Wat bak jij vandaag?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
Luna

Re: Wat bak jij vandaag?

Bericht door Luna » za nov 29, 2014 13:47

Mijn "Snicker"-taart staat af te koelen buiten. :mrgreen: Heb uiteraard al even geproefd en hij smaakt echt naar Snickers. (y) Vanavond gaat ie mee als we op visite gaan, zal nog wel een fotootje maken als ik er aan denk.

Stipp
Leefwijze: flexanist

Bericht door Stipp » zo nov 30, 2014 16:38

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-3IP7XVKS.jpg
Spinazie Swirls uit het kookboek Vegan Finger Foods
Groetjes Suzanne

Assie
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Assie » zo nov 30, 2014 18:58

Wie weet er een lekker recept voor gevulde speculaas ZONDER margarine?
Alles wat ik kan vinden bevat margarine maar daar krijg ik koppijn van.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » zo nov 30, 2014 19:38

Ik heb toevallig vandaag de gevulde speculaas van Framboos (eerder in deze draad) gemaakt met olie en dat werkte best goed! Ik nam denk ik 140-150g ipv de 180 die voor margarine staat. Ik denk dat iets minder olie met een klein beetje sojamelk of water misschien nog beter zou werken.
Hier is nog een recept voor (Duitse) speculaas met olie:
http://www.seitanismymotor.com/2012/12/ ... inal-take/
Zoals zij ook zegt vind ik dat speculaas met olie wel iets zachter en/of kruimeliger wordt maar bij gevulde speculaas maakt dat minder uit. Ik zoek ook nog een beetje naar mijn favoriete recept maar de versie van vandaag is al heel lekker, zeker met de amandelspijs ertussen. (:

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » zo nov 30, 2014 19:42

Danke schön :P

Ik word ineens nostalgisch, er moet met Sinterklaas gevulde speculaas komen (maakte ik vroeger met mijn moeder).

Framboos

Bericht door Framboos » zo nov 30, 2014 21:22

En als je de margarine vervangt door kokosolie?

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » zo nov 30, 2014 22:12

Dat heb ik niet genoeg in huis en ook niet gevonden in de wijde omtrek, anders zou ik dat zeker doen.

(nog een voordeel van terug naar NL, geen boodschappen-problemen :wink: )

Luna

Bericht door Luna » zo nov 30, 2014 22:24

Help? Ik heb spontaan voorgesteld met kerst het toetje te verzorgen voor de (uitgebreide) familie. Ik wil hoedanook deze maken

http://www.theppk.com/2008/08/just-chocolate-cake/

met dank aan Anna van Nescia. :P Er zijn echter mensen in het gezelschap die geen suiker mogen. Ik ben dus op zoek naar een goed bakrecept wat als toetje kan dienen. 't Toetje wil ik echt de dag vantevoren maken en het moet goed te vervoeren zijn (wel "gewoon" in de auto).

Ik heb nog nooit suikervrij gebakken dus nogmaals: help? :scratch:

Framboos

Bericht door Framboos » zo nov 30, 2014 22:26

Definieer suikervrij? Dat is zo vaak zo verschillend, wat mensen daarmee bedoelen... Alleen geen suiker maar wel agave of ahornsiroop, of echt helemaal geen suiker, of...?

Luna

Bericht door Luna » zo nov 30, 2014 22:30

Ik weet 't niet zeker dus ik ga even uit van geen suiker, rijststroop, agavenectar of esdoornsiroop (wat zo ongeveer opsomt waar ik al wel mee gebakken heb). Appelmoes, banaan of ander fruit moet volgens mij wel kunnen in kleine hoeveelheden. Ik weet dat stevia wel okee is maar dat heb ik nog nooit gebruikt.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » zo nov 30, 2014 22:42

Misschien vind je iets op de site van Voedzo, daar zijn veel suikervrije recepten.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma dec 01, 2014 8:00

Oeh, moeilijk! Ik heb een tijdje geëxperimenteerd met stevia, maar ik vind het eigenlijk niet lekker. Rare bittere smaak. Desserts die met banaan etc. gezoet zijn, zijn meestal niet zoet genoeg voor mensen die gewend zijn om suiker te eten. Is een kunstmatig zoetmiddel okay? Ik vind deze van Natrena wel goed smaken: http://www.natrena.nl/assortiment/natre ... vloeibaar/

Hij is niet echt geschikt om mee bakken, dus ik maak er onder andere chocolademousse mee.
Voor vier kleine porties: 1 pakje Mori Nu zijde tofu, 4 eetlepels cacaopoeder, 1 eetlepel kokosolie, iets meer dan 1/2 theelepel zoetmiddel. Alles pureren met een blender of staafmixer, in glaasjes schenken en minstens een uurtje in de koelkast zetten om op te stijven.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo dec 03, 2014 10:28

Ik heb gisteravond spekkoek gebakken (zo'n Indonesische cake met laagjes). Iemand op Facebook zocht een recept, en dat was er niet, dus toen heb ik wat geëxperimenteerd. Moet er nog aan sleutelen, maar voor een eerste poging was het zeker niet verkeerd. Best een beetje trots. :D

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » wo dec 03, 2014 14:42

Ik ga zo beginnen met gevulde speculaas :P

De amandelen staan te weken, de staafmixeraccu zit in de oplader.
Ik gebruik dit recept: http://veganchallenge.nl/glutenvrije-gevulde-speculaas/

Met wat aanpassingen, heb niet alles in huis.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » wo dec 03, 2014 15:48

Martine schreef:Ik heb gisteravond spekkoek gebakken (zo'n Indonesische cake met laagjes). Iemand op Facebook zocht een recept, en dat was er niet, dus toen heb ik wat geëxperimenteerd. Moet er nog aan sleutelen, maar voor een eerste poging was het zeker niet verkeerd. Best een beetje trots. :D
Oh ik ben benieuwd! Lijkt mij belachelijk veel werk, maar ik vond het altijd zooooo lekker..
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo dec 03, 2014 19:39

Ik vond het eigenlijk meevallen hoe veel werk het is. Mijn spekkoek had uiteindelijk 10 laagjes. Daarvoor moet je ongeveer drie kwartier bij de oven staan om en de koek er iedere 2 à 3 minuten uithalen om er een nieuw laagje beslag op te smeren. Als je ondertussen een beetje opruimt is dat eigenlijk best leuk. Normaal moet je zo lang wachten voor je cake eindelijk uit de oven mag :grin:

Luna

Bericht door Luna » wo dec 03, 2014 22:28

Assie schreef:Misschien vind je iets op de site van Voedzo, daar zijn veel suikervrije recepten.
Martine schreef:Oeh, moeilijk! Ik heb een tijdje geëxperimenteerd met stevia, maar ik vind het eigenlijk niet lekker. Rare bittere smaak. Desserts die met banaan etc. gezoet zijn, zijn meestal niet zoet genoeg voor mensen die gewend zijn om suiker te eten. Is een kunstmatig zoetmiddel okay? Ik vind deze van Natrena wel goed smaken: http://www.natrena.nl/assortiment/natre ... vloeibaar/

Hij is niet echt geschikt om mee bakken, dus ik maak er onder andere chocolademousse mee.
Voor vier kleine porties: 1 pakje Mori Nu zijde tofu, 4 eetlepels cacaopoeder, 1 eetlepel kokosolie, iets meer dan 1/2 theelepel zoetmiddel. Alles pureren met een blender of staafmixer, in glaasjes schenken en minstens een uurtje in de koelkast zetten om op te stijven.
Dank voor de tips! :thanks: Mijn neefje zat er al aan te denken om als toetje vegan chocomousse te maken, dit helpt enorm.

Nog 1 vraagje: ik wil als hoofdgerecht dit

http://blog.fatfreevegan.com/2011/12/se ... rooms.html

serveren. Heb nog nooit zelf seitan gemaakt (we zijn helemaal niet ambitieus verder :oops: ). Nou heb ik bij Veggiedeli een zak seitanfix gekocht, en ik vroeg me af of ik die voor dit recept kan gebruiken. Er staat "vital wheat gluten", is dat die seitan fix of moet ik iets anders in huis halen? Bij voorbaat weer mijn hartelijke dank!

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do dec 04, 2014 8:04

Ja, daar kun je inderdaad seitan fix voor gebruiken. Als je het nog nooit gedaan hebt zou ik misschien wel een keertje oefenen van te voren, want seitan is wel een beetje hogere kookkunst. Sommige mensen rapporteren dat seitanfix minder water opneemt dan andere merken glutenpoeder, dus wees een beetje terughoudend met vocht toevoegen de eerste keer.

Framboos

Bericht door Framboos » do dec 04, 2014 10:11

Martine schreef:Als je het nog nooit gedaan hebt zou ik misschien wel een keertje oefenen van te voren, want seitan is wel een beetje hogere kookkunst.
Ik vind seitan niet per se moeilijk, maar ik zou wel sowieso alles wat je voor kerst maakt eerst een keer oefenen (en proeven!). Maar gezien de uitgebreide test van Luna met het toetje voor gasten (toch?) zal dat wel goedkomen. :)

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do dec 04, 2014 12:39

Ik vind seitan ook niet echt moeilijk, zeker niet als het recept goed is. Maar toch zijn er heel veel mensen bij wie het (zeker de eerste keer) te nat is, te droog wordt, geen goeie textuur krijgt, ontploft etc. :lol:

Plaats reactie