Keukentips

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
Dani
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Keukentips

Bericht door Dani » zo jan 11, 2015 20:27

José schreef:@Dani Ben je er al wel uit welke staafmixer het gaat worden ? Ik heb er een die ik eens bij de LIdl heb gehaald, maar hij begint wat mankementen te vertonen, dus ik zal vast gaan sparen..

Verder heb ik eigenlijk helemaal geen keukenapparatuur ( o ja, een handmatige cirtruspers ) en ik vroeg me af, een staafmixer met uitbreidingen, zoals bijv. deze http://www.surprisekookgerei.nl/catalog ... cted=12371
kan die dan ook van die smoothies maken, net als een blender ? Of is het allemaal overbodige zooi wat erbij zit en zou je apart een blender aan moeten schaffen ?
Ik denk de allernieuwste van Solis: SOLIS X-Change Mixer
Er is een nieuwe techniek zichtbaar onder de staafmixers. Ik zag ze voor het eerst in de bijenkorf: die van bamix en van turmix. Eigenlijk vond ik het enge dingen, en ver boven mijn budget. Maar de dame zei dat dat wel de kant is waar de goede staafmixers heen gaan. Thuis dus even wat gegoogled en bekeken en het zijn inderdaad wel erg mooie apparaten.
Solis is een erg goed merk, maar een stuk betaalbaarder dan bamixen turmix en komt met een soortgelijke techniek. Maar met de 4 opzetstukjes kun je fijnsnijden, malen, mixen, kloppen, klutsen, zeven, roeren, pureren en hakken.
Het enige is dat ik hem eerst even in het echt wil zien en vasthouden,maar hij is zo nieuw dat veel winkels hem (nog) niet hebben. Dat vind ik wel belangrijk, want bv de kitchen aid vond ik echt heel lomp en vervelend.
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

José
Leefwijze: vegetarier

Bericht door José » zo jan 11, 2015 22:16

Die Solix ziet er wel heel veelbelovend uit. Maar inderdaad, ik zou hem ook eerst even vast willen houden. Vraag me ook af of zo'n rechte, gladstalen mixer niet uit je handen glibbert als je er eenmaal wat spul aan hebt zitten.. ( en ja, dat zit er wel in hier... ).
Hij staat overigens ook al op de site van de staafmixershop, en die hebben een winkel in Groningen

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » ma jan 12, 2015 10:50

Oh die Solis ziet er goed uit! Als ik nog zou moeten kiezen nam ik hem niet vanwege mijn polsen (die deuk in de KA is voor mij handiger), maar verder lijkt me het een hele goede. Ook het opbergbakje, lijkt een detail maar scheelt ergernis in de keuken.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » ma jan 12, 2015 14:57

José schreef:Hij staat overigens ook al op de site van de staafmixershop, en die hebben een winkel in Groningen
Zijn die winkels er niet meer voor advies? Zouden wel enorme winkels worden als alle producten van cool blue daar uitgestald zouden staan? Ik ken het niet, maar zal er eens langs gaan. Dank voor de tip!

Assie schreef:Oh die Solis ziet er goed uit! Als ik nog zou moeten kiezen nam ik hem niet vanwege mijn polsen (die deuk in de KA is voor mij handiger), maar verder lijkt me het een hele goede. Ook het opbergbakje, lijkt een detail maar scheelt ergernis in de keuken.
Dat opruim bakje lijkt mij ook héél prettig (zeker als je mijn keukenkastjes zou kennen :P ).

José
Leefwijze: vegetarier

Bericht door José » ma jan 12, 2015 17:47

Ik heb geen idee of ze er alles op voorraad hebben of alleen advies doen, ben er zelf ook nog nooit geweest. Maar volgens de site heeft elke winkel z'n eigen magazijn, dus je kunt ze natuurlijk altijd mailen om te zeggen dat je de staafmixer graag eerst live wil zien en of zij dat kunnen organiseren.

jet
Moderator

Bericht door jet » ma jan 12, 2015 22:15

Oeh, dat zou echt helemaal super zijn als je dat voor ons uit zou willen proberen :rendier:
Alvast bedankt jet!
Sorry Raynak, 't is me niet gelukt :( Had het vrijdag willen doen, maar kreeg ineens bericht dat een familielid van een mentorleerling van me was overleden. Veel gedoe dus opeens om allemaal zaken vanuit thuis nog te regelen (vrijdags ben ik 'vrij').
Mocht je het nog willen weten, dan kan ik donderdagavond het ding in de magnetron slingeren..... (laat ik hem trouwens eerst eens opzoeken, want ik heb hem al een tijdje niet gebruikt)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Raynak

Bericht door Raynak » di jan 13, 2015 0:22

jet schreef:Sorry Raynak, 't is me niet gelukt :( Had het vrijdag willen doen, maar kreeg ineens bericht dat een familielid van een mentorleerling van me was overleden. Veel gedoe dus opeens om allemaal zaken vanuit thuis nog te regelen (vrijdags ben ik 'vrij').
Mocht je het nog willen weten, dan kan ik donderdagavond het ding in de magnetron slingeren..... (laat ik hem trouwens eerst eens opzoeken, want ik heb hem al een tijdje niet gebruikt)
Dat geeft natuurlijk helemaal niks joh! Hoop dat het allemaal gelukt is met alles wat je ineens moest regelen.

Mocht je ooit nog eens zin/tijd hebben om het te proberen dan ben ik natuurlijk wel benieuwd :) maar dat heeft echt geen haast hoor.

Veganilla

Bericht door Veganilla » do mar 26, 2015 19:19

Ik heb laatst ergens gelezen dat als je kauwgom eet tijdens het uiten snijden je niet hoeft te huilen. Ook helpt het om de uiten af te spoelen.

* nu is kauwgom vast niet veganistisch :oops: Vast ook een veganvariant voor :-D

herbrandt

Bericht door herbrandt » di mar 31, 2015 19:43

Oke, ik post dit maar eventjes hier. Ik wil het toch echt een keer weten.

Als ik zilvervliesrijst kook komt er na een tijdje altijd in het midden van de pan een laagje schuim wat bruin kleurt. Nu adviseerde mijn broer een keer om zilvervliesrijst voor het koken eerst te wassen, omdat er nog een of ander goedje op zit wat niet helemaal gezond is. Ik heb dat één of twee keer gedaan, maar vond het erg veel gedoe. Nu vermoed ik dat dat laagje wat op het water drijft na een tijdje datzelfde goedje is, daarom haal ik het er altijd uit met een lepel (Dat gaat prima). Klopt dit en is het een goed idee om het er uit te halen? Misschien een gekke vraag, maar ik ben toch benieuwd en vraag me af of het überhaupt nodig is.

Truus

Bericht door Truus » wo apr 01, 2015 7:51

herbrandt schreef:Als ik zilvervliesrijst kook komt er na een tijdje altijd in het midden van de pan een laagje schuim wat bruin kleurt.
De schuim wordt veroorzaakt door stijfsel waar rijst rijk in is. Het is onschadelijk. Tijdens transport vrijven de korrels tegen elkaar waardoor er een soort rijstpoeder ontstaat, die het schuimen bevoordert. Je kunt het verminderen door de rijst meermaals in koud water te spoelen. Of gebruik snelkookrijst.

herbrandt

Bericht door herbrandt » wo apr 01, 2015 21:29

Oké, tof! Dank je wel! :D Dan hoef ik het er eigenlijk ook niet af te halen dus. Weet je toevallig wel iets over mogelijke bestrijdingsmiddelen of andere middelen die op de rijst komt voor verpakking waar ik naar verwijs in mijn vorige post of hoef ik mij daar helemaal geen zorgen om te maken?

Truus

Bericht door Truus » do apr 02, 2015 6:59

herbrandt schreef:Weet je toevallig wel iets over mogelijke bestrijdingsmiddelen of andere middelen die op de rijst komt voor verpakking
We weten allemaal te weinig over wat er op en in ons voedsel zit, omdat de voedselketen veel te lang is. We hebben geen idee waar ons voedsel geweest is en wat ermee gedaan is. Dit geldt voor alles, niet alleen rijst.

Biologische rijst hoor onbespoten te zijn, maar of dat zo is, wie controleert het? Ook kan het tijdens transport voor of na verpakking verdelgingsgassen uit de containers absorberen. Als dat zo is, wat zeker niet hoeft te zijn, dan zouden in theorie die gassen iets meer in de schuim kunnen zitten, maar dat verschil zou zeer marginaal zijn.

Ik denk dat de waarheid is dat we tegenwoordig in een toxische wereld leven, en die toxins zijn onvermijdelijk. Tegelijkertijd leven we gemiddeld tientallen jaren langer dan voor we ons milieu zo vergiftigd hadden dus blijkbaar kunnen we ertegen. Het heeft i.i.g. geen zin om ons er druk over te maken want we moeten toch eten en drinken. Uit niets blijkt dat door het scheppen van schuim uit de rijst we langer leven of gezond blijven.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » do apr 02, 2015 9:34

Ik was linzen, rijst, quinoa, bonen en nog meer altijd onder de stromende kraan in een grote zeef.
Dat gaat heel makkelijk en is zo gedaan :P

Truus

Bericht door Truus » do apr 02, 2015 10:33

Assie schreef:Ik was linzen, rijst, quinoa, bonen en nog meer altijd onder de stromende kraan in een grote zeef.
Witte rijst werd vroeger omgespoeld omdat er door de fabrikant talkpoeder aan toe werd gevoegd om het mooi wit te doen lijken. Ik weet niet of dat nog zo is.

Quinoa, indien niet door de fabrikant voorbewerkt, wat tegenwoordig meestal wel is, moet goed gespoeld worden om de bittere smaak weg te nemen.

Bonen moeten sowieso geweekt worden.

Linzen spoel ik af met koud water terwijl ik kokend water klaar heb staan om in de pan er overheen te gieten, zodat ze niet gaan spruiten. Niet dat die spruiten ongezond zijn, maar de kleinkinderen vinden het niet smakelijk eruit zien.

Spliterwten kun je spoelen tot je een ons weegt, ze blijven schuimen.

Snelkookrijst hoeft niet gespoelt en op de verpakking wordt meestal aanbevolen het niet te doen. Wellicht dat vanwege de voorbewerking je de in water oplosbare vitamines snel weg spoelt?

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » do apr 02, 2015 11:43

Dat zou kunnen, ik moet zeggen dat ik niet veel snelkookrijst heb. Behalve basmati, als je die niet wast plakt het erg na het koken.

Ik was linzen en gebruik ze meteen, dan gaan ze toch niet spruiten?

Framboos

Bericht door Framboos » do apr 02, 2015 12:13

Veganilla schreef:Ik heb laatst ergens gelezen dat als je kauwgom eet tijdens het uiten snijden je niet hoeft te huilen. Ook helpt het om de uiten af te spoelen.

* nu is kauwgom vast niet veganistisch :oops: Vast ook een veganvariant voor :-D
https://gewoonvegan.nl/ah-kauwgom/ :)

Truus

Bericht door Truus » do apr 02, 2015 12:30

36% xy­li­tol, sor­bi­tol, man­ni­tol, mal­ti­tol­stroop ... wellicht dat je ogen niet gaan tranen, maar aan het andere einde kun je een niet zo frisse lentestorm verwachten...

Truus

Bericht door Truus » do apr 02, 2015 12:33

Assie schreef:Ik was linzen en gebruik ze meteen, dan gaan ze toch niet spruiten?
Mijn ervaring is dat als ik ze in koud water op het vuur zet, spruiten ze voor dat ze aan de kook komen. Misschien omdat ik grote hoeveelheden opzet? Het kan absoluut geen kwaad.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » do apr 02, 2015 22:12

Dat heb ik nog nooit gehad, wat apart. Ik kook toch al heel lang linzen :)

Nu je het zegt, ik ga ze eens echt laten spruiten, kijken of dat lekker is om rauw te eten.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » do apr 02, 2015 23:16

Mijn linzen gaan ook nooit spruiten na het afspoelen. Wat voor een type linzen gebruik je Truus?

Plaats reactie