Wat bak jij vandaag?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
Luna

Re: Wat bak jij vandaag?

Bericht door Luna » do dec 04, 2014 18:21

Martine schreef:Ik vind seitan ook niet echt moeilijk, zeker niet als het recept goed is. Maar toch zijn er heel veel mensen bij wie het (zeker de eerste keer) te nat is, te droog wordt, geen goeie textuur krijgt, ontploft etc. :lol:
Heel veel dank voor de reacties! Ik ga uiteraard vantevoren oefenen, maar als de seitanfix nou niet 't goeie spul was moest ik nog wat anders in huis halen. :P

De snickerstaart was mislukt, het is meer pudding geworden. Wel lekkere pudding, maar niet echt geschikt om mee te nemen. :D

Framboos

Bericht door Framboos » do dec 04, 2014 18:37

Luna schreef:Ik ga uiteraard vantevoren oefenen
Ik ken genoeg mensen die dat niet doen, en dan enorm in de stress schieten omdat het toch niet zo werkt als ze dachten met kerst haha.

Marianne
Leefwijze: veganist

Bericht door Marianne » do dec 04, 2014 22:39

Ha Luna! Die heb ik al twee jaar op rij gemaakt met kerstmis. De lekkerste seitanrollade die er is.
De tweede dag is hij nog lekkerder. Dan kun je de plakken op het bord even opwarmen in de magnetron. Ook makkelijk voor te bereiden als je eters hebt.

Framboos

Bericht door Framboos » do dec 04, 2014 22:57

Hm, interessant. Weet je toevallig of het ook goed in te vriezen is? (Liefst voor het bakken.. zodat je 'm op kerst uit de vriezer haalt, ontdooit en afbakt?)

Luna

Bericht door Luna » vr dec 05, 2014 12:25

Marianne schreef:
Ha Luna! Die heb ik al twee jaar op rij gemaakt met kerstmis. De lekkerste seitanrollade die er is.
De tweede dag is hij nog lekkerder. Dan kun je de plakken op het bord even opwarmen in de magnetron. Ook makkelijk voor te bereiden als je eters hebt.
Ohhh goeie tip dankjewel! Ik vond 'm inderdaad hier op het forum in een kerstrecepten draadje, dat moet dan jouw post geweest zijn. (y) Ik ben van plan 'm op kerstavond te maken en dan eerste kerstdag mee te nemen. Ideaal dat ie in de magnetron kan, daar was ik al over aan het denken gezien het uitdrogingsgevaar in de oven. Denk dat ik zondag een keertje proefdraai, ga dan wel het recept halveren anders wordt 't erg veel.

Invriezen zou ook interessant kunnen zijn, ben ik ook benieuwd naar!

Framboos

Bericht door Framboos » vr dec 05, 2014 13:44

Luna schreef:
Marianne schreef:Denk dat ik zondag een keertje proefdraai, ga dan wel het recept halveren anders wordt 't erg veel.

Invriezen zou ook interessant kunnen zijn, ben ik ook benieuwd naar!
Je kunt het hele recept maken, de helft invriezen, de helft afbakken en dan vergelijken... En dan ons vertellen hoe het afliep. :grin:

Ik doe dat nu met cinnamon rolls. Heb een deel voor het bakken ingevroren, een deel nadat ze even in de oven zijn geweest (en een deel gewoon afgebakken en opgegeten want... cinnamon rolls!). Ben vooral benieuwd naar die 15 minuten in de oven zijn geweest. (Was een tip die ik op internet las toen ik aan het zoeken was naar hoe / vooral: wanneer je cinnamon rolls het beste kunt invriezen). Was iets te lang, ze waren al aan het bruinen en het was de bedoeling dat ze alleen zouden rijzen. Dan invriezen, avond van tevoren in koelkast, 's ochtends eruit halen als oven voorverwarmd en dan afbakken. Ben benieuwd!

Luna

Bericht door Luna » vr dec 12, 2014 17:18

Mmmm kaneelbroodjes. Lekker!

Ik heb op dit moment de seitan rol in de oven staan. Is er afgelopen zondag niet van gekomen dus daarom vandaag maar. De vulling is alvast enorm lekker, de seitan is goed gelukt denk ik, maar het was een hele klus om er een rol van te maken zonder gaten. Heeeel erg elastisch deeg. Nog een goed half uurtje, spannend. :mrgreen:

Martine
Moderator

Bericht door Martine » za dec 13, 2014 13:06

Morgen is onze PvdD kerstproeverij, dus ik ben hard bezig in de keuken. Voor 35 personen koken is toch wel echt andere koek dan voor 2 of 4 mensen. :shock:

Gisteren al tofu-'eier'salade en walnoot-champignonpaté gemaakt. Vanmorgen vulling gemaakt voor spanakopita en linzenflapjes. Die ga ik vanmiddag vullen en bakken. Drie andere vrijwilligers maken gembercake, brownies en cupcakes. Dus daar hoef ik me gelukkig geen zorgen meer over te maken.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Marianne

Bericht door Marianne » za dec 13, 2014 13:47

Hoi Luna, heb je een deegroller gebruikt? En heb je al geproeft?

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » za dec 13, 2014 13:57

Succes Martine! Past het allemaal wel in je koelkast? :shock:

Martine
Moderator

Bericht door Martine » za dec 13, 2014 16:58

Bonnie schreef:Succes Martine! Past het allemaal wel in je koelkast? :shock:
Niet echt, maar die flapjes kunnen wel een nachtje in onze koele balkonserre staan.

De spanakopita zijn inmiddels klaar. Bij het openmaken van de pakjes bleek dat het filodeeg een heel onhandig formaat had, waardoor ik er alleen kleine flapjes van kon maken. Dat kostte dus meer tijd dan verwacht, maar het ziet er wel heel leuk uit, al die mini spanakopita's.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » zo dec 14, 2014 17:17

Leuk Martine, hoop dat het een succes was!

Mocht er een volgende keer komen wil ik je wel helpen hoor :grin:

Luna

Bericht door Luna » zo dec 14, 2014 18:10

Leuk Martine! Voor 35 personen koken, moet er toch even niet aan denken. :shock:
Marianne schreef:Hoi Luna, heb je een deegroller gebruikt? En heb je al geproeft?
Ja, heb de deegroller gebruikt maar het plastic folie zat steeds in de weg dus rollen ging niet zo goed. Uiteindelijk zonder folie gerold maar had gaten erin. De meeste heb ik nog kunnen dichten maar eentje is opengegaan in de oven, daar was geen redden meer aan. Verder is ie helemaal heel gebleven, bakken is prima gelukt en hij is errug lekker geworden al zeg ik het zelf.

http://i875.photobucket.com/albums/ab31 ... f6fe11.jpg

(Dit is de helft zonder gat. :grin: )

Stipp
Leefwijze: flexanist

Bericht door Stipp » zo dec 14, 2014 18:46

Carrot cake met een frosting van macadamia- en cashewnoten
http://www.mijnalbum.nl/Foto720-P4OAPMJQ.jpg
Groetjes Suzanne

Marianne

Bericht door Marianne » zo dec 14, 2014 21:49

Martine, ik heb vandaag aan je gedacht. hoe ging de kerstproeverij?

Marianne

Bericht door Marianne » zo dec 14, 2014 22:00

Luna, de goede helft ziet er in ieder geval goed uit! Ik maak eerst een lap met de deegroller, en leg die daarna op plastic, vulling erop, en daarna trek je het plastic omhoog terwijl je rolt en de zijkanten dichtstopt. Op de website van Susan Voisin staan plaatjes hoe ze het doet.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » zo dec 14, 2014 22:06

Marianne schreef:Martine, ik heb vandaag aan je gedacht. hoe ging de kerstproeverij?
Het was super leuk! Mijn presentatie ging goed en de hapjes vielen enorm in de smaak. Heel veel positieve reacties gehad. Mooi gemengd gezelschap van omni's, vegetariërs en (beginnende) vegans. We hadden eigenlijk veel te veel eten, maar het meeste is toch opgegaan omdat iedereen zo lekker stond te smikkelen. :-D

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr dec 19, 2014 13:19

Ik heb gisteren nog een spekkoek gebakken. Recept staat nu op Vegetus: http://vegetus.nl/vegan-spekkoek/

Beetje trots :grin:

http://vegetus.nl/wp-content/uploads/20 ... ekkoek.jpg

Stipp
Leefwijze: flexanist

Bericht door Stipp » ma dec 22, 2014 21:01

http://www.mijnalbum.nl/Foto720-WZVN343U.jpg

Muffins van kikkererwtenmeel, beetje quiche-achtig. Lekker voor tussendoor en onderweg!
Groetjes Suzanne

Ananas

Bericht door Ananas » di dec 23, 2014 12:46

Wat cool :mrgreen: ik heb gisteren weer tiramisu gemaakt, voor diner met mijn toneelgroep. Ze waren allemaal erg onder de indruk van hoe lekker het was/vegan eten kan zijn :-) alleen was ik vergeten dat één meisje notenallergie heeft dus die kon hem helaas niet eten.. oh well

Plaats reactie