Gourmetten

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
jet
Moderator
Leefwijze: veganist

Gourmetten

Bericht door jet » do dec 17, 2015 9:58

Heb even wat hulp van jullie nodig.
Eerste kerstdag gaan we gourmetten en ik heb gezegd dat ik zorg voor het voedsel.
Op zich kan ik een heleboel leuke dingen bedenken, maar de mensen die meeëten zijn moeilijke eters:
-ze willen geen knoflook, geen ui, geen paprika, liever geen champignons (andere paddestoelen zijn al helemaal uit den boze), geen tomaat, geen brood, geen zout, geen kruiden, geen olijven, gebakken aardappels vinden ze 'te vet' etc etc
-ze lusten vooral magere kip, magere wiener schnitzel, en alles wat voor mij normaal is, dat is voor hun exotisch en dus niet te (vr)eten..... (dus dingen als hummus, babaganoush, etc allemaal te exotisch)
-wanneer ze 'vroeger' gingen gourmetten dan hadden ze dus vooral kip en schnitzel, en van die voorgedingeste dipsausjes (uit een pakje, die je zo in de winkel koopt, aanmaken met mayo en water zeg maar).

Dus hoe kan ik iets zo plain mogelijk houden, en toch smaakvol gourmetten?

Ik had op mijn lijstje staan:
-bruschetta (ik heb pistoletjes gehaald ipv stokbrood)
-polenta'koekjes' (met weinig kruiden en weinig zongedroogde tomaatjes)
-courgette
-guacamole (vooral zonder te melden dat ik er toch tomaat in stop :) )

En ik wilde uiteraard nog wel wat van die nono's op het lijstje gaan maken, maar dan voor mezelf hahahaha.
Maar ik ben dus op zoek naar dingen die zij kunnen doen, zonder dat ik kip moet halen of schnitzels..... (dan haal ik wel van die Quornschnitzels, daar kan ik voor een ander nog net mee leven....)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Rorrim
Moderator

Re: Gourmetten

Bericht door Rorrim » do dec 17, 2015 13:04

Enkele dingen die in mijn ervaring gewaardeerd worden door "moeilijke eters" en ook nog erg gemakkelijk te bereiden zijn:
-Zoete aardappel/bataat, wordt bij het bakken minder vet dan aardappel, omdat het sneller gaar is en is bovendien gezonder (en naar mijn mening lekkerder).
-Aubergineschijven zijn lekker om te grillen en erg geschikt voor gourmetten. Ieder kan ze naar eigen smaak kruiden of bijvoorbeeld in beslag dippen, maar ze zijn zonder ook al lekker (naarmate het vocht eruit verdampt krijgen ze veel meer smaak). Eventueel kan je ze vooraf even in zout leggen en daarna kort afspoelen, maar dat doe ik zelf eigenlijk nooit.
-Rijst met rozijnen, doe er notenschilfers door en even goed roerbakken. Kan bijna niet missen. ;) Pas wel op met die voorgekookte rijst uit de supermarkt, die kan erg droog worden. Ik gebruik hiervoor rijst die niet is voorgekookt en kook die traditioneel droog in 45 minuten.
-Voor gourmetten is een kom met beslag ook een goed idee. Mix bijvoorbeeld tarwemeel of maismeel met boekweitmeel en je hebt een stevig beslag prima geschikt voor kleine pannenkoekjes. Boekweit is wat het beslag stevig maakt en smaak geeft, het is te combineren met de meeste soorten melen. Het wordt ook gebruikt in traditioneel Nederlandse pannenkoekrecepten. Op deze manier heb je geen melk en eieren nodig en je gasten merken het niet eens.

Om helemaal veilig te zijn zou je wat dingen van de vegetarische slager in huis kunnen halen. Succes!
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

jet
Moderator

Bericht door jet » do dec 17, 2015 16:22

Leuke ideeën! Dank!
Zoete aardappel had ik eergisteren al gehaald (kun je namelijk best lang bewaren, en leek mij inderdaad uitermate geschikt om te bakken, omdat er wat meer smaak aan zit).
Rijst met rozijnen valt in de categorie 'exotisch' voor mijn familie (ieuw, getsie, rozijnen in je eten.....(ik citeer)), bovendien kan mn tante geen rijst 'verdragen' (moet ze van kokhalzen, is niet heel prettig of lekker als je daarmee aan tafel zit :roll: )
Aan pannekoekjes had ik ook gedacht (ik had al sojamelk in huis gehaald, meel had ik nog), maar wel als last resort. Maar leek me inderdaad prima te doen.
Aubergine vind ik zelf heel lekker, maar geen idee hoe dat zal vallen (aubergineprut is te exotisch, en samen met courgette, champignon en paprika aan een prikker eet men het in elk geval niet, maar dat kan ook van de paddo's of de paprika komen)
Heb vandaag in elk geval falafel ingeslagen (lusten ze ook niet, want gemaakt van bonen, word je winderig van *zucht*, en zit 'natuurlijk' knoflook of ui of allebei in, ook al zit het er niet in, dan smaakt het te kruidig....) voor mezelf.
En heb toch ook maar Quorn in huis gehaald (ze hadden weinig van de vegetarische slager), dat lijkt in de verte op kipstukjes (de kipstuckjes vd vegaslager bevatten ook ei, maar kennen ze niet, en Quorn kent mn moeder in elk geval al en kan ze goed hebben), sja, wat moet je anders...?
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Morality

Bericht door Morality » do dec 17, 2015 18:09

Veel dat ik eet tijdens het gourmetten is al genoemd of niet geschikt voor de moeilijke eters. Je zou peultjes (van tevoren het draadje eruit halen), mini-asperges en Dee's Klassieke Ierse Vegan Worstjes kunnen gebruiken. Daarnaast kan je koude opties bieden zoals salade en bietencarpaccio. Heinz curry en ketchup zijn ook handig.

jet
Moderator

Bericht door jet » do dec 17, 2015 21:11

Jup, koude opties behoren zeker tot wat ik ga doen :mrgreen:
Ik ga in elk geval iets simpels doen met ijsbergsla, ik wil ook nog kartoffelsalade maken (vegan uiteraard), en misschien nog een pastasalade met rucola.
Bietjes behoren ook tot de nono's evenals spinazie (jeugdtrauma's van moeder en tante, was ik al vergeten, maar de mogelijkheden worden steeds minder)

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do dec 17, 2015 21:34

Pannenkoekjes voor gourmet vind ik zelf wel erg leuk altijd. Kun je ook lekker aankleden met toppings zoals appel en kaas (of kaal laten, als je niks lust... :mrgreen: )

Bij de Makro heb je hele lekkere vegan nuggets en soja gehaktballetjes van het merk Vegafit, als je een pasje hebt of iemand kent die er eentje heeft. Misschien kun je nog wat reepjes (ingevroren) tofu of tempeh paneren met kruiden-paneermeel? Dat heeft dan niet zo'n sterke smaak maar wel een lekker knapperig korstje.

Of scrambled tofu voorbereiden door tofu te verkruimelen en te mengen met wat milde kruiden en edelgist? Daar kunnen mensen dan ook zelf groente aan toevoegen of weglaten naar smaak.

Sommige dipsaus mixen van Duyvis zijn vegan volgens mij, als je ze dan aanmaakt met mayolijn hebben ze misschien nog wat bekends?

Misschien kun je nog lekker wat vers fruit doen voor het dessert?
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

jet
Moderator

Bericht door jet » do dec 17, 2015 21:55

Haha, ja kale pannekoekjes moet zelfs die familie van mij lusten (y) :mrgreen: (waarschijnlijk gaam ze dan klagen dat het te kaal is :roll: )
Ik heb die dipsausjes al gecheckt op vegan zijn (de e-nummers weet ik niet allemaal zeker, maar de mayolijn was al in huis, dus komt goed :mrgreen: )
Makropas heb ik niet, dus ik ga eens rondvragen of iemand dat heeft....gepaneerde tofu lijkt me ook een goed idee :) ben scrambled tofu heb ik nog (moet ik nog even nieuw maken, want dat is vast niet goed meer 1e kerstdag :wink: )

Allemaal dank voor de ideeën!

jet
Moderator

Bericht door jet » ma dec 28, 2015 18:51

Ok, ik had gemaakt: rösti, mini quiches, en gekruide bataat. Verder had ik champignons, portobella's, paprika (netjes apart gehouden), plain aardappelschijfjes, courgette plakjes, kleine broccoliroosjes en 6 verschillende sausjes (waarvan 1 niet vegan, maar dat was precies degene die we 'vroeger' ook aten), hamburger broodjes (ah excellent) en pistoletjes. Ik had kartoffelsalade gemaakt en twee soorten guacamole (een met knoflook en eentje zonder). Ik was de asperges vergeten mee te nemen en ik had ook nog tapenade gemaakt, die ik ook was vergeten mee te nemen.
De champignons, de courgette en de broccoli werden zo opgegeten. De rösti (waar echt niks anders in zat dan aardappel en een beetje bloem) werd met argusogen bekeken, en de kartoffelsalade werd gemeden ("had je geen huzarensalade mee kunnen nemen?"). De quiches werden door mijn moeder wel gegeten, en ik had, ook niet vegan, maar wel vega, eitjes van de boer om de hoek meegenomen (die werden door mijn vriendje omgezet in omeletjes), en we hadden een mini-gourmetschoteltje ook van de scharrelboer die uiteindelijk met moeite werd opgegeten.
Over was nog de kartoffelsalade, de guacemole (beide), en wat paprika.

Morality

Bericht door Morality » ma dec 28, 2015 20:21

Je hebt veel opties aangeboden, gelukkig hebben jullie zo grotendeels veganistisch voedsel gegeten. Was het gezellig?

Wij gingen ook gourmetten. Mijn vader zorgde voor het voedsel op de niet-veganistische plaat en ik het voedsel op de veganistische plaat. Ik nam 100% veganistisch en mijn opa ongeveer 50%, maar helaas namen de vijf anderen nauwelijks veganistisch. Ongeveer de helft van het aanwezige voedsel was wel veganistisch en ik legde het steeds op de plaat in de hoop dat anderen het ook zouden nemen, dus heb ik heel veel op. Ik mocht wel van alles wat op hun bord leggen wanneer ze iets veganistisch wilden en het was gezellig.

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » di dec 29, 2015 19:44

Ik dacht vroeger altijd dat je van vegetarisch of veganistisch geen goed gevulde maag kon krijgen. Was altijd bang dat ik een hongergevoel zou overhouden als je dan van tafel zou gaan.

Voelden de gasten zich verzadigd?
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...

jet
Moderator

Bericht door jet » di dec 29, 2015 23:15

Jup, iedereen was 'volgevreten' :roll: :roll: :roll:
En hoewel mijn moeder bereid is om best veel te proberen (zolang er geen uien, knoflook..... :mrgreen: :mrgreen: ), wil ze normaal gesproken meestal de niet-vegan dingen. Maar ze had nu last van haar gebit (vanwege recent tandartsbezoek moest ze een nieuwe prothese en miste ze nu een paar tanden), en dus wilde ze graag 'makkelijk kauwbaar voedsel', en dat was in dit geval de broccoli, de champignons etc, dus ze at nu heel veel vegan en vond het ook nog lekker!
Mijn broer heeft van alles wat gegeten en vond ook eigenlijk alles wel lekker.
Mijn tante heeft voornamelijk gegeten van de het niet-vegan deel (behalve de broccoli) en wilde eigenlijk niks 'exotisch' :)
Oh ja, en de guacamole was behalve bij mijn vriendje en mij niet populair (hadden ze alledrie laten staan).
Mijn vriendje en ik deden het 'braadwerk', hij het niet-vegan deel, en ik het vegan spul. En gelukkig kon ik ook daar mensen van laten genieten :)

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » wo dec 30, 2015 1:49

eigenlijk dus best ruimdenkend,

binnen bepaalde kaders... :wink:
-Frits

jet
Moderator

Bericht door jet » wo dec 30, 2015 17:10

Precies!
.....en wat voor kaders! (je hebt een deel van de beperkingen gelezen, en eigenlijk vinden ze, vooral mijn tante, veganisten maar gek en raar en niet normaal etc etc <= dit was ook de tante die tegen mijn vader zei -toen hij vanwege zijn kanker geen koffie mocht drinken en hem aangeraden werd veganistisch te eten- 'goh wat vervelend dat je nu helemaal niks meer mag, geen koffie en ook geen vlees meer', zo heerlijk positief zeg maar)

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » wo dec 30, 2015 17:59

lol

zeg maar

:D
-Frits

Plaats reactie