Keukentips

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Keukentips

Bericht door Vegantastic » za dec 15, 2007 19:17

Plaats hier handige kook/baktips. Bijvoorbeeld hoe je het beste iets kan schillen of wat dan ook.
Laatst gewijzigd door Vegantastic op za dec 15, 2007 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » za dec 15, 2007 19:17

Hier een handige link om bepaalde maten om te zetten:

http://www.metric-conversions.org

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » za jan 19, 2008 23:15

Niemand heeft nog een tip?
Dan begin ik maar.
Een super hulper van mij in de keuken is mijn handmixer!
Jullie noemen het geloof ik een staafmixer of zo iets?
Die van mij komt met handige mini foodprocessors, die ik vooral gebruik om noten of flax en zo fijn te maken.
Mijn staafmixer gebruik ik voor sausen en soep en zo.
Ik hou van dingen die koken wat makkelijker maken, maar van alles wat ik heb, denk ik dat ik mijn staafmixer het meeste gebruik.
Makkelijk schoon te maken ook!

Valkyrjur
Leefwijze: part-time vegetarier

Re: Keukentips

Bericht door Valkyrjur » di feb 26, 2008 16:27

Gebruik verse peterselie (liefst zelfgekweekte snij, is lekkerder dan krulpeterselie), dat smaakt echt 10000 keer lekkerder dan dat gedroogde spul in potjes ;)
Heilir æsir, heilar ásynjur, heil sjá in fjölnýta fold!

Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur » di mar 04, 2008 15:21

Ik weet niet of het in dit topic hoort, maargoed.

Een doodsimpel maar heerlijk bijgerecht. Per persoon 2 flinke tomaten en 1 middelgrote ui. Tomaten in stukjes, ui in ringen, met een beetje olie in de ovenschaal en dan in de oven. Tijd en temperatuur weet ik zo niet, maar met 10 tot 15 minuten op 180 moet je een eind komen denk ik. Zo nu en dan wel even omscheppen, anders krijgen de uiringen zwarte randjes. Smullen maar!

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx » di mar 04, 2008 15:34

ik vind een schort wel een keuken tip :D ! misschien n beetje oudbollig :oops: maar wel heel handig om je handen aan af te vegen en je kleding schoon te houden!

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di mar 04, 2008 15:37

Een recept is niet echt voor dit topic. Een ingredient bij iets gebruiken weer wel.
En een schort is natuurlijk ook een goede keuken tip :)

Ik heb er een met 'vegan revolution starts in the kitchen' ;)

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx » di mar 04, 2008 15:40

oow die is gaaf :) ik moet er ook weer een bij hebben ik maak ze te snel smerig tegenover dat ik ze was :)

Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur » di mar 04, 2008 15:48

xmarloesx schreef:ik vind een schort wel een keuken tip :D ! misschien n beetje oudbollig :oops: maar wel heel handig om je handen aan af te vegen en je kleding schoon te houden!
En tegen rondvliegende deegspetters bij het mixen! (nouja, rondvliegen blijven die spetters wel doen, maar nu niet meer op je kleren :p)

Fontanelle

Bericht door Fontanelle » di mar 04, 2008 18:00

Vegantastic schreef:Ik heb er een met 'vegan revolution starts in the kitchen' ;)
ik wil hetzelfde schort als Isa Chandra van PPK met Domestic Terrorist erop :)

Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur » wo mar 05, 2008 10:37

Nog een tip: doe gratis blaadjes van de supermarkt zoals AllerHande van AH, Lekker Leven van de Super etc. niet direct af als onzin. Soms staan er goede vegan recepten in, of recepten die heel makkelijk te veganiseren zijn. Bijvoorbeeld in de nieuwste AllerHande: een recept voor een soort kruidcake: gebruik sojamelk ipv koeienmelk en voilá, u heeft een heerlijk gratis recept voor vegan cake (ik ga hem deze week uitproberen).

Framboos

Bericht door Framboos » wo mar 05, 2008 12:14

Mm, ik heb op zich nog zoooo veel kookboeken met 'ongeprobeerde' recepten dat ik Allerhande meestal maar laat liggen, omdat het dan weer zo'n lading papier in de papierbak is. Dus... zou je 't recept voor kruidcake kunnen posten als het lekker is? :D

Als het niet lekker is, ik heb een goed recept voor kruidcake (van het forum trouwens), dus mocht je die willen...

Jippia

Bericht door Jippia » do mar 06, 2008 10:38

Ik neem die gratis blaadjes altijd mee, spel ze en schrijf de recepten die ik mezelf wel zie maken (in een vegan versie, natuurlijk) over in een groot schrijfblok. Ik schrijf hier ook recepten in die ik zelf al knutselend in elkaar heb gebrouwen en goed blijken te smaken, bijvoorbeeld variaties op mijn zoete-aardappelsoep en vegan boterkoek.

Marla

Bericht door Marla » do mar 06, 2008 13:48

Ik scheur de recepten eruit die ik interessant vind en die doe ik in een grote map met al mijn losse recepten. Ik vond vroeger (toen ik nog vegetarier was en koken nog niet zo leuk vond) de recepten uit de allerhande geweldig maar nu vind ik ze meestal te simpel en te saai, ze maken meestal maar gebruik van 1 soort groente en dat vind ik echt te weinig. Ik gebruik de recepten dan ook vooral ter inspiratie.

Framboos

Bericht door Framboos » do mar 06, 2008 14:28

Jippia schreef:variaties op vegan boterkoek.
Vertel! :)

jet
Moderator

Bericht door jet » do mar 06, 2008 14:49

Ik vond vroeger de recepten uit de allerhande geweldig maar nu vind ik ze meestal te simpel en te saai, ze maken meestal maar gebruik van 1 soort groente en dat vind ik echt te weinig. Ik gebruik de recepten dan ook vooral ter inspiratie.
Mijn moeder spaarde die AH receptenkaartjes voor me, en kwam dan altijd heel triomfantelijk die aan mij geven, zo van, kijk hier heb je weer een vegetarisch recept. Die recepten zijn ook allemaal heel erg simpel, en ook niet zo fantastisch vind ik. Meestal is het van een 'koop een vegaburger, koop een zakje aardappeltjes en draai een pot groenten open'-kaliber, niet mijn ding. Ik gebruik ze ook meestal als inspiratie. Ik lees de titel, bekijk het plaatje (het echte recept lees ik nooit) en de rest verzin ik dr zelf bij haha

Het voordeel van die receptenkaartjes is wel dat ze een standaardmaat hebben, en dat je alleen diegene mee hoeft te nemen bij de Appie die je zelf leuk vindt, de rest kun je gewoon lekker laten liggen.

@schort: harstikke handig! Ik heb er eentje die van kunststofachtig spul is aan de voorkant, in elk geval afwasbaar, makkelijk tegen het knoeien :)

en Valkyrjur, wat is het verschil tussen snijpeterselie en krulpeterselie? Ik koop altijd in de lente zo'n potje met het spul en zet dat op het balkon in een plantenbak, maar dan heet het gewoon 'peterselie'.....
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Jippia

Bericht door Jippia » vr mar 07, 2008 13:18

Framboos schreef:
Jippia schreef:variaties op vegan boterkoek.
Vertel! :)
Ik geloof dat dat meer iets is voor een bak-draad. :)

Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur » ma mar 10, 2008 13:03

jet schreef:
en Valkyrjur, wat is het verschil tussen snijpeterselie en krulpeterselie? Ik koop altijd in de lente zo'n potje met het spul en zet dat op het balkon in een plantenbak, maar dan heet het gewoon 'peterselie'.....
Snijpeterselie is platter, het heeft het uiterlijk van selderij. Ik vind de structuur van krulpeterselie niet lekker, het kriebelt tegen je gehemelte. Maar de tip ging vooral om dat verse lekkerder is dan gedroogde, ik heb zo het idee dat dat voor heel veel kruiden geldt.

Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur » ma mar 10, 2008 13:18

Framboos schreef:Mm, ik heb op zich nog zoooo veel kookboeken met 'ongeprobeerde' recepten dat ik Allerhande meestal maar laat liggen, omdat het dan weer zo'n lading papier in de papierbak is. Dus... zou je 't recept voor kruidcake kunnen posten als het lekker is? :D

Als het niet lekker is, ik heb een goed recept voor kruidcake (van het forum trouwens), dus mocht je die willen...
Hij was erg lekker! Hier het recept: http://www.ah.nl/recepten/recipe.jsp?rq ... &id=472508" target="_blank En dan dus gewoon met sojamelk.

* HiPpY *

Bericht door * HiPpY * » wo mar 12, 2008 22:28

Ik heb twee schriften voor recepten, eentje voor recepten die een succes waren (ofwel van mezelf of uit een kookboek van m'n moeder, van m'n moeder of van internet oid) en eentje voor recepten die wel lekker waren, maar waar ik nog iets aan moet veranderen. De eerste is nu vol dus het worden er eerdaags alweer drie :wink: Het begint echt een beetje een uit de hand gelopen hobby te worden. maar zo weet ik wel altijd terug te vinden wat ik gebruikt heb bij het koken als het 'per ongeluk' heel lekker wordt :wink:
* PeAcE *

Plaats reactie