Wat eten we vandaag?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Annikka-Ayla » vr mei 29, 2015 18:52

Dan ga ik volgende keer jouw recept doen, Martine :-)
Of als ik nog een keer het recept van Isa doe dan gooi ik er een flinke eetlepel mosterd doorheen. Wordt het vast lekkerder van.

Usha
Leefwijze: part-time vegetarier

Bericht door Usha » za jun 13, 2015 7:13

gisteren een lichte snack als avondeten ,maar wel lekker;
grote asperges met eroverheen een saus van wilmersburger pizzakaas met
een waterig maizena papje, oatly havermoutmelk, vega spekjes van de
vegetarische slager, pijn boompitten en peterselie ...

jet
Moderator
Leefwijze: veganist

Bericht door jet » zo jun 28, 2015 18:05

Moussaka:
aubergine in dunne plakjes inzouten, schoonmaken, afdeppen en licht aanbakken zonder olie (anti-aanbakpan).
Uitje, paprika etc in pan aanbakken, scheutje wijn/sherry/kruidenazijn erbij met een blikje gezeefde tomaten.
Op smaak brengen met knoflook, zout, peper, nootmuskaat, etc.
In overschotel laagje saus, laagje aubergine etc.
Aftoppen met een bakje zijdetofu gemengd met wilmersburgerpizzakaas.
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Marieke76

Bericht door Marieke76 » zo jun 28, 2015 18:29

Bloemkoolcurry met peren van Martine :-D

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma jun 29, 2015 7:45

Mmm moussaka! Dat ga ik ook weer eens maken :-D

Fijn dat de curry lekker was Marieke, dat is hier in huis ook nog steeds een favoriet.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Camilla
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Camilla » vr jul 24, 2015 12:24

Vanavond een paella met prei, paprika, champignon, tomaat, citroenpartjes en erwtjes. En als toetje een fruitsalade met watermeloen, framboos, blauwe bes en aardbei met als 'dressing' munt in fijne stukjes gesneden en verse limoensap met een beetje suiker.

Ben benieuwd hoe de paella lukt, heb dit vaak in Spanje gegeten maar nog nooit zelf gemaakt.

Sphinx

Bericht door Sphinx » za aug 01, 2015 20:33

Klinkt lekker allemaal!

Ik had vandaag een salade van ijsbergsla, bruine bonen, mais, avocado, rozijnen, druiven en wat noten, met daarbij een heerlijke zelfgemaakte dressing van lijnzaadolie, mosterd en chilisaus.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » za aug 01, 2015 22:03

Wij aten een eenpansgerecht met volkoren pasta, gemengde groente, kidneybonen en Mexicaanse kruiden. Beetje apart, maar verrassend lekker en heel makkelijk omdat het allemaal in één pan gaat. https://vegetus.nl/mexicaanse-one-pot-pasta-2/

Morgen viert mijn vriend zijn verjaardag, dus na de voorbereiding daarvan had ik geen zin om nog uitgebreid te koken.

jet
Moderator

Bericht door jet » ma sep 21, 2015 17:15

oosterse Maissoep met palmkool:
Verse mais van de kolf halen (2 kolven). Halve bos palmkool ontnerven en klein maken.
Pannetje met een liter water, wat bouillon en kruiden, mais erin, palmkool erin.
Bosje klaar-in-4-minuten noedels er bij in, en gefruite uitjes en paddo's er bij in.
Schepje groene curry (of anders oosters getinte currypasta) erbij in.
Hmmm, lekker!
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Morality

Bericht door Morality » za okt 03, 2015 23:17

Ik keek vandaag wat er bijna over de datum was, wat ik anders niet snel zou nemen en wat ik nog aan kliekjes had liggen. Ik heb vervolgens het volgende eenvoudige gerecht gegeten dat veel lekkerder was dan ik had verwacht:

Benodigdheden:
- 1 koekenpan en 1 pannetje.
- (wok)olie, twee omega burgers van Dee's, Heinz Tomato Frito (350 gram), 340 gram sperziebonen en aardappelen (voor 1 à 2 personen).

1. Twee omega burgers van Dee's met een klein beetje olie bakken in een koekenpan.
2. Heinz Tomato Frito (350 gram) in een pannetje doen, de omega burgers uit de koekenpan erop laten vallen en 340 gram sperziebonen (netto gewicht, zonder uit te lekken) er bovenop.
3. Klein beetje nieuwe olie in de koekenpan en de aardappelen (kliekjes) erin doen.
4. Het geheel in het pannetje in kleine stukjes snijden en roeren (heb ik gewoon met mes, vork en lepel gedaan).
5. De koekenpan laten bakken en het pannetje laten koken (wel een beetje roeren en de aardappelen omdraaien).
6. De inhoud uit het pannetje over de koekenpan strooien tot je geen aardappelen meer ziet.
7. Nog heel kort even laten bakken en dan het geheel op je bord(en) scheppen.

Lisa

Bericht door Lisa » ma okt 05, 2015 19:41

Vandaag pizza gegeten, belegd met tomaten puree (als saus) zongedroogde tomaten, courgette, paprika, champignons, ui en knoflook
Heeeerlijk. Eten een pizza per persoon, daarna altijd beetje buikpijn, maar is het meer dan waard haha

Poffel

Bericht door Poffel » ma okt 05, 2015 21:29

Champignon-roerbakmix van de AH, tofublokjes, gekookte aardappelen.

Poffel

Bericht door Poffel » do okt 08, 2015 17:39

Geroerbakte Chinese kool en een restje andijvie met tarwemie. Mijn tofu is bedorven.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do okt 08, 2015 18:05

Oh, jammer van je tofu Poffel!

Wij aten lekker makkelijk vandaag: diepvries aardappelwedges uit de oven met Remia Mayolijn, falafel en rode kool met appeltjes uit een pot. Vreemde combi, maar verrassend lekker. :)

Marianne

Bericht door Marianne » vr okt 09, 2015 11:31

Ietwat off topic, maar tofu uit de gewone supermarkt is ongelooflijk vaak bedorven, vaak al een of twee weken voor de THT- datum. Ik heb er onlangs mijn beklag over gedaan bij de Jumbo, (mede omdat jij dat ook al op jouw website schreef, Martine) maar ook bij andere supermarkten is hij vaak zuur. Bij de Jumbo vertelden ze mij dat de tofu die zij hebben exacte dezelfde is als die van het eigen merk van andere supermarkten, dus dat kon kloppen.

Poffel

Bericht door Poffel » vr okt 09, 2015 12:58

Martine schreef:Oh, jammer van je tofu Poffel!

Wij aten lekker makkelijk vandaag: diepvries aardappelwedges uit de oven met Remia Mayolijn, falafel en rode kool met appeltjes uit een pot. Vreemde combi, maar verrassend lekker. :)
Is dat veganistische mayonaise?!

*google*

Ja!! :carrot:

Poffel

Bericht door Poffel » vr okt 09, 2015 13:00

Marianne schreef:Ietwat off topic, maar tofu uit de gewone supermarkt is ongelooflijk vaak bedorven, vaak al een of twee weken voor de THT- datum. Ik heb er onlangs mijn beklag over gedaan bij de Jumbo, (mede omdat jij dat ook al op jouw website schreef, Martine) maar ook bij andere supermarkten is hij vaak zuur. Bij de Jumbo vertelden ze mij dat de tofu die zij hebben exacte dezelfde is als die van het eigen merk van andere supermarkten, dus dat kon kloppen.
Ik had mijn tofu ook nog maar net, was ook van de Jumbo. Welke is eventueel beter? Ik neem die van de Jumbo altijd omdat hij goedkoop is, 1€ voor 500 gram.

Marianne

Bericht door Marianne » za okt 10, 2015 8:06

Ik heb het alleen nog nooit gehad met de tofu van Provamel, bij Ekoplaza te koop. Maar die is dan ook wat duurder. De laatste tijd gaat het ook beter met die van Plus (Vivera), die is ook biologisch, een blok van vier ons, maar die kost ook twee euro.

Mystique

Bericht door Mystique » za okt 10, 2015 9:50

Ik heb het alleen continu met het grote blok tofu van de Vivera/Jumbo.

Ik heb Vivera al 2x een mail gestuurd hoe het kan dat hun tofu steeds zo zuur ruikt, maar nog nooit een reactie gehad.

Poffel

Bericht door Poffel » za okt 10, 2015 16:44

Aardappelen en kort gekookte broccoli.

Plaats reactie