Verbeteringen om het forum aantrekkelijker te maken

Technische problemen? Mist u iets? Wilt u het anders? Vragen over het forum?

Moderators: Rick, Rorrim

Plaats reactie
Rick
Site Admin
Leefwijze: veganist

Verbeteringen om het forum aantrekkelijker te maken

Bericht door Rick » zo okt 12, 2014 21:24

Hallo allemaal,

Dit topic aangemaakt naar aanleiding van een berichtje in het ik-mis-draadje (http://veganisme.org/forum/viewtopic.ph ... &start=160).

Graag zou ik van jullie horen welke verbeteringen (op welk vlak dan ook) het forum aantrekkelijker zouden kunnen maken.

Groeten,
Rick

Bonnie
Contacteer:

Re: Verbeteringen om het forum aantrekkelijker te maken

Bericht door Bonnie » zo okt 12, 2014 21:39

Ik dacht ook aan wat Framboos zei - naar mijn idee maken er sowieso vrij weinig mensen gebruik van forums.

Misschien valt er iets af te leiden uit de statistieken/bezoekersgegevens. Zijn er relatief veel mensen die wel op het forum kijken/meelezen maar nooit posten of komen er überhaupt maar weinig mensen hier terecht? En naar wat voor dingen zoeken ze als ze hier komen? Er was volgens mij een tijd waarin forumtopics niet te vinden waren via Google maar dat lijkt nu wel weer te werken. Misschien is er inderdaad een manier om te zorgen dat het voor "voorbijgangers" aantrekkelijker wordt om te blijven hangen. :)

Waar wordt in die facebookgroepen die wel populair zijn het meest over gepost? (OK die moet ik misschien ook eens gaan opzoeken, sorry. :p) Misschien kunnen de subfora over producten en koken en andere leuke en praktische dingen wat meer bovenaan het forum geplaatst worden zodat daar meer focus op ligt.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma okt 13, 2014 6:44

Een paar ideetjes

1. Werkt het forum goed op smartphones en tablets? Heel veel mensen gebruiken nauwelijks meer hun pc om te internetten, dus websites die niet makkelijk op een telefoon gebruikt kunnen worden krijgen vanzelf minder bezoekers.

2. Misschien moeten we het forum wat meer promoten op Facebook. Dan moeten we wel zorgen dat er hier wat te beleven valt voor de mensen die komen kijken en voorbereid zijn op een flinke golf nieuwe mensen met allerlei vragen. Er lijkt hier nu een kleine revival te zijn, dus dit is denk ik wel een goed moment.

3. De mensen op Facebook doen grotendeels hetzelfde als hier: informatie zoeken en geven, nieuwe recepten en producten delen, klagen over slechte ervaringen en juichen over goede ervaringen. Alleen krijg je sneller antwoord, zijn de berichtjes meestal korter en raken sneller weer vergeten. Je zou dus denken dat in ieder geval een deel van de Facebookers zich op het forum ook wel thuis zou voelen als er hier maar genoeg activiteit is.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Fruitig

Bericht door Fruitig » ma okt 13, 2014 8:18

Ik sluit me wel aan bij Martine. Als toevoeging FB: een aparte groep maken NVV.
vegan with an edge!

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » ma okt 13, 2014 11:49

Ik ben aan het werk, dus even kort wat punten op een rijtje gezet.

Misschien eens informeren op facebook vegan nederland waarom ze niet naar het forum komen?
Wat houdt mensen tegen? Wat zouden ze willen zien? Of stuur een mail uit naar alle NVV leden? Enquete?

Inderdaad een mobiele versie van het forum.
Goedwerkende en meer smileys
Misschien een hipper uiterlijk?
Andere indeling? (Niet beginnen met dierenrechten etc, maar meer met de luchtigere dingen). Apart kookboeken hoekje.
(Kijk eens op http://forum.theppk.com/ )
Goed monitoren of nieuwe mensen met andere meningen niet direct weggesnauwd worden.
Discussies goed in de gaten houden of er op een nette manier gediscussieerd wordt?
Meer promoten op facebook, twitter etc
Basis aantal moderators die posts op gang houden en zelf ook actief mee posten?
Duidelijkere link op de hoofdpagina (topics naar boven schuiven)
Dingen die georganiseerd worden vanuit het NVV meer bespreken en promoten op het forum.
Ik vind meetings altijd erg leuk om te bezoeken, (alleen het organiseren niet :oops: ), misschien meer vanuit NVV meetings opzetten?

Ik ben zelf wel altijd een erg forum mens geweest (katten), en daar de leukste contacten aan over gehouden.
Wat ik leuk vind is dat er veel reacties komen op onderwerpen, vragen en posts. Dat je echt "gesprekken" hebt in topics en lekker met elkaar informatie kan uitwisselen (zonder continu in discussies te verzanden).
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » ma okt 13, 2014 21:02

Allereerst dank voor jullie berichten!

Ik maak even nieuwe topics aan per onderwerp. Kunnen we het daar per onderwerp over hebben.

Voor de indeling van het forum, zie hier: http://veganisme.org/forum/viewtopic.php?f=11&t=9673

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » ma okt 13, 2014 21:22

Bonnie schreef:Ik dacht ook aan wat Framboos zei - naar mijn idee maken er sowieso vrij weinig mensen gebruik van forums.

Misschien valt er iets af te leiden uit de statistieken/bezoekersgegevens. Zijn er relatief veel mensen die wel op het forum kijken/meelezen maar nooit posten of komen er überhaupt maar weinig mensen hier terecht? En naar wat voor dingen zoeken ze als ze hier komen?
Hier enkele statistieken:

Aantal berichten: 142283
Berichten per dag: 32.71
Aantal onderwerpen: 5681
Onderwerpen per dag: 1.31
Aantal gebruikers: 1148
Gebruikers per dag: 0.26
Aantal bijlagen: 148
Bijlagen per dag: 0.03
Forum gestart op: 15 Nov 2002, 10:45
Bonnie schreef:Er was volgens mij een tijd waarin forumtopics niet te vinden waren via Google maar dat lijkt nu wel weer te werken. Misschien is er inderdaad een manier om te zorgen dat het voor "voorbijgangers" aantrekkelijker wordt om te blijven hangen. :)
Volgens mij is dat inderdaad opgelost.
Bonnie schreef:Waar wordt in die facebookgroepen die wel populair zijn het meest over gepost? (OK die moet ik misschien ook eens gaan opzoeken, sorry. :p) Misschien kunnen de subfora over producten en koken en andere leuke en praktische dingen wat meer bovenaan het forum geplaatst worden zodat daar meer focus op ligt.
Zie het aangemaakte topic.
Als je een voorstel hebt voor een indeling, laat het daar dan graag weten!

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » ma okt 13, 2014 21:28

Martine schreef:Een paar ideetjes

1. Werkt het forum goed op smartphones en tablets? Heel veel mensen gebruiken nauwelijks meer hun pc om te internetten, dus websites die niet makkelijk op een telefoon gebruikt kunnen worden krijgen vanzelf minder bezoekers.
Ik heb dit even bij de forumtechnicus gelegd. Kom ik nog op terug.
Martine schreef:2. Misschien moeten we het forum wat meer promoten op Facebook. Dan moeten we wel zorgen dat er hier wat te beleven valt voor de mensen die komen kijken en voorbereid zijn op een flinke golf nieuwe mensen met allerlei vragen. Er lijkt hier nu een kleine revival te zijn, dus dit is denk ik wel een goed moment.
Heb je (of iemand anders) een voorstel?
Martine schreef:3. De mensen op Facebook doen grotendeels hetzelfde als hier: informatie zoeken en geven, nieuwe recepten en producten delen, klagen over slechte ervaringen en juichen over goede ervaringen. Alleen krijg je sneller antwoord, zijn de berichtjes meestal korter en raken sneller weer vergeten. Je zou dus denken dat in ieder geval een deel van de Facebookers zich op het forum ook wel thuis zou voelen als er hier maar genoeg activiteit is.
Inderdaad! Ik zag al een berichtje op facebook staan die naar dit forum verwees. Altijd goed om het daar zo nu en dan te laten vallen denk ik.
Aan wat voor forumverbetering denk je om nog meer mensen hier naartoe te kunnen halen?

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » ma okt 13, 2014 21:30

Fruitig schreef:Ik sluit me wel aan bij Martine. Als toevoeging FB: een aparte groep maken NVV.
Lijkt me een prima idee. Ga ik nog even over nadenken hoe dat er uit zou moeten zien en of de NVV (het bestuur) dat ook wil.

Heb je idee hoe de relatie tussen facebook en het forum zou moeten zijn?

Framboos

Bericht door Framboos » ma okt 13, 2014 21:58

Rick schreef: Heb je (of iemand anders) een voorstel?
Je zou af en toe topics waarover gesproken wordt kunnen aanhalen op facebook. Dat iedereen op het forum zo lyrisch is over de cremoso citroentaart. Of dat er gevraagd wordt naar goede vegan restaurants in amsterdam.

Alleen da's wel een bult werk...

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » ma okt 13, 2014 21:59

Dani schreef:Ik ben aan het werk, dus even kort wat punten op een rijtje gezet.
Misschien eens informeren op facebook vegan nederland waarom ze niet naar het forum komen?
Wat houdt mensen tegen? Wat zouden ze willen zien? Of stuur een mail uit naar alle NVV leden? Enquete?
Dani schreef:Inderdaad een mobiele versie van het forum.
Goedwerkende en meer smileys.
Welke smileys werken niet goed?
Ik heb er net een aantal toegevoegd. Ik kan er nog meer toevoegen. (klik in berichtvenster op "meer smileys bekijken". Is dit een vooruitgang zo?
Dani schreef:Misschien een hipper uiterlijk?
Heb je suggesties voor een hipper uiterlijk?
Dani schreef:Andere indeling? (Niet beginnen met dierenrechten etc, maar meer met de luchtigere dingen). Apart kookboeken hoekje.
(Kijk eens op http://forum.theppk.com/ )
Zie het aangemaakte topic.
Dani schreef:Goed monitoren of nieuwe mensen met andere meningen niet direct weggesnauwd worden.
Discussies goed in de gaten houden of er op een nette manier gediscussieerd wordt?
Stel je een ander moderatorbeleid voor?
Dani schreef:Meer promoten op facebook, twitter etc
Zier hierboven.
Dani schreef:Basis aantal moderators die posts op gang houden en zelf ook actief mee posten?
Diverse malen heb ik oproepjes gedaan voor moderators, maar dat heeft helaas (bijna) geen reacties opgeleverd. Ik sta er nog steeds open voor. Als iemand wil meehelpen met modereren: GRAAG! Stuur mij dan graag een PM!
Dani schreef:Duidelijkere link op de hoofdpagina (topics naar boven schuiven)
Dit begrijp ik niet helemaal.
Dani schreef:Dingen die georganiseerd worden vanuit het NVV meer bespreken en promoten op het forum.
Daar ben ik het wel mee eens. Eens kijken hoe we dat zouden kunnen organiseren.
Zou jij zoiets willen doen? (aankondigingen in de nieuwsbrief hier op het forum posten)
Dani schreef:Ik vind meetings altijd erg leuk om te bezoeken, (alleen het organiseren niet :oops: ), misschien meer vanuit NVV meetings opzetten?
Het is vrij aan iedereen om iets te organiseren. Ik zou het leuk vinden als er via het forum zo nu en dan meetings worden georganiseerd. Ik ben zelf niet zo van het organiseren van dit soort dingen.
Wie iets wil organiseren: Leuk! Vooral doen!
Dani schreef:Ik ben zelf wel altijd een erg forum mens geweest (katten), en daar de leukste contacten aan over gehouden.
Wat ik leuk vind is dat er veel reacties komen op onderwerpen, vragen en posts. Dat je echt "gesprekken" hebt in topics en lekker met elkaar informatie kan uitwisselen (zonder continu in discussies te verzanden).
Wat moet ik mij hier concreet bij voorstellen? Ander moderatorbeleid? Nieuwe forumonderdelen?

Mystique

Bericht door Mystique » ma okt 13, 2014 22:02

Rick schreef:
Martine schreef:Een paar ideetjes

Ik kan met mijn super oude en trage tablet wel op het forum, dus ik neem aan dat het voor tablets prima te doen is.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » ma okt 13, 2014 22:04

Framboos schreef:
Je zou af en toe topics waarover gesproken wordt kunnen aanhalen op facebook. Dat iedereen op het forum zo lyrisch is over de cremoso citroentaart. Of dat er gevraagd wordt naar goede vegan restaurants in amsterdam.

We kunnen eens zien of het überhaupt werkt. Plaats gerust eens een link naar het forum op facebook. Of denk je dat het iets structureels zou moeten zijn?

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » ma okt 13, 2014 22:10

Ik heb een tablet van 7" en daarop werkt het forum ook prima! Maar ik kan me voorstellen dat het op telefoons niet te doen is.

Over de indeling ga ik nog beter nadenken. Ik gebruik ook altijd de nieuweberichtenknop, maar voor nieuwe bezoekers is het misschien wel handig als de praktische fora bovenaan staan.

Framboos

Bericht door Framboos » ma okt 13, 2014 22:39

Rick schreef: Welke smileys werken niet goed?
Ik heb er net een aantal toegevoegd. Ik kan er nog meer toevoegen. (klik in berichtvenster op "meer smileys bekijken". Is dit een vooruitgang zo?
Wat ik vooral zo vreemd vind is dat we twee soorten smilies hebben.

:( versus :grin:

(En wat er niet goed werkt: de eerste is de derde in het lijstje met smilies. Daar issie geel. Hier issie blauw...)

(En jaaaaa, je hebt mijn favo smilies toegevoegd! :cheerie: :hehe: :pet: :whack: )
Verder vind ik sommige smilies echt heel stom maar ik denk eerlijk gezegd dan ook weer niet dat mensen zich daardoor laten afschrikken haha.

Weet je wat ik trouwens ook denk? Dat phpBB best een ingewikkeld forum is voor mensen die niet aan fora... doen. Ik weet wel hoe ik een url moet maken en ben niet geintimideerd door die knoppen boven het schrijfvak, maar als dat er meer uit zou zien zoals in de meeste mailboxen...

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di okt 14, 2014 6:35

Rick schreef:
Fruitig schreef:Als toevoeging FB: een aparte groep maken NVV.
Lijkt me een prima idee. Ga ik nog even over nadenken hoe dat er uit zou moeten zien en of de NVV (het bestuur) dat ook wil.

Heb je idee hoe de relatie tussen facebook en het forum zou moeten zijn?
Dat lijkt mij juist geen goed idee. Er zijn al heel veel vegan groepen op fb, Vegan Nederland, Vegan Benelux, Vegan Unlimited, Vegan Challenge groep, locale groepen voor steden of regio's, en verschillende groepen voor producten en recepten. De NVV heeft ook een pagina waar nieuwsberichten en dergelijke worden gedeeld. Ik ben zelf lid van bijna 10 van zulke groepen en er zijn er nog veel meer. Een NVV groep zou het aanbod nog meer versnipperen en bovendien gaan mensen dan alsnog op facebook zitten, in plaats van dat ze naar het forum komen. Ik denk dat het beter is om het forum te promoten in de groepen en pagina's die er al zijn.

Ik heb gisteren een berichtje gepost in Vegan Nederland, en daar is al één nieuw forumlid uit voortgekomen, dus ik denk dat we daar potentieel wel wat mee kunnen bereiken. Het idee om ook specifieke draadjes op het forum te promoten, zoals die over de nieuwe Alpro producten, vind ik ook een slimme. Mensen op facebook zoeken ook vaak specifieke informatie over B12 en dergelijke, daarover hebben we hier ook hele goeie posts waar we mensen naar kunnen verwijzen.

Misschien zou het forum ook wat meer gepromoot kunnen worden op de NVV fb pagina, als de NVV daarvoor openstaat.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di okt 14, 2014 6:41

Framboos schreef:

Ik zit veel op facebook en geef ook regelmatig tips aan mensen, dat zou ik best wat vaker kunnen doen in de vorm van een linkje naar een forumpost :mrgreen:

Fruitig

Bericht door Fruitig » di okt 14, 2014 10:02

Er bestaat praktisch geen belangstelling meer voor het forum, als geheel onderbrengen in een FB groep trekt veel meer bezoekers. Ondanks dat er meerdere groepen zijn op FB zijn er ook meerdere internet pagina`s over veganisme. Hoe meer hoe beter, hoezo zou dit onoverzichtelijk zijn?
vegan with an edge!

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di okt 14, 2014 10:13

Als je op Facebook met veganisme bezig wilt zijn kun je je gewoon aansluiten bij één van de bestaande groepen. Het hele spectrum is al vertegenwoordigd daar, groepen voor beginners, voor 'hardcore' vegans, voor mensen die alleen in recepten of producten geïnteresseerd zijn etc. Een NVV groep zou daar volgens mij niet veel toevoegen.

Facebook is wel een heel ander medium dan een forum. Zoals ik eerder ook al heb gezegd is er hier meer ruimte voor lange berichten en uitgebreide gesprekken. Bovendien is de informatie hier veel beter geordend en makkelijker doorzoekbaar dan op facebook. Het forum heeft dus een toegevoegde waarde die Facebook niet heeft. We moeten alleen zorgen dat mensen hier naartoe (blijven) komen, bijvoorbeeld door het forum aantrekkelijker te maken en het in de andere media zoals facebook een beetje te promoten.

Framboos

Bericht door Framboos » di okt 14, 2014 10:25

Fruitig schreef:Er bestaat praktisch geen belangstelling meer voor het forum
Dat is a. niet waar en b... niet iedereen zit op facebook. En niet iedereen wil onder zijn eigen naam posten.

Plaats reactie