Wat kan ik met deze ingredienten?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
Martine
Moderator

Re: Wat kan ik met deze ingredienten?

Bericht door Martine » zo okt 26, 2014 21:53

Ik ben ook niet zo'n koekenbakker :grin: , maar de veganchallenge heeft verschillende recepten die er goed uitzien en ook door meerdere mensen al zijn getest. http://veganchallenge.nl/zoek-recept/#&Type=109
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Framboos

Bericht door Framboos » zo okt 26, 2014 22:08

Sandra schreef:Ik heb een jaar of ehm 10 terug wel eens koekjes gebakken maar ik heb nog nooit vegan koekjes gebakken. Afijn, daar moet maar eens verandering in komen, mijn kookkunsten kennende, welk recept raden jullie aan, welke kunnen absoluut niet mislukken?
Hm, volgens mij moet je gelijk je verwachtingen even bijstellen haha. Koekjes laten mislukken is erg makkelijk. (Vooral: te lang in de oven laten staan.)

Dit is het recept van een van mijn favoriete koekjes. Dreena Burton heeft nog meer recepten op haar site staan, bijvoorbeeld deze snickerdoodles.

Maar zij gebruikt niet echt alledaagse ingrediënten. Iets van de PPK? Choc chip?

Hm, van wat voor soort koekjes houd je? En vind je het leuk om uit te steken (=vind ik leuk maar vaak minder lekkere koekjes dan koekjes die je met een lepel op bakblik dropt...) of maakt dat niet uit?

Sandra
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sandra » zo okt 26, 2014 22:49

Framboos schreef:
Hm, volgens mij moet je gelijk je verwachtingen even bijstellen haha. Koekjes laten mislukken is erg makkelijk. (Vooral: te lang in de oven laten staan.)
Ik doe mijn best hahaha, maar als ik in de keuken sta te koken mislukt er zelden iets (zolang ik niet wild ga improviseren), alleen koekjes hahaha. Yep zo verging het mijn laatste kruidnootjes, na het bakken in de oven laten staan, deur stond gewoon open, resultaat: zwarte kruidnootjes (vooral erg zielig voor mijn destijds 6 jarige nichtje).
Dit is het recept van een van mijn favoriete koekjes. Dreena Burton heeft nog meer recepten op haar site staan, bijvoorbeeld deze snickerdoodles.

Maar zij gebruikt niet echt alledaagse ingrediënten. Iets van de PPK? Choc chip?

Hm, van wat voor soort koekjes houd je? En vind je het leuk om uit te steken (=vind ik leuk maar vaak minder lekkere koekjes dan koekjes die je met een lepel op bakblik dropt...) of maakt dat niet uit?
Ik houd van alle koekjes, ik moet het eerste koekje nog tegenkomen dat ik niet lust :mrgreen: :mrgreen: al vind ik chocolate chip cookies wel heel erg lekker en dan vooral diegene die een beetje zacht blijven na het bakken.

Het recept van de PPK ziet er lekker uit. Waar koop ik baking soda? #blond

Ik ben meer het type dat met een lepel een koekje op een bakblik dropt, lekker makkelijk :mrgreen: Dankjewel Framboos!

Sandra

Bericht door Sandra » zo okt 26, 2014 22:58

Martine schreef:Ik ben ook niet zo'n koekenbakker :grin: , maar de veganchallenge heeft verschillende recepten die er goed uitzien en ook door meerdere mensen al zijn getest. http://veganchallenge.nl/zoek-recept/#&Type=109
Hahaha gelukkig Martine!

Daar was ik nou nooit opgekomen om bij de Veganchallenge te kijken! Die chocolate chip cookies zien er ook erg lekker uit, morgen even langs de Jumbo fietsen voor basterdsuiker, thanks voor de tip!

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma okt 27, 2014 6:43

Sandra schreef:Ik houd van alle koekjes, ik moet het eerste koekje nog tegenkomen dat ik niet lust al vind ik chocolate chip cookies wel heel erg lekker en dan vooral diegene die een beetje zacht blijven na het bakken.

Baking soda kun vaak bij toko's, biowinkels en apothekers (als zuiveringszout) kopen.

Het geheim van zachte koekjes is om ze wat eerder uit de oven te halen dan in het recept staat. Koekjes bakken ook nog even door nadat je ze uit de oven haalt, zeker als ze op een hete bakplaat liggen, dus vandaar dat ze makkelijk verbranden of te hard worden.

Framboos

Bericht door Framboos » ma okt 27, 2014 9:52

Sandra schreef:
Framboos schreef:
Ik doe mijn best hahaha, maar als ik in de keuken sta te koken mislukt er zelden iets (zolang ik niet wild ga improviseren), alleen koekjes hahaha. Yep zo verging het mijn laatste kruidnootjes, na het bakken in de oven laten staan, deur stond gewoon open, resultaat: zwarte kruidnootjes (vooral erg zielig voor mijn destijds 6 jarige nichtje).

Ik houd van alle koekjes, ik moet het eerste koekje nog tegenkomen dat ik niet lust :mrgreen: :mrgreen: al vind ik chocolate chip cookies wel heel erg lekker en dan vooral diegene die een beetje zacht blijven na het bakken.

Ik ben meer het type dat met een lepel een koekje op een bakblik dropt, lekker makkelijk :mrgreen: Dankjewel Framboos!
Koekjes komt echt heel precies, koken is veel.. vergevingsgezinder. Als je een keer een halve theelepel in plaats van een volle theelepel van iets toevoegt maakt dat niet uit. Bij bakken kan dat het verschil tussen koekjes en stenen waar je je tanden op kunt breken zijn. Het lastige is ook (dit heb ik eindelijk geleerd na vele ladingen keiharde kruidnootjes!): je moet erop vertrouwen dat iets klaar is als het wekkertje gaat, denken: meh, te zacht, ik laat het er nog even in... dat werkt niet.

Nog een tip: als er in het recept staat: laat ze een minuut op de plaat liggen nadat je ze uit de oven haalde en leg ze daarna op een rek, doe dat dan ook. :grin: Anders worden ze alsnog hard.

Die koekjes van Dreena (en andere Amerikanen) zijn trouwens heel vaak zacht. Recepten voor Nederlandse koekjes zijn vaak brosse/knapperige koekjes (Amerikanen noemen dat uitgedroogd..).

Dani
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Dani » ma okt 27, 2014 11:44

Framboos schreef:je moet erop vertrouwen dat iets klaar is als het wekkertje gaat, denken: meh, te zacht, ik laat het er nog even in... dat werkt niet.

Nog een tip: als er in het recept staat: laat ze een minuut op de plaat liggen nadat je ze uit de oven haalde en leg ze daarna op een rek, doe dat dan ook. :grin: Anders worden ze alsnog hard.
Hahaha zo herkenbaar! Allemaal eens tegenaan gelopen. Vreselijk dat zoetige bakken. :-D
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Framboos

Bericht door Framboos » ma okt 27, 2014 11:49

:hehe:

Ik vind het daardoor juist veel leuker dan koken eigenlijk. Koken kan iedereen wel volgens recept. Maar tot op de letter een recept voor koekjes volgen? Dat kan niet iedereen. :twisted:

Just kidding, maar ik vind dat precieze wel leuk. Geeft nog een beetje eer aan je werk.

Wat ik dan weer niet leuk vind: gist. Enige wat bij mij echt goed lukt zijn cinnamon rolls. Nou is dat ook veruit het lekkerste dat je met gist kunt maken, maar mijn gist-angst overwinnen en zorgen dat ik echt lekker brood (anders dan no-knead bread, dat kan ik ook!) kan bakken dat staat altijd nog eens op mijn lijstje!

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » ma okt 27, 2014 13:12

Ik vind bakken juist heerlijk!

Vooral in de herfst en winter, de oven verwarmd je huis en een lekkere geur komt uit de keuken.
Al ben ik ook geen koekenbakker, ik bak de laatste tijd vaak cake. En brood, er zitten nu walnotenbroodjes in de oven.

Framboos

Bericht door Framboos » ma okt 27, 2014 14:00

Ja nog een vraag over jouw broodjes... in je recept staat meergranenmeel (of bloem, weet het zo even niet uit mijn hoofd). Wat gebruik jij daarvoor?

Luna

Bericht door Luna » ma okt 27, 2014 18:19

Dani schreef:
Framboos schreef:je moet erop vertrouwen dat iets klaar is als het wekkertje gaat, denken: meh, te zacht, ik laat het er nog even in... dat werkt niet.

Hahaha zo herkenbaar! Allemaal eens tegenaan gelopen. Vreselijk dat zoetige bakken. :-D
Zoooo waar dit! :hehe: En je moet je oven leren kennen. Bij mijn eerste poging kwamen de koekjes zacht uit de oven. Kannie goed zijn dacht ik. Dus weer terug de oven in. Resultaat: steenhard. Poging twee: eerder uit de oven halen. Resultaat: niet gaar genoeg. :banghead: Poging drie: boekje van de oven nagelezen en vertrouwen op de kookwekker. Resultaat: heeeeee lekkere koekjes. :schater:

Edit: de cranberry/chocolate chip cookies van de vegan challenge zijn errug lekker vind ik, fijn recept om uit te proberen.

Framboos

Bericht door Framboos » ma okt 27, 2014 19:19

Volgens mij moeten we een koekjes-bak-leed-digitale-hulplijn-draad gaan maken. :hehe:

Sandra

Bericht door Sandra » ma okt 27, 2014 19:26

Framboos schreef:
Koekjes komt echt heel precies, koken is veel.. vergevingsgezinder. Als je een keer een halve theelepel in plaats van een volle theelepel van iets toevoegt maakt dat niet uit. Bij bakken kan dat het verschil tussen koekjes en stenen waar je je tanden op kunt breken zijn. Het lastige is ook (dit heb ik eindelijk geleerd na vele ladingen keiharde kruidnootjes!): je moet erop vertrouwen dat iets klaar is als het wekkertje gaat, denken: meh, te zacht, ik laat het er nog even in... dat werkt niet.
Jeetje wat heb jij het goed omschreven Framboos, je slaat de spijker op zijn kop! Juist, dat laatste, als het wekkertje gaat, dan denk ik, ach het kan nog wel even....... niet dus. En inderdaad, tijdens het koken kun je teveel kerrie aan je recept toevoegen maar dat "poets" je makkelijk weg, met gebak en koekjes gaat dat niet werken. Nooit zo over nagedacht :mrgreen: :mrgreen:
Genoteerd!
Die koekjes van Dreena (en andere Amerikanen) zijn trouwens heel vaak zacht. Recepten voor Nederlandse koekjes zijn vaak brosse/knapperige koekjes (Amerikanen noemen dat uitgedroogd..).
Oh echt? Nooit geweten dat zij dat uitgedroogd noemen haha, dan ben ik dus fan van Amerikaanse koekjes. Ik heb sowieso iets met structuren, ik ben dol op taaie dingen, als ik een pak rijstwafels koop laat ik het eerst 4 dagen openstaan zodat ze taai worden, anders vind ik ze niet lekker.

Sandra

Bericht door Sandra » ma okt 27, 2014 19:34

Assie schreef:Ik vind bakken juist heerlijk!

Echt? Ik krijg er de zenuwen van, echt, ik ben als de dood dat er iets mis gaat (so what, je gooit het weg en begint overnieuw, maar ja) en zodra het baksel de oven ingaat kan ik alleen maar panisch door het raampje staren hahaha. Ik ben zeer stressbestendig, totdat ik de keuken in stap.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma okt 27, 2014 19:40

Sandra schreef:als ik een pak rijstwafels koop laat ik het eerst 4 dagen openstaan zodat ze taai worden, anders vind ik ze niet lekker.
Echt! :blink: Ik vind ze juist het lekkerst als het pakje net open is. Fijn knapperig.

Sandra

Bericht door Sandra » ma okt 27, 2014 19:45

Luna schreef: Zoooo waar dit! :hehe: En je moet je oven leren kennen. Bij mijn eerste poging kwamen de koekjes zacht uit de oven. Kannie goed zijn dacht ik. Dus weer terug de oven in. Resultaat: steenhard. Poging twee: eerder uit de oven halen. Resultaat: niet gaar genoeg. :banghead: Poging drie: boekje van de oven nagelezen en vertrouwen op de kookwekker. Resultaat: heeeeee lekkere koekjes. :schater:

Edit: de cranberry/chocolate chip cookies van de vegan challenge zijn errug lekker vind ik, fijn recept om uit te proberen.
Pfieuw, wat fijn om te horen dat ik niet de enige ben!
Jaaaa ik heb alles in huis gehaald, ik ga die chocolate chip cookies morgenmiddag maken van de vegan challenge en dan eind volgende week de favoriete koekjes van Framboos: http://plantpoweredkitchen.com/recipes/ ... p-cookies/ volgens mij verkoopt Appie Maple syrup?

Framboos

Bericht door Framboos » ma okt 27, 2014 23:17

Volgens mij AH juist niet, Jumbo wel. En de natuurwinkel.

Dreena's lemon poppy seed cookies en de oatmeal raisin cookies zijn trouwens ook heel zacht, maar weet niet of die op haar site staan. (Mijn moeder en broer zijn echt helemaal weg van die laatste.)

En heb je Vegan with a Vengeance? De.. crackle cookies (zo heten ze geloof ik) passen ook helemaal bij wat jij volgens mij lekker vindt (obv je beschrijving..)

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » di okt 28, 2014 10:26

Framboos schreef:Ja nog een vraag over jouw broodjes... in je recept staat meergranenmeel (of bloem, weet het zo even niet uit mijn hoofd). Wat gebruik jij daarvoor?
Gebruik geen bloem ( of max 1/3 van het totale gewicht) voor brood, dan wordt het niet lekker.
Ik gebruik nu een Frans merk dus daar heb je niks aan :wink:
Zie hier wat broodbaktips http://zuiversap.blogspot.fr/2012/01/on ... brood.html

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » di okt 28, 2014 10:28

Sandra schreef:
Assie schreef:Ik vind bakken juist heerlijk!

Echt? Ik krijg er de zenuwen van, echt, ik ben als de dood dat er iets mis gaat (so what, je gooit het weg en begint overnieuw, maar ja) en zodra het baksel de oven ingaat kan ik alleen maar panisch door het raampje staren hahaha. Ik ben zeer stressbestendig, totdat ik de keuken in stap.
:mrgreen: :mrgreen:

Voor mij is het juist omgekeerd, ik ontspan in de keuken. Het liefst rommel ik de hele dag wat aan. Natuurlijk gaat er bij mij ook wel eens wat mis, dan haal ik mijn schouders op en ga verder.

Sandra

Bericht door Sandra » di okt 28, 2014 16:23

Assie schreef: :mrgreen: :mrgreen:

Voor mij is het juist omgekeerd, ik ontspan in de keuken. Het liefst rommel ik de hele dag wat aan. Natuurlijk gaat er bij mij ook wel eens wat mis, dan haal ik mijn schouders op en ga verder.
Ik wou dat ik dat kon, ik ontspan beter met een boek in mijn handen, en dan geen kookboek :mrgreen: :mrgreen:

Ze zitten nu in de oven, ik heb de helft van het recept gebruikt omdat dit puur uitproberen is, ben benieuwd.

Plaats reactie