Hoe lang zijn bonen in de koelkast houdbaar?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
Thijmen
Leefwijze: vleeseter

Hoe lang zijn bonen in de koelkast houdbaar?

Bericht door Thijmen » di mar 15, 2016 20:41

Sinds kort ben ik de veganistische eetstijl aan het uitproberen.

Nu kom ik tegen het probleem aan dat niet alle voorgekookte bonen in blik of pakvorm verkrijgbaar zijn en indien wel, dan nooit zonder zout of toegevoegd suiker.

Nu is het zelf weken en koken van bonen wel erg bewerkelijk, maar bij het maken van grote hoeveelheden zou dat wel voordelen kunnen hebben. Tegelijkertijd is het wel de vraag hoe groot deze wel kunnen zijn, want hoe lang zijn gekookte bonen in de koelkast houdbaar?

Brent

Re: Hoe lang zijn bonen in de koelkast houdbaar?

Bericht door Brent » di mar 15, 2016 21:34

Ik vermoed niet heel lang, want ze bevatten veel eiwitten die kunnen gaan rotten.
Of je moet ze wekken om de micro-organismen eruit weg te houden, maar dat is weer een gedoe.
Zou je ze in de vriezer kunnen bewaren?
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Thijmen
Leefwijze: vleeseter

Bericht door Thijmen » di mar 15, 2016 23:50

Brent schreef:Ik vermoed niet heel lang, want ze bevatten veel eiwitten die kunnen gaan rotten.
Zeker, maar wat versta je onder lang? 3 dagen, 4 dagen?
Zou je ze in de vriezer kunnen bewaren?
Zit wat in, maar dan heb je het nadeel dat je ze al moet voorverpakken in afgewogen hoeveelheden en dat je ze moet ontdooien voor je ze kan eten.

Iemand misschien een goede tip voor bruine bonen zonder toegevoegd suiker en zout? Waar zijn deze verkrijgbaar?

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo mar 16, 2016 9:24

Een dag of vier gaat inderdaad wel in de koelkast. Ik week en kook regelmatig een grote pan bonen die ik dan in porties invries. Wel met zout, want zonder vind ik ze niet te eten :mrgreen:

Invriezen kan in herbruikbare bakjes of gerecyclede potten. Glazen potten niet te vol doen, anders kunnen ze gaan barsten. Als je eraan denkt kun je ze 's morgens of de avond ervoor uit de vriezer halen en in de koelkast laten ontdooien. Dan zijn ze 's avonds klaar voor gebruik. Als je dat vergeet kun je ze ontdooien met heet water of in de magnetron als je die hebt.

Een andere optie is om peulvrucht soorten te kiezen die niet voorgeweekt hoeven te worden. Linzen, mungbonen, adukibonen en ogenboontjes koken bijvoorbeeld in 30 à 45 minuten gaar, zonder voorweken.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Marianne
Leefwijze: veganist

Bericht door Marianne » wo mar 16, 2016 19:44

Een alternatief zou kunnen zijn dat je 's avonds de bonen in een bak water te weken zet,
De volgende ochtend spoelen en koken gedurende een vijfde deel van de kooktijd.
Daarna zet je ze in de hooikist, wikkel je ze in/onder een dekbed of slaapzak, of stop je ze in een hooimadam.
Dan ga je werken en als je 's avonds thuiskomt zijn ze helemaal of bijna helemaal gaar. In het laatste geval nog kort nakoken terwijl je de rest van het eten bereidt.

Je hoeft dan niet urenlang een pan kokend water in de gaten te houden.

Plaats reactie