Zelfgebakken brood

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
Mogenblue
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Zelfgebakken brood

Bericht door Mogenblue » di dec 01, 2015 16:41

Ruim een jaar bak ik nu zelf mijn brood. Het heeft ongeveer een half jaartje geduurd voor ik het redelijk in de vingers had. Ik moest ook goede apparatuur kopen: een degelijke kneedmachine en een wat grotere oven.
Ik ben begonnen met weinig-kneden brood omdat me dat het makkelijkste leek. Maar de resultaten waren er ook naar: nauwelijks gerezen.
Toen ik eenmaal een goede kneedmachine met een geschikte deeghaak had gekocht ging het ineens veel beter. Voor een goed luchtig deeg heb je echt een kneedmachine nodig. Dat lukt je als leek niet met de hand.

Ik voelde me veel beter door dat zelfgebakken brood. Mijn botten werden er een stuk steviger van. Het smaakt me ook veel beter.
Het is best wel wat werk om zelf een brood te bakken maar steeds als ik moet kiezen tussen een brood uit de supermarkt of een zelfgebakken brood sta ik toch maar weer op en ga ik toch maar weer naar de keuken. Voor mij nooit meer brood uit de supermarkt.

Ik denk er nu ook over om volgend jaar zelf mijn meel te gaan malen. Er zijn graanmolens te koop vanaf pakweg 250 euro. Dan neem ik er ook een paar zeven bij zodat ik het kan zeven tot gebuild meel of bloem.

Ik vroeg mij af of er meer mensen zijn op dit forum die zelf brood bakken en hoe ze dit bevalt. Zijn er ook mensen die zelf hun graan malen? En zo ja, hoe bevalt dat?

Mijn zelfgebakken brood is lekker stevig. Er zit een lekkere beet in. Ex-vleeseters missen nog wel eens de beet die je had bij vlees. Die beet heb ik aardig terug in dit brood. Niet dat het te taai is, het is gewoon lèkker en stevig brood. Heerlijk.
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...

Marianne

Re: Zelfgebakken brood

Bericht door Marianne » di dec 01, 2015 17:40

Ik heb jarenlang dagelijks brood gebakken metde broodbakmachine. Mijn eigen recept vond ik veel lekkerder dan welk brood van elders ook. Maar wegens tijdelijke gezinsuitbreiding zijn we geleidelijk toch weer teruggevallen op brood uit de supermarkt: Mijn partner en ik werken beiden fulltime, en dan is een huishouden toch aanpoten.
Inmiddels zijn we weer met zijn tweeen, en willen minder zout eten, dus nu bakken we weer met de broodbakmachine ( we hebben nog steeds allebei een fulltime baan, een best groot huis en een hééééle grote tuin (3600 m2). Zelfgebakken brood smaakt heerlijk, voor mij is het wel een voorwaarde dat je zelf de ingredienten bepaalt, dus geen kant en klare mix.

Het blijft wel bij brood uit de BBM, ook als ik ooit meer tijd krijg, want zelf alles doen betekent dat ik speciaal de verwarming aan moet zetten om het deeg te laten rijzen, en dat ik best veel binnen moet zitten of bij huis moet blijven, om af en toe weer door te kneden en te bakken. Bovendien werden al onze broden in de gewone oven een soort baksteen. Misschien is onze oven niet zo geschikt.
Nu vullen we 's avonds de machine, zetten de timer aan en dan is het brood 's morgens klaar. :)

Marianne

Bericht door Marianne » di dec 01, 2015 17:44

En nog een nagekomen reactie: Ik vroeg me naar aanleiding van onderstaande link (bericht van Truus) wel eens af of je snel met hulp van de magnetron een brood kan maken: rijzen en afbakken in de combimagnetron. Maar dat zal je als serieuze broodbakker misschien geen goed idee vinden...

http://www.veganisme.org/forum/viewtopi ... on#p173181

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » di dec 01, 2015 18:24

Wat een knoert van een tuin zeg. Verdwaal je daar niet in? :wink:

Op het broodbakforum heb ik gelezen dat een combimagnetron meestal niet zo goed werkt. Rijzen lukt misschien wel, maar om te bakken zou die toch minder geschikt zijn omdat ie, als ik me goed herinner, gewoon niet heet genoeg wordt.

Ik heb zelf een grotere oven gekocht, 35 liter of zo. Eerst had ik een oventje van 18 liter, dat is sowieso te klein. Ik heb toen een 2e hands van 25 liter gekocht en daar ging het al eigenlijk goed genoeg mee. Ik dacht dat met een grotere oven het resultaat nog beter zou worden. Was misschien niet nodig geweest, maar ben toch wel blij dat ik hem heb.

Rijzen is het grootste probleem voor mij geweest. Ik kreeg het brood in het begin maar niet goed gerezen. Dat is dus verholpen door een goede kneedmachine te kopen. Hier zie je het verschil tussen brood van een hand gekneed deeg en een machinaal gekneed deeg:
https://lh3.googleusercontent.com/-1Mnh ... -26-06.jpg
Eén keer raden welke met de hand is gekneed. :idea:
Hier is de hele fotoreeks.
Het is ook een kwestie van de juiste verhouding tussen meel, water, gist en zout. Daar ben ik ook een tijdje mee bezig geweest.

Wat mij trouwens ook is opgevallen is dat deeg in de zomer sneller rijst dan in de winter. Ik denk dat de kwaliteit van buitenlucht gewoon anders is en het daardoor in de winter langzamer rijst dan in de zomer. Dat verschil merk ik vooral wanneer de buitentemperatuur onder de 10 graden komt. Ik heb zo'n temperatuurmeter met een draadloze buitensensor dus ik kan de temperatuur heel goed volgen.
In de winter, als het kouder wordt moet het meestal 5 tot 20 minuten langer rijzen. Hangt er ook vanaf of je volkorenmeel of bloem gebruikt.

Ik heb geen haast met brood maken. Daarom hoef ik ook geen combimagnetron te gebruiken. Maar als ik het goed heb rijst deeg ook sneller als je bakpoeder gebruikt. Ik gebruik zelf altijd instant gist, van Bruggeman. Die kom je bijna overal tegen.
Maar ik ben dus gewend aan gist, daar ben ik helemaal op ingesteld. Dus ik ga geen bakpoeder gebruiken want dan moet ik mijn hele schema weer aanpassen.

Heb jij ook hazelaars in je tuin staan, dat je zelf je hazelnoten kan plukken?
-Frits

franske
Leefwijze: vegetarier

Bericht door franske » di dec 01, 2015 19:37

Wij bakken al 3 jaar ons eigen brood. Enkel op vakantie eten we brood uit de (biologische-)winkel.
Na 3 jaar hebben we nog steeds wel eens een 'misbaksel' maar ook dat heeft z'n charme

Marianne

Bericht door Marianne » di dec 01, 2015 21:59

Wow, wat ziet jouw brood er mooi uit! Je hebt het allemaal ook wel heel gedegen onderzocht. Ik maak ook alleen brood met Bruggeman gist. Met bakpoeder mislukt alles bij mij, ook cake.
Ik gebruik ook altijd twee vitamine c tabletjes als broodverbeteraar. Die gooi ik gewoon in hun geheel in de broodbakmachine, ze lossen vanzelf op in het deeg. Je kunt als je meel wat ouder wordt ook tarwegluten gebruiken. Dat heb ik altijd in huis om seitan te maken. Hoe ouder het meel, hoe meer glutenpoeder erbij gaat, oplopend tot 10% van het gewicht.

Heb je trouwens wel eens op het blog http://zuiversap.blogspot.nl/ gekeken? Dat is van Assie, die ook veel op dit forum heeft geschreven. Zij bakt de mooiste broden en de recepten staan op haar blog.

We hebben wel wat spontaan opgekomen hazelnoot in de tuin, maar de nootjes zijn erg klein. We hebben ook een walnoot, de oogst daarvan was enorm dit jaar. Verder hebben we van alles: verschillende appels, peren, kersen, pruimen, druiven. Maar je moet wel van tuinieren (inclusief veel en zwaar werk) houden.

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » wo dec 02, 2015 12:29

Als ik een misbaksel heb eet ik het gewoon op. Ook in het begin toen het deeg niet wilde rijzen at ik het op. Het was dan veel compacter en voor iemand die het niet gewend is kan het zwaar op de maag liggen, maar dat hield mij niet tegen.
Wat ik nu nog tegenkom is dat het openbarst boven aan de zijkant. Dat kun je opvangen door het in het midden in te snijden, maar daar kan het deeg dan weer van inzakken. Door insnijden bepaal je zelf waar de opening komt om de opgebouwde spanning te laten ontsnappen.

Tegenwoordig ziet mijn brood er zo uit.
https://lh3.googleusercontent.com/-LQYe ... -45-33.jpg
Dat is zonder 'doorslaan'. Doorslaan is een typisch Nederlandse gewoonte. In Frankrijk en Italië doen ze dat niet. Het is bedoeld om de luchtbelletjes wat egaler te verdelen. Ik vind het er zo goed genoeg uitzien.
Maar ik ben geen expert hoor. Ik bak eigenlijk altijd hetzelfde. Ik gebruik alleen verschillende soorten meel. De ene keer volkoren, de andere keer gebuild.

Hier is de hele fotoreeks.

Ik heb de site van Assie gisteren gezien. Heel mooi. Was meteen onder de indruk van die heerlijke speculaastaart. Toevallig had ik gisteren zelf een speculaasstaaf gekocht. Nou, die is dezelfde dag nog opgegaan. Dus als ik zo'n taart ga maken plof ik helemaal uit elkaar. Kan ik dus niet doen... :-D

Het lijkt me best wel leuk om meer verschillende soorten brood te bakken, zoals tomatenbrood of notenbrood, maar dan word je wel beperkter in het beleg dat je er op kan doen. Tomatenbrood met jam is niet direct logisch. Geldt ook voor chocoladebrood met sandwichspread...
Ik heb ergens gelezen dat brood een drager van de smaak is en dat het geen concurrent van zichzelf moet worden. Daar hou ik me dan maar aan. Maakt het een stuk makkelijker voor mij. Ik doe 5 dagen met een brood. Als je met z'n 2en of 3en bent is het veel sneller op. Dan zou je dat makkelijker kunnen doen.

Ben nu wel bezig om minder zout en minder gist in het deeg te doen. Kijken hoe dat gaat. Ik had in een eerdere post gelezen dat jij heel weinig zout in je brood doet. Zout is wel een smaakverbeteraar, net als water.
Goede tip van die vitamine C. Ik heb wel eens bolletjes gemaakt, maar die zijn net zo stevig als mijn gewone brood. En dat is minder lekker. Een bolletje moet zacht en luchtig zijn. Dus daar zal ik eens vitamine C voor gaan gebruiken.

Als ik nu een weinig-kneden brood zou maken zou ik het heel anders doen. Na het mengen zou ik het direct in het ingevette bakblik kiepen en dan een nachtje laten rijzen. Misschien moet ik dat toch weer eens proberen. Het schijnt erg smakelijk te zijn juist omdat het niet gekneed wordt. En uiteindelijk is het wel veel minder werk. Maar je moet dus wel de juiste verhouding voor meel, water, gist en zout vinden. Je hebt dus maar heel weinig gist nodig voor zo'n brood.

Ik hou alles bij in een spreadsheet. Zo heb ik stap voor stap een heel gedetaileerde instructie gemaakt en van ieder brood dat ik bak hou ik een log bij. Daardoor weet ik precies wat er de vorige keer fout ging en wat ik dan de volgende keer kan proberen.

Ja, ja, zo'n tuin. Een buurman van mij heeft een volktuintje aan de rand vd stad. Hij heeft het wel eens over een werkkamp. Ik heb ook een tuin, 60 m2, maar daar ligt gekleurd grind en tegels in. Veel minder last van onkruid.
Eerlijk gezegd ben ik gewoon een luie sodemieter. :write:
-Frits

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » wo dec 02, 2015 13:27

Leuk om jullie broodjes te zien! ^^

Ik maak de laatste tijd vaak dit brood (sinds ik erachter ben dat dat ook in een pyrexkom kan). Ik sla stap 2 en 3 meestal over* dus het is echt enorm simpel.
Dag 1: meng meel, zout, gist en water en zet ergens neer om te rijzen (lukt zelfs in mijn momenteel veel te koude keuken);
Dag 2: verwarm oven voor met daarin pan of kom (+ deksel), doe deeg erin, bak brood, eet brood, wees gelukkig.

* Een extra keer rijzen is vast beter, maar ik vind het zo al erg lekker! Scheelt weer gedoe en een vieze theedoek. In plaats daarvan draai ik met een lepel rondjes om het deeg als ik het uit de mengkom schep. Dan vormt het toch een beetje een bolletje zonder dat alle lucht eruit gaat.
Mogenblue schreef:Als ik nu een weinig-kneden brood zou maken zou ik het heel anders doen. Na het mengen zou ik het direct in het ingevette bakblik kiepen en dan een nachtje laten rijzen. Misschien moet ik dat toch weer eens proberen.
Dat zou ik ook wel willen proberen! Ik zou alleen bang zijn dat het eerst te hoog rijst en dan weer inzakt ... maar misschien met de juiste verhoudingen. :)
In het recept hierboven verwarm je de bakvorm juist eerst voor en dan krijg je echt zo'n stevige knapperige korst.

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » wo dec 02, 2015 16:23

Bonnie schreef: Dat zou ik ook wel willen proberen! Ik zou alleen bang zijn dat het eerst te hoog rijst en dan weer inzakt ... maar misschien met de juiste verhoudingen. :)
In het recept hierboven verwarm je de bakvorm juist eerst voor en dan krijg je echt zo'n stevige knapperige korst.
Ja, maar dat is toch ook eigenlijk wat je nu doet? Je kiepert het alleen niet over in een ingevet bakblik. Als je het net hebt gemengd kan je dat best wel doen. Voor invetten gebruik ik kokosolie omdat dat beter bestand is tegen temperaturen boven 180 graden. Zonnebloemolie verbrand dan.

Ik heb het vorig jaar ook op die manier geprobeerd, maar als ik het de volgende dag uit de kom haalde wilde het daarna niet meer rijzen. Dus daarom ben ik toen maar op de traditionele manier overgestapt, met een voordeeg een dag van tevoren en op de bakdag ongeveer anderhalf uur rijzen.
Daar word ik ook best gelukkig van hoor.

Maar als ik met die niet-kneden methode nóg gelukkiger wordt is dat altijd meegenomen. :chef:
-Frits

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » wo dec 02, 2015 17:01

O eh, ik bedoelde ook niet dat iemand hier niet gelukkig was hoor, gewoon dat ik altijd erg gelukkig word van versgebakken brood. :p
Dat recept dat ik linkte rijst tot nu toe steeds supergoed voor mij, zowel 's nachts tijdens het rusten als tijdens het bakken. Ik denk wel dat die voorverwarmde kom (extra hitte + stoom onder het deksel) veel helpt.

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » wo dec 02, 2015 17:20

Ja, maar dan krijg je dus een rond brood.
En ik wil toch een langwerpig brood. Dat is makkelijker om sneden van te snijden.

Ineke Berentschot heeft ook een paar recepten voor niet-kneden brood:
http://www.wiebaktmee.nl/niet-kneden%20 ... brood.html

en ook voor weinig-kneden brood:
http://www.wiebaktmee.nl/weinig-kneden- ... brood.html
-Frits

Marianne

Re: Zelfgebakken brood - toch een poging met de magnetron

Bericht door Marianne » do dec 03, 2015 15:58

Tóch geprobeerd een magnetronbroodje te maken, met hulp van onderstaande link:
https://www.snelklaar.nl/bekijkrecept.php?ID=7815

Ik heb het wel op mijn eigen manier gedaan: 
310 gram lauw water, twee vitamine c tabletjes, gekneusd, 20 gram koolzaadolie, 250 gram volkorentarwemeel, 220 gram tarwebloem, 4 tl suiker, 1/2 tl zout, 1 tl Bruggeman gist en 75 gram zonnepitten gekneed met deeghaken van mijn mixer. Het deeg gestort in een ingevette pyrexschaal van 20 cm doorsnee (iets anders dat zowel in de oven als de magnetron kon had ik niet), met natte handen gladgestreken en extra zonnepitten erop gedrukt. 
5 minuten in de magnetron op 90 watt en daarna een half uur erin laten staan. Het was al gerezen, maar naar mijn idee nog niet genoeg. Toen de deksel op de schaal, nog 3 minuten op 90 watt en de schaal in de hooimadam gedaan. Een hooimadam is een alternatief voor een hooikist, je kunt ook een slaapzak gebruiken. Terwijl het brood verder rees in de hooimadam, de heteluchtoven 20 minuten voorverwarmd op 200 graden (gewone oven 225 graden). Deksel van de schaal, deeg (was nu goed gerezen) in de oven, de magnetron weer ingesteld op 90 graden, en na 17 minuten eruit gehaald. Dat had iets eerder gemogen. Het brood was weer iets kleiner geworden, maar het lijkt een stevig mooi geheel, met goudbruine korst. Uiteraard nog niet zo mooi als de broden van Frits, maar toch.... Ik ga het nog verder verbeteren, want dit is snel, het rijst goed, ook als het koud is in huis, en het is mijn eerste brood uit de oven dat geen baksteen is geworden

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » do dec 03, 2015 17:05

Nou Marianne, ik wil je niet ontmoedigen, maar snel rijzen is eigenlijk niet zo goed voor de smaak.
Als je smaak wil ontwikkelen moet het juist lang rijzen. Daarom wordt er vaak een voordeeg gebruikt. Dat is een mengsel van 50% (volkoren)meel en max. 50% water. Dat wordt gemengd en blijft 12 tot 24 uur rusten. Omdat er verder niets inzit rijst het niet. Het ontwikkelt alleen smaak.

Ik heb gisteren nav. dat brood van Bonnie een weinig kneden brood gemaakt. Was om 21 u begonnen. Kon het ook niet laten. 500 gram volkoren tarwemeel, 100 gram bloem ( om mijn bakblik op te vullen want ik hou van grote broden), 510 gram water, 6 gram gist, 6 gram zout en 6 gram suiker.
Ik heb het 1 minuut met de standaard deeghaak gemengd en toen nog 2 minuten gekneed met de spiraaldeeghaak (want het deeg klom in de std haak en dan draait het alleen nog rondjes). Mengkom ingesmeerd met zonnebloemolie zodat het deeg niet aan de wand blijft plakken en toen overgekieperd in het vooraf met kokosolie ingevette bakblik. Dus niks uitrollen en brood vormen, gewoon erin gekieperd.

Ik dacht dat dat wel een nachtje zou rijzen, maar om 12 u in de nacht werd ik wakker van een snackattack. Dus meteen even kijken en tot mijn grote schrik zag ik dat het deeg al tot ruim 2/3 was gerezen. Ja wat nu? Blijft dat de hele nacht vanzelf staan of zakt het als een plumpudding in??
Dus toch maar de oven aangezet en midden in de nacht een brood gebakken.

Ik denk dat het zo snel gerezen is omdat het in mijn keuken helemaal niet koud is. Het was nog ruim 20 graden. En ik had ook vrij warm water gebruikt voor het deeg: 29 graden. Nou als er iets is waar gist van gaat werken dan is het warmte toevoegen.
Dus de volgende keer gebruik ik water van hooguit 20 graden. En dan neem ik ook wat meer zout, dat remt het rijsproces, en doe ik er geen suiker meer bij. Gist voedt zich met suiker.
1,5 minuut mengen, 30 minuten rust, 3 minuten kneden. En dan zo lang mogelijk rijzen. Geeft misschien een wat egaler resultaat.

Normaal heeft mijn brood veel smaak. Overigens vindt ik dat een brood minstens een nachtje moet rusten voordat de smaak helemaal opkomt. Dit brood heeft beduidend minder smaak dan mijn normale brood. Maar ik had het dus al na 12 uur gegeten en het had kort gerezen.
Maar ik ga daar ook zeker mee verder. Ik ben geïnspireerd.
Het is brood waar je goed op kunt kauwen. Als je een sneetje horizontaal houdt blijft het gewoon horizontaal, valt helemaal niet om naar beneden.

Ik weet dus niet of het goed is om deeg zo snel te laten rijzen. Blijft het dan gewoon zo omhoog staan? Als het langzamer rijst lukt dat dan nog wel als het glutenskelet zich verder ontwikkelt? Want het glutenskelet houdt het deeg intact, dat geeft stevigheid aan het deeg. En het koolzuurgas vh gist drukt de boel omhoog. Ik weet niet of de gasdruk dan nog groot genoeg is.

Je hebt de snelheid van rijzen
de snelheid van ontwikkelen vh glutenskelet
en de snelheid van smaakontwikkeling.
Dat laatste gaat het langzaamste dus daarom moet je zo lang mogelijk rijzen.
Maar die eerste twee. Daar zit ik mee. De rijssnelheid kun je beïnvloeden door meer gist en meer warmte (warm water, warme omgeving), of juist minder.
Dus dat ga ik allemaal nog uitzoeken.

Ik hoop dat je brood lekker smaakt, Marianne! :-D
-Frits

Marianne

Bericht door Marianne » do dec 03, 2015 20:54

Tja, misschien zijn wij niet zulke fijnproevers, want we vonden het best lekker. Het brood is nog wel wat ingezakt (als ik jouw stuk lees, zou dat dus kunnen komen door een zwak glutenskelet?), maar het smaakte prima bij de chili van vanavond. Er zaten geen grote luchtbellen in, de korst was goed, de kleur was goed en de stevigheid viel ook niet tegen. Misschien hebben we geluk gehad.

Ik wil het het komend weekend wel anders gaan doen: vijf minuutjes in de magnetron op 90 watt, en dan rechtstreeks de hooimadam in, om te beginnen een uurtje. Gewoon omdat we dan een goede rijstemperatuur en rijsplek hebben: Ons huis is te koud, en we hebben 's avonds wel een kachel, maar die is dan meteen weer zo heet.

Voor wat betreft jouw nachtelijk experiment: Ik heb ook wel eens gelezen dat mensen het deeg een nacht in de koelkast zetten. Je zou dan 's morgens misschien eerst nog een tweede rijs in de keuken (iets warmer) kunnen doen. Volgens mijn molenaar is daarna een derde rijs nodig. En ik zou die dan in mijn oven moeten doen: Even voorverwarmen op de laagste temperatuur, uitzetten en dan het brood erin voor de laatste rijs.

Wie weet probeer ik dat ook nog wel eens, in een volgend weekend.

Marianne

Bericht door Marianne » do dec 03, 2015 21:08

Mogenblue schreef: Een bolletje moet zacht en luchtig zijn. Dus daar zal ik eens vitamine C voor gaan gebruiken.
Ik moest ineens aan onderstaande draad denken:
http://www.veganisme.org/forum/viewtopi ... 34#p186346

Daar schreef ik dat ik die bolletjes ook heel goed kreeg, maar dat is maar één keer gelukt helaas, nota bene de keer dat ik gist had uit een zakje van de supermarkt dat over de datum was.

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » vr dec 04, 2015 5:40

Als het lekker smaakt is het belangrijkste. Sinds ik plantaardig eet smaakt alles me veel beter. Ik voel me ook veel beter. Vroeger, toen ik nog vlees at, was het net alsof er een grauwe sluier over me heen hing. Toen ik plantaardig ging eten is die geleidelijk verdwenen. Ik liep toen ook de hele dag rond met een hongergevoel. Dat is ook weg. Dat zijn de zegeningen van plantaardig voedsel.
:govegan:

Ik dacht er ook aan om het deeg dan maar een nacht in de koelkast te zetten. Dan hoef ik ook niet te letten op de watertemperatuur, kan ik gewoon koud leidingwater gebruiken. En dan de volgende ochtend eruit halen en rustig op kamertemperatuur laten komen. Ik heb al gekeken of mijn blik van 30 cm erin past. Gaat goed.

Misschien ga ik in het voorjaar weer eens bolletjes maken. Ik vind het toch wel een hoop werk om die bolletjes af te wegen en te draaien. Een busbrood waar ik dan 15 sneden brood van kan snijden vind ik wat praktischer.
Maar ik zou ook eens deeg op de bakplaat kunnen bakken. Dan heeft het deeg meer ruimte om uit te dijen dus dan gaat het minder de hoogte in. Dan brandt de bovenkant minder aan omdat dat niet zo dicht bij de bovenste gloeispiralen komt.
Heb trouwens ook geleerd dat als je de temperatuur in een oven verlaagt tijdens het bakken dat je die dan niet meer moet verhogen. Want dan gaan de gloeispiralen vol aan en verbrandt geheid de bovenkant van je deegstuk.

Als er interesse is wil ik best wel mijn bakinstructie posten. Daar heb ik maanden aan zitten schaven om mijn werkwijze zoveel mogelijk te optimaliseren. Het is dus wel helemaal op mijn specifieke situatie toegesneden.
Maar als je allebei een fulltime baan hebt is een broodbakmachine best wel zo praktisch. Ik ben al gauw een hele ochtend bezig om een brood te bakken. Niet dat je de hele ochtend in de keuken staat, maar het deeg moet 60-90 minuten rijzen en ook nog 40 minuten bakken. In die tijd kun je wel wat anders doen, maar je kunt niet zomaar weglopen. Je bent dus toch wel gebonden.

Het zal nou wel weer een weekje duren voor ik weer ga bakken. Ik moet het nog opeten ook en er ligt al het een en ander in mijn vriezer.

Ik kan ook zo smullen van een zak chips.
-Frits

Marianne

Bericht door Marianne » vr dec 04, 2015 21:29

Nou Frits, als ik deze draad lees, kunnen we nog veel van je leren. Ik ben eigenlijk heel benieuwd hoe jij precies je brood bakt. Het ziet er mooi uit, en ik wil ook wel eens proeven hoe een echt brood smaakt. Inmiddels weet ik dat een magnetronbrood de volgende dag niet lekker meer is (brood uit de BBM blijft enkele dagen lekker).
Ik zal er zeker een keer tijd voor maken.

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » za dec 05, 2015 5:57

Lijkt me best wel leuk. De bak instructie heb ik al klaar. Ik zal er een toelichting bij maken zodat het duidelijker wordt waarom ik bepaalde dingen doe.

Ik zal er een pdf bestandje van maken. Dat is wat makkelijker op te maken dan een post op dit forum. Zo'n pdf kun je ook downloaden en afdrukken. Een instructie op papier vindt ik wat makkelijker als je in de keuken staat. Maar dat zal wel persoonlijk zijn.
Ik denk dat ik er dan ook nog een paar foto's bij doe. Vooral van mijn kneedmachine. Want een goede kneedmachine (en zeker ook een goede haak) is een wereld van verschil. Maar met een broodbakmachine moet je dacht ik ook heel goed kunnen kneden. Omdat het deeg dan van onder af in beweging wordt gebracht. En met een bbm moet je toch eigenlijk net zo goed een voordeeg kunnen maken, lijkt me zo.

Dus ik ga aan de slag. Een dezer dagen zal ik hem posten. :)
-Frits

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » zo dec 06, 2015 6:54

Hier is ie dan.
Ik heb hem op mijn eigen site gepost: mijn brood.pdf
Het is te groot om als bijlage aan deze post toe te voegen.
-Frits

Marianne

Bericht door Marianne » zo dec 06, 2015 9:30

Nou Frits,
Ik heb hem helemaal doorgelezen. Hier worden echt alle vragen beantwoord. Je moet er veel werk mee gehad hebben, ook om hem uit te schrijven. Een goed brood bakken is vakmanschap. Ik zal hem uitprinten en in de keuken ophangen. Ik ga het binnenkort eens proberen. Hartelijk dank!
Ik heb nog wel één vraagje: je schrijft dat de temperatuur voor een hete luchtoven geldt, maar weet je dat zeker? Want dan heb je een hoge oventemperatuur. Een hete luchtoven heeft de oventemperatuur meestal 10% lager dan een gewone oven.

Plaats reactie