Feedback gevraagd over onderwerpen forum

Technische problemen? Mist u iets? Wilt u het anders? Vragen over het forum?

Moderators: Rick, Rorrim

Plaats reactie
Rick
Site Admin
Leefwijze: veganist

Feedback gevraagd over onderwerpen forum

Bericht door Rick » do jan 30, 2014 22:23

Hallo allemaal,

Ik schrijf dit bericht, omdat ik graag van de forumgebruikers hun mening wil weten wat zij vinden wat er toegelaten moet worden op het forum als het gaat om bepaalde onderwerpen.

Direct aanleiding hiervoor is een discussie onder de moderators over de poll over 'Welke dierlijke producten gebruik je nog?' ( http://veganisme.org/forum/viewtopic.php?f=7&t=9396 )

Ik wil even gezegd hebben dat degene die de poll is begonnen zich hier niet hoeft te verantwoorden. Volgens mij is het namelijk helemaal niet duidelijk of dit soort polls/onderwerpen nou wel of niet gevoerd moeten/mogen worden. Dat is dan ook precies de reden dat ik hier graag feedback over wil hebben.

Onder de moderators is er verdeeldheid en zo te zien onder de forumgebruikers ook. Er zijn immers twee personen in die poll die hebben laten weten de poll niet op het forum thuis te vinden horen.

Dit topic is niet bedoeld om te meten hoeveel mensen voor en hoeveel mensen tegen zijn, maar om te kijken welke argumenten er voor en tegen zijn, zodat we als moderatorteam daar de volgende keer beter op kunnen reageren (of juist niet te reageren).

Nu ik dit bericht schrijf, weet ik ineens ook niet precies waar het omgaat, maar om een richting te geven: Vinden we dat bekentenissen van niet vegan-gedrag niet thuishoren hier op het forum? Of zou dat wel moeten mogen, maar op een speciaal deel van het forum? Is een niet vegan-recept toegestaan? Mag er gepolst worden hoe strak er aan vegan 'regels' gehouden wordt? Etc.

Ik lees graag jullie reacties.

Groeten,
Rick

Brent

Re: Feedback gevraagd over onderwerpen forum

Bericht door Brent » vr jan 31, 2014 7:35

Rick schreef:Vinden we dat bekentenissen van niet vegan-gedrag niet thuishoren hier op het forum?
Er waren al zat topics waarin mensen en detail aangeven hoe ze zich soms stapsgewijs ontwikkelden en ontwikkelen richting planteneters en veganisten.
Nu is er dan die poll om de verhoudingen op dit moment wat inzichtelijker te maken.

Eerlijk gezegd vind ik het een beetje eng dat zelfs een deel van de mods dit al griezelig lijkt te vinden.
Het geeft me meer het gevoel in een zwaar protestante kerk te zijn terecht gekomen, dan in een open progressieve beweging, maar dat zegt waarschijnlijk meer over mijzelf.
Ik hoop dat een ander deel die gevoelens niet heeft.
Hoor ik als bijna veganistisch levende vegetarier dan toch beter thuis op een forums als Vegatopia en de Planteneter?

Goed idee om deze oproep tot feedback te plaatsen, ben heel benieuwd hoe men hier in het algemeen op dit forum tegenaan kijkt.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr jan 31, 2014 7:48

Ik vind dat er ruimte moet zijn voor mensen die nog niet vegan zijn om daar open over te zijn. Ik heb dus geen problemen met de poll over welke dierlijke producten er gegeten worden. Niet alle forumleden zijn veganist en we hoeven niet te doen alsof dat wel zo is. We delen het streven naar diervriendelijk leven. Iedereen bevind zich op een andere plek op die weg, en dat mag best blijken uit de posts. Voor beginnende (nog-niet) vegans die hier komen is het denk ik goed om te laten zien dat je niet per se van de ene op de andere dag veganist hoeft te worden als je daar nog niet aan toe bent, maar dat er allerlei tussenstadia zijn.

Ik vind het wel belangrijk dat er geen dierlijke producten gepromoot of verheerlijkt worden op het forum. Het delen van niet-vegan recepten of uitgebreide beschrijvingen van eet-ervaringen met dierlijke bestanddelen zijn wat mij betreft niet gewenst.

Ik vind het ook belangrijk dat de definitie van veganisme beschermd wordt, en dat mensen die nog dierlijke producten eten worden aangespoord om zich geen veganist te noemen op het forum en in de buitenwereld.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Mystique

Bericht door Mystique » vr jan 31, 2014 10:58

Ik, persoonlijk, vind de poll belachelijk.
Ik vind het niet erg om te lezen in hoeverre veganisten strikt zijn en daarover te discussiëren. Integendeel, het heeft mij de ogen doen openen en mij wakker geschud en geleerd dat ik ook met bepaalde dingen niet eerlijk was tegenover mijzelf en de dieren.
Maar om een poll op te starten over of je nog wel eens vlees eet of andere dierlijke producten gebruikt, vind ik niet echt een bijdrage. Ik vind het eerder irriterend en het maakt mij ook enigszins verdrietig. Ik word in mijn dagelijks leven al te veel geconfronteerd met mensen die maar niet hun stukje vlees, plakje kaas of wat voor dierlijks dan ook willen laten staan en dan is een forum als deze juist even fijn om daar niet mee geconfronteerd te worden. Net zoals in het voedseldagboek het raar is als er wordt gepost dat er broodjes ham of kaas gegeten zouden zijn o.i.d.

Ananas

Bericht door Ananas » vr jan 31, 2014 15:36

Ik ben het eens met zowel Martine als Mystique, hoewel ik deze poll wel ervaar als provocerend. Het komt op mij een beetje over als *kijk mij nog lekker dieren uitbuiten en durf er maar eens wat op te zeggen*. Terwijl we inmiddels allemaal wel weten dat Brent het heel belangrijk vindt om wekelijks een pizza kaas te eten en niet open staat voor een gesprek hierover.

Ik snap niet zo goed waarom ik mij als veganist moet verdedigen op dit forum. Het lijkt mij het streven van een ieder hier om volledig vegan te leven.

De term die onder iedereens nickname staat lijkt mij al genoeg aan te geven hoe iemand leeft.

Maar goed, ik hoor ook graag van mensen die baat hebben bij deze poll, misschien is dat wel iets waar ik overheen kijk.

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » vr jan 31, 2014 21:25

Ik vind de poll op zich een beetje vreemd op dit forum. Het lijkt mij dat de laatste keuze het meest als antwoord gegeven zal worden hier en dat evt. uitzonderingen daarop hier wel bekend zijn, zonder dat daarvoor een poll had geopend hoeven te worden.
Maar aan de andere kant... de topicstarter had blijkbaar wel de behoefte dit na te vragen. Men start wel vaker een topic dat ik denk.. goh alweer 1 daarover? Wie maakt dan uit welk topic terecht is en welke niet?

Ik vind idd wel dat startende vegans of aspirant of weet ik veel hoe je het ook noemen wilt hier ook welkom moeten zijn. Idd geen recepten e.d. met vlees en zuivelproducten e.d.

Ik sluit me aan bij Martine geloof ik.
Laatst gewijzigd door MBVegan31 op zo feb 02, 2014 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Brent

Bericht door Brent » za feb 01, 2014 9:59

Ananas schreef:Terwijl we inmiddels allemaal wel weten dat Brent het heel belangrijk vindt om wekelijks een pizza kaas te eten en niet open staat voor een gesprek hierover.
Als er 1 ding is wat ik een prettige onbedoelde spin-off vindt van de poll (die niets met provoceren te maken heeft, maar met oprechte nieuwsgierigheid naar de striktheid op het forum met dierlijke voeding eten), dan is het dat enkele mensen op het forum zich nu ook duidelijker blootgeven over hoe ze tegen de niet-veganisten en bijna-veganisten (in ruimere zin) aankijken.

Ik ben enkele maanden geleden (of is het al een half jaar inmiddels?) gestopt met kaas eten, koop nu helemaal geen pizza meer. Ik heb ook nooit aangegeven dat ik er geen gesprek over wil houden, integendeel, ik heb meer dan uitvoerig en herhaald aangegeven waarom ik geen principieel bezwaar heb tegen speciisme, het onderscheid maken tussen soorten en waarom ik niet in alle gevallen zuivel of dingen met melkpoeder weiger.

Misschien ben ik hier niet op mijn plaats op dit forum omdat ik feitelijk geen principiële anti-speciistische veganist ben en slechts iemand die voornamelijk plantaardig eet en liever geen leren schoenen of kleding draagt.
Ik vermoed dat er op Vegatopia ook planteneters zijn die geen of nauwelijks zuivel meer eten, wellicht is dat meer mijn plek dan?

Toch komt het wel wat als een schok dit soort reacties (en zelfs van de mods!) en ik vind dat persoonlijk geen reclame voor de mensen die veganisme als ideologie hebben.
Maar ik waardeer het dat het zo eerlijk naar buiten komt nu.
Misschien is het een idee om duidelijker aan te geven dat dit vooral een forum is voor anti-speciistische veganisten of is dat taalkundig inhoudelijk dubbel-op?
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » za feb 01, 2014 10:28

Zoals ik in mijn eerste post al aangaf is het niet mijn bedoeling dat jij (Brent) je hier moet gaan verantwoorden voor het openen van die poll. Ik heb juist gezegd dat er geen duidelijkheid over is en dat ik het daarom wilde bespreken. Die poll was de meest duidelijke aanleiding misschien om dit topic te beginnen, maar er zijn meer gevallen de afgelopen tijd geweest waarom ik dit hier wilde bespreken (en die gevallen hadden volgens mij geen betrekking op jou).
Ik hoop dan ook dat deze discussie verder gevoerd kan worden als een algemene discussie en niet een die nu over die ene poll gaat.
Probeer een beetje aardig voor elkaar te zijn en respecteer dat niet iedereen hetzelfde tegen de zaken aankijkt.

Groeten,
Rick

Mystique

Bericht door Mystique » za feb 01, 2014 14:37

Brent schreef:Misschien is het een idee om duidelijker aan te geven dat dit vooral een forum is voor anti-speciistische veganisten of is dat taalkundig inhoudelijk dubbel-op?
Dat één iemand een opmerking richting jou maakt, betekent niet dat je ons allemaal over één kam hoeft te scheren. Ik vind dat je nu toch wel wat overdrijft en enigszins zielig loopt te doen.
Had je nu echt alleen maar leuke reacties verwacht? Het blijft een veganisme forum. Het komt eigenlijk op hetzelfde neer als je een poll had geopend met "Welke dieren vind jij minder waard en mogen volgens jou wél gebruikt worden?"
Je gaat ook niet een poll openen met "Welk bontje hang jij nog wél om je nek" bij een anti-bont forum? Of "Tegenover wie ben je nog wél racistisch?" op een anti-racisme forum.

Framboos

Bericht door Framboos » za feb 01, 2014 14:45

Nou... iedereen is in meer of mindere mate racistisch. Daar kun je het dan maar beter over hebben dan je oren dichtdoen en heel hard lalalalalaaaa gaan zingen.

Ik kan overigens allebei de standpunten wel inkomen, dus Rick, aan mij heb je niks wat dat betreft. Hoewel: net als racistisch heeft iedereen een andere grens wat betreft veganisme, dus waarom zou je het daar niet over kunnen hebben?

Overigens ben ik het wel met je eens Mystique dat Brent wel iedereen over een kam scheert en dat lijkt me niet fair.

Mystique

Bericht door Mystique » za feb 01, 2014 14:50

Framboos schreef:Nou... iedereen is in meer of mindere mate racistisch. Daar kun je het dan maar beter over hebben dan je oren dichtdoen en heel hard lalalalalaaaa gaan zingen.

Ik kan overigens allebei de standpunten wel inkomen, dus Rick, aan mij heb je niks wat dat betreft. Hoewel: net als racistisch heeft iedereen een andere grens wat betreft veganisme, dus waarom zou je het daar niet over kunnen hebben?
Natuurlijk. Maar dan open je een topic met bijvoorbeeld "Wat vind jij racisme?" en kun je daarover discussiëren. Maar om dan een poll over zoiets te openen. Dan vind ik het meer overkomen met dat het geaccepteerd is en ik vind niet dat ik, als veganist zijnde, hoef te accepteren dat er nog steeds dierlijke producten worden gebruikt...

Maud
Leefwijze: flexanist

Bericht door Maud » zo feb 02, 2014 13:34

Ik vind de poll wel een beetje raar, ook omdat er 22(!) opties zijn, dat geeft mij het idee dat er een beetje de draak wordt gestoken ofzo. Op zich vind ik het qua onderwerp wel kunnen, maar had het misschien iets anders kunnen worden geformuleerd.

Ik vind reacties als dat het logisch zou moeten zijn dat iedereen hier de laatste optie zou moeten kiezen wel te ver gaan, het geeft mij het gevoel alsof mensen die niet 100% veganist zijn hier niet welkom zijn (schrikt af). Dat dit het veganisme forum is wil niet zeggen dat iedereen hier 100% veganist is, iemand die bijv. 95% van de tijd veganist is heeft ook genoeg te vinden/toe te voegen aan dit forum.
Rick schreef:Vinden we dat bekentenissen van niet vegan-gedrag niet thuishoren hier op het forum? Of zou dat wel moeten mogen, maar op een speciaal deel van het forum?
Die “bekentenissen” (ik vind de term een beetje verkeerd, alsof je het niet zou moeten durven zeggen, eerlijkheid en openheid moet toch gewoon kunnen) moeten best kunnen, maar dan wel met een bepaalde insteek, bijv. dat iemand aangeeft moeite heeft met iets te laten staan en dat dat tips kan opleveren. Een speciaal deel van het forum lijkt me niet gek. Past wel een beetje bij het deel “vegan challenge”.
Rick schreef:Is een niet vegan-recept toegestaan?
Dat lijkt me niet thuishoren op dit forum.

Ik ben het eigenlijk wel eens met Martine.

Brent

Bericht door Brent » zo feb 02, 2014 15:19

Een interessante subvraag vind ik ook of het op het forum überhaupt wenselijk is dat de basisfilosofie van het veganisme ter discussie gesteld kan worden, ik bedoel in speciaal daarvoor bedoelde onderwerpskeuzes.
Moeten mensen die op het forum deel willen nemen die basisfilosofie of basislevensbeschouwing bij voorbaat onderschrijven, een beetje zoals je op bepaalde christelijke forums de geloofsbelijdenissen moet onderschrijven en de autoriteit van de bijbel moet erkennen?
Het voelt nu een beetje of een deel van de mensen hier dat eigenlijk liever zo zou zien, maar misschien vergis ik me daarin. Op bepaalde christelijke forums kwamen soortgelijke emoties los als je "onder de fundamenten" van het geloof dingen aan de orde wilde stellen.

Waarmee ik zeker niet wil suggereren dat veganisme een geloof zou zijn.

Die poll (om daar toch nog even op terug te komen), had misschien minder emo-reacties gegeven bij bepaalde deelnemers als ik er niet voor had gekozen de volgorde van de keuzemogelijkheden qua volgorde op het laatst nog om te draaien vanwege de restrictie van maar 1 aanvinkmogelijkheid (waardoor het handiger is om de minst strikte keuzes hoger te plaatsen). Het lijkt immers ogenschijnlijk een waardeoordeel om de meest strikte vega-levenswijze op de laatste plek te zetten, terwijl dat helemaal niet zo is bedoeld.

Framboos

Bericht door Framboos » zo feb 02, 2014 17:38

Mystique schreef:
Framboos schreef:Nou... iedereen is in meer of mindere mate racistisch. Daar kun je het dan maar beter over hebben dan je oren dichtdoen en heel hard lalalalalaaaa gaan zingen.

Natuurlijk. Maar dan open je een topic met bijvoorbeeld "Wat vind jij racisme?" en kun je daarover discussiëren.
nee, dat is toch wat anders. De vraag is dan: hoe racistisch ben jij? Dat iedereen daar racisme stom vindt lijkt me evident. Maar dat je het stom vindt betekent niet dat jij zelf niet racistisch bent. Ik vind dat wel door te trekken naar veganisme.

Ananas

Bericht door Ananas » ma feb 03, 2014 11:16

Brent schreef:
Ananas schreef:Terwijl we inmiddels allemaal wel weten dat Brent het heel belangrijk vindt om wekelijks een pizza kaas te eten en niet open staat voor een gesprek hierover.
Ik ben enkele maanden geleden (of is het al een half jaar inmiddels?) gestopt met kaas eten, koop nu helemaal geen pizza meer. Ik heb ook nooit aangegeven dat ik er geen gesprek over wil houden, integendeel, ik heb meer dan uitvoerig en herhaald aangegeven waarom ik geen principieel bezwaar heb tegen speciisme, het onderscheid maken tussen soorten en waarom ik niet in alle gevallen zuivel of dingen met melkpoeder weiger.
Cool! En excuses, blijkbaar heb ik je coming out gemist ;)

Sowieso was ik vorige week een beetje grumpy, sorry daarvoor. Ik kan er soms zo moedeloos van worden hoe vreselijk zoveel dieren nog lijden en hoe onverschillig zoveel mensen hier nog tegenover staan... Maar goed, dat is off topic.

Ik denk dat het wel goed is om een open houding te houden naar iedereen die streeft naar vegan leven, in wat voor stadium diegene ook zit. In de praktijk heb ik er alleen soms wel moeite mee omdat ik niet zo goed zie waaro iemand níet vegan zou leven.

De vergelijking die Framboos in dit topic trekt is wel een mooie.

Plaats reactie