Parttimers

Technische problemen? Mist u iets? Wilt u het anders? Vragen over het forum?

Moderators: Rick, Rorrim

TonyJello
Leefwijze: veganist

Re: Parttimers

Bericht door TonyJello » do feb 07, 2013 12:55

Zo'n vragenlijst wordt oneindig en is dus onmogelijk. Alleen niet geboren worden is veganisties.

Daarnaast is zo'n onmogelijke lijst net zo goed als het inzicht van samenstellers daarvan.

lena

Bericht door lena » do feb 07, 2013 14:22

Desdemona schreef:
Als biologisch geteelde groenten eten betekent dat je geen veganist bent, dan beloof ik hier plechtig dat ik nooit een veganist zal worden. Ik ben niet van plan mezelf en mijn kind te vergiftigen met pesticiden omdat ik geen dierlijke mest kan verantwoorden.
Dan zou ik ook maar geen biologische dierlijke producten eten, want die zitten vol met gifstoffen. Vooral kip/eieren etc. maar in het algemeen is het zo dat dieren die buiten lopen gifstoffen uit de omgeving oppikken, en dat slaat zich op in het vet/de moedermelk van het dier.

Ook gezonder eten is een reden om veganistisch te gaan eten, niet enkel voor het dierenleed, bio afschaffen zou betekenen dat ik weer (veel) ongezonder eet.
Veganisme gaat verder dan plantaardig eten. Veganisten vermijden ook producten waar qua gezondheid niets op aan te merken is, zoals wol en leer. Als blijkt dat gekweekte vette vis supergezond is eet een veganist het nog steeds niet. Dierenleed is de enige reden om veganist te worden. Daarnaast zijn er nog wel bijkomende redenen (wereldvoedselsituatie, milieu), maar die zijn nooit doorslaggevend. Dierenleed is dat wel. Er zijn ook mensen die plantaardig eten maar geen veganist zijn.

Emiel

Bericht door Emiel » do feb 07, 2013 15:22

lena schreef:Veganisme gaat verder dan plantaardig eten. Veganisten vermijden ook producten waar qua gezondheid niets op aan te merken is, zoals wol en leer. Als blijkt dat gekweekte vette vis supergezond is eet een veganist het nog steeds niet. Dierenleed is de enige reden om veganist te worden. Daarnaast zijn er nog wel bijkomende redenen (wereldvoedselsituatie, milieu), maar die zijn nooit doorslaggevend. Dierenleed is dat wel. Er zijn ook mensen die plantaardig eten maar geen veganist zijn.
Hear! Hear!

Renee1137

Bericht door Renee1137 » do feb 07, 2013 20:07

Desdemona schreef: Als biologisch geteelde groenten eten betekent dat je geen veganist bent, dan beloof ik hier plechtig dat ik nooit een veganist zal worden.
Amen!
lena schreef:

Ook gezonder eten is een reden om veganistisch te gaan eten, niet enkel voor het dierenleed, bio afschaffen zou betekenen dat ik weer (veel) ongezonder eet.
Veganisme gaat verder dan plantaardig eten. Veganisten vermijden ook producten waar qua gezondheid niets op aan te merken is, zoals wol en leer. Als blijkt dat gekweekte vette vis supergezond is eet een veganist het nog steeds niet. Dierenleed is de enige reden om veganist te worden. Daarnaast zijn er nog wel bijkomende redenen (wereldvoedselsituatie, milieu), maar die zijn nooit doorslaggevend. Dierenleed is dat wel. Er zijn ook mensen die plantaardig eten maar geen veganist zijn.
Ik vind dit wel erg zwart-wit gesteld. Je bedoelt waarschijnlijk, dat je van mening bent dat er filosofisch gezien geen góede reden bestaat om vegan te worden behalve dierenleed. Maar je kunt niet zeggen dat er geen andere redenen zijn. Als ik veganist wordt omdat ik indruk wil maken op mijn veganistische turnleraar, dan is dat wel degelijk mijn reden. Over hoe goed die reden is kunnen we discussiëren :P ik ben het echter helemaal eens met Desdemona dat gezondheid een grote rol kan spelen in de keuze voor veganisme, net als het milieu et cetera. En waarom niet?

Ik snap niet helemaal waarom jullie er nu zo vóór zijn om maar 1 reden toe te laten voor veganisme. Een echte veganist verwelkomt volgens mij alle redenen, omdat het voor meer veganisten zorgt. Kom op, het is geen besloten club zeg, we hebben geen toelatingsregels ofzo.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Emiel

Bericht door Emiel » do feb 07, 2013 21:16

Ik vind natuurlijk ook wel dat elke nieuwe veganist welkom is, ongeacht de reden van zijn of haar beslissing. Dierenrechten zijn in mijn ogen echter de beste (en meest voor de hand liggende) reden, maar daar denken anderen vast weer anders over, zo gaat dat :wink:

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » do feb 07, 2013 23:58

Ik interpreteerde ''parttime'' altijd als ''doet goed zijn/haar best, maar kan het niet helemaal altijd aan qua geld/tijd/moed''. Dus in de praktijk zou dat dan zijn:

Zelden of nooit ei of zuivel, maar, soms wel iets *verwerkt*, maar probeert dat te vermijden. (omdat bijv koken te zwaar is, door misschien een zware baan, noem maar wat)
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

lena

Bericht door lena » vr feb 08, 2013 0:14

Ik snap niet helemaal waarom jullie er nu zo vóór zijn om maar 1 reden toe te laten voor veganisme. Een echte veganist verwelkomt volgens mij alle redenen, omdat het voor meer veganisten zorgt. Kom op, het is geen besloten club zeg, we hebben geen toelatingsregels ofzo.
Dat bedoel ik helemaal niet.Veganisme is helemaal geen club, maar het is wel een filosofie/ideologie. Ik vind het belangrijk dat duidelijk is waar veganisme voor staat. Voor je gezondheid hoef je geen wol te laten staan, bijvoorbeeld. Veganisme gaat verder dan eten alleen. Veganisten zijn wel beter voor het milieu dan gemiddelde vleeseters, maar ik denk dat veel locavores die voornamelijk lokaal voedsel eten, hun eigen kippen houden en af en toe gaan jagen veel beter bezig zijn voor het milieu dan de gemiddelde veganist (zoals ik).

Als we milieu- en gezondheids- en wereldvoedsel argumenten benadrukken dan lopen we het risico dat mensen weer dierlijke producten gaan gebruiken op het moment dat er nieuwe informatie is of de situatie verandert. Als ineens blijkt dat melk toch supergezond is bijvoorbeeld. Of als er klimaatneutrale kippenflats komen, of er echt "verantwoorde" vis komt. Of als ze rundvlees kunnen kopen van koeien die op een grasland staan waar toch niets anders kan groeien, dus het argument van zoveel kilo graan = 1 kilo vlees vervalt.

Zie ook dit artikel van Vegan Outreach over "the health argument".

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr feb 08, 2013 1:04

Voor mij is dierenleed wel een grote reden geweest in de stap, maar ik denk dat veganisme niet los gezien kan worden van de combinatie van redenen.

Mystique

Bericht door Mystique » vr feb 08, 2013 7:37

Ik ben veganist voor het grootste deel vanwege het dierenleed, maar ook voor een heel groot deel om hongersnood tegen proberen te gaan en ontbossing en Co2 uitstoot en in de laatste plaats, omdat het gezond zou zijn.

Trouwens, weer even ontopic: gister op mijn werk: de mensen uit het team bestelden lunch en één iemand had erbij geschreven dat het wel vegetarisch moest zijn. Dus ik vroeg haar "ben je vegetarër?" en toen zei zij "ja, maar niet helemaal, want ik eet nog wel gewoon vis", waarop ik zei "ok, je bent dus geen vegetariër".

*zucht* :?

lena

Bericht door lena » vr feb 08, 2013 9:44

Mystique schreef: Trouwens, weer even ontopic: gister op mijn werk: de mensen uit het team bestelden lunch en één iemand had erbij geschreven dat het wel vegetarisch moest zijn. Dus ik vroeg haar "ben je vegetarër?" en toen zei zij "ja, maar niet helemaal, want ik eet nog wel gewoon vis", waarop ik zei "ok, je bent dus geen vegetariër".

*zucht* :?
Dat is eigenlijk precies wat ik bedoel :)
Ik zit op een Amerikaans forum met veel mensen die plantaardig eten vanwege gezondheidsoverwegingen. Helemaal prima natuurlijk. Sommige mensen noemen zich veganist, anderen niet. Die laatste groep eet om de dag een eitje, of een blikje sardientjes ofzo. Maar ook de mensen die zich veganist noemen nemen gewoon gezuiverde visolie als ze extra omega-3 vetten nodig hebben. Sterker nog, zij eten soms gewoon vis, als er geen goede vegan optie is in een restaurant bijvoorbeeld. Het is niet direct hun intentie om vis te eten, maar dat is vergelijkbaar met dat het niet mijn intentie is om chocola te eten. Ik eet dat in principe niet maar ik ben er niet allergisch voor en heb er ook geen filosofische bezwaren tegen. Het is niet goed voor mijn gezondheid, maar van een klein beetje ga ik heus niet dood, dus af en toe eet ik dat toch. Zo zien zij dierlijke producten ook. Iets wat je in principe niet eet, maar waar je wel eens tegen kan "zondigen". Dat is zo super verwarrend! Alle mensen met wie zij uit eten zijn denken dan ook dat veganisten wel van de "regel" dat ze geen dieren eten afwijken als het zo uitkomt. De mensen in het restaurant krijgen ook weer bevestigd dat veganisten best af en toe vlees willen eten, dus dat het niet nodig is er extra moeite voor te doen.
Vegantastic schreef:Voor mij is dierenleed wel een grote reden geweest in de stap, maar ik denk dat veganisme niet los gezien kan worden van de combinatie van redenen.
Een combinatie van redenen vind ik 1 ding, maar een andere reden dan dierenleed kan nooit de hoofdreden voor veganisme zijn. Dan krijg je discussies dat kip uit klimaatneutrale kippenflats veganistisch is voor mensen die vanwege milieuredenen veganist zijn, omdat het milieuvriendelijker is dan tofu. En dan zie je ook weer duidelijk dat argument uit het "health argument" artikel dat ik eerder linkte: de grootste problemen op zowel milieu- als wereldvoedsel- als gezondheidsgebied zijn met de grote dieren: koeien en varkens. Dus wat gaan mensen doen: meer kip en vis eten. En dat kost veel meer dierenlevens.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » za feb 09, 2013 17:30

In het engels vind ik een goede term voor mensen die veganistisch eten (maar niet veganist wegens ideologie zijn zeg maar) dat ze een 'plant-based diet' hebben. Daarnaast is dat handig voor mensen die 99% maar niet 100% vegan eten, het omzeilt het honing-debacle, en het roept niet zo veel vooroordelen en weerstand op.

In het nederlands zou ik het liefst zeggen dat ik een 'herbivoor' ben, maar dat is ook weer zo raar :P wel een leuke term.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

ilonavg
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door ilonavg » za feb 09, 2013 17:38

Renee1137 schreef:In het engels vind ik een goede term voor mensen die veganistisch eten (maar niet veganist wegens ideologie zijn zeg maar) dat ze een 'plant-based diet' hebben. Daarnaast is dat handig voor mensen die 99% maar niet 100% vegan eten, het omzeilt het honing-debacle, en het roept niet zo veel vooroordelen en weerstand op.

In het nederlands zou ik het liefst zeggen dat ik een 'herbivoor' ben, maar dat is ook weer zo raar :P wel een leuke term.
Lukt hier ook best hoor! Nu ik meedoe aan de Vegan Challenge heb ik de afgelopen week kunnen uittesten of er een verschil is in hoe mensen reageren op "ik eet een maandje veganistisch" of "ik eet een maandje plantaardig" en dat verschil leek er wel degelijk te zijn. :)

TonyJello

Bericht door TonyJello » za feb 09, 2013 21:01

Ja, dat vind ik ook een groot verschil.

Als iemand mij iets aanbiedt en ik vraag of het veganistisch is dan staat die persoon vreemd te kijken, maar als ik vraag of het zuiver plantaardig is gaat die de ingrediëntenlijst lezen.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » za feb 09, 2013 21:54

Zo zeg ik het ook meestal hoor, dat ik plantaardig eet; aan het woord veganistisch en veganisme hangt een heel vervelend imago.
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

TonyJello

Bericht door TonyJello » za feb 09, 2013 23:03

En veel mensen weten niet wat veganisme inhoudt. Wat een vegetariër is weten mensen wel, maar veganisme hebben veel mensen echt geen idee van of nog nooit van gehoord zelfs.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » zo feb 10, 2013 10:35

TonyJello schreef:En veel mensen weten niet wat veganisme inhoudt. Wat een vegetariër is weten mensen wel, maar veganisme hebben veel mensen echt geen idee van of nog nooit van gehoord zelfs.
Klopt. Behalve als ik zeg, "ik eet alleen maar plantaardige producten", dan is het toevallig altijd iemand die zegt "je bedoelt dat je veganist bent?" :lol:

Desdemona
Leefwijze: part-time veganist
Contacteer:

Bericht door Desdemona » zo feb 10, 2013 12:08

Goh, boeiende discussie is hier ontstaan :idea:
Met dat ik nooit veganist zal worden omdat ik bio-groenten wil blijven eten en zelf telen trouwens, bedoelde ik niet echt dat 'gezondheid' de hoofdreden is van heel mijn proces van de voorbije 10 jaar.
Ik ben minder vlees beginnen eten vanuit gezondheidsovertuiging, later ook minder mis, dan niets meer in huis halen en enkel heel af en toe buitenshuis nog een dier gegeten. Pas toen ik vegetarisch werd is er veel info ivm het dierenleed op me af gekomen, wat uiteindelijk mijn belangrijkste reden werd om zeer overtuigd vegetariër te zijn en blijven. Het minderen en volledig willen stoppen met zuivel heeft ook puur met dat dierenleed te maken, ontdekken dat het ook niet zo gezond is speelt ook mee, maar is hier dan weer een subreden.

Ik ben in mijn vegan-challenge zeker geen veganist. Ik heb nu wel nieuwe dagcrème gekocht en daar wel rekening mee gehouden ook, maar uit gewoonte mijn dochter oscillococinum gegeven bij de griep vorige week en bleek toen dat dat ook van eendehart en -lever gemaakt is... totally freaked me out :shock: :oops:
Haar vader (mijn ex) die mijn dochter wel af en toe vlees of vis geeft en met wie ik daarover veel discussie heb, confronteerde mij daar mee, hij vond dat toch wel 'raar als overtuigd vegetariër' :roll:
Omdat hij homeopathie niet vertrouwt maakte hij van de gelegenheid gebruik de bal eens terug te kaatsen :roll:

Ik kan me dan ook volledig vinden in het omschrijven als 'ik eet plantaardig', zit nu alleen met de vraag of medicijnen daar ook onder vallen onder dat eten? (ik ben wel meteen gestopt voor mezelf met het nemen ervan toen ik erachter kwam, manlief ook)
Plantaardig eten is maar één klein deel van veganisme en dat maakt het ook duidelijker denk ik voor de mensen en is idd 'minder shockerend' blijkbaar als je dat uitspreekt in de omgeving :wink: Ik zie plantaardig eten ook als de eerste logische stap in overgang van vegetarisme naar veganisme.

Bio-groenten blijven voor mij erg belangrijk (ik kan het alleen niet altijd betalen), maar ik zal nooit vis eten als dat gezonder zou zijn dan tofu (is het niet, maar stel je voor), dan komt het dierenleed toch op de eerste plaats. Voor sommigen is dat mss hypocriet, maar het voelt gewoon zo fout om pesticiden te eten omwille van het gebruik van biomest. Ik zou het veel logischer vinden om cosmetica aan te passen, leder, wol etc. te schrappen dan om geen bio meer te eten.
The most beautiful people don't fit into boxes.

Sybine
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sybine » zo feb 10, 2013 12:50

Het is ook niet zo zwart/wit volgens mij. Want wat als we met zijn allen bespoten groenten blijven eten? Dan zou dat beter zijn voor de dieren in de vee-industrie misschien. Niet direct overigens, dieren worden niet gehouden om hun mest. Er is zelfs een mestoverschot. Er zouden wel heel veel mensen moeten overstappen op biologisch geteelde producten voordat we te maken krijgen met een tekort aan dierlijke mest.

En wat doen we met de andere dieren? Kijkend naar de dieren in de vee-industrie zou je nog een punt kunnen hebben om geen biologisch geteelde producten te eten. Maar op dit moment loopt er elders nog een topic op dit forum over bijen. Hoe pesticiden grote gevolgen hebben voor deze dieren. En daarin staan bijen niet alleen, ook andere dieren hebben last van de grote hoeveelheden pesticiden en andere gifstoffen die we gebruiken in de niet-biologische landbouw.

Al met al kom ik er voor mezelf op uit dat ik liefst biologische producten koop.
En dat het voor de toekomst mooi zou zijn als de mensheid zich gaat verdiepen in veganistische landbouw.
Maar op dit moment zijn er wel grotere issues dan biologische of niet-biologische producten om ons mee bezig te houden in mijn ogen.

lena

Bericht door lena » zo feb 10, 2013 13:17

Desdemona schreef:
Bio-groenten blijven voor mij erg belangrijk (ik kan het alleen niet altijd betalen), maar ik zal nooit vis eten als dat gezonder zou zijn dan tofu (is het niet, maar stel je voor), dan komt het dierenleed toch op de eerste plaats.
Ik ben het met je hele verhaal eens en vond het goed om te lezen. Veganisme is een levensstijl die uiteindelijk een boel facetten van je leven raakt, maar dierenleed staat op de eerste plaats.
Sybine schreef:
En dat het voor de toekomst mooi zou zijn als de mensheid zich gaat verdiepen in veganistische landbouw.
Maar op dit moment zijn er wel grotere issues dan biologische of niet-biologische producten om ons mee bezig te houden in mijn ogen.
Daar ben ik het helemaal mee eens! Maar dat gaat op zich op voor wel meer dingen die sommige veganisten heel belangrijk vinden. Ik vind het wel fijn dat veganistische permacultuur bestaat, dat dierlijke mest nu vaak gebruik wordt omdat het praktisch is in een wereld waar toch al zoveel dieren gehouden worden, maar niet omdat het noodzakelijk is.
Laatst gewijzigd door lena op zo feb 10, 2013 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo feb 10, 2013 13:40

[quote=Sybine]

Als je voor en achter Sybine " zet, dan doet je quote het. Als je op edit klikt kun je het nog verbeteren. :)

Plaats reactie