Parttimers

Technische problemen? Mist u iets? Wilt u het anders? Vragen over het forum?

Moderators: Rick, Rorrim

Martine
Moderator

Re: Parttimers

Bericht door Martine » ma mei 07, 2012 15:57

Ja, ik ben ook blij dat er hier een labeltje is voor mensen die geen veganist zijn maar ook geen standaard melk-kaas-en-eieren vegetariër.

Ik ben heel gemotiveerd om al mijn ontbijtjes en lunches plantaardig te doen. Ik kook en eet ook graag vijf veganistische avondmaaltijden in de week. Maar mijn motivatie houdt helemaal op als ik bij mijn familie en vrienden moet gaan afdwingen dat ze vegan voor ons te koken of als ik niet meer af en toe een kaaspizza zou mogen eten. Misschien komt dat ooit nog, maar ik durf het niet te garanderen. Ik ben nu eenmaal niet perfect.

Normaal ben ik niet zo van de labeltjes, maar ik stel het wel op prijs dat ik me hier part-time veganist kan noemen. Bijna-veganist zou ik ook prima vinden. Veganist-in-opleiding wat minder, omdat dat zou impliceren dat mijn doel is dat ik uiteindelijk wel volledig veganist wordt, en dat is momenteel dus niet zo.

Buiten het forum zeg ik dat ik vegetariër ben en dat ik regelmatig veganistisch eet, dus ik denk niet dat ik bijdraag aan definitie vervaging.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Renee1137
Leefwijze: veganist

Bericht door Renee1137 » ma mei 07, 2012 17:21

Martine schreef: Veganist-in-opleiding wat minder, omdat dat zou impliceren dat mijn doel is dat ik uiteindelijk wel volledig veganist wordt, en dat is momenteel dus niet zo.
Goed punt. Ik eet nu veganistisch (m.u.v. van honing, maar dat is een andere discussie :P ), maar toen ik bijna-veganist was, was ik er geenszins over uit of ik ooit helemaal 'all-the-way' zou gaan. Om dat te impliceren zou ook een beetje het gevoel geven alsof je het zowieso nog gebrekkig doet - terwijl het ook kan zijn dat je hele goede redenen hebt om het niet te doen en dat voor jou ethisch gezien net zo goed is.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Ananas

Bericht door Ananas » di mei 08, 2012 17:08

Martine schreef:of als ik niet meer af en toe een kaaspizza zou mogen eten.
het is geen mogen, maar willen! :)

Renee1137

Bericht door Renee1137 » di mei 08, 2012 18:54

Ananas schreef:
:D Ja daar probeer ik ook op te letten, bij mezelf. Ik word soms een beetje kriegel dat mensen zeggen "oh dat mag je ook al niet" en dan zeg ik "nou ik mag het wel, maar ik wil het niet." Staat waarschijnlijk in de top 10 'opmerkingen tegen veganisten'. Maar soms zeg ik het per ongeluk dan wel zelf zo :D

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di mei 08, 2012 19:07

Ananas schreef:
Ja zo voelt het voor mij nog wel. Als ik nu volledig vegan zou worden, dan zou het zijn alsof ik allerlei dingen niet meer mag van mezelf. Ik wíl (nog) niet volledig vegan zijn, vanuit mezelf, dus dan zou ik het alleen maar doen omdat ik dan onder het labeltje veganist zou passen. Dat soort dingen zeggen me niet zo veel, dus dat zou ik dan ook niet lang volhouden denk ik.

Vandaar dat ik nu lekker voor 90% ga, dat voelt precies goed voor mij, en dat kan ik hopelijk ook tot in lengte van dagen volhouden. Ik doe daar misschien de dieren mee tekort, waarschijnlijk wel, maar ze zijn er ook al flink mee gediend dat ik niet meer dagelijks kaas en eieren eet en de rest van mijn leven als bijna-veganist zal doorbrengen. In ieder geval fijn dat dat ook 'mag', op dit forum. ;)
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo mei 09, 2012 18:54

Martine schreef:Ik doe daar misschien de dieren mee tekort, waarschijnlijk wel, maar ze zijn er ook al flink mee gediend dat ik niet meer dagelijks kaas en eieren eet en de rest van mijn leven als bijna-veganist zal doorbrengen. In ieder geval fijn dat dat ook 'mag', op dit forum. ;)
Hoera voor nuance! Ik vind het ook vet goed van je, zo :)

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » do okt 25, 2012 23:32

Dani schreef:Op mijzelf betrek ik het zo. Ik ben in de overgang van vegetariër naar veganist. Ik eet momenteel op 2 biologische eieren in de week bij het ontbijt in het weekend na geheel veganistisch. ik koop geen leer meer, en ik koop geen enkel product waarin eieren, kaas, melk etc verwerkt zit. Avond eten en lunch maak ik sowieso geheel vegan.
Geheel vegan zal ik helaas nooit worden ben ik bang, vanwege mijn tandpasta (elmex) in combinatie met een enorme tandarstangst :oops: Met Part-time vegan wil ik aangeven dat het wel mijn streven is het te worden, ik het sympathiseer, het als ideaal zie, maar het momenteel nog zo nu en dan moeilijk vind.
Ik ben even wat oude topics aan het opgraven :P
Sinds 1 juni (veggie challenge) eet ik volledig veganistisch. De enige 2 eieren die ik nog at zijn vervangen door scrambled tofu.
(Okay ik gebruik nog steeds Elmex :oops: (er wordt gewerkt aan de tandartstangst) en ik voer mijn katten nog steeds vlees. Dus durf nog niet het knopje "part time" weg te halen, maar ben wel al ontzettend blij met de stap dat ik in ieder geval volledig vegan eet, en geen leer of zijde (laatste deed ik toch al niet) meer koop.)
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » vr okt 26, 2012 0:16

Voor mij is parttime: pas dingen mijden als ik daar het kwaad/heil in zie.
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

Desdemona
Leefwijze: part-time veganist
Contacteer:

Bericht door Desdemona » za feb 02, 2013 17:40

Interessante topic, want ik wist niet wat ik moest kiezen als newbie op dit forum ;)
Heb me hier aangemeld vanwege de Vegan Challenge, maar snapte niet meteen het verschil tussen parttime-veganist en flexanist en waar ik bij zou horen. Na wat zoeken kwam ik hier terecht.
Conclusie: geen van beide :?
Na vele jaren flexitariër (enkel bij ouders en op verplaatsing eens vlees of vis, nooit thuis), nu 5 jaar vegetariër en sinds ruim een jaar enkele dagen per week vegan (soms 1, soms 4d, dat wisselt)
Ik vind het makkelijker uit te drukken in wat ik wel nog eet/drink en wat niet dan in dagen.

Koken is zowiezo 5 van de 7d vegan door de koemelkallergie van mijn dochter. (geitenkaas en ei in gekookte maaltijden zijn grote uitzondering, weekend is ze vaak bij haar vader, dus dan slipt er soms (ook zeker niet altijd of standaard!) kaas door de maaltijd)
2 tot max. 5 keer per week eet ik wel iets van kaas bij de lunch. Probeer daar wel bewust op te letten om echt dagen in te lassen waar ik enkel vegan beleg eet.
Melk, room, boter zijn altijd plantaardig thuis. Op verplaatsing indien mogelijk (in Berlijn vind je echt in elke zaak een soyalatte, in Brugge echter is dat niet het geval :s)
Eitjes eten we 1 keer om de week of 2 weken. (in de lente komt er een nachthok in de grote kippenren en willen we kippen adopteren van www.redeenlegkip.nl)

Ben dus nog ver van vegan. Zeker op verplaatsing vind ik het moeilijk. Met de koemelkallergie van mijn dochter heb ik nu al ruim 6 jaar ervaring en weet waar wat moeilijk is en de discussies van geen ijsje of pannekoek mogen eten blijven :cry: (en dat gaat dan over de intolerantie, niet over de overtuiging)
Ben verder ook van mening dat elke stap er eentje gewonnen is.

Maar ik neem aan na dit alles te lezen dat ik mezelf op vegetariër hoor te zetten?
(nu nog ff niet, want doe mee aan de vegan challenge en wie weet wat daarna volgt :o )

BTW: mijn dochter is veggie sinds de geboorte, dus nu 7 jaar en dus ook langer dan ik :) (maar haar papa is na onze scheiding terug meer vlees gaan eten en dat heeft ook effect op haar voedingspatroon daar)
The most beautiful people don't fit into boxes.

Emiel

Bericht door Emiel » za feb 02, 2013 17:46

Dani schreef:ik voer mijn katten nog steeds vlees. Dus durf nog niet het knopje "part time" weg te halen
Ik geef mijn hond ook 'gewoon' vlees, maar ik zie mezelf echt wel als veganist.
Laatst gewijzigd door Emiel op za feb 02, 2013 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.

TonyJello

Bericht door TonyJello » za feb 02, 2013 17:47

Dito met mijn katten.

Mystique

Bericht door Mystique » za feb 02, 2013 22:09

Er is sowieso een verschil tussen vegetariër en veganist.
Als vegetariër houd je je aan een dieet en dat zou je part-time kunnen doen, maar veganist ben je gewoon en het zou wel heel gek zijn als je de ene keer wel veganist bent en de volgende dag gaat shoppen en vervolgens leren schoenen gaat kopen. Koop je dan op maandag t/m donderdag géén leren schoenen en op de andere dagen wél? Dat vind ik gek.
Vergelijk het met iemand die zichzelf part-time feminist zou noemen. Ben je dan 4 dagen in de week voor de rechten van vrouwen en wil je ze 3 dagen toch maar wel graag aan het aanrecht vastgeketend hebben? :P
Of een part-time pacifist. Is hij/zij dan 4 dagen in de week tegen geweld en loopt hij/zij de overige dagen graag mensen in elkaar te trappen?
Ik denk dat mijn punt wel duidelijk is. :wink:

Ik hecht persoonlijk wel waarde aan de namen, dat voor iemand die niet van labels houdt, maar ik stoor me kapot aan al die mensen die zichzelf vegetariër noemen en wel doodleuk vis eten. Ik wil ze niets verbieden, maar als ik in een restaurant een strikt vegetarisch gerecht wil bestellen dan wil ik er ook vanuit gaan dat de medewerkers daar weten dat het in ieder geval géén vis inhoudt. Labeltjes zijn niet leuk, maar soms zijn ze gewoon handig en nodig voor opheldering en verwarring tegen te gaan...

Desdemona
Contacteer:

Bericht door Desdemona » zo feb 03, 2013 12:45

Mystique schreef:Er is sowieso een verschil tussen vegetariër en veganist.
Als vegetariër houd je je aan een dieet en dat zou je part-time kunnen doen, maar veganist ben je gewoon en het zou wel heel gek zijn als je de ene keer wel veganist bent en de volgende dag gaat shoppen en vervolgens leren schoenen gaat kopen. Koop je dan op maandag t/m donderdag géén leren schoenen en op de andere dagen wél? Dat vind ik gek.
Vergelijk het met iemand die zichzelf part-time feminist zou noemen. Ben je dan 4 dagen in de week voor de rechten van vrouwen en wil je ze 3 dagen toch maar wel graag aan het aanrecht vastgeketend hebben? :P
Of een part-time pacifist. Is hij/zij dan 4 dagen in de week tegen geweld en loopt hij/zij de overige dagen graag mensen in elkaar te trappen?
Ik denk dat mijn punt wel duidelijk is. :wink:

Ik hecht persoonlijk wel waarde aan de namen, dat voor iemand die niet van labels houdt, maar ik stoor me kapot aan al die mensen die zichzelf vegetariër noemen en wel doodleuk vis eten. Ik wil ze niets verbieden, maar als ik in een restaurant een strikt vegetarisch gerecht wil bestellen dan wil ik er ook vanuit gaan dat de medewerkers daar weten dat het in ieder geval géén vis inhoudt. Labeltjes zijn niet leuk, maar soms zijn ze gewoon handig en nodig voor opheldering en verwarring tegen te gaan...
Ben het volledig eens met je laatste alinea. Ik erger me daar ook kapot aan!
Maar dat staat los van het feit dat een 'flexitariër' af en toe vlees of vis eet. Ik zal mezelf ook zeker nooit een veganist noemen, maar ik probeer (en doe dat ook) gedeeltelijk (toch de helft minstens) om zuivel te vervangen door plantaardige alternatieven. Dat betekent idd lang niet dat ik veganist ben, integendeel, maar ik merk bij mezelf toch ook wel een verschil met vegetariërs en heb hierover zelf ook discussies met vegetarische vrienden (incl. mijn man :lol: ). Vegetariërs vinden mij soms lastig, extreem, etc :shock: Zo ervaar ik sommige situaties toch. Daaruit leidt ik af dat ik toch een vegetariër ben met een zeer open mind naar veganisme en hoewel ik heel veel vegetariërs ken toch slechts de minderheid mijn visie daarin volgen.

Dat je geen parttime feminist kunt zijn enzo ben ik het ook mee eens en dat veganisme een levenswijze is die veel meer omvat dan enkel het voedingspatroon volg ik ook.
Daarom zie ikzelf de term flexanist of pt-veganist vergelijkbaar in gebruik als flexitariër op voorwaarde dat het CORRECT wordt gebruikt inderdaad. Die grens (wanneer gebruik je het wel en niet?) is echter subjectief en dat maakt het bij veganisme mss moeilijker dan bij vegetarisme waar ik ook kan inkomen. Dat heeft net te maken met het verschil tussen een voedingspatroon (vegetarisme) en een levenswijze (veganisme).

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo feb 03, 2013 13:09

Je kunt vegetariër zijn en veganist willen worden.

Part-time veganist kan inderdaad niet in het dagelijks leven, maar voor de VeganChallange is het een leuke benaming. Als de challenge voorbij is kun je je geen part-time veganist meer noemen.

Voor mij persoonlijk bestaan er drie categorieën: carnist, vegetariër, veganist.

Mystique

Bericht door Mystique » zo feb 03, 2013 13:56

Precies.

Als veganist ben je (strikt)-vegetariër, maar als vegetariër ben je niet persé veganist, want als je dieet vegetarisch is, maar je koopt nog wel leer, wol etc. ben je geen veganist. Ook niet als je enkel 1x in de week die producten koopt.

Emiel

Bericht door Emiel » zo feb 03, 2013 14:14

De wereld is opgedeeld in twee soorten mensen: veganisten en niet-veganisten... :wink:

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » zo feb 03, 2013 15:14

Emiel schreef:
Dani schreef:ik voer mijn katten nog steeds vlees. Dus durf nog niet het knopje "part time" weg te halen
Ja inmiddels heb ik die gedachte ook al een tijdje en had het part time al weggehaald. :wink:
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Emiel

Bericht door Emiel » zo feb 03, 2013 15:21

Dani schreef:
Emiel schreef:
Ja inmiddels heb ik die gedachte ook al een tijdje en had het part time al weggehaald. :wink:
Ik had eerlijk gezegd ook mijn twijfels of ik mezelf daardoor wel veganist moest noemen, maar ik vind inmiddels van wel :) .

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo feb 06, 2013 21:28

Ik vind de categorieën zoals ze nu zijn wel duidelijk. Een part-time veganist is geen 'veganist' maar aan de andere kant toch ook wel, 6 van de 7 dagen (bijvoorbeeld). Met deze benaming weet iedereen precies wat je bedoelt en het is bondiger als 'X met doelstelling Y o.i.d.'

Het probleem is, dat we het over een spectrum hebben met oneindig veel gradaties, en als je je best doet kun je bij elke veganist iets ontdekken dat niet 100% vegan is. Veel vegans dragen nog hun oude vertrapte leren schoenen af, bijvoorbeeld. Geen veganisten dus. Veel veganisten eten ook wel eens een groente die biologisch geteeld is (of graag zelfs), en dat betekent dierlijke mest, en dus een veel minder vegan keuze dan kunstmest-groente. Dus categoriseren is i.d.d. moeilijk, haast ondoenlijk. Maar als we beseffen dat het maar een man-made categorisatie is, een benadering, iets wat we puur gebruiken omdat het functioneel is, dan is het niet zo erg denk ik.

Of we ontwerpen een quiz waarbij je tachtig vragen moet beantwoorden ('eet je vis?' 'eet je ei?' 'draag je je oude leren schoenen af?') en op basis daarvan een 'percentage richting veganisme' toebedeeld krijgt, wat we vervolgens onder onze avatars zetten met zo'n leuk balkje. Lijkt me erg leuk om te doen, zo'n test, overigens, maar dan worden we het vast weer niet eens over de vragen.

Desdemona
Contacteer:

Bericht door Desdemona » do feb 07, 2013 12:52

Renee1137 schreef:Ik vind de categorieën zoals ze nu zijn wel duidelijk. Een part-time veganist is geen 'veganist' maar aan de andere kant toch ook wel, 6 van de 7 dagen (bijvoorbeeld). Met deze benaming weet iedereen precies wat je bedoelt en het is bondiger als 'X met doelstelling Y o.i.d.'

Het probleem is, dat we het over een spectrum hebben met oneindig veel gradaties, en als je je best doet kun je bij elke veganist iets ontdekken dat niet 100% vegan is. Veel vegans dragen nog hun oude vertrapte leren schoenen af, bijvoorbeeld. Geen veganisten dus. Veel veganisten eten ook wel eens een groente die biologisch geteeld is (of graag zelfs), en dat betekent dierlijke mest, en dus een veel minder vegan keuze dan kunstmest-groente. Dus categoriseren is i.d.d. moeilijk, haast ondoenlijk. Maar als we beseffen dat het maar een man-made categorisatie is, een benadering, iets wat we puur gebruiken omdat het functioneel is, dan is het niet zo erg denk ik.

Of we ontwerpen een quiz waarbij je tachtig vragen moet beantwoorden ('eet je vis?' 'eet je ei?' 'draag je je oude leren schoenen af?') en op basis daarvan een 'percentage richting veganisme' toebedeeld krijgt, wat we vervolgens onder onze avatars zetten met zo'n leuk balkje. Lijkt me erg leuk om te doen, zo'n test, overigens, maar dan worden we het vast weer niet eens over de vragen.
Als biologisch geteelde groenten eten betekent dat je geen veganist bent, dan beloof ik hier plechtig dat ik nooit een veganist zal worden. Ik ben niet van plan mezelf en mijn kind te vergiftigen met pesticiden omdat ik geen dierlijke mest kan verantwoorden.
Ook gezonder eten is een reden om veganistisch te gaan eten, niet enkel voor het dierenleed, bio afschaffen zou betekenen dat ik weer (veel) ongezonder eet. Slaat nergens op me dunkt :shock:

Ik vind dat van die vragenlijst persoonlijk geen slecht plan eigenlijk :wink:

Plaats reactie