Dolfinarium Harderwijk - 27 april 2013

Plaats hier uw aankondigingen voor demonstraties, markten, optochten, enz.

Moderators: Rick, Rorrim

Plaats reactie
TonyJello
Leefwijze: veganist

Dolfinarium Harderwijk - 27 april 2013

Bericht door TonyJello » za mar 23, 2013 17:04

Publieksvriendelijke demonstratie bij Dolfinarium Harderwijk

Dolfijnen behoren niet in gevangenschap

http://www.toerisme.nl/images/e/e9/Dolfinarium.jpg

Op zaterdag 27 april 2013 vindt er een publieksvriendelijke demonstratie plaats bij het Dolfinarium in Harderwijk. De demonstratie start om 9.30u en eindigt om 15.00u. Het beoogde doel van de demonstranten is bezoekers aan het dolfinarium een andere kijk te geven op het houden van dolfijnen in gevangenschap.
....
Rondjes zwemmen in een betonnen badkuip en circustrucjes doen in ruil voor dode vis. Het werken met en het conditioneren en in gevangenschap houden van dolfijnen in dolfinaria, is niet meer van deze tijd. Dolfijnen zijn zeer intelligente en sociale dieren met zelfbewustzijn. Er zijn zelfs wetenschappers die van mening zijn dat deze zeezoogdieren moeten worden gezien als ‘niet-menselijke personen’ die een eigen grondwet zouden moeten hebben. Ondertussen worden deze dieren opgesloten in (te) kleine, betonnen bakken waarin ze knettergek worden van het weerkaatsen van hun eigen sonar. Het water wordt vanwege hygiënische redenen bovendien vermengd met chloor; rampzalig voor de huid en de ogen van de dieren. In het wild gebruiken dolfijnen de sonar tijdens verkenningstochten en de jacht. Ze leven in hechte en complexe (familie)groepen en leggen iedere dag grote afstanden af. In deze natuurlijke behoeften van dolfijnen kan een dolfinarium onmogelijk voorzien.
....
Moderne slavernij
....
Binnen Europa verdwijnen steeds meer dolfinaria. Harderwijk is wat de demonstranten betreft het volgende dolfinarium dat zijn deuren definitief sluit. Het houden van dolfijnen in gevangenschap is een moderne vorm van slavernij. Dit staat gelijk met het exploiteren van wilde dieren in het circus. Een Nederlandse wet die dat moet tegengaan, is in de maak. ‘Een leven in het circus is dierenmishandeling’, oordeelt onze regering. Zoals ook veel mensen zich realiseren dat stierengevechten en optredens van dansende beren gepaard gaan met dierenleed. Bij dolfijnenshows is dat helaas veel minder duidelijk. Een dolfijn heeft altijd een glimlach op zijn gezicht, zelfs als het dier pijn heeft of verdriet ervaart. De demonstranten hopen van harte dat de Nederlandse regering ook het dolfinarium onder de aanstaande wet zal scharen. Een dolfinarium is niets meer dan een circus met een piste van water.

Info op facebook

lani

Re: Dolfinarium Harderwijk - 27 april 2013

Bericht door lani » za mar 23, 2013 18:01

beetje off-topic maar .. hoeveel acties per jaar ben jij gemiddeld aanwezig denk je? O_o zag trouwens dat je een actie had gepost bij mij/ons in de buurt .. wie weet ..

TonyJello

Bericht door TonyJello » za mar 23, 2013 21:01

Dat is nog moeilijk te zeggen, want ik ben pas vijftien maanden veganist en één jaar activist.
Vanuit het zuiden van Zuid-Limburg was het reizen mij vaak te lang en te duur, maar nu ik in Noord-Holland woon ga ik vaker. Het zou kunnen dat ik vanaf nu ongeveer één of twee keer per maand ga, dus een keer of 18 per jaar.

(Tellen éénmans acties ook mee? Ik heb gisteren hier in het winkelcentrum staan flyeren tegen bont).

Ik hoop je te zien!

Mystique

Bericht door Mystique » za mar 23, 2013 21:27

Ah men, ik wilde dat ik je kon bijstaan Tony. Super goed van je dat je jezelf zo inzet!

Waar ik zelf wel eens de neiging toe heb is om mensen aan te spreken die voor mij in de winkel staan met kiloknallers of wat voor vlees of dierlijk product dan ook. Maar ik weet niet of ik er zelf op zou zitten wachten als iemand mij zou aanspreken zo vanuit het niets, dus ik ben dan bang dat het juist averechts werkt...

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo mar 24, 2013 9:39

Zullen we het er in dit topic verder over hebben?

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo mar 24, 2013 9:57

Naar Dolfinarium gaan niet zoveel demonstranten...

Video van demonstranten. Geen nare beelden. Laat je inspireren!
'Voice for the Voiceless' - Marineland Animal Rights Demonstration. Canada.

GA OOK NAAR HARDERWIJK! :dansbanana:

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » zo mar 24, 2013 13:37

Ik woon hier dicht in de buurt.
's Middags kan ik niet, maar 's morgens evt. wel.

Alleen.. wat ik me dus afvraag, kan het ook zijn dat mensen je vragen gaan stellen? Want ik weet niet zo goed hoe je alles dan goed moet onderbouwen..
Wordt je voor de start een beetje voorbereid o.i.d.?
Haha ik vind t een beetje eng geloof ik :grin:

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo mar 24, 2013 17:47

Het begint rond 09:30 uur.

We gaan al met minstens 235 mensen en er worden je waarschijnlijk geen vragen gesteld.
Er is mij bij een demonstratie met een kleinere groep wel eens iets gevraagd door een journalist, maar toen heb ik hem verwezen naar de woordvoerder, dat is nog beter ook, denk ik.

Maar het beste is om eerlijk te zijn. Zeg wat je wel en niet weet. Vertel geen onzin omdat je iets wil zeggen.
En nogmaals, de kans is klein. Trouwens, een vraag kan ook super simpel zijn.

Ik hoop dat je gaat! Het zal een goede ervaring zijn en na de eerste keer wil je vast en zeker vaker gaan. Ik durfte de eerste keer ook niet.

TonyJello

Re: Dolfinarium Harderwijk - 27 juli 2013

Bericht door TonyJello » zo apr 14, 2013 19:50

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... 4648_n.png
This is the very first 'International Empty the Tanks' protest.

On this day we will globally come together as one body and use our voices, to stand up against this cruel industry.

We must let Seaworld and all captive facilities know that we will not stop being a voice for these precious creatures who have lost their right to freedom, their right to live a natural life and are now imprisoned, artificially inseminated and forced to perform 'tricks' for food, all for human entertainment.

PLEASE RSVP ONLY TO THE EVENT YOU ARE ATTENDING!

We currently have protests at the following sites:

SeaWorld San Diego -California, USA
https://www.facebook.com/events/6186479 ... 8358163430

SeaWorld San Antonio -Texas, USA

SeaWorld Orlando - Florida, USA
https://www.facebook.com/events/358351534284894/

Marineland Canada - Niagara Falls, ON, Canada

Miami Seaquarium - Florida, USA

Georgia Aquarium - Georgia, USA
https://www.facebook.com/events/565530896812521/

National Aquarium - Baltimore, USA

SeaWorld Australia - Gold Coast, Australia

Dolfinarium Harderwijk, Netherlands

** We will be adding more to the list and putting links to those event pages soon **

For those of you who are not familiar to the cruel nature of this billion dollar business. Here are the facts:

- There are currently 42 orcas being held captive worldwide.
- At least 136 wild orcas have been taken into captivity from the wild since 1961. 123 of these (or 90.4%) orcas are now dead.

-These mammals are the most intelligent animals living on the Earth today; to keep them in a swimming pool, is inherently cruel.

- One of the most common causes of death of dolphins in captivity is suicide. Unlike humans, dolphins do not automatically breathe. Upon suffering deep depression, a dolphins can chose to not return to the surface for that last breath of air.

- A staggering 53% of dolphins who have survived such an aggressive and violent capture, die within 90 days.

- The average life span of a dolphin is 45 years; in captivity, most dolphins do not live longer than two.

- If you visit a dolphinarium, you can not be sure that you are not supporting the slaughter of dolphins. Particularly in Asia, where many of the dolphins from Taiji, Japan's blood trade are transported.

- Every 7 years, half of all captive dolphins die from capture shock, pneumonia, intestinal disease, ulcers, chlorine poisoning and other stress related diseases.

- Just ask yourself. Is transporting an ocean mammal from the ocean in a truck and airplane for many hours not cruel?

- I have personally watched dolphins and whales in captivity in Japan, that do not move at all for hours on end, they just float endlessly day after day. I have watched as dolphins have displayed neurotic behaviors and begged for food.

- There are currently 5 dolphins held captive at 'Pet Porpoise Pool' in Coffs Harbour and 46 at See World, Gold Coast.
These dolphins are aggressively driven by boats, captured from the wild, torn from their families and condemned to a life in prison.

What you can do:

On the day, please bring with you posters, drums, whistles, a mega-phone. Anything that creates noise and attention. (Within sound regulations of course.)

We may change the time closer to the date when we find out what time one of the dolphin shows is on, to try and stop people that are going to watch it. We must get as much attention as possible in order to educate people and show them what they are supporting, I cruel industry, motivated by greed/money.

Please note: This is a peaceful protest.

- No posters with racist comments, we will not tolerate racism.

If you have any ideas, media contacts, or anything you think may help, even just general questions; please feel free to contact me directly via my Facebook link.

Or you can email emptythetanks@gmail.com or
ellenericksen@gmail.com

It is time to EMPTY THE TANKS.

Thank you for your support.

For the captive ones!

Eef

Bericht door Eef » di apr 30, 2013 12:26

Geweldige actie!

Plaats reactie