Keukentips

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
Lieke
Leefwijze: flexanist

Re: Keukentips

Bericht door Lieke » ma mar 31, 2008 19:17

Valkyrjur schreef:Ik weet niet of het in dit topic hoort, maargoed.

Een doodsimpel maar heerlijk bijgerecht. Per persoon 2 flinke tomaten en 1 middelgrote ui. Tomaten in stukjes, ui in ringen, met een beetje olie in de ovenschaal en dan in de oven. Tijd en temperatuur weet ik zo niet, maar met 10 tot 15 minuten op 180 moet je een eind komen denk ik. Zo nu en dan wel even omscheppen, anders krijgen de uiringen zwarte randjes. Smullen maar!
Mmm, dit heb ik net gemaakt. Ik was in m'n eentje en dan doe ik nooit zoveel moeite voor m'n avondeten. Heb dit gemaakt, het flink oosters gekruid en daarna gegeten met een broodje met hummus. Heerlijk!

Valkyrjur
Leefwijze: veganist

Bericht door Valkyrjur » wo apr 09, 2008 15:33

Lieke schreef:
Valkyrjur schreef:Ik weet niet of het in dit topic hoort, maargoed.

Een doodsimpel maar heerlijk bijgerecht. Per persoon 2 flinke tomaten en 1 middelgrote ui. Tomaten in stukjes, ui in ringen, met een beetje olie in de ovenschaal en dan in de oven. Tijd en temperatuur weet ik zo niet, maar met 10 tot 15 minuten op 180 moet je een eind komen denk ik. Zo nu en dan wel even omscheppen, anders krijgen de uiringen zwarte randjes. Smullen maar!
Mmm, dit heb ik net gemaakt. Ik was in m'n eentje en dan doe ik nooit zoveel moeite voor m'n avondeten. Heb dit gemaakt, het flink oosters gekruid en daarna gegeten met een broodje met hummus. Heerlijk!
:D

LouLou

Bericht door LouLou » ma mei 05, 2008 21:18

Ik heb een hele serie....

- Tahin als smeltkaas gebruiken bij gratin of pastas
- Zoetstof kan je niet verhitten want dan werkt het niet meer
- mixers en bestek het beste gelijk afwassen/in een bak water leggen
- als je altijd noten in huis hebt heb je altijd iets om door je eten heen te doen als proteine
- tahin+appelstroop op een boterham= lekker:D
- voeg zemelen toe aan soep of sauzen als je meer vezels wilt eten
-

onderdezon
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door onderdezon » vr mei 09, 2008 19:06

de vorige tips kloppen niet helemaal
er is speciale zoetstof om mee te bakken. die kun je dus wel verhitten
en als ik mijn bestek te lang in het vocht laat liggen komen er allemaal kleine bruine puntjes op, een soort roestaanslag. en het is roestvrijstaalbestek hoor! dat is er wel weer af te poetsen maar het is makkelijker als dat niet hoeft. dus bestek niet te lang in water laten liggen - gelijk afwassen en afdrogen is beter

reggie

Bericht door reggie » vr mei 09, 2008 19:58

onderdezon schreef:als ik mijn bestek te lang in het vocht laat liggen komen er allemaal kleine bruine puntjes op, een soort roestaanslag. en het is roestvrijstaalbestek hoor!
roestvrij staal bestaat niet bij mijn weten RVS is roestvast staal
ofwel minder snel roestend.

onderdezon
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door onderdezon » vr mei 09, 2008 20:00

dat zeg ik; niet nat laten liggen dus :P

reggie

Bericht door reggie » vr mei 09, 2008 20:04

yep.
:D snelle reactie trouwens

jet
Moderator

Bericht door jet » vr mei 09, 2008 20:21

RVS is niet zo maar RVS hoor! Daar zijn meer soorten van, maar ik zal er geen ellenlange verhandeling over houden :mrgreen:
Meestal wordt aan staal chroom toegevoegd om zo een laagje aan de buitenkant te vormen, waardoor het roesten tegengegaan wordt. Vooral als je in je afwaswater ook zoute dingen hebt gewassen krijg je vaak toch 'putjes' op je bestek (gaat een heel proces aan vooraf, maar dat is niet zo interessant). Omdat je dat vaak niet kunt voorkomen (je wast altijd wel iets af waar zout in zat), is het inderdaad slim om gelijk af te drogen.
Je bent dan ook van de gaatjes in de pannen af (die ontstaan dus ook daardoor) en de rare kalkvlekken op je andere afwas.... :mrgreen:

Bestek met houten handvatten ook altijd even wat langer laten drogen, anders tast het vocht daaruit je andere bestek alsnog aan.... :?

bij het koken wat zout in het water doen laat het kookpunt van je water stijgen, en dus is datgene wat je kookt sneller klaar (het puntje zout uit een recept heeft dus ook effect op de kooktijd) :wink:

gluten lossen op in water, dus mocht je een keer iemand met een glutenintolerantie op bezoek krijgen waarvoor je je spullen nog een keertje wilt afwassen, gebruik dan schoon water, en een schone theedoek (en natuurlijk je teiltje dan ook even voorspoelen...) :)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Lieke

Bericht door Lieke » ma mei 26, 2008 10:17

Ik heb een vraagje, misschien heeft iemand een tip voor me? Mijn Chocolate Chip cookies worden altijd keihard als ze afkoelen. Bij wijze van spreken zou je er je tanden op kunnen breken. Ik vind ze half warm/half degig erg lekker uit de oven, maarja, 't is natuurlijk ook lekker om er een paar te bewaren. Ik doe er tarwebloem, bakmargarine, rietsuiker, beetje maïszetmeel opgelost in water, beetje zout, bakpoeder, vanillesuiker en natuurlijk chocolate chips in.

Sakura
Contacteer:

Bericht door Sakura » ma mei 26, 2008 10:28

als je ze een paar minuten minder lang bakt, worden ze dacht ik daarna niet zo hard.

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx » ma mei 26, 2008 11:48

idd, de baktijd bij koekjes (en temp.) is erg belangrijk. in de bakdraad is daar al meer over gezegd, ik weet niet of het in deze topic thuis hoort :?:

koekjes er gewoon al uithalen wanneer ze nog vrij slap en breekbaar zijn. bij het afkoelen worden ze altijd nog wat harder. (voor mijn recept reken ik altijd 4 min ene zijde, 4 min andere zijde van het koekje, en dan zijn ze goed, wat ook helpt is een extra schepje zelfrijzend bakmeel, dan blijven ze ook zachter)

Framboos

Bericht door Framboos » ma mei 26, 2008 17:50

En heel belangrijk: ongeveer een minuut nadat je ze uit de oven gehaald hebt van de bakplaat afhalen en op een rooster leggen.

Ik deed dat ook ooit met 'boter'-koek. Hij zag er nog niet klaar uit, dus liet ik m er veel langer instaan dan moest. Warm was ie dan nog lekker, maar afgekoeld kon je er iemands hoofd mee inslaan. :wink:

Lieke

Bericht door Lieke » di mei 27, 2008 19:18

Ah, bedankt voor jullie tips! Ik zal het binnenkort eens proberen. Warm zijn ze idd heerlijjk, maar als ze dan afgekoeld zijn... :shock:

:thanks:

Marla

Bericht door Marla » di jul 15, 2008 17:22

Ik heb net voor 1,50 een zak met een soort van knijpers/klemmen gekocht bij de Hema, in verschillende maten. Hiermee kun je zakjes met voedingsmiddelen dichtklemmen zodat je keukenkastjes niet meer helemaal onder zitten.

Framboos

Bericht door Framboos » di jul 15, 2008 17:33

Ik heb die al heel vaak in mijn hand gehad, maar bedenk me dan altijd dat wasknijpers net zo goed dat werk kunnen doen. Zijn ze echt beter/handiger?

Marla

Bericht door Marla » di jul 15, 2008 17:40

Ja, want wasknijpers knijpen maar op een punt, dit gaat over de hele breedte van het zakje. Verder vind ik het onhandig dat die knijpers zo uitsteken.

melancholy

Bericht door melancholy » wo jul 16, 2008 19:34

vraagje:

hebben jullie ook als je de naturel tofu koopt dat ie dan heel erg spettert? en vaak snel aanbakt..
bak in maiskiemolie in wok..Als ik die voorgebakken/gekruide haal stukjes haal dan heb ik dat nooit.
En ik krijg op die naturel nooit zo'n krokant korstje.. of is dat uberhaupt niet mogelijk?

Apraxia

Bericht door Apraxia » do jul 17, 2008 17:27

Dat riekt naar "vocht eruit laten lekken".
Je kent de truukjes daarvoor neem ik aan?
Ach...ik zet ze er nog wel ff neer...zit toch te wachten tot mijn spiksplinternieuwe geiser hangt en ik kan gaan koken......

Ik snijd het in plakken, leg het tussen een theedoek en zet er een snijplank met wat zwaars op. Het liefst een nacht maar een paar uur volstaat ook wel.

Even koken gaat ook. Tot het bovendrijft. Dan is de substantie wat steviger.
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.

melancholy

Bericht door melancholy » do jul 17, 2008 23:51

Thnx 8)
Goed uit laten lekken deed ik inderdaad nooit echt.. misschien max 5 min. ofzo

Wennepen

Bericht door Wennepen » do aug 14, 2008 20:38

Hoe lang kun je tofu uit zo'n pak goedhouden als het vocht eruit is? Ik vind het altijd van die grote stukken, dat krijg ik nooit in 1 maaltijd op.

Plaats reactie