Eieren van eigen kippen

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
Sabinemoise
Leefwijze: veganist

Eieren van eigen kippen

Bericht door Sabinemoise » za mei 13, 2017 13:20

Wij hebben nu een jaar of 8 kippen in onze tuin lopen die af en toe een ei leggen. In het begin hadden we ook een haan, maar die is helaas overleden. Dat betekend dat de eieren niet bevrucht zijn.

Nu vroeg ik mij dus af hoe jullie denken over het consumeren van kippen eieren die afkomstig zijn van kippen gehouden als huisdier, want deze kippen lijden in principe niet.

Brent

Re: Eieren van eigen kippen

Bericht door Brent » za mei 13, 2017 15:58

Qua dierenleed heb ik er geen enkele moeite mee, al vraag ik me af of die vogels niet liever in de vrije natuur thuis horen waar ze echt helemaal het hele palet van hun eigen soortgedrag kunnen botvieren. Datzelfde gevoel heb ik bij paarden, papegaaien en zelfs honden, cavia's en katten, ik zie ze liever in het wild.

Qua dieet moet ik net zo min aan eieren eten denken als aan vis en vlees omdat een ei even dierlijk (namelijk een dierlijke cel) is en niet te vergelijken met een dierlijk afscheidingsproduct zoals melk. In het yoga-dieet dat ik volg horen geen dierlijke cellen thuis ("onzuivere kost").
Puur biologisch bekeken is een ei een soort van embryo dat enkel eerder tevoorschijn komt uit de moeder dan bij de meeste zoogdieren.

Ik denk niet dat de kip een soort "rouwprocesje" hoeft door te maken omdat jij de hanen weglaat en de eieren steelt.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » zo mei 14, 2017 20:43

Gedomesticeerde dieren in het wild los laten is geen goed idee, maar als veganist ben ik uiteraard niet voor het fokken van dieren (of het houden van huisdieren die van een prof/hobby fokker komen). Als jij echter wat kippen hebt, die toch hun eitjes kwijt moeten, dan zie ik weinig reden om die eieren niet op te eten!
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Juul

Bericht door Juul » za jul 29, 2017 19:17

Ben zelf veganist niet zozeer vanwege dierenwelzijn dan wel uit oogpunt van gezondheid. Ik eet geen eieren omdat het chlorestorol bommen zijn. Een ei is bedoeld om een kuiken tot met moment van uitbroeden 21 dagen te voorzien van voedingsstoffen.

Plaats reactie