Wat eten we vandaag?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
Framboos

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Framboos » ma okt 27, 2014 19:14

Sandra schreef:Klopt het trouwens dat tofu meer krokant bakt als het uit de vriezer (ontdooit) komt? Ik kreeg het vrijdag niet echt krokant maar vandaag lukte het wel?
Ja, het krijgt een andere structuur door het bevriezen van het water in de tofu dat vervolgens weer ontdooit.

Sandra
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sandra » ma okt 27, 2014 19:19

Framboos schreef:Ja, het krijgt een andere structuur door het bevriezen van het water in de tofu dat vervolgens weer ontdooit.
Ah vandaar, dan ga ik het vaker invriezen, dankjewel! Ik vond de structuur nu heel erg op de "We love nature" producten lijken, een beetje taai, lekker.

Sandra

Bericht door Sandra » di nov 04, 2014 19:52

Ik heb vanavond voor het eerst een "veggie bowl" gemaakt met tahin saus (recept van Wat eet je dan wel). Ik vond het erg lekker, de tahin saus vond ik heerlijk alleen zou ik er volgende keer geen restje bietjes bij doen, ik vond het niet zo erg bij de rest passen qua smaak.

Kan het zijn dat tahin soms dik en dan weer dun is in een pot? Mijn vorige pot (ehm jaartje terug (na 2 maanden weggegooid omdat ik er niets uit kreeg)) was heel erg dik en de pot die ik nu heb is vrij dun? Ik merk dat ik tahin nu wel vaker gebruik dan vorig jaar, pot is nu al half leeg, vorig jaar durfde ik nog niet zo goed te experimenteren met tahin.

http://i58.tinypic.com/mmcsg3.jpg http://i57.tinypic.com/2lsvgy9.jpg

Assie
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Assie » di nov 04, 2014 19:56

Ik zie ook steeds veggie bowls langskomen met verschillende dressings, lijkt me ideaal voor restjes.

Over de tahin: : van vroeger (honderd jaar geleden toen in nog thuis woonde) weet ik nog dat de tahin en notenpasta's steeds doorgeroerd moesten worden omdat de olie kwam bovendrijven, en dat bv de hazelnootpasta na verloop van tijd dikker werd.

Framboos

Bericht door Framboos » di nov 04, 2014 20:43

Ik roer niet zo heel goed, dus de eerste helft van mijn pot tahin is altijd heel vloeibaar, daarna wordt het heel hard...

Sandra

Bericht door Sandra » di nov 04, 2014 20:45

Ja dat heb ik inderdaad ook met de tahin, het moet even geroerd worden voor gebruik, die van vorig jaar leek wel beton, misschien was het over datum ofzo, niet op gelet.

Hazelnootpasta wordt inderdaad lekker dik, heerlijk als je het bijna moet snijden hihi.

Sandra

Bericht door Sandra » di nov 04, 2014 20:46

Framboos schreef:Ik roer niet zo heel goed, dus de eerste helft van mijn pot tahin is altijd heel vloeibaar, daarna wordt het heel hard...
Daar trap ik altijd in met mijn Horizon pindakaas, op een gegeven moment kan je het bij wijze van spreken snijden haha.

Framboos

Bericht door Framboos » di nov 04, 2014 20:51

Ja, maar vind het gewoon niet altijd praktisch met het mes er eerst helemaal in te steken, te roeren, en dan pas...

Sandra

Bericht door Sandra » di nov 04, 2014 22:08

Framboos schreef:Ja, maar vind het gewoon niet altijd praktisch met het mes er eerst helemaal in te steken, te roeren, en dan pas...
Precies! Ik zet mijn pindakaas weleens in de magnetron in de hoop dat het dunner wordt, ijdele hoop ;)

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo nov 05, 2014 9:53

Het kan wel helpen om de pot na aankoop een paar dagen ondersteboven weg te zetten, zodat de olie richting de bodem trekt. Dan moet je alsnog eigenlijk wel roeren, maar dan gaat het al makkelijker dan wanneer alle olie bij de deksel zit.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » wo nov 05, 2014 18:51

Ik ben voor het eerst zelf bitterballen aan het (proberen te) maken. Ze hebben allemaal een platte kant omdat de ragout nog een beetje zacht was. :mrgreen: :roll: Fingers crossed dat ze niet uit elkaar barsten in het frituurvet...

Framboos

Bericht door Framboos » wo nov 05, 2014 19:56

Martine schreef:Het kan wel helpen om de pot na aankoop een paar dagen ondersteboven weg te zetten, zodat de olie richting de bodem trekt. Dan moet je alsnog eigenlijk wel roeren, maar dan gaat het al makkelijker dan wanneer alle olie bij de deksel zit.
O ja. Dat las ik wel eens eerder maar doe ik nooit. Volgende keer wel!

Sandra

Bericht door Sandra » do nov 06, 2014 0:12

Bonnie schreef:Ik ben voor het eerst zelf bitterballen aan het (proberen te) maken. Ze hebben allemaal een platte kant omdat de ragout nog een beetje zacht was. :mrgreen: :roll: Fingers crossed dat ze niet uit elkaar barsten in het frituurvet...
En????

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » do nov 06, 2014 0:46

Sandra schreef:
Bonnie schreef:Ik ben voor het eerst zelf bitterballen aan het (proberen te) maken. Ze hebben allemaal een platte kant omdat de ragout nog een beetje zacht was. :mrgreen: :roll: Fingers crossed dat ze niet uit elkaar barsten in het frituurvet...
En????
Jaaa gelukt! Ze zijn allemaal heel gebleven en er zitten er nog meer in de vriezer. :) Ik heb eerst een champignonragout gemaakt en daar balletjes van gemaakt en ze daarna gepaneerd en ingevroren, dus toen ze de frituurpan in gingen waren ze niet meer zo teer. M'n vriend vond ze ook lekker (die is nogal van de frituursnacks) dus ik ga ze vast vaker maken.

Sandra

Bericht door Sandra » do nov 06, 2014 11:17

Ooooh dat klinkt geweldig!! Ik krijg acuut trek in Bitterballen nu, ook al is het net nog maar 11.00 uur geweest :mrgreen:

Raynak

Bericht door Raynak » do nov 06, 2014 12:19

Bonnie schreef:Jaaa gelukt! Ze zijn allemaal heel gebleven en er zitten er nog meer in de vriezer. :) Ik heb eerst een champignonragout gemaakt en daar balletjes van gemaakt en ze daarna gepaneerd en ingevroren, dus toen ze de frituurpan in gingen waren ze niet meer zo teer. M'n vriend vond ze ook lekker (die is nogal van de frituursnacks) dus ik ga ze vast vaker maken.
Wat cool, je eigen bitterballen maken :grin: Knap dat ze zo goed gelukt zijn zeg, volgens mij is dat echt wel lastig.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » do nov 06, 2014 22:01

Sandra schreef:Ooooh dat klinkt geweldig!! Ik krijg acuut trek in Bitterballen nu, ook al is het net nog maar 11.00 uur geweest :mrgreen:
Haha dat had ik ook een beetje. Ik wil nog proberen of ik ze ook in de oven kan bakken (lijkt me iets sneller/makkelijker) maar ik ben bang dat ze dan toch minder lekker worden...
Raynak schreef:
Bonnie schreef:Jaaa gelukt! Ze zijn allemaal heel gebleven en er zitten er nog meer in de vriezer. :) Ik heb eerst een champignonragout gemaakt en daar balletjes van gemaakt en ze daarna gepaneerd en ingevroren, dus toen ze de frituurpan in gingen waren ze niet meer zo teer. M'n vriend vond ze ook lekker (die is nogal van de frituursnacks) dus ik ga ze vast vaker maken.
Wat cool, je eigen bitterballen maken :grin: Knap dat ze zo goed gelukt zijn zeg, volgens mij is dat echt wel lastig.
Ik verwachtte een grote mislukking maar het viel dus heel erg mee! Ik denk dat je elk standaard bitterballen- of krokettenrecept kunt nemen en het vlees vervangen door gebakken paddestoelen (of seitan, tvp, etc), de boter door olie, en eventuele bouillon door groentebouillon. Bij het paneren heb ik een beslag van kikkererwtenmeel en water gebruikt in plaats van ei. Het enige probleem was dat de ragout best plakkerig en zacht was toen ik de balletjes ging maken, dus het waren geen perfecte rondjes. Misschien dat het met kokosolie of margarine beter zou gaan omdat die in de koelkast weer hard zouden worden, maar ik vind het met zonnebloemolie juist wel lekker goedkoop. :D

Luna

Bericht door Luna » zo nov 09, 2014 13:51

Ik plan vanavond deze ovenschotel van Alynda: http://deplantaardigekeuken.blogspot.nl ... es-en.html

Heb geen wilmersburger in huis dus ik denk dat ik maar een bechamelsausje maak erbij.

Luna

Bericht door Luna » ma nov 10, 2014 17:40

Dit issie geworden, echt heel lekker. Ik had 'm wat te weinig gekruid, volgende keer wat extra zout en peper. Maar hele goede combi!

http://i875.photobucket.com/albums/ab31 ... cc0a55.jpg

http://i875.photobucket.com/albums/ab31 ... fa8b0a.jpg

Sandra

Bericht door Sandra » ma nov 10, 2014 17:51

Nomnomnom dat ziet er lekker uit Luna!

Ik eet vandaag een andijviestampot met tofu, helemaal "FODmap" proof, "sprak zij met een cynische toontje" (zie sip topic)

Plaats reactie