Wat bak jij vandaag?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
Martine
Moderator

Re: Wat bak jij vandaag?

Bericht door Martine » za jan 03, 2015 17:15

Ik vond gisteren bij de kringloop een oud gietijzeren aebleskiver pannetje. Aebleskiver (zeg eebelskiever) zijn een soort grote Skandinavische poffertjes. We hebben de roest eraf gehaald met cola en het pannetje toen opnieuw ingebrand met olie. Vanmorgen heb ik deze aebleskiver gemaakt voor het ontbijt. Ze waren een beetje aangebrand, maar wel lekker en mega vullend. Ik vond ze koud lekkerder dan warm.

Vanmiddag heb ik nog een maanzaad brood gemaakt, naar het recept van Seitan is my Motor, maar dan in rolvorm in plaats van een breekbrood. Die moet zo in de oven. Ik ben heel benieuwd!
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Moniek
Leefwijze: veganist

Bericht door Moniek » za jan 03, 2015 20:47

Martine schreef:
Moniek schreef:Bedankt voor de tips! Ik vond ze juist wel mals genoeg, ze hadden ietsje steviger mogen zijn van mij. En ik heb geen stoompan, vandaar dat ik voor het bakken in de oven had gekozen :P
Oh okay, dan kun je proberen om ze juist wat langer te bakken. Wat minder vocht gebruiken in het deeg helpt missschien ook. Had je toevallig seitan fix? Daarvan hoor ik vaak dat het minder vocht opneemt dan andere merken tarwegluten.

De stoompan kun je eventueel improviseren door een vergiet in een pan met een laagje water te hangen.
Ja klopt, ik had seitan fix! Zal daar de volgende keer rekening mee houden :thanks:

Ik heb nu bananenmuffins met stukjes chocolade in de oven staan :-D

Stipp
Leefwijze: flexanist

Bericht door Stipp » zo jan 04, 2015 16:48

Groetjes Suzanne

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma jan 05, 2015 11:32

Martine schreef:Vanmiddag heb ik nog een maanzaad brood gemaakt, naar het recept van Seitan is my Motor, maar dan in rolvorm in plaats van een breekbrood. Die moet zo in de oven. Ik ben heel benieuwd!
Hij was lekker!

http://vegetus.nl/wp-content/uploads/20 ... rood-1.jpg

jet
Moderator

Bericht door jet » ma jan 05, 2015 11:51

Het lijkt een beetje op het maanzaadbrood (of cake?) die je Tsjechië ook bij je ontbijt krijgt soms :mrgreen:
Ziet er lekker uit!
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma jan 05, 2015 11:56

Ja, ik heb het zelf voor het eerst in Slowakije gegeten. Volgens mij is het in heel Oost-Europa een populair recept.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » ma jan 05, 2015 14:37

Hij is mooi gelukt, Martine! Heb je er iets opgesmeerd om de bovenkant zo mooi glanzend te krijgen? :-)

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma jan 05, 2015 14:46

Ik heb er drie keer sojamelk op gesmeerd. Voor het bakken, halverwege de baktijd en vijf minuten voor het eind van de baktijd.

Tabu

Bericht door Tabu » do jan 08, 2015 13:30

Muffins, zelf gemaakt (ik heb geen recept, ik keil gewoon dingen in een bak totdat het eruit ziet als muffin beslag), met een goedje waarvan ik niet weet hoe het heet. Dan de muffins doormidden snijden, met goedje bestrijken en op elkaar drukken.

goedje:

Verwarm een flinke scheut olie
doe er een schep of twee bloem bij.
Laat de boel op zacht vuur onder roeren garen.
Sojamelk erop, heel langzaam warm laten worden tot het dik word.
Aardbeien en vier flinke handen munt fijn maken, ook erdoor
twee tabletten pure chocola erdoor
flink wat zoet maak erdoor (pick your poison ruwe suiker, agave etc)

Als jehet in de koelkast zet stijft het op en word het sorta pudding.
De basis, voor de aarbeien stap gebruik ik ook als ik dikke sausen voor eten wil maken. met flink wat edelgist is het bv lekker bij asperges

Luna

Bericht door Luna » zo jan 11, 2015 14:40

Stipp, dat ziet er allemaal heel lekker uit, vooral die carrot cake. Die laatste foto lijken wel worstenbroodjes maar wat is de vulling?

Je maanzaadbrood staat op mijn lijstje Martine. Ziet er erg luchtig uit - jammie! Ik heb een keer zoiets gegeten toen ik in een paar maanden in Wit-Rusland zat als uitwisselingsstudent. Ben een maanzaad liefhebber dus dat kan eigenlijk niet fout. En ik wilde je nog feliciteren met de spekkoek - ziet er echt top uit, geen verschil met het origineel (buiten het feit dat ie ongetwijfeld stukken lekkerder is). (y)

Ik ga zo beginnen aan een walnootcake met appel-notenboter (recept Lisette Kreischer uit Plant Power). Moet alleen even kijken of ik wel genoeg boter heb voor én de cake én de boter. :scratch:

Stipp
Leefwijze: flexanist

Bericht door Stipp » zo jan 11, 2015 16:27

Geprakte bruine bonen, paprika, ui, knoflook, maïs geloof ik. Lekker hoor!
Groetjes Suzanne

José
Leefwijze: vegetarier

Bericht door José » zo jan 11, 2015 17:44

Luna, ik ben benieuwd of het is gelukt met de walnootcake :) Heb het boek hier zelf ook liggen en eigenlijk lijkt alles me wel lekker...

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » ma jan 12, 2015 10:56

Gisteren speltbroodjes met rozijnen, noten en pompoenpitten.
Vandaag langzaam rijzend speltbrood, ben gisteravond begonnen met de starter.

Ik probeer een maand oid alleen spelt te eten, maar broodbakken is nog even een uitdaging.
Gelukkig heb ik 5 kilo volkoren speltmeel gekocht :grin:

Luna

Bericht door Luna » ma jan 12, 2015 19:02

José schreef:Luna, ik ben benieuwd of het is gelukt met de walnootcake :) Heb het boek hier zelf ook liggen en eigenlijk lijkt alles me wel lekker...
Hij is geslaagd! De boter erbij heb ik niet meer gemaakt, had niet genoeg boter meer over maar het lijkt me ook niet echt nodig. Hij is zo ook lekker.

http://i875.photobucket.com/albums/ab31 ... b8230a.jpg

José
Leefwijze: vegetarier

Bericht door José » ma jan 12, 2015 22:13

O, ziet er lekker uit ! Zal eens kijken of ik me er binnenkort ook aan kan wagen..

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr jan 23, 2015 22:37

Ik wil graag een cakerol bakken met jam ertussen. Dan maak je eerst een hele dunne plaatcake, die je insmeert met jam en oprolt. Vandaag het eerste experiment. De cake was nogal breekbaar, maar het is wel min of meer gelukt om hem op te rollen. Nog even af laten koelen en dan kijken of het lekker is. :-D

Luna

Bericht door Luna » za jan 24, 2015 11:17

Martine schreef:Ik wil graag een cakerol bakken met jam ertussen. Dan maak je eerst een hele dunne plaatcake, die je insmeert met jam en oprolt. Vandaag het eerste experiment. De cake was nogal breekbaar, maar het is wel min of meer gelukt om hem op te rollen. Nog even af laten koelen en dan kijken of het lekker is. :-D
Klinkt goed Martine! Ik moet toegeven dat ik die cakerolls uit de winkel vroeger nooit lekker vond, maar het is al jaren geleden dat ik 't nog gegeten heb. En zelfgemaakt is altijd lekkerder.

Ik heb nog eens brownies gemaakt gisteren, naar dat recept van de website van Jamie Oliver dat Assie een tijdje geleden deelde. Heb als vulling pecannoten gebruikt, cranberries en stukjes chocolade. Morgen vieren we mijn vaders verjaardag, en ons mam haalt traditoneel fruitvlaai in huis voor het dessert. De vega(n)s krijgen brownies met ijs. :mrgreen:

http://i875.photobucket.com/albums/ab31 ... 24360e.jpg

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » za jan 24, 2015 14:03

Hmm die ziet er heerlijk uit :P

Misschien maak ik hem morgen met walnoten.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » za jan 24, 2015 16:58

Mmmm, brownie!
Luna schreef:Klinkt goed Martine! Ik moet toegeven dat ik die cakerolls uit de winkel vroeger nooit lekker vond, maar het is al jaren geleden dat ik 't nog gegeten heb. En zelfgemaakt is altijd lekkerder.
De eerste keer dat David en ik samen op vakantie gingen, waren we op het Ierse platteland. De boodschappen waren vrij duur en het lokale sodabread vonden we niet zo lekker, dus we hebben toen heel veel goedkope Swiss rolls gegeten (we waren nog niet vegan). :oops: Onder normale omstandigheden ben ik ook niet zo'n fan van die kant-en-klare cakes, maar na een paar uur hiken smaakt alles heerlijk. Dat is nu bijna vijf jaar geleden, en het leek me leuk om voor ons jubileum zo'n cake te maken. Nostalgie :mrgreen:

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » zo jan 25, 2015 11:10

Ik ben toevallig spelt soda brood aan het maken :P
https://www.thehealthychef.com/2011/09/ ... elt-bread/

Ik hoop dat het lukt met je cakerol, nostalgie smaakt heerlijk.

Plaats reactie