Verbeteringen om het forum aantrekkelijker te maken

Technische problemen? Mist u iets? Wilt u het anders? Vragen over het forum?

Moderators: Rick, Rorrim

Bonnie
Contacteer:

Re: Verbeteringen om het forum aantrekkelijker te maken

Bericht door Bonnie » di okt 14, 2014 10:50

Hmm, ja. Ik wilde zeggen dat facebook wel het voordeel heeft dat het afgeschermd is (soms misschien belangrijk) maar op forums kun je juist anoniemer zijn. Verder vind ik FB ook echt geen vervanging voor het forum!

Ik neem dat dit forum ook bezoekers krijgt die via zoekmachines hier terechtkomen (zijn daar nog uitgebreidere statistieken van?) en/of gewoon met over veganisme willen weten. Dan is het zeker handig om een overzichtelijke indeling van onderwerpen te hebben waar ook oudere posts makkelijk toegankelijk zijn.

Fruitig
Leefwijze: veganist

Bericht door Fruitig » di okt 14, 2014 12:14

Ik voorzie geen problemen om beide te doen, zowel forum als FB groep. Is er ook al een Instagram account? Er zijn tegenwoordig zoveel mogelijkheden, waarom deze dan niet optimaal benutten?
vegan with an edge!

Marianne

Bericht door Marianne » di okt 14, 2014 15:53

Ik kan niet in het ik-mis- draadje waar Rick dit item mee opent. ben wel geregistreerde gebruiker. Is ook niet echt gastvrij.
En ik ken best veel mensen die nog aan hun privacy hechten en echt niet op facebook willen, en die om dezelfde reden ook niet op andere social media komen.

Fruitig

Bericht door Fruitig » di okt 14, 2014 17:07

Je kunt de FB groep toch ook een ander karakter geven, en heel wat vegans hechten niet aan hun privacy. Je bent toch niet verplicht om deel te nemen aan deze groep?
vegan with an edge!

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » di okt 14, 2014 17:23

Marianne schreef:Ik kan niet in het ik-mis- draadje waar Rick dit item mee opent. ben wel geregistreerde gebruiker. Is ook niet echt gastvrij.
En ik ken best veel mensen die nog aan hun privacy hechten en echt niet op facebook willen, en die om dezelfde reden ook niet op andere social media komen.
Het ik-mis-draadje staat in een afgeschermd deel waar in principe iedereen kan komen die 50 of meer posts heeft.
Helaas werkt dat niet automatisch, maar ik zal je zo snel mogelijk toegang geven.
Dit is juist gedaan om een plaats te creëren op het forum waar mensen iets meer privacy hebben.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » di okt 14, 2014 17:28

Volgens mij zijn we het er over eens dat het forum voordelen heeft ten opzichte van facebook en andersom.
Ik denk dan ook niet dat het forum vervangen kan worden door facebook of andersom.

Kortom: ik denk dat de vraag is in hoeverre facebook het forum kan ondersteunen.
Laten we daarom discussiëren over hoe we dat kunnen doen.
De eerste vraag is dan: wel of niet een NVV-forum-facebook pagina.
Daar zijn al wat voors en tegens voor gegeven.
Als er gekozen wordt voor niet een eigen NVV-forum-facebook pagina, wat dan wel? (daar heb ik ook al wat suggesties voor gelezen).

In ieder geval fijn om te zien dat jullie mee denken!

Framboos

Bericht door Framboos » di okt 14, 2014 19:22

Fruitig schreef:Ik voorzie geen problemen om beide te doen, zowel forum als FB groep. Is er ook al een Instagram account? Er zijn tegenwoordig zoveel mogelijkheden, waarom deze dan niet optimaal benutten?
Omdat de NVV draait op vrijwilligers en je ook alles dan moet bijhouden..? En omdat je instagram bijvoorbeeld wel echt goed moet doen, wil het reclame zijn?

Framboos

Bericht door Framboos » di okt 14, 2014 19:26

Framboos schreef:
Rick schreef: Welke smileys werken niet goed?
Ik heb er net een aantal toegevoegd. Ik kan er nog meer toevoegen. (klik in berichtvenster op "meer smileys bekijken"(En jaaaaa, je hebt mijn favo smilies toegevoegd! :cheerie: :hehe: :pet: :whack: )
Oooooo. Deze zie ik nu pas! :framboos:

:kiss: Rick!!

Fruitig

Bericht door Fruitig » di okt 14, 2014 19:36

Waarom zou er geen vrijwilliger gevonden kunnen worden die Instagram bijhoudt? Ik heb enkel nog maar reacties gelezen waarbij enkel gedacht wordt in problemen en wat bij voorbaat al niet mogelijk zou zijn. Dat vind ik jammer, maar houdt wel het forum levendig.
vegan with an edge!

Framboos

Bericht door Framboos » di okt 14, 2014 19:57

Dat kan zeker wel, maar ook iemand zoeken / zoiets uitzetten / zoiets bedenken kost tijd. Niet onoverkoombaar, maar het is een beetje makkelijk om tegen vrijwilligers te zeggen wat ze allemaal dingen niet doen. Ik vrijwillig zelf voor een andere organisatie en vind het zo demotiverend als mensen de hele tijd opnoemen wat er allemaal niet gedaan wordt. Doe lekker zelf ook eens wat, denk ik dan. Ik denk dat ik daarom hierop reageer: ik hoop niet dat de actieve vrijwilligers door dit soort opmerkingen gedemotiveerd raken.

Er zijn al zo veel dingen die ze wel doen. Bovendien: dode accounts vind ik zelf erger dan geen accounts op alle social media die er zijn, dus er moet ook een bepaalde continuïteit te waarborgen zijn. Zoals Rick al aangaf: hij deed meerdere oproepen voor moderatorschap en geen reactie.

Ik ben het overigens helemaal niet met je eens dat er alleen maar in problemen gedacht wordt en vind dat er erg constructieve bijdrages geleverd worden. (To be honest, de enige negatieve bijdrage vond ik jouw opmerking (die je misschien anders bedoelde dan dat ik 'm lees?) dat er praktisch geen belangstelling meer bestaat voor het forum.)

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » di okt 14, 2014 21:39

Rick, ik proef een beetje dat je je voelt aangevallen wat betreft het onderwerp moderatorschap? Dat is absoluut niet de bedoeling hoor. Om jullie te bekritiseren of iets aan te geven wat niet goed gaat. Ik probeer alleen te denken in wat er gedaan zou kunnen worden om het wat actiever hier te maken :wink: Maar misschien heb ik het wel mis hoor en voel je je helemaal niet zo.
Rick schreef:
Dani schreef:Inderdaad een mobiele versie van het forum.
Goedwerkende en meer smileys.
Welke smileys werken niet goed?
Ik heb er net een aantal toegevoegd. Ik kan er nog meer toevoegen. (klik in berichtvenster op "meer smileys bekijken". Is dit een vooruitgang zo?
Ja smiley's zijn al een stuk leuker zo! Framboos heeft al uitgelegd wat er mis is met de smileys :( is de derde uit het rijtje en hoort geel te zijn.
Rick schreef:
Dani schreef:Misschien een hipper uiterlijk?
Heb je suggesties voor een hipper uiterlijk?
Frisser, witter. Minder focus op Vereniging. Meer focus op vegan.
Zonnebloempjes vind ik een beetje te jaren 80 / alternatief "geitenwollensok" achtig.
Rick schreef:
Dani schreef:Andere indeling? (Niet beginnen met dierenrechten etc, maar meer met de luchtigere dingen). Apart kookboeken hoekje.
(Kijk eens op http://forum.theppk.com/ )
Zie het aangemaakte topic.
Ga ik even goed voor zitten binnenkort.
Rick schreef:
Dani schreef:Goed monitoren of nieuwe mensen met andere meningen niet direct weggesnauwd worden.
Discussies goed in de gaten houden of er op een nette manier gediscussieerd wordt?
Stel je een ander moderatorbeleid voor?
Nee, ik stel een idee voor waardoor nieuwe mensen misschien eerder durven te posten, en andere misschien langer blijven :wink: Niet een wijziging van een heel beleid.
Ikzelf blijf af en toe weg van dit forum omdat ik de discussies vaak te fel vind, en de toon waarop iemand tegen mij of andere praat enorm tegen mijn gevoel indruist. Soms zijn mensen zo overtuigd van hun eigen gelijk dat ze niet openstaan voor ideeën van anderen. En dat is niet soms, maar best vaak. Ik kan dan ook alleen maar over mijn eigen gevoel en ervaring praten. Het zijn maar ideeën, en suggesties.
Rick schreef:
Dani schreef:Basis aantal moderators die posts op gang houden en zelf ook actief mee posten?
Diverse malen heb ik oproepjes gedaan voor moderators, maar dat heeft helaas (bijna) geen reacties opgeleverd. Ik sta er nog steeds open voor. Als iemand wil meehelpen met modereren: GRAAG! Stuur mij dan graag een PM!
Wat jammer dat er zo weinig animo is!
Ikzelf ben daar echt niet geschikt voor. Ik zou continu mensen gaan blokken, waarschuwen en veel te streng zijn ben ik bang.
Rick schreef:
Dani schreef:Duidelijkere link op de hoofdpagina (topics naar boven schuiven)
Dit begrijp ik niet helemaal.
Ja sorry, was niet duidelijk omschreven :) Ik bedoel op de hoofdpagina van http://www.veganisme.org , daar worden de laatste onderwerpen wel getoond, maar ergens ondering, en niet echt opvallend / duidelijk.
Rick schreef:
Dani schreef:Dingen die georganiseerd worden vanuit het NVV meer bespreken en promoten op het forum.
Daar ben ik het wel mee eens. Eens kijken hoe we dat zouden kunnen organiseren.
Zou jij zoiets willen doen? (aankondigingen in de nieuwsbrief hier op het forum posten)
Ja hoor, ga ik proberen bij te houden!
Rick schreef:
Dani schreef:Ik vind meetings altijd erg leuk om te bezoeken, (alleen het organiseren niet :oops: ), misschien meer vanuit NVV meetings opzetten?
Het is vrij aan iedereen om iets te organiseren. Ik zou het leuk vinden als er via het forum zo nu en dan meetings worden georganiseerd. Ik ben zelf niet zo van het organiseren van dit soort dingen.
Wie iets wil organiseren: Leuk! Vooral doen!
Het organiseren zit niet in mijn aard. En bij andere is het ook nog niet echt van de grond gekomen helaas. Ik had gehoopt als het misschien iets professioneler vanuit de NVV gedaan wordt het ook daadwerkelijk georganiseerd wordt en plaatsvindt.
Rick schreef:
Dani schreef:Ik ben zelf wel altijd een erg forum mens geweest (katten), en daar de leukste contacten aan over gehouden.
Wat ik leuk vind is dat er veel reacties komen op onderwerpen, vragen en posts. Dat je echt "gesprekken" hebt in topics en lekker met elkaar informatie kan uitwisselen (zonder continu in discussies te verzanden).
Wat moet ik mij hier concreet bij voorstellen? Ander moderatorbeleid? Nieuwe forumonderdelen?
Dit was geen verbetervoorstel, maar even een uitleg wat mij aantrekt in fora waar ik al 10 jaar best actief op ben geweest. Wat mij aanspreekt boven facebook en wat ik hoop dat dit forum ooit zal worden.
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Framboos

Bericht door Framboos » di okt 14, 2014 21:52

Dani schreef:Frisser, witter. Minder focus op Vereniging. Meer focus op vegan.
Zonnebloempjes vind ik een beetje te jaren 80 / alternatief "geitenwollensok" achtig.
Helemaal eens met dit! Zowel het frissere gedeelte (site is verder veel frisser), meer focus op vegan en alle zonnebloemdingen zijn wel heel geitenwollensokkerig inderdaad. (Ik hoop dat ik hier niemand mee beledig, dat is echt niet mijn bedoeling. Zoals al eerder gezegd, ik waardeer alle uren die vrijwillig in het forum zijn gestoken! Maar denk dat best veel uit kan maken voor hoe aantrekkelijk het forum is.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » di okt 14, 2014 21:53

Ook mijn intentie niet om iemand te beledigen hoor, die vele uurtjes in de zonnebloempjes heeft gestoken :oops:
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » di okt 14, 2014 22:23

Dank voor jullie commentaar weer.

Ik ga er later nog wat uitgebreider op in. Voor nu: maak je niet druk over of je mij beledigd: mij beledig je niet zo snel.
Ik vroeg jullie om jullie mening en ik heb volgens mij gekregen waar ik om vroeg.

En verder: derde smiley is nu deze: :(

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo okt 15, 2014 6:49

Ik weet niet of ik er geschikt voor ben, maar ik wil eventueel wel proberen om moderator te worden, als daar draagvlak voor is... :oops:

Edit: ik vertrek vanmiddag voor een paar dagen naar Polen voor een congresje. Geen idee of ik daar internet heb, maar anders ben ik zondag weer thuis :hello:
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » wo okt 15, 2014 7:15

Geweldig!
Je krijgt zo een pm ;)

Fruitig

Bericht door Fruitig » wo okt 15, 2014 7:36

Framboos schreef:Dat kan zeker wel, maar ook iemand zoeken / zoiets uitzetten / zoiets bedenken kost tijd. Niet onoverkoombaar, maar het is een beetje makkelijk om tegen vrijwilligers te zeggen wat ze allemaal dingen niet doen. Ik vrijwillig zelf voor een andere organisatie en vind het zo demotiverend als mensen de hele tijd opnoemen wat er allemaal niet gedaan wordt. Doe lekker zelf ook eens wat, denk ik dan. Ik denk dat ik daarom hierop reageer: ik hoop niet dat de actieve vrijwilligers door dit soort opmerkingen gedemotiveerd raken.

Er zijn al zo veel dingen die ze wel doen. Bovendien: dode accounts vind ik zelf erger dan geen accounts op alle social media die er zijn, dus er moet ook een bepaalde continuïteit te waarborgen zijn. Zoals Rick al aangaf: hij deed meerdere oproepen voor moderatorschap en geen reactie.

Ik ben het overigens helemaal niet met je eens dat er alleen maar in problemen gedacht wordt en vind dat er erg constructieve bijdrages geleverd worden. (To be honest, de enige negatieve bijdrage vond ik jouw opmerking (die je misschien anders bedoelde dan dat ik 'm lees?) dat er praktisch geen belangstelling meer bestaat voor het forum.)
Beste Framboos,

Dat er praktisch geen belangstelling staat voor (een) het forum is slechts een constatering. Ik ben zelf enige tijd vrijwilliger geweest voor de NVV, dus ik weet hoeveel tijd hier in gaat zitten. Ook ben ik wel eens moderator geweest, maar dat lag me niet zo. Leuk om te lezen dat er nu iemand is die deze taken op zich wil nemen :D

Verder wil ik enkel dat de NVV meegaat met de tijd, waarom enkel blijven hangen in een forum terwijl er tegenwoordig legio kansen zijn.
vegan with an edge!

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » do okt 16, 2014 19:51

Ik denk dat je juist een goede mod zou zijn Martine! :D

Verder bedoelde ik mijn post ook niet negatief hoor, Fruitig. :) Ik vroeg me alleen ook af of een facebookgroep voor de NVV wel iets zou toevoegen aangezien er al een pagina bestaat en dezelfde doelgroep waarschijnlijk al in een andere Nederlandse facebookgroep zit, maar proberen kan natuurlijk altijd.
Rick schreef:Voor nu: maak je niet druk over of je mij beledigd: mij beledig je niet zo snel.
Gelukkig maar, juist fijn dat je naar alle feedback luistert!

Ik wist niet dat er hiervoor zo weinig animo was voor het moderator-zijn. Net als Dani ben ik bang dat ik er niet zo goed zou zijn omdat ik me meestal juist buiten de discussies probeer te houden en het me eigenlijk ook niet altijd duidelijk is wat precies wel en niet geaccepteerd is hier.
Wat me op een ander punt brengt -- zijn er nou eigenlijk forumregels? Daar wordt weleens over gesproken maar ik heb ze nooit gevonden (al zie ik nu wel de gebruikersvoorwaarden die je accepteert als je een account aanmaakt). Zou het goed zijn om wat duidelijkere regels/richtlijnen te hebben zodat moderators iets hebben om hun keuzes mee uit te leggen en zodat gebruikers beter weten wanneer ze op het uitroeptekentje kunnen klikken? Ik zag bijvoorbeeld dat er op de facebookgroep wat richtlijnen staan voor het voeren van discussies en een waarschuwing dat posts in sommige gevallen verwijderd kunnen worden. Misschien zou zoiets helpen? Of misschien zou het opstellen van dat soort regels juist voor meer oneindige discussie zorgen en zijn regels helemaal niet nodig op zo'n klein forum, ik weet niet. :p

Wat mij betreft zou dat vakje met "leefwijze" op je profiel trouwens best optioneel mogen zijn, voor als mensen geen zin hebben om te discussiëren over hoe veganistisch ze wel/niet leven en wat anderen daar allemaal van vinden.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » do okt 16, 2014 21:52

Bonnie schreef: Gelukkig maar, juist fijn dat je naar alle feedback luistert!

Ik wist niet dat er hiervoor zo weinig animo was voor het moderator-zijn. Net als Dani ben ik bang dat ik er niet zo goed zou zijn omdat ik me meestal juist buiten de discussies probeer te houden en het me eigenlijk ook niet altijd duidelijk is wat precies wel en niet geaccepteerd is hier.
Wat me op een ander punt brengt -- zijn er nou eigenlijk forumregels? Daar wordt weleens over gesproken maar ik heb ze nooit gevonden (al zie ik nu wel de gebruikersvoorwaarden die je accepteert als je een account aanmaakt). Zou het goed zijn om wat duidelijkere regels/richtlijnen te hebben zodat moderators iets hebben om hun keuzes mee uit te leggen en zodat gebruikers beter weten wanneer ze op het uitroeptekentje kunnen klikken? Ik zag bijvoorbeeld dat er op de facebookgroep wat richtlijnen staan voor het voeren van discussies en een waarschuwing dat posts in sommige gevallen verwijderd kunnen worden. Misschien zou zoiets helpen? Of misschien zou het opstellen van dat soort regels juist voor meer oneindige discussie zorgen en zijn regels helemaal niet nodig op zo'n klein forum, ik weet niet. :p
Ikzelf hou niet zo van forumregels. Normale mensen weten hoe je normaal moet discussiëren. Daarvoor heb je geen forumregels nodig, want zij houden zich al de regels die je anders geformuleerd had. Dus zou je forumregels alleen schrijven voor vervelende mensen. Dat betekent dat je heel veel tijd gaat steken in iets waarover je vervolgens weer eindeloos kunt discussiëren. Als ik mensen aanspreek op wat ze hier op het forum geschreven heb, krijg ik normaal gesproken twee type reacties: óf men geeft me min of meer gelijk en belooft het niet weer te laten gebeuren óf ik heb ongelijk en wat voor iemand ben ik wel niet om iemand er op aan te spreken (iets in die geest). Voor die eerste reactie heb ik ook geen forumregels nodig en voor die tweede zouden forumregels niet helpen. Het komt heel weinig voor dat ik mensen aanspreek en het komt nog veel minder vaak voor dat mensen voor de tweede optie kiezen. Kortom: ik zou zeggen dat de voorwaarden die je accepteert eigenlijk wel voldoende zijn.
Het is ook mijn ervaring op andere fora dat al die regels maar weinig zin hebben. En fora waar moderators heel veel sturen zijn wat mij betreft de saaiste fora: die worden dood gemodereerd en uiteindelijk lijken er dan toch vooral ruzies te zijn.

Maar goed. Dat is mijn mening ;) Als jullie denken dat forumregels een positieve bijdrage kunnen leveren aan het forum, laat dat gerust weten.

Ik ben ook wel benieuwd of jullie vinden of er strakker gemodereerd zou moeten worden (dit is geen uitnodiging om concrete dingen aan te wijzen en andere forumgebruikers zwart te maken).
Ik zou me kunnen voorstellen dat er misschien in bepaalde topics behoefte is aan strakkere moderatie en in andere topics juist losser.

Overigens is er ook altijd de mogelijkheid om een melding te maken van een bericht (uitroeptekentje). Die zie ik hier verschijnen en kan ik lezen wat je probleem met de post is (als je dat er bij schrijft ;) )

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » do okt 16, 2014 22:14

Bedankt voor het geven van jouw perspectief wat betreft forumregels! Klinkt wel logisch, en ik ben blij dat dit forum rustig genoeg is dat echt strenge regels niet nodig zijn. :) En ik vind de manier waarop nu wordt gemodereerd prima. Soms heb ik inderdaad heel verontwaardigde reacties gezien tegenover moderators (vandaar dat ik me afvroeg of een lijstje gedragsregels misschien duidelijkheid kon geven, zodat het minder over de persoonlijke beoordeling van een mod gaat) maar volgens mij komt dat inderdaad bijna nooit voor.

Plaats reactie