Wat kan ik met deze ingredienten?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
Bonnie
Contacteer:

Re: Wat kan ik met deze ingredienten?

Bericht door Bonnie » ma okt 20, 2014 17:19

Brchj schreef:Ik heb ook nog een bakje met lupine bonen, net als op dat plaatje! Ook geeeeen idee wat ik ermee moet. Same for the tapioca pearls, ik heb parels en gewoon 'poeder' vorm in huis, wachtend op gebruik.. :hmm:
Zijn het kleine pareltjes of van die grote (ehm, ongeveer zo groot als de balletjes in balpennen of eerder zo groot als kikkererwten)? (Ik heb voor allebei eigenlijk niet echt tips, haha, maar de kleintjes heb ik weleens in seitan gebruikt). Het poeder heb ik gebruikt in koekjes (PPK chocolate chip!) en kaassauzen en pudding, maar ik vind dat het soms zo'n slijmerige structuur geeft...

Brchj
Leefwijze: veganist

Bericht door Brchj » di okt 21, 2014 13:52

Zo groot als kikkererwten ongeveer. Ik zal eens die recepten zoeken wat jij zegt, klinkt best oke, alleen dat slijmerige.. :scratch:
Lieve Nugget! <3
Clover

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di okt 21, 2014 14:13

Ik vind tapioca 'poeder' heel lekker in kaassauzen. Daar geeft het een soort stretchy textuur die veel weg heeft van gesmolten koeienkaas.

De parels zijn vooral geschikt om desserts mee te maken, zoals bubble tea en pudding. Dat heb ik zelf nog nooit gedaan, want het idee van balletjes in mijn dessert staat me niet zo aan.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Framboos

Bericht door Framboos » di okt 21, 2014 17:58

Martine schreef: De parels zijn vooral geschikt om desserts mee te maken, zoals bubble tea en pudding. Dat heb ik zelf nog nooit gedaan, want het idee van balletjes in mijn dessert staat me niet zo aan.
Het verbaast me dat ik beide nog steeds niet geprobeerd hebt want ik vind pap met klonten eigenlijk nog veel lekkerder dan pap zonder haha.

Sandra
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sandra » wo okt 22, 2014 18:13

Ik wil voor het eerst pompoensoep maken en ik vroeg mij af of ik mijn basic broccolisoep recept hiervoor kon gebruiken:
1 liter groentebouillon, 400 gram pompoen, 1 winterwortel, 2 aardappels, alles koken tot het gaar is en dan in de blender. Kloppen deze verhoudingen? Moet ik er voor de smaak nog iets bij doen qua kruiden?

Alvast bedankt!

Framboos

Bericht door Framboos » wo okt 22, 2014 21:49

Hm, ik kan je niet echt helpen, maak het altijd zonder recept. Kook pompoen en als het meer water nodig heeft.. doe ik er meer bij. Niet echt nuttige info!

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » wo okt 22, 2014 22:05

Je recept lijkt me een goed uitgangspunt Sandra. Het klinkt alsof het misschien wel een dikke soep wordt maar je kan inderdaad altijd bouillon toevoegen. Het zal in ieder geval niet vies worden! (Tenzij je echt een slechte pompoen hebt ofzo). Ik vind pompoensoep lekker met kruiden zoals salie en tijm en dan met sojaroom (of cashewroom) of, voor iets heel anders, juist met kokosmelk en dan met kerrie/currypasta, komijn, verse koriander, dat soort smaken. Ik maak het ook meestal zonder recept maar het kan bijna niet misgaan. :)

Als ik het maak bak ik trouwens ook eerst wat ui in olijfolie, dan doe ik knoflook en kruiden/specerijen erbij, dan de groenten, dan de bouillon en dan laat ik alles gaar koken.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do okt 23, 2014 9:25

Ik doe er meestal ook iets van ui door. Van de aardappels wordt het erg dik denk ik, en je krijgt er een minder intense pompoensmaak van. Die zou ik denk ik weglaten en in plaats daarvan misschien wat extra pompoen gebruiken. Pompoen met knolselderij is ook een heel lekkere combi.

Assie
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Assie » do okt 23, 2014 9:38

Ik heb spruitjes, walnoten, appels. Daar kan ik wel iets lekkers mee verzinnen.

Maar ik heb ook nog savooienkool, iemand daar nog een leuke tip voor?

Sandra

Bericht door Sandra » do okt 23, 2014 13:36

Dankjewel Framboos, Bonnie en Martine!

De aardappels gebruik ik voor het binden van de soep en omdat ik bij mijn diner een bepaald aantal koolhydraten binnen moet krijgen (ivm Diabetes) en ik niet altijd trek heb in brood bij de soep en de koolhydraten in de groenten zijn te verwaarlozen. Zo te horen wordt pompoensoep van zichzelf al aardig dik zonder het verder te binden? Dan maak ik er een lekkere vega tosti bij :)

Okidokie, ik zal eerst een uitje fruiten en de kruiden toevoegen, klinkt goed Bonnie!

Ik houd knolselderij in gedachten voor de volgende keer, thanks Martine! Ik heb nu 1 grote pompoen gekocht en ga vandaag jouw recept van de herfstsalade van maken (pompoen met linzen) en maak dan ook gelijk de soep.

Sandra

Bericht door Sandra » do okt 23, 2014 13:45

Ik vind geroerbakte savooiekool met zilvervliesrijst, vegan satésaus en tofu als sate gebakken erg lekker Assie!

Dit recept gebruik ik voor de tofu: http://www.degroenemeisjes.nl/groen-zon ... -komkommer (ik gebruik een gewone ui ipv rode ui)

Framboos

Bericht door Framboos » do okt 23, 2014 17:50

Sandra schreef:Dankjewel Framboos, Bonnie en Martine!

De aardappels gebruik ik voor het binden van de soep en omdat ik bij mijn diner een bepaald aantal koolhydraten binnen moet krijgen (ivm Diabetes) en ik niet altijd trek heb in brood bij de soep en de koolhydraten in de groenten zijn te verwaarlozen. Zo te horen wordt pompoensoep van zichzelf al aardig dik zonder het verder te binden? Dan maak ik er een lekkere vega tosti bij :)
Zou er in pompoen niet ongeveer evenveel koolhydraten zitten als in aardappels?

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do okt 23, 2014 18:09

Nee, veel minder. Ik vervang juist regelmatig aardappels bij de maaltijd door pompoen om de koolhydraten omlaag te schroeven :grin:

En ja, pompoen geeft uit zichzelf al een lekker dikke gebonden soep. Geniet van je tosti!

Framboos

Bericht door Framboos » do okt 23, 2014 18:16

O echt? En zoete aardappel?

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do okt 23, 2014 18:26

Zoete aardappel is qua koolhydraten vergelijkbaar met gewone aardappel, al heeft het dacht ik wel een lagere glycemische index.

Koolhydraatarme 'aardappelvervangers' zijn onder andere pompoen, knolselderij, wortel en koolraap

Sandra

Bericht door Sandra » do okt 23, 2014 18:35

Martine schreef:Nee, veel minder. Ik vervang juist regelmatig aardappels bij de maaltijd door pompoen om de koolhydraten omlaag te schroeven :grin:

En ja, pompoen geeft uit zichzelf al een lekker dikke gebonden soep. Geniet van je tosti!
Yep er zitten haast geen koolhydraten in pompoen maar ze vullen wel lekker :)

De soep is heeeerlijk, maar ik heb het net in de vriezer gezet, is pas voor zaterdag.

Jouw salade was lekker Martine, maar ik was zo dom om er 2 eetlepels tahin in te doen en het leek net beton, ik was even vergeten dat als het vloeibaar is in de pot, dat het weer ehm uitzet of dikker wordt. Ik heb de helft opgegeten, heb het nog geprobeerd te verdunnen maar dat werd niets, tsja, eigen schuld haha, moet ik jouw recept maar volgen. Gelukkig heb ik nog dat lekkere Alpro appelstrudel toetje :)

In zoete aardappels zitten bijna net zoveel koolhydraten als in gewone aardappels Framboos.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » do okt 23, 2014 19:11

Oh, ik vind aardappel in pompoensoep juist wel lekker romig (in Viva Vegan staat een pompoensoep met aardappel) maar extra pompoen en een tosti lijkt me ook zeker niet verkeerd. ^^ Knolselderij erin klinkt ook lekker. Heb wel zin om van de winter weer met veel knolgroente te gaan koken.

Framboos

Bericht door Framboos » do okt 23, 2014 19:15

Sandra schreef:Yep er zitten haast geen koolhydraten in pompoen maar ze vullen wel lekker :)
Ik eet 's ochtends vaak pumpkin oatmeal. Dacht dat ik dan extra veel koolhydraten binnenkreeg maar niet dus! Maar ehm.. als het geen koolhydraten zijn, wat is het dan? Ook geen proteïne, geen vet en geen alcohol...

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do okt 23, 2014 19:54

Water. Volgens cronometer zit er in 100 gram pompoen meer dan 90 gram water en in 100 gram aardappel maar 80 gram.

Sandra

Bericht door Sandra » zo okt 26, 2014 20:50

Ik heb een jaar of ehm 10 terug wel eens koekjes gebakken maar ik heb nog nooit vegan koekjes gebakken. Afijn, daar moet maar eens verandering in komen, mijn kookkunsten kennende, welk recept raden jullie aan, welke kunnen absoluut niet mislukken?

Plaats reactie