Parttimers

Technische problemen? Mist u iets? Wilt u het anders? Vragen over het forum?

Moderators: Rick, Rorrim

Plaats reactie
Ride
Site Admin
Leefwijze: veganist

Parttimers

Bericht door Ride » vr mei 04, 2012 12:38

Dit is waarschijnlijk een controversieel voorstel maar ik gooi het er toch in. Bij de profielen is nu de keus uit vegetariër en veganist maar ook de parttime varianten hiervan. Is het niet zo dat als je vlees eet dat je geen vegetariër bent en zodra je dierlijke producten eet ook geen veganist?
Extreem voorbeeld: Het zou toch wel raar zijn als je twee keer per week vlees eet en de rest plantaardig dat je jezelf dan 'parttime-veganist' noemt. Hetzelfde met vegetariërs die wel vis eten, dit zijn gewoon geen vegetariërs.

Ik wil niemand beledigen maar is het niet duidelijker en eerlijke om het beestje gewoon bij zijn naam te noemen?
Dus alleseter, vegetariër en veganist. Of misschien met de keuze voor 'veganist in opleiding'. 8)

TonyJello

Re: Parttimers

Bericht door TonyJello » vr mei 04, 2012 12:43

Ja, zoiets lijkt mij ook, maar ik kan er niet wakker van liggen.

Bijvoorbeeld:
Vegetariër met doelstelling veganist.

:govegan:

Ride
Site Admin

Bericht door Ride » vr mei 04, 2012 13:34

Het is ook zeker geen wakkerligonderwerp...

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr mei 04, 2012 16:30

parttime-veganist: iemand die er voor kiest bv. 6 dagen per week vegan te zijn, maar 1 dag niet, omdat dat praktisch lastig ligt ofzo. Die ene dag wel minstens vegetarier.

flexanist: iemand die bijna altijd vegan is, maar in praktische situaties soms wat losser beleid hanteert.

Er valt natuurlijk wat over te zeggen of je deze termen wilt handhaven of niet. Ik vind het lastig. Enerzijds is het altijd uitkijken dat een dergelijke term niet de definitie van veganisme verandert, anderzijds bewaken zulke termen ook weer dat de definitie van veganisme verandert doordat je kan voorkomen dat mensen zich onterecht veganist gaan noemen.

Ride
Site Admin

Bericht door Ride » vr mei 04, 2012 18:03

Ik begrijp waar de termen voor staan. Alleen persoonlijk vind ik het 'excuus labels' voor mensen die niet alltheway willen gaan. Ik merk nog steeds vaak dat mensen denken dat bijvoorbeeld vegetariërs wel vis eten. Dit komt deels doordat mensen de termen te losjes gebruiken.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » vr mei 04, 2012 20:31

Op mijzelf betrek ik het zo. Ik ben in de overgang van vegetariër naar veganist. Ik eet momenteel op 2 biologische eieren in de week bij het ontbijt in het weekend na geheel veganistisch. ik koop geen leer meer, en ik koop geen enkel product waarin eieren, kaas, melk etc verwerkt zit. Avond eten en lunch maak ik sowieso geheel vegan.
Geheel vegan zal ik helaas nooit worden ben ik bang, vanwege mijn tandpasta (elmex) in combinatie met een enorme tandarstangst :oops: Met Part-time vegan wil ik aangeven dat het wel mijn streven is het te worden, ik het sympathiseer, het als ideaal zie, maar het momenteel nog zo nu en dan moeilijk vind.
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » vr mei 04, 2012 21:24

Volgens mij is het prima deze termen te handhaven. Er zijn blijkbaar heel wat mensen die zich daar prettig bij voelen. Dat is niet voor niets. Het forum is ook zeker voor hen bedoeld.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » vr mei 04, 2012 21:55

Rick schreef:Het forum is ook zeker voor hen bedoeld.
Dankjewel :D

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr mei 04, 2012 21:56

Ride schreef:Ik begrijp waar de termen voor staan. Alleen persoonlijk vind ik het 'excuus labels' voor mensen die niet alltheway willen gaan. Ik merk nog steeds vaak dat mensen denken dat bijvoorbeeld vegetariërs wel vis eten. Dit komt deels doordat mensen de termen te losjes gebruiken.
Ja dat is het gevaar ook wel. Begrijp ik ook wel. Maar anderzijds kan je ook beargumenteren dat mensen nu juist niet verder stappen omdat ze denken meteen all the way moeten gaan. Ik kende mensen die vegetarier waren, maar dan snel dachten veganisme is niets voor mij, omdat ze moeite dan hadden met bepaalde producten weglaten. Dus dat ze ook wel konden aangeven er mee bezig te zijn door zich parttimer te noemen deden ze toch uiteindelijk die stap in die richting. En later meer flexanistisch.

Dus het is lastig, maar ben eens dat er uit gekeken moet worden dat het niet als excuus gebruikt wordt om dat laatste stapje niet te maken ;)

TonyJello

Bericht door TonyJello » vr mei 04, 2012 23:36

Mensen in elke fase op weg naar veganist zijn natuurlijk welkom en een benaming is nodig, maar parttime vind ik ook een slechte benaming.

Je bent ook niet parttime alcoholist, of eigenlijk parttime nuchter. Je bent ook niet parttime zwanger of parttime niet-roker. Je bent ook niet parttime inbreker of parttime straight edge. Dat kan nou eenmaal niet.

TonyJello

Bericht door TonyJello » vr mei 04, 2012 23:39

Dani schreef:Op mijzelf betrek ik het zo. Ik ben in de overgang van vegetariër naar veganist. Ik eet momenteel op 2 biologische eieren in de week bij het ontbijt in het weekend na geheel veganistisch. ik koop geen leer meer, en ik koop geen enkel product waarin eieren, kaas, melk etc verwerkt zit. Avond eten en lunch maak ik sowieso geheel vegan.
Geheel vegan zal ik helaas nooit worden ben ik bang, vanwege mijn tandpasta (elmex) in combinatie met een enorme tandarstangst Met Part-time vegan wil ik aangeven dat het wel mijn streven is het te worden, ik het sympathiseer, het als ideaal zie, maar het momenteel nog zo nu en dan moeilijk vind.
Waarom dan wel die twee eieren?
Laatst gewijzigd door TonyJello op za mei 05, 2012 11:13, 4 keer totaal gewijzigd.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » za mei 05, 2012 8:37

Voor mij werkt het het beste om in stappen vegan te worden. Als eerste direct melk laten staan, toen het kaas op brood, toen de kaas bij het avondeten. Nu alleen nog die eitjes bij het ontbijt in het weekend. Gaat wel lukken uiteindelijk. Als ik alles rigoreus in 1x had gedaan was het gedoemd te mislukken en dat was ook zonde geweest. Andere vinden het misschien zwak, ik probeer het te doen op de manier met het meeste effect op lange termijn.

TonyJello

Bericht door TonyJello » za mei 05, 2012 10:50

Oké, ik snap je en je doet het prima!
:govegan:
Ikzelf heb na ruim 20 jaar vegetariër zijn van de ene op de andere dag alles wat niet vegan was 'afgeschaft'.
Na de informatie die ik kreeg en de beelden die ik gezien had kon ik niet anders, maar ieder doet het op zijn eigen manier.
:D
Toen ik jouw tekst las dacht ik dat het makkelijker zou zijn om een ei weg te laten dan alle producten waar eieren inzitten... Vandaar.

TonyJello

Bericht door TonyJello » za mei 05, 2012 11:11

Dani schreef:Geheel vegan zal ik helaas nooit worden ben ik bang, vanwege mijn tandpasta (elmex) in combinatie met een enorme tandarstangst :oops:
:P Had ik ook!

Jaren lang heb ik Elmex gebruikt en ik heb een heel naar tandartsverleden. Tussendoor ben ik een keer zes jaar niet naar de tandarts geweest en nu ben ik ook al acht jaar niet meer geweest en ik durfte ook niet van Elmex af te stappen, maar heb het toch gedaan.
:?
Een vriend van mij poetst al járen zonder tandpasta en heeft een prima gebit. Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar volgens mij kan dat gewoon en is tandpasta alleen maar leuk voor het frisse gevoel, dus maakt het verder niet uit welke je gebruikt.
:grin:
Uit voorzorg snoep ik zo goed als helemaal niet meer, al snoepte ik al weinig. In Afrikaanse landen poetsen mensen toch ook alleen maar met een stokje?
:P
Zodra ik denk dat het nodig is zoek ik de tandarts wel weer op, want problemen met je mond slaan heel erg op je gezondheid. Maar nu is alles oké bij mij, dus...

Eef

Bericht door Eef » zo mei 06, 2012 9:19

Dani schreef:Op mijzelf betrek ik het zo. Ik ben in de overgang van vegetariër naar veganist. Ik eet momenteel op 2 biologische eieren in de week bij het ontbijt in het weekend na geheel veganistisch. ik koop geen leer meer, en ik koop geen enkel product waarin eieren, kaas, melk etc verwerkt zit. Avond eten en lunch maak ik sowieso geheel vegan.
Geheel vegan zal ik helaas nooit worden ben ik bang, vanwege mijn tandpasta (elmex) in combinatie met een enorme tandarstangst :oops: Met Part-time vegan wil ik aangeven dat het wel mijn streven is het te worden, ik het sympathiseer, het als ideaal zie, maar het momenteel nog zo nu en dan moeilijk vind.
Ik vind scrambled tofu of bijvoorbeeld het kerriesalade recept van Waardeloze Haantjes een ideale vervanger voor eieren. Wij aten als vegetarier in het weekend ook altijd een paar biologische eieren, daar maakte ik dan eiersalade van. Nu maak ik dat dus met tofu.

Ik heb zelf ook last van tandartsangst en ben daardoor jaren niet geweest. Maar de de laatste drie jaar ga ik weer netjes en heb ik bijna nooit wat. Je hebt daarvoor geen Elmex of andere fluoride-tandpasta's nodig, is mijn ervaring. En mijn tandarts zegt dat wij reclame zijn voor zijn praktijk :)
Wij gebruiken afwisselend verschillende natuurlijke tandpasta's van Urtekram en Weleda, zonder fluor, met een elektrische tandenborstel. Daarbij flos ik elke dag en gebruik ik ongeveer 1x per week een tandenrager. Mijn tanden zijn niet meer gevoelig!! - wat ze jarenlang wel waren - en zijn witter dan ooit.

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo mei 06, 2012 9:22

Yeah! :govegan: Fulltime!

Renee1137

Bericht door Renee1137 » zo mei 06, 2012 20:54

Ik vind dat je jezelf best parttime vegetariër/veganist mag noemen op dit forum. In de echte wereld wordt het waarschijnlijk erg verwarrend, en zou ik het anders uitleggen aan mensen, maar hier weten we allemaal wat iemand bedoelt. En ik vind wel dat er een groot verschil is tussen iemand die bijvoorbeeld 'standaard' vegetariër is en iemand die eigenlijk doorgaans helemaal geen dierlijke producten meer eet behalve dat ene koekje bij z'n moeder op zondag. Ik snap wel dat de variatie die er in één term gevat wordt dan alsnog héél groot is, maar het brengt toch wat meer nuance.

Op de site van Eva v.z.w. hebben ze volgens mij de categorieën 'bijna-vegetariër' en 'bijna-veganist', hetzelfde idee maar eigenlijk vind ik ze nog beter. Want de meeste mensen zijn denk ik net-geen-veganist in de zin van dat ze consequent iets wél eten zoals een eitje van de eigen kipjes, in plaats dat ze random uitzonderingen maken op een bepaalde dag van de week ofzo.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo mei 06, 2012 21:00

Klinkt logisch.

Ben

Bericht door Ben » zo mei 06, 2012 21:15

Bij parttime dacht ik ook aan kinderen van co-ouders, waarbij de ene ouder vegetariër/veganist is en de andere niet, die kinderen eten dan alleen veg* als ze bij de veg* ouder wonen.

Ananas

Bericht door Ananas » ma mei 07, 2012 15:09

Tsja, als iedereen zo makkelijk de overstap kon maken naar een puur plantaardig dieet als wij, dan was iedereen natuurlijk al vegan. Blijkbaar werkt dat niet zo, ik denk dat er zeker een doelgroep is die je aan spreekt met kreten als parttime-veg en elke stap telt.

Daarnaast zie ik er het probleem niet van in als mensen zich parttime vegan, parttime niet-roker of parttime whatever noemen.

Plaats reactie