Vegan Wiki

Technische problemen? Mist u iets? Wilt u het anders? Vragen over het forum?

Moderators: Rick, Rorrim

Gesloten
Jippia

Re: Vegan Wiki

Bericht door Jippia » do jun 03, 2010 10:11

Ik heb laatst de Wiki nog eens bekeken en het viel me op dat bij sommige producenten verwezen werd naar de website in plaats van dat de lijst met geschikte producten werd genoemd in de Wiki. Dat vond ik niet erg gebruiksvriendelijk. Je verwacht dat iets uitgezocht is en vervolgens moet je het zelf nog weer uit gaan zitten zoeken op die website. Dat vond ik wel een beetje jammer. Als je alles noemt in de wiki, kun je je moeder of wie dan ook gewoon een printje geven zodat ze zich kunnen redden in de winkel.

Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do jun 03, 2010 11:41

Heb je een voorbeeld waar dat het geval was?

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » do jun 03, 2010 14:50

Jippia schreef:Ik heb laatst de Wiki nog eens bekeken en het viel me op dat bij sommige producenten verwezen werd naar de website in plaats van dat de lijst met geschikte producten werd genoemd in de Wiki. Dat vond ik niet erg gebruiksvriendelijk. Je verwacht dat iets uitgezocht is en vervolgens moet je het zelf nog weer uit gaan zitten zoeken op die website. Dat vond ik wel een beetje jammer.
Klopt, van bepaalde merken staat er een link naar hun eigen website, waar je aan bepaalde icoontjes kan zien of een product wel of niet veganistisch is. Wat mij betreft moeten die producten inderdaad ooit echt in de wiki gezet worden, liefst na het vragen van PGV's, maar het is gewoon gigantisch veel werk. Vergeet je niet dat het vrijwilligers zijn die in hun vrije tijd dit allemaal uitzoeken voor jullie?

Een merk als Lush dat alleen al qua douche- en badproducten meer dan 50 veganistische heeft, dat is echt heel veel werk om al die producten te gaan overtypen van hun website.
Ik heb daarom bij zulke merken soms geschreven hoeveel vegan producten ze ongeveer hebben, en een linkje, zodat je alvast kan zien dat je bij dat merk goed terecht kan. En later vul ik (of iemand anders) dat hopelijk nog wel in.
We moeten gewoon soms een keuze maken tussen waar je tijd in gaat stoppen. In de tijd die het kost om al die producten van 1 zo'n merk te gaan uitschrijven, kan ik ook bij 20 verschillende merken kijken of ze eigenlijk iets veganistisch hebben. Daarnaast hoop ik dat in de nabije toekomst van zulke merken PGV's gevraagd kunnen worden, en dan heb je dan gewoon een lijst met producten die je niet meer hoeft over te typen en die betrouwbaar is.
Van sommige andere merken heb ik wel alles overgetypt, maar ik heb op een gegeven moment besloten dat als een merk zoveel veganistische producten heeft, dat zonde van mijn tijd is als er straks toch PGV's gevraagd gaan worden.
Jippia schreef:Als je alles noemt in de wiki, kun je je moeder of wie dan ook gewoon een printje geven zodat ze zich kunnen redden in de winkel.
Je moet er sowieso niet vanuit gaan dat je door die wiki gewoon van alles kan kopen zonder op de ingredientenlijst te hoeven kijken, het is namelijk een wiki.... dus iedereen kan er info inzetten. En niet iedere veganist is even consequent, sommige beginnende veganisten weten niet van weinig voorkomende ingredienten en bepaalde e-nummers dat ze niet veganistisch zijn.
Nou heb je wel dat achter sommige producten (Vegan Keurmerk) staat of (PGV), waardoor je er vanuit kan gaan dat het inderdaad uitgezocht is. Maar iedereen kan dat in principe achter een product zetten als ie daar zin in heeft. Een wiki is gewoon per definitie niet zo betrouwbaar als iets waar alleen info in gezet kan worden door medewerkers. Dan zou er een database moeten komen waar alleen bepaalde mensen in mogen loggen. Maar aangezien er nogal tekort is aan vrijwilligers, begrijp ik heel goed waarom ervoor gekozen is om het in een wiki vorm te zetten. Het is namelijk minder betrouwbaar, maar wel veel sneller gevuld.
Het is gewoon een soort database waarin je producten kunt zien waar je zelf nooit aan gedacht had om te kijken of die veganistisch zouden kunnen zijn. Het is eigenlijk net alsof je hier op het forum dingen leest, alleen dan dus veel overzichtelijker en sneller.

Fynnya

Bericht door Fynnya » do jun 03, 2010 15:18

Nog even iets over die gebruiksvriendelijkheid:
Ik denk dat deze wiki enorm gebruiksvriendelijk is, vergeleken met wat er hiervoor was: alleen het forum (en ooit natuurlijk de productinfo in de Vega! of Gezond Idee).
Als je dan bijvoorbeeld wou weten welke merken vegan chocola verkopen, waren er meerdere topics die je moest doorlezen(bij sommige soorten voedsel stond er wel in 5 of 10 verschillende topics merken genoemd die zo'n product hebben dat vegan is). En dan moet je dus bladzijdes en bladzijdes van off-topic gepraat en on-topic opmerkingen doorlezen, om uiteindelijk een lijstje te hebben van geschikte producten.
Nu staan die allemaal in 1 lijst bij elkaar.....
Je wil niet weten hoeveel dagen ik bezig ben geweest met alleen al het forum doorzoeken naar genoemde merken en producten en die te rangschikken....
Dus ik denk dat de wiki een enorme vooruitgang is qua gebruiksvriendelijkheid.

Maar ik ben het wel met je eens dat nog lang niet alles compleet is, en dat het echt het supervet zou zijn als dat uiteindelijk wel het geval is, en je niet meer op andere websites hoeft te kijken of dingen zelf hoeft uit te zoeken! Ik hoop ook daar binnenkort flink mee aan de slag te kunnen gaan. Alleen ben ik nu bezig met de restaurantgids en de e-nummers, en moet de wiki voor mij even wachten tot die dingen klaar zijn.
Maar als jij zin en tijd hebt om zelf de dingen die je op de wiki mist, te gaan uitzoeken en invullen: graag!!

Ineke

Bericht door Ineke » do jun 24, 2010 15:25

Ik heb recent alle bedrijven van de Proefdiervrij lijst opnieuw een PGV formulier gestuurd, er staan een stel bedrijven op die claimen dat al hun producten vegetarische en veganistisch zijn en daar klopt vaak niet veel van, misschien bedoelen ze dat sommige vegetarische en veganistisch zijn. ik heb weer gevraagd aan proediervrij of ze de bedrijven op het hart willen drukken hier nauwkeuriger mee om te gaan.
Maybe There's a world where we don't have to run, And maybe There's a time we'll call our own Livin' free in harmony and majesty . . . Uit: Maybe van Thom Pace http://www.youtube.com/watch?v=z9VgJAdMTZc

@rno

Bericht door @rno » vr jun 25, 2010 11:41

De definitie van "vegan" en "vegetarian" zijn op 16 juni 2010 officiëel Europees vastgelegd:

http://www.vegansociety.com/News-And-Ev ... -term.aspx

"The term "vegetarian" should not be applied to foods that are, or are made from or with the aid of products derived from animals that have died, have been slaughtered, or animals that die as a result of being eaten.
The term "vegan" should not be applied to foods that are, or are made from or with the aid of, animals or animal products (including products from living animals)."
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Natubico
Contacteer:

Bericht door Natubico » do sep 30, 2010 12:37

Fynnya schreef:*kick*

Hey Vegantastic, kan jij even hiernaar kijken?
http://www.veganisme.org/wiki/index.php/Margarine" target="_blank" target="_blank wordt telkens veranderd in reclame door een bot oid (zie bij geschiedenis). Kan je daar iets tegen doen?
Duurt wel lang met dit Vegan Wiki-baasje; (hij zal d'r toch zelf geen schnabbeltje aan hebben? 't Blijkt veruit de meest bekeken pagina van dit project te zijn).

En dan al die andere dingen die er nog moeten gebeuren en eigenlijk het eerst hadden dienen plaats te vinden; met name ook pagina's met algemene/organisatorische info, staan nu, na zoveel maanden, nog altijd leeg.
Als híj er niet genoeg tijd voor heeft, dan zal er toch wel iemand anders voor te vinden zijn?
Op deze manier is het eigenlijk niet van voldoende gehalte om op de home-page vam de NVV te presenteren, vooral dus ook ten opzichte van derden, bij wie de verwachting gewekt wordt, dat het hier een volwaardig project betreft.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do sep 30, 2010 13:52

Bedankt dat dat nog even onder aandacht gebracht wordt.

@natubico: Meld je je hierbij aan als vrijwilliger mag ik hieruit opmaken? ;)

De wiki is voor en door leden (en blijkbaar spambots ;)). Het succes hangt af van de toevoegingen van anderen.

Natubico
Contacteer:

Bericht door Natubico » do sep 30, 2010 21:54

Tja, heb net deze hele pagina 'ns doorgelezen en zie dat er dus wel sprake is van een vrijwilligerstekort.
Dat verandert de zaak dus enigszins.
Dezerzijds is er zeker de bereidheid, om te bezien, in hoeverre het mogelijk is, om mee te helpen in elk geval het formele kader in overeenstemming te brengen met wat in het maatschappelijk verkeer vereist is.
Zal hierover z.s.m. nader contact opnemen.

Maar wat die bots betreft lijkt het niet zo moeilijk, om ze simpelweg te blokkeren, zodat ze er niet iedere keer opnieuw 'n zooitje van kunnen maken; (zo te zien altijd hetzelfde IP-adres).

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do sep 30, 2010 22:58

Nee, maar ik moet daar altijd tijd vrij voor maken en dat is vaak lastig. Want mijn dagen staan veelal volgepland.

Fynnya

Bericht door Fynnya » do sep 30, 2010 23:32

Natubico schreef: Maar wat die bots betreft lijkt het niet zo moeilijk, om ze simpelweg te blokkeren, zodat ze er niet iedere keer opnieuw 'n zooitje van kunnen maken; (zo te zien altijd hetzelfde IP-adres).
Is er daar nog last van dan? Ik ben ze maar op 1 pagina tegengekomen, de pagina over margarine. Na een tijdje heb ik gewoon een nieuwe pagina aangemaakt met margarineS in de naam, en op de andere bladzijdes dáár naar gelinkt ipv naar die oude. Dus dat probleem is opgelost, er wordt misschien nog wel constant gespamd daar, maar niemand van de echte bezoekers zal daar dus last van hebben zo. Of is het zo dat het daardoor allerlei ruimte op de server kost ofzo?

Natubico
Contacteer:

Bericht door Natubico » vr okt 01, 2010 13:21

In het overzicht van alle pagina's staat nog altijd ook "Margarine" en menigeen zal daar eerder naar toe gaan dan naar "MargarineS". Nou, zo'n bezoeker komt dan niets vermoedend op een pagina vol links naar allerlei rottroep en dat is wel een nogal irritante ervaring, die men zeker niet verwacht op een site als deze.

't Is toch van de dolle, dat iemand helemaal 'n nieuwe pagina aan moet maken en nog allerlei links omleggen ook, wat alles bij elkaar al gauw 'n uur tijd kost, terwijl hij of zij als mede-moderator op vijf minuten tijd die spammer geblokkeerd zou hebben.

Wanneer het zo zou zijn, dat deze of gene toch ook als vrijwilliger enige beloning voor z'n inspanningen wil zien, dan zou deze Wiki mogelijk op de leest van een artikelen-site geschoeid kunnen worden. Dit houdt in, dat in principe eenieder een artikel, dat in deze omgeving past, kan schrijven, plaatsen en onderhouden en er tevens passende reclame op zetten, waarvan de opbrengst voor 25% aan de NVV zou toekomen en de rest aan de auteur zelf.
Anderen kunnen dan op de overlegpagina van zo'n artikel suggesties doen voor noodzakelijke of wenselijke verbeteringen of aanvullingen.

Natubico
Contacteer:

Drie keer hetzelfde bericht is 'n beetje veel. Zag zo gauw niet hoe de 2e en 3e keer verwijderd kunnen worden en heb ze dus maar (vrijwel) leeg gehaald.
Laatst gewijzigd door Natubico op za okt 02, 2010 3:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Natubico
Contacteer:

-

Fynnya

Bericht door Fynnya » za okt 02, 2010 10:13

Natubico schreef:In het overzicht van alle pagina's staat nog altijd ook "Margarine" en menigeen zal daar eerder naar toe gaan dan naar "MargarineS".
Wat bedoel je met het overzicht van alle pagina's? Dat kan ik namelijk niet vinden... Kan je een url geven?
Natubico schreef: Nou, zo'n bezoeker komt dan niets vermoedend op een pagina vol links naar allerlei rottroep en dat is wel een nogal irritante ervaring, die men zeker niet verwacht op een site als deze.
Ergens een keer een bladzijde met spam tegenkomen, is toch niet zo erg? Dat heb je op veel fora ook...
Tuurlijk wel irritant als het op heel veel topics/bladzijden zo is, en zou tof zijn als het verwijderd wordt! Maar ik zie het ook weer niet als een gigantisch probleem. Het zijn alleen linkjes die je er ziet, niet shockerende plaatjes ofzo.
Natubico schreef: 't Is toch van de dolle, dat iemand helemaal 'n nieuwe pagina aan moet maken en nog allerlei links omleggen ook, wat alles bij elkaar al gauw 'n uur tijd kost, terwijl hij of zij als mede-moderator op vijf minuten tijd die spammer geblokkeerd zou hebben.
Heeft me 3 minuten gekost....
Waarom doe je zo ontzettend negatief?
Constructieve kritiek is hartstikke goed, daar wordt het alleen maar beter van. Maar doe dat dan niet op deze toon....
En kom zelf vrijwilligerswerk doen, dat helpt nog veel meer!
Natubico schreef: Wanneer het zo zou zijn, dat deze of gene toch ook als vrijwilliger enige beloning voor z'n inspanningen wil zien, dan zou deze Wiki mogelijk op de leest van een artikelen-site geschoeid kunnen worden. Dit houdt in, dat in principe eenieder een artikel, dat in deze omgeving past, kan schrijven, plaatsen en onderhouden en er tevens passende reclame op zetten, waarvan de opbrengst voor 25% aan de NVV zou toekomen en de rest aan de auteur zelf.
Hoeveel mensen denk je dat zo'n wiki zien? Ik kan me moeilijk voorstellen dat daar met reclame winst uit te halen valt. Lijkt mij ook geen goed idee trouwens. Maar gelukkig zijn er ook mensen die veganisme vooruit helpen genoeg beloning vinden om vrijwilliger te zijn....

Fynnya

Bericht door Fynnya » za okt 02, 2010 10:19

Natubico schreef: 't Is toch van de dolle, dat iemand helemaal 'n nieuwe pagina aan moet maken en nog allerlei links omleggen ook, wat alles bij elkaar al gauw 'n uur tijd kost, terwijl hij of zij als mede-moderator op vijf minuten tijd die spammer geblokkeerd zou hebben.
Gelukkig heb je een heel handig hulpmiddel in de wiki: de 'Links naar deze pagina', waarop je kan zien welke pagina's hiernaar verwijzen. Daar kan je dus precies zien op welke bladzijdes je een link moet aanpassen, en kan je er geen vergeten.

Natubico
Contacteer:

Bericht door Natubico » za okt 02, 2010 18:13

Fynnya schreef:Wat bedoel je met het overzicht van alle pagina's? Dat kan ik namelijk niet vinden... Kan je een url geven?
De tweede en derde link op deze pagina: http://www.veganisme.org/wiki/index.php ... alePaginas" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank
Fynnya schreef: Ergens een keer een bladzijde met spam tegenkomen, is toch niet zo erg? Dat heb je op veel fora ook...Tuurlijk wel irritant als het op heel veel topics/bladzijden zo is, en zou tof zijn als het verwijderd wordt! Maar ik zie het ook weer niet als een gigantisch probleem. Het zijn alleen linkjes die je er ziet, niet shockerende plaatjes ofzo.
Blokkeren is een kwestie van pakweg één minuut; het is opmerkelijk, dat de momenteel verantwoordelijke (enige?) moderator wél de tijd heeft om hier berichten te plaatsen over dit onderwerp, maar niet om het in die ene minuut de wereld uit te helpen.
Fynnya schreef: Heeft me 3 minuten gekost....
Waarom doe je zo ontzettend negatief?
Constructieve kritiek is hartstikke goed, daar wordt het alleen maar beter van. Maar doe dat dan niet op deze toon....
En kom zelf vrijwilligerswerk doen, dat helpt nog veel meer!
Kennelijk nooit aan de 'grote' Wikipedia meegewerkt hè? Het is onvoorstelbaar, dat daar iemand de kans krijgt om maandenlang spam op altijd weer dezelfde pagina, of waar dan ook, te deponeren. En wat het genoemde "negatieve" betreft, zou een veel beter woord "bezorgd" zijn, want zoals de Vegan Wiki momenteel in elkaar steekt en georganiseerd is, loopt de NVV grote risico's, om met allerlei schadeclaims geconfronteerd te worden en zelfs met strafvervolging. Dezerzijds is dan ook al toegezegd, om in overleg te bekijken, in hoeverre meegeholpen kan worden aan het op peil brengen van een en ander, maar eerlijk gezegd heeft de huidige aanpak van die spam-aangelegenheid daar geen onverdeeld gunstige invloed op.

Fynnya schreef: Hoeveel mensen denk je dat zo'n wiki zien? Ik kan me moeilijk voorstellen dat daar met reclame winst uit te halen valt. Lijkt mij ook geen goed idee trouwens. Maar gelukkig zijn er ook mensen die veganisme vooruit helpen genoeg beloning vinden om vrijwilliger te zijn....
De pagina Margarine is momenteel meer dan 19.000 keer bekeken (en de pagina MargarineS iets van 163 keer). Zoals gezegd, de eerstgenoemde is veruit de meest bekeken van het geheel en het is dan ook niet verwonderlijk, dat die spammer het juist daarop gemunt heeft. Wat hij eraan opstrijkt, zou veel beter door de vereniging opgestreken kunnen worden. Die gaat daar namelijk geen blinkende bolides mee aanschaffen, waarmee straks over supersnelwegen gescheurd kan worden, alsof er geen broeikaseffect meer is, maar krijgt daardoor extra armslag bij haar inspanningen om het hartverscheurende dierenleed te wereld uit te werken. (Zou graag weten, wat andere deelnemers aan dit forum vinden van het geopperde idee).

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » za okt 02, 2010 19:09

Natubico schreef: Blokkeren is een kwestie van pakweg één minuut; het is opmerkelijk, dat de momenteel verantwoordelijke (enige?) moderator wél de tijd heeft om hier berichten te plaatsen over dit onderwerp, maar niet om het in die ene minuut de wereld uit te helpen.
Dat is te makkelijk. Gaat wel meer tijd in het probleem zitten.
Het is eerst kijken waar het probleem zit, daarna moet je kijken waarom de rechten niet goed staan, dan moet je gaan checken of dit probleem zich ook op andere plekken voordoet, etc. Eventueel zijn er ook nog updates nodig, technische aanpassingen, anti-spambotmaatregelen etc.

Dus ik denk dat je niet hier zo makkelijk over moet doen. Daarnaast kost het even snel reageren op je post minder tijd dan bezig zijn met problemen op de wiki.
Kennelijk nooit aan de 'grote' Wikipedia meegewerkt hè? Het is onvoorstelbaar, dat daar iemand de kans krijgt om maandenlang spam op altijd weer dezelfde pagina, of waar dan ook, te deponeren. En wat het genoemde "negatieve" betreft, zou een veel beter woord "bezorgd" zijn,
want zoals de Vegan Wiki momenteel in elkaar steekt en georganiseerd is, loopt de NVV grote risico's, om met allerlei schadeclaims geconfronteerd te worden en zelfs met strafvervolging.
Kan je concreet zijn hierin? In welke manier is er een risico? Op welke manier is strafvervolging mogelijk?

Dat spam verwijderd moet worden en spamaccounts/IP's geblokkeerd worden lijkt me logisch.
Dezerzijds is dan ook al toegezegd, om in overleg te bekijken, in hoeverre meegeholpen kan worden aan het op peil brengen van een en ander, maar eerlijk gezegd heeft de huidige aanpak van die spam-aangelegenheid daar geen onverdeeld gunstige invloed op.

Ik snap je taalgebruik hier niet. Bedoel je dat je eerder toegezegd hebt te helpen met de wiki? Heb je je als vrijwilliger aangemeld dan bij de vereniging?

Even ter verduidelijking Natubico, kritiek hebben mag je best, maar ik doe wat ik kan voor de vereniging, maar ik heb ook maar beperkt tijd en heb ook prioriteiten. Ik kan niet alles alleen zomaar even snel doen en zeker technische vrijwilligers zouden extra nuttig zijn voor de vereniging. Het is soms veel te makkelijk om kritiek te uiten en m.i. doe je dit niet op een constructieve manier in eerste instantie. Dat is jammer.

Er staat nog genoeg op mijn todo lijst. En momenteel met de tijd die ik voor de NVV besteed is het deels bestuurslidtaken en anderzijds bezig met de nieuwe site.

Natubico
Contacteer:

Bericht door Natubico » zo okt 03, 2010 1:16

Wanneer het inderdaad niet een kwestie zou zijn van simpelweg dat IP-adres blokkeren (zoals bij de grote Wp dagelijks tientallen keren gebeurt), dan zou dat de zaak veranderen.

Maar, deze aangelegenheid lijkt hoe dan ook met enige prioriteit behandeld te moeten worden, omdat de NVV als site-eigenaar aangesproken kan worden op hetgeen zij op haar site publiceert (te vergelijken met de uitgever van 'n boek). Wanneer tussen dat spammateriaal dus allerlei wettelijk verboden spul zit (bijvoorbeeld porno) dan moet de NVV op z'n minst aan justitie kunnen meedelen, wie (naam en adres) de auteur van al dat fraais is, zodat deze daarvoor aangepakt kan worden. Doet de NVV dat niet, dan is ook zij (haar bestuurders) strafbaar.

Verder is niet ondenkbaar dat een kind dat verboden spul aantreft, terwijl de ouders erop meenden te kunnen vertrouwen, dat het rustig op de NVV-site kon rondneuzen. Dat kan dan uitdraaien op een schadeclaim wegens het "niet in acht nemen van de zorgvuldigheid, die in het maatschappelijk verkeer betaamt".

Ook het feit, dat er wel een Disclaimer-knop aanwezig is, maar daar nog altijd geen tekst achter is geplaatst, brengt aanzienlijke risico's met zich mee.

En wat de behoefte aan vooral technische vrijwilligershulp betreft, mag gesteld, dat het op de dezerzijds voorgestelde, iets meer commerciële, leest schoeien van de Wiki de vereniging de middelen kan verschaffen, om een of meer professionele (part-time) hulpkrachten aan te trekken.

Fynnya

Bericht door Fynnya » zo okt 03, 2010 2:10

Natubico schreef: De pagina Margarine is momenteel meer dan 19.000 keer bekeken (en de pagina MargarineS iets van 163 keer). Zoals gezegd, de eerstgenoemde is veruit de meest bekeken van het geheel en het is dan ook niet verwonderlijk, dat die spammer het juist daarop gemunt heeft.
Die 19.000 keer bekeken komen natuurlijk voor 99% door die spammer/spammachine zelf.... denk eens na....

Gesloten