Keukentips

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
Truus
Leefwijze: veganist

Re: Keukentips

Bericht door Truus » zo dec 07, 2014 21:01

Dani schreef:Hoe veilig is het om zo'n crockpot aan te zetten terwijl je gaat werken?
Dat is juist het patent, ze horen net onder het kookpunt te blijven.

Stipp, waar komen die van jou vandaan?

Stipp
Leefwijze: flexanist

Bericht door Stipp » ma dec 08, 2014 17:13

Ik zet ze inderdaad ook aan als ik weg ben, maar ook vaak 's nachts dus daar zou je ook voor kunnen kiezen, dan ben je iig thuis.

Ik heb ze besteld bij Fonq.

Echt ideaal hoor, vandaag stoofperen en een verse tomatensaus gemaakt zonder dat ik erbij hoefde te blijven of hoefde te roeren. Ondertussen dus gewoon lekker andere dingen gedaan.
Groetjes Suzanne

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » zo dec 14, 2014 16:51

Yeah :dansbanana: sinds gisteren een slowcooker!
We hadden van het werk twee cadeaubonnen gekregen van de Bijenkorf.
Ze hadden niet de staafmixer die ik zocht dus het werd spontaan een crockpot!

Vraagje voor de ervaringsdeskundige:
Ik ben overdag wel 10 uur van huis (reistijd + 8,5 uur op kantoor). De meeste recepten geven 8 uur slow cooking aan. Als het dus naar 10 uur verlengd moet worden, moet ik er dan meer vocht bij doen? Of verdampt het niet? IS het een ramp, 2 uur langer dan aangegeven?
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Truus

Bericht door Truus » zo dec 14, 2014 17:49

Dani schreef:Als het dus naar 10 uur verlengd moet worden, moet ik er dan meer vocht bij doen? Of verdampt het niet?
Als hij het goed doet maakt dat niet uit. Het kan dan niet aanbranden, en verdamping is er nauwelijks dankzij de deksel. Als je het toch te dik vindt, kun je er altijd wat water/vocht bij doen.

Ik zou wel de eerste keer uitproberen terwijl je thuis bent, om te controleren dat de thermostaat het goed doet. Als je ’m op automatisch zet moet hij eerst tot kook komen, dan gaan sudderen net op of onder het kookpunt.

Stipp

Bericht door Stipp » zo dec 14, 2014 19:07

Bij mij gaat de grote na de kooktijd op warmhouden, daarnaast verdampt er bijna geen water uit de slowcooker dus ik zou hem gerust 10 uur laten staan met een kooktijd van 8 uur. De kleine heeft geen timer dus die gebruik ik eigenlijk alleen als ik thuis ben.
Groetjes Suzanne

Stipp

Bericht door Stipp » zo dec 14, 2014 19:08

Zo langzaamaan gebruik ik de crockpot bijna elke dag/nacht. Makkelijk, gezond en er kan van alles in, ideaal dus!
Groetjes Suzanne

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » ma dec 29, 2014 18:38

Heeft iemand toevallig een gietijzeren pan zoals Creuset maar dan meer budgetproof? Ik zie door de bomen het bos niet meer. Denk nu aan een BK (50-60 euro) of een nepper. Heb nog 2 keer bij de Creuset outlet gekeken maar ze hebben niet precies wat ik wil (24 cm in die of die kleur) en vind het te duur.

Raynak

Bericht door Raynak » zo jan 04, 2015 21:55

Wat denken jullie, zou dit goed werken?
Ik zou echt graag een snelkookpan hebben voor o.a. het koken van bonen, en dan is dit wel echt veel goedkoper (deze is slechts € 8,50).

Snelkookpan voor de magnetron

http://www.ideascomfort.nl/Visuels/Prod ... 0_WEB1.jpg

jet
Moderator

Bericht door jet » zo jan 04, 2015 22:02

Die heb ik ook!
Hij werkt niet voor alles.....
Rijst koken erin werkt niet zo goed, groente stomen werkt best aardig (als je goed mikt hoeveel water je nodig hebt bij hoeveel groente), maar ik gebruik hem nu bijna niet meer, omdat ik op mijn gasfornuis een extra pitje heb, en dus nu niet meer de magnetron ernaast hoef te gebruiken.....
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Raynak

Bericht door Raynak » di jan 06, 2015 23:24

jet schreef:Die heb ik ook!
Hij werkt niet voor alles.....
Rijst koken erin werkt niet zo goed, groente stomen werkt best aardig (als je goed mikt hoeveel water je nodig hebt bij hoeveel groente), maar ik gebruik hem nu bijna niet meer, omdat ik op mijn gasfornuis een extra pitje heb, en dus nu niet meer de magnetron ernaast hoef te gebruiken.....
Bedankt jet!
Dan denk ik dat het toch niet echt is wat ik zoek, want ik zou hem dan echt alleen specifiek voor de snelkookfunctie kopen, dus dat het koken van gedroogde peulvruchten er echt aanzienlijk sneller mee zou gaan. En dan gok ik dat dat toch niet echt goed zou werken hiermee...
Dan moet ik toch maar voor een echte snelkookpan gaan!

Marianne

Bericht door Marianne » wo jan 07, 2015 7:06

Toch een vraagje Jet: Heb je ooit geprobéérd om er bonen in te koken?
Hij lijkt mij wel handig voor kleinere porties als mijn vriezer al vol (andere gekookte bonen) zit.
En ik vind oranje zo'n mooie kleur :grin:

jet
Moderator

Bericht door jet » wo jan 07, 2015 20:24

Nope, sorry, nooit geprobeerd.
Als je geen haast hebt kan ik het vrijdag of zaterdag ofzo wel eens proberen......
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Marianne

Bericht door Marianne » wo jan 07, 2015 23:10

Ik ben best benieuwd...

Raynak

Bericht door Raynak » do jan 08, 2015 0:00

jet schreef:Nope, sorry, nooit geprobeerd.
Als je geen haast hebt kan ik het vrijdag of zaterdag ofzo wel eens proberen......
Oeh, dat zou echt helemaal super zijn als je dat voor ons uit zou willen proberen :rendier:
Alvast bedankt jet!

José
Leefwijze: vegetarier

Bericht door José » vr jan 09, 2015 9:39

@Dani Ben je er al wel uit welke staafmixer het gaat worden ? Ik heb er een die ik eens bij de LIdl heb gehaald, maar hij begint wat mankementen te vertonen, dus ik zal vast gaan sparen..

Verder heb ik eigenlijk helemaal geen keukenapparatuur ( o ja, een handmatige cirtruspers ) en ik vroeg me af, een staafmixer met uitbreidingen, zoals bijv. deze http://www.surprisekookgerei.nl/catalog ... cted=12371
kan die dan ook van die smoothies maken, net als een blender ? Of is het allemaal overbodige zooi wat erbij zit en zou je apart een blender aan moeten schaffen ?

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » vr jan 09, 2015 12:19

Ik heb sinds 2 maanden een Kitchenaid staafmixer en ik ben er ontzettend blij mee.
Even wennen om de batterij op te laden op het moment dat je denkt straks de staafmixer te gebruiken, maar het snoerloze is echt geweldig. Verder noem ik hem "het Beest", hij is groot, zwaar, maar ligt ergonomisch prima in de hand. Ik gebruik hem voornamelijk voor het pureren van soep, burgermengsels e.d.
Fruitshakes maak ik in Le Blender van Magimix, o.a. omdat daar meer inpast.

Ik heb gekozen voor deze trouwens http://www.surprisekookgerei.nl/catalog ... cted=11688
en met de webshop heb ik hele goede ervaringen.

Het minpunt: hij is made in China.

José

Bericht door José » vr jan 09, 2015 22:39

Ik vrees dat dat echt ver boven budget is... ( zit momenteel in de ww, het wordt sowieso al sparen ) en dat ik me ook vreselijk zou ergeren aan het feit dat 'ie eerst nog moet opladen. Op zich kan ik prima uit de voeten met snoer, mijn keuken is toch niet zo groot en er staat niet zo veel elekriek in.
Maar heeft deze http://www.surprisekookgerei.nl/catalog ... cted=12371
dan ongeveer dezelfde hulpstukken ? En gebruik je die ook veel ? Tot nu toe maak ik vooral soepjes en hummus met mijn staafmixer, dus ik ben er niet zo mee bekend..

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » za jan 10, 2015 12:11

Ik heb die o.a. niet gekozen omdat ik allergisch ben voor weekmakers in silicone/rubber etc, en vrees dat ik de knoppen niet kan aanraken.

Je went snel aan het opladen hoor, hij is niet snel leeg en wel snel opgeladen. Alleen even vooruit denken dus.

De hulpstukken gebruik ik zelf niet veel, maar dat is niet representatief omdat ik toen ik hem kocht een kleine, te volle keuken had en 7 dagen per week werkte en nu sinds een week in de verhuisrommel zit. Verder heb ik ook Le Blender van Magimix en een standmixer van Kitchenaid. Ik moet nog wennen aan een werkende staafmixer :mrgreen:

José

Bericht door José » za jan 10, 2015 20:40

Poeh, dat je überhaupt nog aan koken toe komt in verhuisrommel...
Zelf heb ik overigens ook niet zo'n grote keuken, vandaar dat ik dan hoop dat ik het met van die hupstukken af kan, en er geen blender en mixer bij hoeven te komen :wink:

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » zo jan 11, 2015 10:12

Nu eet ik wel simpel hoor, ook omdat de vaatwasser stuk ik. Ik hoop snel weer uitgebreid te kunnen koken en bakken.

Succes met je keuze!

Plaats reactie