland. Een brief in een envelop kost meer tijd, moeite en geld voor mij, maar staat veel persoonlijker. Hoe denken jullie hierover?

In ieder geval goed om te weten dat er al geflyerd wordt voor het veganisme. Overigens vind ik het flyeren het al waard als er 1 persoon door besluit minder vlees en zuivel van te gaan consumeren. Dat bespaart toch dierenleed.

Brent

Bericht door Brent » di mei 19, 2015 14:07

Typisch veganistische folders die met name over dierenleed reppen bereiken denk ik vooral een heel klein hoogopgeleid publiek die al langer met het idee speelde.
Veel meer mensen bereik je makkelijker als je het vooral over de gezondheidsboeg gooit en de vernietiging van oerwouden en andere natuur niet verwaarloost ten opzichte van het directe dierenleed.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Lisa

Bericht door Lisa » di mei 19, 2015 15:13

Wat grappig maarten, ik heb precies met hetzelfde idee gelopen toen ik net veganist werd.
Het gevoel van onmacht was toen ook zo groot en ik wilde zo graag iets doen dat ik ook folders wilde verspreiden in de buurt.
Ik had een stukje gelezen over een varken, nml deze:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=75&t=1733536
En ik heb zo erg moeten huilen dat ik besloot hem uit te printen en bij mensen door de bus te doen, met onderaan een hele korte uitleg over veganisme en de link naar de nvv website.
Toen ik hem uitprinte bleek het stukje meer dan anderhalve pagina te beslaan. Dat zou waarschijnlijk toch niemand lezen dus ik heb het uiteindelijk toch niet gedaan, maar begrijp je gevoel dus heel goed.

Ik denk dat het een goed idee kan zijn. Maar hou het kort en bondig en vertel vooral over de gezondheidsvoordelen voor de mensen zelf.
We zijn egoistisch, als we er zelf beter van kunnen worden is iets altijd het overwegen waard, zet er een link op naar de nvv website of de speech van gary yourofsky. De mensen die geintereseerd zijn in plantaardig eten en inderdaad de links opzoeken worden dan misschien ook wel over de streep getrokken door het dierenleed.

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » di mei 19, 2015 16:13

Misschien voelt een amateuristisch in elkaar gezet foldertje persoonlijker en als een boodschap van dichtbij. Zo zou het op mij denk ik overkomen. Tof idee!
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Maarten

Bericht door Maarten » di mei 19, 2015 21:25

Bedankt voor de tips en jullie meningen! Ik denk dat ik het gewoon ga doen! :govegan:

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » di mei 19, 2015 23:36

Hey Lisa, wat grappig dat je ook op bokt zit! :)

Maarten, je kunt best je eigen folders maken. Een persoonlijke boodschap spreekt misschien inderdaad meer mensen aan! Wat heb je te verliezen?
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Maarten

Bericht door Maarten » do mei 21, 2015 15:27

Ik wilde eerst een folder maken, maar besloot er toch voor om een brief te maken (zie hieronder). Een folder vond ik niet overtuigend genoeg. Wat vinden jullie van deze brief? Hij is in totaal 1 A4''tje groot, met Times New Roman lettertype 11. Hebben jullie nog verbeteringen of aanvullingen? Ik ga uitzoeken waar ik de goedkoopste enveloppen kan kopen en ga ze dan verspreiden denk ik.

Geachte gedresseerde,

Ik vraag uw aandacht voor het volgende: jaarlijks worden wereldwijd meer dan 56 miljard landdieren geslacht in slachthuizen; meer dan 3000 per seconde. Vissen worden niet meegerekend in deze schokkende telling, omdat dit dodental zo groot is dat deze per tonnen worden berekend. Een groot deel van de landdieren leeft onder erbarmelijk slechte omstandigheden voordat ze geslacht worden.

Kippen worden niet lang na hun geboorte ontsnaveld zodat ze door ernstig ruimtegebrek en stress hun medekippen niet kapot kunnen pikken. Een groot deel van de kippen zit in dermate kleine kooitjes dat ze hun vleugels niet kunnen spreiden en hun hele leven lang geen daglicht zien of natuurlijke aarde onder hun pootjes voelen. Jonge haantjes worden vergast of belanden gelijk in de versnipperaar na hun geboorte, omdat ze geen eieren kunnen leggen.

Koeien worden tegen hun wil kunstmatig geïnsemineerd (een ander woord daarvoor is 'verkracht') en moeten toezien dat ze vlak na hun bevalling van hun kalfjes worden gescheiden. Na zo'n 5 á 6 jaar wordt het overgrote deel van de koeien geslacht, omdat ze niet voor genoeg melk meer kunnen zorgen of vruchtbaar genoeg zijn, terwijl een gezonde koe ouder dan 25 jaar kan worden. Ook hebben de meeste koeien hebben vrijwel geen bewegingsruimte in de stallen.

Het grootste deel van de gedode zeedieren komt uit de oceaan, waar vissen zich gelukkig nog wel vrij kunnen voortbewegen. De afgelopen 50 jaar is echter 90% van het visbestand verdwenen. Door wetenschappers is geschat dat de oceanen in 2048 leeggevist zouden kunnen zijn, als men op dit tempo doorgaat met de overbevissing.

Ik vraag u vriendelijk om uw vlees-, vis-, ei- en zuivelconsumptie te verminderen of te stoppen. Dieren zijn net als mensen gevoelige wezens die in staat zijn tot het voelen van pijn, liefde, angst of genot. Als vleesverminderaar, vegetariër of veganist hoeft uw gezondheid er in vergelijking met vandaag er niet van achteruit te gaan. Een verhoogd plantaardig dieet leidt tot een verlaagd gewicht, cholesterol, en bloeddruk. Ook is de kans op diabetes type II en botontkalking lager. Verder verlaagt een verhoogd plantaardig dieet de kans op hart- en vaatziekten en diverse soorten kanker.

Daarnaast is het verminderen van de consumptie van dierlijke producten goed voor de planeet. Momenteel gaat 45% van de wereldwijde graanproductie naar de veestapel. Om de verbouwing van veevoer mogelijk te maken verdwijnt er veel tropisch regenwoud. Volgens het Amerikaanse ministerie van landbouw brengt 1 ha. land ca. 10.000 kilo aardappels op en slechts 82,5 kilo rundvlees. Om een half kilo vlees te produceren is 100 keer zoveel water nodig dan een half kilo graan. De veeteelt produceert daarnaast meer broeikasgassen (18%) dan de gehele mondiale transportsector bij elkaar (13%).

Ik wil u vriendelijk bedanken voor het lezen van deze brief. Voor meer informatie verwijs ik u door naar de documentaire 'Earthlings' of 'De beste toespraak die je ooit zult horen' op YouTube. Tevens kunt u mij mailen op ....

Met vriendelijke groet,
Maarten ....

Lisa

Bericht door Lisa » do mei 21, 2015 17:31

Je begint je brief gelijk met de woorden geslacht en slachthuizen en dodental.
Ik denk dat 80% van de mensen de brieven gelijk weggooit.
Ik zou wat vriendelijker beginnen. Richt je wat meer op het plantaardige eten en hoe goed dat is voor het milieu, de voedselverdeling in de wereld, de watervoorraad enz.
Uiteraard wil je juist het ethische aspect naar voren brengen, maar zou dat toch iets anders aanpakken denk ik.
Voor de meeste mensen zijn kippen, koeien en varkens niets meer dan een stuk vlees dat ergens een tof leven hebben en staan te wachten tot ze op hun bord belanden.
Het zegt die mensen niets dat ook deze dieren gevoelens hebben.
Misschien kun je de vergelijking maken met huisdieren? Veel mensen hebben wel een hond, kat of konijn.
Waarom zou je het 1 aaien en verzorgen en vertroetelen en als een gezinslid beschouwen terwijl je de ander laat doodmartelen voor je genot en smaak (misschien niet met het woord doodmartelen)
Als mensen indd earthlings of gary yourofsky opzoeken dan zien ze vanzelf de iets 'hardere' kant van de waarheid, maar misschien moet je ze eerst uitnodigen om die stap te zetten.

En iets persoonlijks erin zetten?
Ik ben veganist. Een veganist is iemand die...
Hieronder wil ik u graag uitleggen hoe ik tot die keuze ben gekomen.
Ofzoiets...

Maar goed, dat is mijn mening. Misschien werkt jouw brief veel beter! :mrgreen:

Rolf

Bericht door Rolf » do mei 21, 2015 18:03

Ik stem op Maarten bij de volgende verkiezingen.

Brent

Bericht door Brent » do mei 21, 2015 18:26

Het is de typische veganistische benadering, die de meeste mensen niet gaan lezen en een andere groep boos gaat maken.
Dieren doden is voor de meeste mensen niet bijzonder, het is een wat nare reis naar het slachthuis, een stroomstoot en klaar is de "dier-euthanasie". Bovendien worden er aan de lopende band massaal dieren gedood door andere dieren, vaak veel gruwelijker dan in een slachthuis, waar zal je je druk om maken.

De meeste dieren zijn zich er nauwelijks van bewust dat hun bestaan in de bio-industrie armoeiiger is dan in de "vrije natuur", ze hebben altijd te vreten en hoeven ook niet te stressen door bijvoorbeeld kou, hitte of predatiedreigingen.
Die dramatiek over die "gemene" plotselinge dood is vooral menselijke projectie, de doodsangst bij een mens is niet wezenlijk anders dan bij een dier, maar dood gaan we allemaal.
Dat emotionele projectiegedoe is kenmerkend voor de meeste veganisten, dieren 'zijn net als mensen en heel zielig'.

DIe manier van denken vinden de meeste mensen bizar of raar, ik zelf ook.

Als ik zo een pamflet zou verspreiden, dan altijd met een uitnodiging erbij om eens geheel plantaardig te komen eten.
Voorts zou ik de vele voordelen voor de gezondheid voorop zetten, de schade en ellende voor mensen in hun milieu (inclusief klimaatverandering en migratieleed) op de tweede, het verlies van biodiversiteit en de gevaren daarvan op de derde, de ziekteuitbraken in de bio-industrie op de vierde en het dierenleed op de vijfde plaats.

Ik zeg dat niet omdat ik een van die punten zwaarder vind wegen, maar omdat je mensen moet verleiden, niet afschrikken.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do mei 21, 2015 21:51

Brent schreef:Als ik zo een pamflet zou verspreiden, dan altijd met een uitnodiging erbij om eens geheel plantaardig te komen eten.
Dat vind ik een heel goed idee. Als je een paar lekkere gerechten gevonden hebt die ook voor niet-vegans aantrekkelijk zijn (geen overduidelijk nepvlees, vult goed, lekker hartige smaak etc.), dan kun je mensen uitnodig om bij jou te komen eten, of je kunt misschien een keer vrijwillig koken in het lokale buurtcentrum o.i.d. Bij die maaltijd zou je dan ook flyers kunnen uitdelen of een verhaaltje vertellen als je goed voor een publiek kun praten.

Liefde gaat door de maag én onbekend maakt onbemind. Ik dacht vroeger dat veganistisch eten niet lekker was, en heel beperkt. Daarom heb ik veganisme jarenlang niet serieus als optie overwogen, ondanks dat ik diep van binnen wel wist dat het eigenlijk de meest morele keuze is.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Lisa

Bericht door Lisa » vr mei 22, 2015 15:39

He maarten, wat dacht je eigenlijk van het boekje, veganisme tisdat?
Een klein boekje van maar paar pagina's. Daarin word alles heel simpel en leuk uitgelegd, je leest er zo snel doorheen

Maarten

Bericht door Maarten » vr mei 22, 2015 15:53

Bedankt voor jullie tips! Ik denk dat ik mijn brief aan ga passen binnenkort. Jullie hebben gelijk dat de brief beschuldigend overkomt. Ik wil echter wel iets van dierenleed erin houden (om 'wir haben es nicht gewusst' te voorkomen). De opbouw van Brent is een hele mooie, maar ik vind niet dat je de situatie in de vlees- en zuivelfabrieken moet bagatelliseren.

Onbekende mensen bij ons thuis laten eten? Ik weet niet of mijn vriendin daar zo blij mee gaat zijn haha :) Al vind ze het wel een idee om een veggie restaurant te beginnen. Misschien wel iets voor later. Ik ben helaas niet echt een keukenprins en maak het liefst eenvoudige gerechten dus dan is er nog een hoop werk aan de winkel.

Dat boekje klinkt heel leuk Lisa! Alleen is het voor mij te duur om dat te gaan verspreiden. Wel leuk om voor mijzelf eens te bestellen. :)

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » vr mei 22, 2015 16:35

Misschien spreekt de "Abolitionist Approach" van Gary Francione je aan. Hij sluit geen compromissen, pleit niet voor "minder vlees en zuivel" en al helemaal niet voor vegetarisme. Wel legt hij heel helder uit waarom veganisme de manier is. Misschien zal geen van de 100 mensen die je op deze wijze benadert veganist of zelfs vegetariër worden, maar alle 100 komen ze wel in aanraking met het ware ideaal achter veganisme. Uiteindelijk zijn het veranderende idealen die leiden tot cultuuromslag en niet de halfhartige pogingen om het dierenleed een beetje te verzachten. Om mijn idee te verduidelijken stel ik het laatste wat zwartwit, ik bedoel niemand te kwetsen.

Hier vind je een foldertje: http://www.abolitionistapproach.com/med ... _Dutch.pdf
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Lisa

Bericht door Lisa » vr mei 22, 2015 17:26

Maarten schreef: Dat boekje klinkt heel leuk Lisa! Alleen is het voor mij te duur om dat te gaan verspreiden. Wel leuk om voor mijzelf eens te bestellen. :)
Hij is online te lezen, dus je kunt hem zelf uitprinten en nieten. Kost je wel papier en inkt natuurlijk, maar brieven en enveloppen ook.

Maarten

Bericht door Maarten » zo aug 02, 2015 18:35

Ik heb de documentaire Forks over Knives gezien en hij leek zeer overtuigend. Toen ik googlede zag ik echter allerlei studies en claims van mensen die precies het tegendeel beweren: een veganistische leefstijl is eerder ongezond dan gezond volgens hen. Vooral de China Study wordt door veel mensen niet serieus genomen en schijnt weerlegd te zijn. Ik weet niet meer wat ik hierover moet denken. Sommige sites van professionele voedingsdeskundigen lijken mij eigenlijk betrouwbaarder dan die van mede-veganisten, omdat zij niet zoveel emotioneel betrokken zijn en een mindere bias zullen hebben. Daarnaast hebben zij er flink voor gestudeerd en kennen ze het wetenschappelijke veld. Toch zijn er ook weer voedingsdeskundigen die veganisme weer gezonder vinden.

Ik wil graag mensen overhalen tot het veganisme. Binnenkort wil ik echt in actie komen, maar daarvoor moeten eerst mijn feiten goed op een rijtje zijn. Nu ik erachter kom dat de claims van veganisten (weliswaar door wetenschappelijke studies ondersteund, maar dat zijn ook de claims die het tegendeel beweren) misschien onjuist zijn en een bias hebben twijfel ik ook aan sommige andere claims (zoals die over het milieu of de biologische structuur van de mens).

Wat denken jullie? Is een veganistisch dieet écht gezonder? Als je mensen overtuigt door middel van gezondheidsclaims en ze blijken samen met wat andere claims onjuist te zijn zullen ze na wat googlen en wat energiedipjes weer dierlijke producten gaan eten en geef je veganisten een slechte, bijna sectarische naam. Dan ben je nog verder van huis, lijkt me.

Ik peins er overigens niet over om nu opnieuw dierlijke producten te eten, ook al blijkt het echt gezonder te zijn.

Lisa

Bericht door Lisa » zo aug 02, 2015 19:44

Ik denk zelf wel dat het echt gezonder is, al interesseert het me vrij weinig als vlees uiteindelijk gezonder blijkt te zijn, ik voorkom een hoop dierenleed en dat is voor mij het allerbelangrijkste.
Je kunt al je vrije tijd stoppen in het zoeken op internet, je vind toch dat waar je naar op zoek bent.

Mensen die anti vaccins zijn zullen hele studies vinden die erop wijzen dat vaccins gevaarlijk zijn en mensen die ervoor zijn zullen net zoveel studies vinden die het tegendeel beweren.
En zo is dat met alles waar je naar zoekt.

De veehouderij is nu eenmaal slecht voor het mileu, beperk je dan tot enkele feiten en zeg bijvoorbeeld niet dat het veeeeel meer co2 uitstoot geeft dan bijvoorbeeld autorijden.
Of concentreer je op het ethische aspect, is weinig tegenin te brengen lijkt me.

En wees zelf gewoon een hypergezond voorbeeld! :mrgreen:

Marianne

Bericht door Marianne » zo aug 02, 2015 20:55

Ik ben nu het boek van William Cortvriendt, hoe word je 100, aan het lezen. Het is geen boek dat rechtstreeks veganisme promoot, maar er staat veel in uit heel veel studies waardoor ik denk dat we toch gezond eten. Het boek is eerder uitgebracht in de VS (Living a century or more).
Ik denk zelf ook dat het gezond is, maar er zijn wel dingen waar je goed op moet letten. En ik denk soms ook dat mensen doorslaan door bijvoorbeeld teveel zoete ontbijtgranen of teveel smoothies met enorme hoeveelheden fruit te eten. Maar zo heeft iedereen zijn opvattingen.

Plaats reactie