Wat kan ik met deze ingredienten?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
Luna

Re: Wat kan ik met deze ingredienten?

Bericht door Luna » di okt 28, 2014 20:31

Dat heb ik tegenwoordig dus ook, dat ik ontspan door te koken of te bakken. In het begin vond ik het zo spannend om zelf te koken, ik stond te stressen in de keuken. Tot ik opeens bedacht: en wat nou als het verkeerd gaat? Dan is het ofwel gewoon niet zo lekker, ofwel - in het allerslechtste geval - echt niet te eten. So what? Dan heb ik toch weer wat geleerd, en iets te eten is er altijd nog wel. Gewoon lekker doen, het komt vanzelf goed. En het gaat écht veel vaker goed dan fout. Zelfs bij mij. :grin:

Framboos

Bericht door Framboos » wo okt 29, 2014 19:46

Assie schreef:
Framboos schreef:Ja nog een vraag over jouw broodjes... in je recept staat meergranenmeel (of bloem, weet het zo even niet uit mijn hoofd). Wat gebruik jij daarvoor?
Gebruik geen bloem ( of max 1/3 van het totale gewicht) voor brood, dan wordt het niet lekker.
Ik gebruik nu een Frans merk dus daar heb je niks aan :wink:
Zie hier wat broodbaktips http://zuiversap.blogspot.fr/2012/01/on ... brood.html
Gelezen. Nog een vraag: meergranenmeel van soubry, maar dan zit ik gelijk weer met een hele zak. Als ik nou speltmeel gebruik. Werkt dat denk je?
(Sorry, weet dat het veel uitmaakt wat je gebruikt qua meel en met taarten en koekjes heb ik hetzelfde als jij (zie wel of het wat wordt) maar brood is al zo vaak niet helemaal goed gegaan...)

Assie
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Assie » zo nov 02, 2014 11:42

Framboos schreef:
Assie schreef:
Framboos schreef:Ja nog een vraag over jouw broodjes... in je recept staat meergranenmeel (of bloem, weet het zo even niet uit mijn hoofd). Wat gebruik jij daarvoor?
Gebruik geen bloem ( of max 1/3 van het totale gewicht) voor brood, dan wordt het niet lekker.
Ik gebruik nu een Frans merk dus daar heb je niks aan :wink:
Zie hier wat broodbaktips http://zuiversap.blogspot.fr/2012/01/on ... brood.html
Gelezen. Nog een vraag: meergranenmeel van soubry, maar dan zit ik gelijk weer met een hele zak. Als ik nou speltmeel gebruik. Werkt dat denk je?
(Sorry, weet dat het veel uitmaakt wat je gebruikt qua meel en met taarten en koekjes heb ik hetzelfde als jij (zie wel of het wat wordt) maar brood is al zo vaak niet helemaal goed gegaan...)
Ja hoor spelt werkt ook. Brood bakken is proberen. Ik heb zelf weinig met spelt gebakken (kan het hier niet vinden), maar de keren dat ik het deed (in NL) werd het lekker. Kijk anders eens bij een molen: http://zuiversap.blogspot.fr/2012/08/me ... -gist.html

Als je de verhoudingen goed aan houdt komt het goed, zoals deze http://zuiversap.blogspot.fr/2012/07/vo ... brood.html

Sandra
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sandra » ma nov 03, 2014 16:07

Ik pakte vanmiddag een pak Vivera groenteburgers bij de supermarkt en realiseerde mij 5 seconden later dat er ei in zit, dus teruggelegd, maarre weet iemand een eenvoudig recept om zelf groenteburgers te maken?

jet
Moderator

Bericht door jet » ma nov 03, 2014 16:51

Volgens mij is daar al een topic over..... mmt, even zoeken

edit: Nou okee, niet een heel topic, maar in elk geval wel eentje waar het regelmatig langs kwam:
http://www.veganisme.org/forum/viewtopi ... er#p186172
En even googlen werkt meestal ook. Ik maak zelf wel eens burgers, maar bij mij vallen ze uit elkaar. Ben er dus mee opgehouden. Ik koop nu af en toe de linzenburger of de couscousburger bij AH, en bij de C1000 kocht ik wel eens de Alpro filets, maar die zie ik nooit meer.... :(
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Sandra

Bericht door Sandra » ma nov 03, 2014 17:46

Dankjewel Jet! Ik heb inderdaad via Google gezocht maar kwam recepten tegen waar ei in moest.

Ik zag het recept van bonenburgers inderdaad bij de Veganchallenge maar ik zoek echt groenteburgers, zoals in de winkel te koop zijn van oa Vivera.

Ik heb wel eerder kikkererwt burgers gemaakt die niet uit elkaar vielen en gebruikte dan een zakje kruiden van Versteegh of Silvo.

jet
Moderator

Bericht door jet » ma nov 03, 2014 18:09

De enige burgers die bij mij wel eens lukten waren die met aubergine en sojabrokjes.... Aubergine is wel 'groente', maar sojabrokjes gaan dan weer richting de bonen.....
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma nov 03, 2014 18:24

Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Sandra

Bericht door Sandra » ma nov 03, 2014 19:23

Dankjewel Martine! De courgette fritters zien er goed uit, deze ga ik komende week zeker proberen!

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » di nov 04, 2014 10:49

Deze wil ik nog steeds een keer proberen: http://ohsheglows.com/2011/07/13/our-pe ... ie-burger/

Net als deze: http://ohsheglows.com/2014/08/13/crispy ... -nut-free/

Misschien heb je er iets aan.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » di nov 04, 2014 15:24

Ik kom er nog een tegen die me lekker lijkt:

http://www.jamieoliver.com/recipes/vege ... an-burger/

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » di nov 04, 2014 16:46

Van de laatste heb ik een review, ik moest nog lunchen :grin:

De burgers zijn heel makkelijk te maken. Wel vond ik het beslag erg plakkerig en omdat ik twijfelde of ze niet uit elkaar zouden vallen heb ik er extra (volkoren) meel aan toegevoegd. Verder had ik alleen verse peterselie en geen koriander, dus de smaak zal iets anders geworden zijn.
In de pan kwam het helemaal goed, wel hadden ze extra olie nodig. Ze waren lekker, maar om te zeggen "the best"... ach ja, smaken verschillen. Voor een beginnende vega(n) zijn ze aan te raden omdat het een makkelijk en toegankelijk recept is.

http://i1206.photobucket.com/albums/bb4 ... 160630.jpg

Sandra

Bericht door Sandra » di nov 04, 2014 16:51

Oooh dat ziet er erg lekker uit Assie, die ga ik volgende week eens proberen, thanks voor de foto en het recept en uiteraard ook thanks voor de andere links :)

Bij mij vallen vegan burgers ook uit elkaar maar laatst gebruikte ik een kruidenzakje voor kikkererwten en had daar wat winterwortel aan toegevoegd en deze vielen niet uit elkaar, ik merk dat ze ook minder snel uit elkaar vallen als je het "deeg" invriest en weer ontdooit (lekker drassig hihi :grin: ).

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » di nov 04, 2014 16:53

Ik doe normaal havermout in de burgers, dan vallen ze niet uit elkaar. Maar ik dacht laat ik me eens aan een recept houden :lol:

Volkoren ipv wit meel en peterselie ipv koriander haha.

Ik had er snel een knoflook/tomatensaus en basmatirijst bij gekookt, geen zin in brood en geen verse groenten in huis.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » di nov 04, 2014 17:11

Wat je kan doen met deze burgers bedenk ik me: halveer de mais, voeg doperwten en kleingesneden paprika toe en je hebt een groentenburger! Tenminste, als ik terugdenk aan de groentenballetjes van AH, zat daar mais, erwten en paprika in.

Sandra

Bericht door Sandra » di nov 04, 2014 17:28

Assie schreef:Ik doe normaal havermout in de burgers, dan vallen ze niet uit elkaar. Maar ik dacht laat ik me eens aan een recept houden :lol:

Volkoren ipv wit meel en peterselie ipv koriander haha.

Ik had er snel een knoflook/tomatensaus en basmatirijst bij gekookt, geen zin in brood en geen verse groenten in huis.
Haha daar houd ik wel, een recept als basis nemen en er dan toch je eigen draai aan geven :wink:

Assie schreef:Wat je kan doen met deze burgers bedenk ik me: halveer de mais, voeg doperwten en kleingesneden paprika toe en je hebt een groentenburger! Tenminste, als ik terugdenk aan de groentenballetjes van AH, zat daar mais, erwten en paprika in.
Wat een goed idee, thanks! *maakt notities*

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » di nov 04, 2014 19:07

Graag gedaan, ik ga het ook eens proberen.

Luna

Bericht door Luna » za nov 22, 2014 16:31

Ik zet vanavond een zakje kapucijners in de week. Wat voor lekkers maken jullie daar zoal mee? Ik heb er nog nooit mee gekookt...

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » wo nov 26, 2014 10:16

OK, de voorraad (nog al veel :oops: ) moet op. Eerste op mijn lijstje waar ik even niets mee weet is een groot brood dat vandaag op moet.

Ik kan geen oud brood eten ( :no: en verder dan roosteren kom ik niet, maar daar komt het niet mee op.

Iemand een tip?

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo nov 26, 2014 10:45

Broodpudding, ribolitta (soep met brood), panzanella (salade met brood)

Hier staan veel tips: http://kookeetleef.wordpress.com/2014/0 ... -korstjes/
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Plaats reactie