Wat kan ik met deze ingredienten?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » di apr 25, 2006 22:22

Je kunt aubergines ook grillen in een grillpan.
In veel recepten wordt toch echt aangeraden om de plakken aubergine eerst te bestrooien met zout, dat 15 tot 30 minuten te laten intrekken, af te spoelen, uit te laten lekken in een vergiet en tot slot droog te deppen. En dat is niet voor niets! Zeker als plakken of blokjes aubergine in olie bakt zuigen ze erg veel olie op als je ze niet eerst hebt gezouten.

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » di apr 25, 2006 22:41

Baba ganoush is ook erg lekker, een soort puree van aubergine (te gebruiken als dipsaus of als spread voor op brood). De simpelste versie maak je door een aubergine in een hete oven te grillen tot hij instort en de schil bladdert. Lepel dan het auberginevlees (zonder de schil dus!) samen met citroensap, knoflook en een beetje komijn in een keukenmachine, pureer het geheel en voeg zout naar smaak toe. Als je ff googlet op baba ganoush vind je vast nog wel allerlei andere variaties.
Of wat dacht je van gevulde aubergine? Met rijst, en bijvoorbeeld rozijnen en knofllok. Of moussaka; aubergine met courgette, paprika, ui en tomaat.
Kijk ook in ieder geval hier eens, keuze genoeg aan lekkere vegan recepten met aubergine!

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » di apr 25, 2006 22:49

O ja, en dan ook nog even het recept voor die Chinese aubergine waar ik het al eerder over had:

- 1 aubergine
- olie om in te bakken
- 1 tl fijngehakte gemberwortel of gemberpoeder
- 1 teentje uitgeperste knoflook
- 20 ml droge sherry
- 20 ml sojasaus
- 0,5 el azijn
- 1 el suiker
- 1 el oosterse sesamolie
- 0,5 tl chilisaus

- Snijd de aubergines in dikke schijven. Verhit de olie en bak de aubergineschijven goudbruin. Laat ze uitlekken op keukenpapier.
- Roerbak de gember en de knoflook op zacht vuur goudgeel. Voeg de andere ingredi?nten toe en roer tot de suiker is opgelost. Voeg de aubergine toe aan het mengsel en laat het zonder deksel zachtjes koken. Schep het mengsel af en toe om en verhit het tot de saus stroperig en bijna opgenomen is.
(vrij naar een recet van Apraxia)
Uiteraard kun je de ingredi?nten aanpassen aan je eigen smaak.

Knolselderij zou ik inderdaad in de soep verwerken, ik heb geen idee of daar op een andere manier nog iets eetbaars van te maken is.
Laatst gewijzigd door -gebruikergewist- op wo apr 26, 2006 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.

veglife
Leefwijze: veganist

Bericht door veglife » wo apr 26, 2006 18:37

Jij bent weer goed bezig Kiwi :wink: !

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » wo apr 26, 2006 18:41

:D Ik houd nu eenmaal wel van aubergines! :wink:

Gast

Bericht door Gast » wo apr 26, 2006 21:33

Moldavische salade:

2 aubergines
2-3 uien
3-4 tomaten
50-70 ml olie
zout, pepter
knoflook, peterselie

Sschil de aubergines en snij ze in blokes van 2*2*2 cm.
Bestrooi de blokjes met zout en laat ze zo 15-20 min staan. Spoel de blokjes daarna metk oud water af en pers het water met de handen uit de aubergines.
Snij de uien en fruit ze in hete olie tot ze goudgeel zijn. Voeg de aubergineblokjes toe en bak het mengsel tot de aubergines zacht worden. Leg het mengsel in een schaal.
Snij de tomaten in (halve) rondjes. Meng deze met de aubergine-ui mengsel en voeg fijn gesneden knoflook toe. Bestrooi het geheel met fijn gesneden peterselie.

Eet smakelijk.

Shantisabine

Bericht door Shantisabine » za mei 13, 2006 10:52

Hai, ik heb nog wel een recept met Baba ganoush (alleen dan uit een blikje van de Indier).

Macaroni koken.
In een wok uien, champignons, knoflook, cashewnoten en courgette wokken, soyasaus erover heen, daarna wat water+maizena voor een lekkerdere textuur.
Geheel af laten koelen, asperges (uit een potje, die zijn zo lekker glibberig :P ) in stukjes snijden, mengen met de baba ganoush (uit een blik heeft t een rokerige smaak) en dan door de koude macaroni en wokspul heen.

Voila :D

Sabine

ingenting

Bericht door ingenting » ma mei 15, 2006 11:11

Ik doe de aubergine meestal 'gewoon' in de oven samen met courgettes en paprika's voor ? 10-25 minuten:)
Eventueel nog kruiden etc. erover heen strooien.

...Ik heb:

Soja yoghurt..en ik heb geen flauw idee wat ik er nog mee kan doen...aangezien ik er niet bepaald van hou om het gewoon te eten, veel te zuur voor mij:\
Heb ook al geprobeerd fruit erdoorheen te mengen...dat was ook niet zo succesvol, maar dat kan van het soort of de hoeveelheid fruit afhangen..

Ehm ik dacht zelf aan een recept dat tandoori kruiden gebruikt...maar ben toch benieuwd naar andere suggesties..

Ooh...en nu ik toch bezig ben...ik ben momenteel seitan aan het maken..
dus als iemand daar iets mee weet te doen..:)

Alvast bedankt!

veglife

Bericht door veglife » ma mei 15, 2006 14:09

blauw schreef:Ja, dat stelde ik dus voor in mijn eerste post, roosteren in de oven...
Sorry, overheen gelezen denk ik. Op welke temperatuur rooster jij ze?

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika » ma mei 15, 2006 16:21

Volgens mij kun je met Yofu sausjes maken....

Styx

Bericht door Styx » ma jun 12, 2006 16:10

ik heb nog santen liggen (nu nog kokosgedoe, vast, maar water d'r bij en 't is santen)

kan ik daar wat mee?
iemand een idee?
koekjes?

Framboos

Bericht door Framboos » ma jun 12, 2006 16:11

Dahl (-soep)!

Styx

Bericht door Styx » ma jun 12, 2006 16:41

Waar kan ik daar een goed recept voor vinden.
Want de een pleurt dit in z'n soep, en de ander dat..

Framboos

Bericht door Framboos » ma jun 12, 2006 17:06

Olie in een gewone pan, ui en knoflook erbij, bulgur even minuutje in de pan, dan water erbij, gewassen rode linzen, koriander en komijn toevoegen. Bouillonpoeder en santen erbij. Eventueel ook nog spinazie er in doen.

Styx

Bericht door Styx » ma jun 12, 2006 17:27

bulgur?
wasdas?

Framboos

Bericht door Framboos » ma jun 12, 2006 17:33

Voorgekookte, gedroogde en grofgemalen tarwekorrels.
Het ziet er een beetje uit als couscous.

* HiPpY *

Bericht door * HiPpY * » zo jul 16, 2006 7:27

Santen is heerlijk door van die indiase curry's,
ik heb er laatst zelf een gemaakt met kerrie poeder, uitjes, knoflook, halve citroen, geperst (alleen 't sap dus) en dan 'n blikje kokosmelk (maar je kan dus ook de santen er doorroeren zodat 't smelt en dan de saus met water beetje aanlengen als dat nog nodig is.
Heel erg lekker met bloemkool + doperwtjes en rijst! naar smaak kan je nog rode chilipoeder toevoegen, maar je moet wel voorzichtig strooien :lol:
* PeAcE *

Styx

Kikkerertwenmeel

Bericht door Styx » wo nov 01, 2006 19:31

Ooit kocht ik een zak kikkererwtenmeel, in de veronderstelling daarvan falafel te kunnen maken.
Maar nou moet d'r zo'n lading aan kruiden bij om 't lekker te krijgen dat ik liever gewone falafel koop.

Dus, nog een flinke zak vol meel, wat d'r mee te doen?
(kannikker evt. humus van maken? En zo ja, hoe? Want humus heb ik in Berlijn op m'n broodje falafel gehad, en dat was lekker!)

Rick
Site Admin

Re: Kikkerertwenmeel

Bericht door Rick » wo nov 01, 2006 19:46

Styx schreef:Ooit kocht ik een zak kikkererwtenmeel, in de veronderstelling daarvan falafel te kunnen maken.
Maar nou moet d'r zo'n lading aan kruiden bij om 't lekker te krijgen dat ik liever gewone falafel koop.

Dus, nog een flinke zak vol meel, wat d'r mee te doen?
(kannikker evt. humus van maken? En zo ja, hoe? Want humus heb ik in Berlijn op m'n broodje falafel gehad, en dat was lekker!)
wat ik regelmatig maak is het beslagje volgens het recept van de verpakking van een pak kikkererwtenmeel die ik in de natuurwinkel koop. 100 gram bloem, 100 gram kikkererwten meel, een aantal kruiden en koud (Bron) water. Daar dompel ik wat groenten in (broccoli, bloemkool, paprika, chamipignons, courgette, ui,bijv) en dan frituren.
Met zo'n loempia-sausje oid is dat erg lekker.
Maar goed, voor het exacte recept moet je maar even een keer zo'n zakje kopen. (het recept komt weer van een restaurant uit utrecht geloof ik)

Styx

Bericht door Styx » wo nov 01, 2006 20:17

Klinkt als mais koekjes, maar dan met kikkerertwenmeel d'r doorheen.

Plaats reactie