Vegan Wiki

Technische problemen? Mist u iets? Wilt u het anders? Vragen over het forum?

Moderators: Rick, Rorrim

Gesloten
Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Re: Vegan Wiki

Bericht door Fynnya » ma jul 18, 2011 9:21

Sascha schreef:Ik zag dat de make-up sectie van de wiki vrij leeg is.. En aangezien ik dat zelf heel leuk vind maar het lastig vind om tussen de alle producten iets te vinden wat vegan is ben ik een beetje gaan rondzoeken. Ik kwam op deze website terecht: http://www.crueltyfreeface.com/?page_id=27 van een professionele vegan make-up artist. Ze heeft een hele lijst met vegan producten met ook wel wat populaire merken als mac cosmetics en bobby brown e.d. Het lijkt mij op zich wel leuk om ook voor de wiki wat dingen uit te zoeken (kijken wat ook echt vegan is, en de lijst geschikt maken voor Nederland wellicht) maar ik weet niet echt hoe ik dat zou moeten aanpakken... Misschien heeft iemand daar tips voor?
Wat ik doe, is op websites van cosmeticamerken kijken of zij zelf vermelden dat ze vegan producten hebben. Dat zoeken doe ik in eerste instantie via google, omdat dat sneller gaat dan zelf opzoeken. Bij google typ je dan site: en dan de website (zonder spatie ertussen), en dan het woord 'is' (zonder apostroffen).
Als je geen resultaten krijgt, kan je ervan uitgaan dat je op de website zelf moet zoeken, omdat de website is gemaakt van plaatjes/flash en dergelijke in plaats van uit teksten die google kan herkennen. Als je wel resultaten krijgt, vervang je het woord 'is' door 'vegan', 'veganistisch', 'veganistische' of 'veganisten'. (de laatsten alleen als het een (ook) Nederlandstalige website is natuurlijk).
Vind je daarmee niks, kan je nog zelf op de website zoeken, bij 'over ons', bij FAQ's, en door hun eigen zoekfunctie, en vooral via google. Maar als google niks vindt (en het woord 'is' wel vindt), vindt je zelf meestal ook niks.

Ik zoek vooral bij biologische/natuurlijke/vegetarische/milieubewuste merken ed. omdat je daar de meeste kans maakt dat ze iets vegan hebben. Als ik een specifiek cosmeticaproduct/-categorie op de wiki wil aanvullen, kijk ik op http://veganisme.org/wiki/index.php/Cosmetica en op de andere bladzijdes over verschillende cosmeticaproducten welke merken daar staan, omdat je bij die merken veel kans hebt dat ze ook vegan producten uit een andere cosmeticacategorie hebben.
Ik ben zelf een tijdje geleden bezig geweest voor de wiki een lijst te maken van vegan cosmeticamerken. Die kan ik je binnenkort wel even sturen (ik moet 'm even zoeken op m'n computer), dan heb je ook al een aardige lijst met merken waar je een goede kans mee maakt.

Fynnya

Bericht door Fynnya » ma jul 18, 2011 9:38

Eventueel kan je nog zoeken op 'animal', 'dierlijk', 'dierlijke', 'plantaardig' en 'plantaardige', maar daar moet je wel goed bij opletten. Er zijn namelijk merken die schrijven dat hun producten nooit dierlijke ingredienten bevatten, terwijl ze daarmee bedoelen dat het vegetarisch is, dat ze alleen stukjes dood dier als dierlijk ingredient beschouwen. Daar maakte ik in het begin wel eens de fout mee, omdat ik dan interpreteerde dat ze dan dus vegan zouden zijn.
Vooral honing en bijenwas worden vaak vergeten, of beschouwd als plantaardig, omdat ze 'er immers geen stukjes bij in ons producten zitten' :roll: en misschien omdat er onduidelijk is (of is geweest) over of honing en bijenwas vegan zijn of niet

Als je op hun website niks vindt over of het vegan is, kan je ze overigens ook zelf mailen, hoewel je daarbij wel heel kritisch moet zijn op hun antwoord. Het komt regelmatig voor dat ze zeggen 'ja alles is vegan' of 'ja, dit en dat product zijn vegan', en als je dan vraagt 'maar ik zag bij de ingredienten toevallig melk of honing staan' of 'bevatten ze dan ook geen ....?', dat ze dan zeggen 'oja, ze zijn toch niet vegan, we hadden ons vergist'. Dat lijkt soms meer regel dan uitzondering :roll:
Als je zelf vraagt of het vegan is of dierlijke ingredienten bevat, zou ik daarbij doorvragen naar veel specifieke dingen, waaronder ook honing en bijenwas.

Qua vermelding:
Ik zet op de wiki niet welke producten van een merk precies vegan zijn, als dat op de website van de fabrikant of op de verpakkingen van de producten duidelijk te vinden is. Dat kost namelijk enorm veel tijd, en er komen toch af en toe producten bij.
Ik zet er meestal meer categorien bij, dus bijvoorbeeld: 'Merk X heeft vegan bodylotion, gezichtscreme, mascara, lippenstift en oogpotlood' of als ik daar even geen tijd voor heb: "Merk X heeft vegan huidverzorgingsproducten en makeup'. Op die manier kunnen mensen die bijvoorbeeld mascara zoeken op de wiki wel heel snel zien bij welke merken ze terecht kunnen voor vegan mascara, en hoeven ze alleen nog even zelf te kijken welke mascara van dat merk dan vegan is.
Ook zet ik er vaak bij of alle, veel of sommige producten vegan zijn, en zet ik de website van het merk erbij, dat maakt het extra gebruiksvriendelijk. De website kan je erin linken door dit te schrijven [http://www.merkx.nl Merk X]

Op http://veganisme.org/wiki/index.php/Cosmetica heb ik overigens bij sommige merken al geschreven dat ze makeup hebben, ik ben er alleen nog niet aan toe gekomen om te kijken of al die merken al op de pagina over makeup staan, als je wil kan jij dat wel doen.

Het is wel handig om alleen merken in de wiki te zetten die ook daadwerkelijk in Nederland te krijgen zijn, anders krijgen we een ellenlange lijst waarvan maar een klein deel nuttig is (behalve voor mensen die vanuit het buitenland bestellen natuurlijk). Ik heb daar in het begin weinig rekening mee gehouden, tegenwoordig doe ik dat wel.
Je kan op google of op de website van het merk kijken welke winkels en webwinkels in Nederland dat merk verkopen, en dat op de wiki erbij schrijven.

Maar goed, dit is allemaal alleen maar hoe ik het doe, dat wil niet zeggen dat dat de juiste manier is, ik doe ook maar wat ;) maar hopelijk heb je er wel wat aan. En als je zelf nog tips of aanmerkingen hebt, hoor ik ze graag.

Fynnya

Bericht door Fynnya » ma jul 18, 2011 9:40

Oja, en qua verkrijgbaarheid in Nederland: je kan ook nog een lijst die je hebt op het forum zetten, en vragen of anderen weten of en waar ze in Nederland te krijgen zijn, andere forummers zijn zo'n merk vaak wel eens ergens tegengekomen.

Renee1137
Leefwijze: veganist

Bericht door Renee1137 » ma jul 18, 2011 13:23

Dank voor de info! Als ik producten tegenkom die vegan zijn die nog niet op de wiki staan, dan voeg ik ze toe!
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do jun 07, 2012 10:09

:( Iemand heeft spam geplaatst op het wiki-onderdeel snoep: http://www.veganisme.org/wiki/index.php/Snoep

Wie kan de originele inhoud terugzetten?

Misschien zijn er nog wel andere onderdelen met spam, maar ik was nu alleen op zoek naar dropjes...
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Fynnya

Bericht door Fynnya » do jun 07, 2012 12:05

Martine schreef::( Iemand heeft spam geplaatst op het wiki-onderdeel snoep: http://www.veganisme.org/wiki/index.php/Snoep

Misschien zijn er nog wel andere onderdelen met spam, maar ik was nu alleen op zoek naar dropjes...
Ik heb net even handmatig de inhoud van de laatste spamloze versie over de spam heen gekopieerd, maar 5 minuten later zijn er alweer 6 nieuwere spamversies overheen gezet.
Er was vroeger een beheerder die gebruikers kon blokkeren ed., maar zij heeft een aantal maanden geleden aangegeven te stoppen met het verwijderen van spam omdat het dweilen met de kraan open is, terwijl de NVV het probleem volgens haar grotendeels op zou moeten kunnen lossen door andere instellingen te gebruiken.
Ik ben zelf geen beheerder, dus ik kan geen spam echt verwijderen of gebruikers blokkeren. Ik zou denken dat er wel een nieuwe beheerder is, aangezien wij al vaker hebben aangegeven dat ik ook wel beheerder wil zijn, maar daar nooit in gegaan werd; maar ik weet niet wie dat dan zou zijn.
Ik heb als noodoplossing maar even een nieuwe snoeppagina aangemaakt met een iets andere naam, en alle verwijzingen naar die pagina omgezet naar de nieuwe. Niet de mooiste oplossing (als er op het forum een link naar de oude pagina staat, komen ze nog steeds bij de spam uit), maar de lijst met snoep is in ieder geval wel weer te zien.

Natubico
Contacteer:

Bericht door Natubico » wo jul 04, 2012 5:17

Martine schreef::( Iemand heeft spam geplaatst op het wiki-onderdeel snoep: http://www.veganisme.org/wiki/index.php/Snoep

Het lijkt er inderdaad op, dat er nog wel wat meer spam aanwezig is op de Nederlandstalige Veganisme-wiki;
Wanneer je het overzicht van "Alle pagina's" (http://www.veganisme.org/wiki/index.php ... Yoghurt%22) eens bekijkt, dan kom je tot de onthutsende conclusie, dat naar vluchtige en ruwe schatting misschien wel 75% van alle artikelen helemaal nilks met veganisme te maken hebben en allerlei Engels- (of nog veel vreemder-) talig
(http://www.veganisme.org/wiki/index.php/LeechPenney518) business- en ander gezwets inhouden.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo jul 04, 2012 9:51

Word binnenkort iets aan gedaan.

Natubico
Contacteer:

Bericht door Natubico » za jul 14, 2012 2:41

Wat is "binnenkort" en wat is "iets"?
Uiteraard is denkbaar, dat er echt niemand beschikbaar is, om dit varkentje meteen te wassen.
Omdat de huidige situatie waarin de Wiki verkeert een m.i. ernstige smet is op het veganisme-blazoen en de zaak van de dieren behoorlijk kan schaden, is na lange aarzeling dezerzijds besloten om ondanks drukke eigen activiteiten gevolg te geven aan eerdere oproepen om ook wat vrijwilligerswerk te verrichten.
Ben dus bereid als moderator mee te werken aan de ontdoening van de Wiki van onzuivere elementen.
Wanneer dit gebeurd is wil 'k ook verder 'n oogje in het zeil houden wat dat betreft, zij 't niet dagelijks, maar bijvoorbeeld een keer in de week.

vegalan

Bericht door vegalan » za jul 14, 2012 12:31

Je wilt alles zeker een beetje naar eigen hand zetten en er een fruitaristen forum alla Natubico van maken? :wink:

.

Natubico
Contacteer:

Bericht door Natubico » zo jul 15, 2012 2:50

Jij doet er in elk geval helemaal niks aan.

jet
Moderator

Bericht door jet » zo jul 15, 2012 10:51

In sommige gevallen is niks beter dan het tegendeel....
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

lena

Bericht door lena » zo jul 15, 2012 11:23

Als de wiki dichtgezet wordt hoeft er nauwelijks nog gemodereerd te worden. Het probleem is dat iedereen (dus ook spambots) een account kan aanmaken en direct de wiki vol kan spammen. Als nieuwe gebruikers eerst goedgekeurd moeten worden is het hele spamprobleem opgelost.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo jul 15, 2012 13:22

Er komt eerst een update aan van forum software. Zal deze week zijn.

De wiki moet nog even ingepland worden.

Natubico
Contacteer:

Bericht door Natubico » zo jul 15, 2012 18:54

jet schreef:In sommige gevallen is niks beter dan het tegendeel....
Zeker omdat 't bepaalde bestuursleden 'n aardig extra zakcentje oplevert?

jet
Moderator

Bericht door jet » zo jul 15, 2012 21:16

huh?????? .....ik weet niet waar je het over hebt??? :?:

Ik bedoelde precies wat ik zei, namelijk dat zwijgen (niks) soms beter is dan ouwehoeren (het tegendeel van niks), dus ik zou het fijn vinden als je me geen woorden in de mond legt of van hidden agenda's beschuldigd als ik die niet heb!
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Natubico
Contacteer:

Bericht door Natubico » ma jul 16, 2012 2:09

Nou, de twee laatste edits zouden beide op misverstand gebaseerd kunnen zijn.

Bij nadere overweging zou 't inderdaad beter kunnen zijn dat Vegalan helemaal niets aan de wiki doet, dan het tegendeel.

En dezerzijds was de reactie, inhoudende dat het erop begint te lijken dat sommigen er belang bij hebben, dat altijd weer die commerciele spam op de Wiki terecht komt en er zo lang mogelijk blijft staan, zeker niet in de eerste plaats gericht aan het adres van degene die zich dit het duidelijkste aantrok.

Maar goed, had Vegalan er z'n negativistisch commentaar buiten gehouden, dan was de Wiki wellicht nou al gezuiverd van het spul dat de NVV nationaal (en nog in België ook) voor schut doet staan.

Dit kan echt niet.
Het is dan ook erg vreemd, dat deze klus niet eerst aangepakt wordt en zoiets als de updating van de forumsoftware, die waarschijnlijk ook later dan deze week kan plaatsvinden, daar niet even voor uitgesteld wordt.

Nogmaals, ik wil 't anders ook wel even doen.

vegalan

Bericht door vegalan » ma jul 16, 2012 7:49

@Natubico

Ik heb met rede niet zoveel behoeften om alles en nog wat van anderen (hier) te corrigeren of aan te vullen (dit wordt ook steeds minder). Ik beschik zelf over voldoende informatie en verricht veel onderzoek, dus ik heb dit niet nodig. Ik maak ook geen gebruik van Vegan Wiki en maak me niet zo druk om wat anderen (inclusief het NVV zelf) wel of niet tot stand brengt, zolang dit maar mens en dier vriendelijk blijft. Het is voor hen die wel een bijdragen willen leveren aan Vegan Wiki (en/of het NVV gebeuren) belangrijk dat dit door een goede samen werking tot stand wordt gebracht en moet je rekening houden met bepaalde voorwaarden. Dit is denk ik (weet niet wat je precies hebt gedaan) iets wat jij niet doet?

.

lena

Bericht door lena » ma jul 16, 2012 9:14

Zie hier voor een lijst met recente wijzigingen en realiseer je dat je dat dit de oogst van de afgelopen vier dagen is en dat je ieder spambericht handmatig met meerdere klikken moet verwijderen: http://www.veganisme.org/wiki/index.php ... &limit=500 Daarna moet je dan met weer meerdere klikken de spammer blokkeren. Het is echt een boel werk en inderdaad dweilen met de kraan open. En nergens voor nodig, het enige wat gebeuren moet is dat niet meer iedereen zomaar een account aan kan maken, met bijvoorbeeld deze extensie. Blijkbaar vindt de NVV de wiki absoluut niet belangrijk, ik zou zeggen, verwijder hem dan totdat er wel tijd voor vrijgemaakt kan worden, of geef het volledige beheer over aan andere mensen.

Iedereen kan nu trouwens pagina's bewerken (dat is precies het probleem) dus als er iets specifieks is waar je je aan ergert kun je dit pagina gewoon overschrijven met andere informatie. Ik zou zeggen: maak een account aan en ga aan de slag.

Natubico
Contacteer:

Bericht door Natubico » wo jul 18, 2012 4:53

Waar 't mij vooral om gaat is de pagina "Alle artikelen"; de inhoudsopgave dus, of zo men wil de sitemap; alleen de inhoud van (spam-)artikelen wijzigen verandert daar niets aan.

Deze Wiki staat breeduit met een eigen tab vermeld op de home-page van de site der Nederlanse Veganisten Vereniging. Het bestuur van die vereniging zal zelf wel 't beste weten hoeveel bezoek die home-page dagelijks krijgt en waarvandaan allemaal. Ervan uitgaande dat dit niet gering is, moet het onbegrijpelijk genoemd worden dat dit bestuur er niet met de hoogste prioriteit voor zorgt dat al die bezoekers van deze site niet de kans lopen om, na de tab van de Wiki aangeklikt te hebben, eerst te moeten zoeken naar de lijst met alle artikelen en na die dan (uiteindelijk) verstopt achter "Speciale pagina's" aangetroffen te hebben vervolgens na het aanklikken een lijst van artikelen aan te treffen die voor het overgrote deel bestaat uit spam-artikelen, welke niets met vegan te maken hebben, zodat de bezioekers daartussendoor met 'n vergrootglas moeten gaan spitten om wél relevante pagina's aan te treffen.

Nogmaals, hier lijkt geen of nauwelijks 'n andere verklaring voor denkbaar, dan dat dat bestuur, of een dan wel meerdere leden ervan, een materieel belang hebben bij het voortbestaan van deze op zich absurde situatie.
Zo zal 't bijvoorbeeld denkbaar zijn dat dit soort spam verspreid wordt door een bepaald bedrijf, dat de webmasters die dit toelaten daar een leuke of wellicht zelfs 'n ruime beloning voor toeschuift.

Je zou haast geneigd zijn om te gaan vermoeden dat deze of gene de NVV beschouwt als zijn bedrijf, waarmee hij als eigen baas aardige winstresultaten wil boeken.
Hij doet de NVV daar dan wel schade mee aan en aangezien de elementen van 'n Onrechtmatige daad dan ruimschoots aanwezig zijn, haalt hij zich dan wel ook het risico op de hals om in een civiele procedure tot vergoeding van die schade veroordeeld te worden.

Allemaal dingen die hier jammer genoeg niet onvemeld mogen blijven.

Gesloten