Keukentips

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
jet
Moderator
Leefwijze: veganist

Re: Keukentips

Bericht door jet » di sep 29, 2009 12:29

ik gok dat een tajine daarvoor geschikt zou zijn, maar ik heb zelf ook ovenschalen die geglazuurd zijn behalve aan de onderkant, en die kunnen denk ik ook (niet uitgeprobeerd)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

*Martijn*

Bericht door *Martijn* » di sep 29, 2009 15:13

Ja, dat klinkt logisch. Bedankt. Ik gok er op dat mijn glazen ovenschalen en geglazuurde taartvormen hiervoor niet geschikt zijn, dus ik ga een koekenpannetje gebruiken.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » zo okt 04, 2009 21:18

*Martijn* schreef:Ja, dat klinkt logisch. Bedankt. Ik gok er op dat mijn glazen ovenschalen en geglazuurde taartvormen hiervoor niet geschikt zijn, dus ik ga een koekenpannetje gebruiken.
Waarom zou het niet met een glazen ovenschaal kunnen?

*Martijn*

Bericht door *Martijn* » zo okt 04, 2009 21:37

Ik ben bang dat die gaat springen. In de oven wordt zo'n schaal geljkmatig verhit. Op het vuur wordt de schaal ongelijkmatig verhit. Het verhitte deel zet uit, het niet-verhitte deel blijft even groot als het was. Er ontstaat spanning in de schaal en de schaal knalt uit elkaar. Zoiets. Of/waarom dat dan niet/minder voor stenen schalen zou gelden, weet ik eigenlijk niet.

jet
Moderator

Bericht door jet » ma okt 05, 2009 13:34

ik weet niet zeker of wat ik nu ga beweren wetenschappelijk klopt maar het klinkt logisch.....:
volgens mij heeft het met de stof te maken. Stenen ovenschalen moeten geglazuurd zijn omdat ze anders poreus zijn. De afstand tussen de moleculen (en atomen) in zo'n structuur is dus groter (anders is het ook niet poreus) dan bij glas waarin de moleculen dicht op elkaar gepakt zitten. In zo'n stenen overschaal hebben dus de moleculen nog wat ruimte om te bewegen en dus minder kans op barsten dan bij glas....
Bovendien als je een stenen schaal gaat gebruiken maak je die meestal vantevoren ook even nat (vocht erin laten trekken). Hierdoor gaat het materiaal minder snel kapot en dat kan bij een glazen schaal natuurlijk niet.
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » wo okt 07, 2009 11:54

*Martijn* schreef:Ik ben bang dat die gaat springen. In de oven wordt zo'n schaal geljkmatig verhit. Op het vuur wordt de schaal ongelijkmatig verhit. Het verhitte deel zet uit, het niet-verhitte deel blijft even groot als het was. Er ontstaat spanning in de schaal en de schaal knalt uit elkaar. Zoiets. Of/waarom dat dan niet/minder voor stenen schalen zou gelden, weet ik eigenlijk niet.
Sorry, ik had het verkeerd begrepen. Ik dacht dat je dacht dat het met de glazen schaal niet in de oven kon, verkeerd gelezen, excuus.
Maar zo'n schaal op een fornuis kan inderdaad niet, logisch gezien. Glas zet flink uit als het heet wordt, dus als dan een deel wel uitzet en een ander deel hetzelfde blijft, gaat het natuurlijk enorm mis.
Maar ik heb helaas ook geen idee wat voor schaal ofzo het wel mee kan. Misschien eens vragen bij een kook/pannenwinkel? Misschien weten zij dat wel.

*Martijn*

Bericht door *Martijn* » wo okt 07, 2009 16:41

Is OK, hoor. Ik denk dat de tips van Jet hierboven wel goed zijn.

Eleonora
Contacteer:

Bericht door Eleonora » di apr 09, 2013 21:34

Kan iemand mij vertellen waarom mijn veganaise vloeibaar blijft???

Ik wordt echt gek!!!! :shock: De eerste keer toen ik het maakte had ik gelijk een mooie dikke en stevige saus...
en ik heb nu al zo'n 5 pogingen gewaagt om nieuwe te maken en ze blijven allemaal vloeibaar...
Heb het recept gebruikt van de Veganchallenge. (en ook andere recepten).
http://www.veganchallenge.nl/veganaise/

Ik heb echt exact alle stappen en ingrediënten op de ml en gram nauwkeurig afgewogen/gemeten en op gevolgd... dus wie oh wie weet wat evt het probleem zou kunnen zijn?
Hartelijke groet,
Eleonora

)O( Vegan-pagan )O(

http://www.eleoflora.nl
https://etenvanmoederaarde.wordpress.com/

TonyJello

Bericht door TonyJello » wo apr 10, 2013 10:04

Oh, dat is zo balen! Dat heb ik ook gehad, maar nu gebeurt het me niet meer.

Ik doe alle ingrediënten in de blender, behalve de olie. Ik zet de blender aan en giet rustig de olie erbij totdat het dik genoeg is. Dat gaat altijd goed.

Succes!

Ik zie dat er bij het recept onder jouw link een bereidingstijd van 15 minuten staat. Nou, ik doe het binnen 5 minuten.

Ik volg dit recept, maar dus met de olie als laatste in een draaiende blender.

Eleonora
Contacteer:

Bericht door Eleonora » wo apr 10, 2013 13:45

Precies wat je zegt heb ik ook geprobeerd.. Ik heb echt alle soorten methoden en manieren geprobeerd ook de manier van het filmpje in je link (ook dat recept heb ik geprobeerd)... :(
Ik ga toch maar Veganaise kopen bij veggiedeli denk ik :P
Hartelijke groet,
Eleonora

)O( Vegan-pagan )O(

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo apr 10, 2013 15:05

Wat vreemd Eleonora! Ik heb echt nog nooit problemen gehad met zelfgemaakte veganaise. Ik doe het zoals in het EVA filmpje, alle ingrediënten in een hoge mengbeker, staafmixer erin en blenden maar. Wat voor sojamelk heb je gebruikt? Was het verse of een pak dat al een paar dagen open was? Sommige mensen zeggen ook dat de melk op kamertemperatuur moet zijn. Ik zou het nog eens proberen met een nieuw pak melk. Ik gebruik zelf altijd Alpro ongezoet.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

TonyJello

Bericht door TonyJello » wo apr 10, 2013 17:55

En de melk schudden, want je hebt het vet nodig.

Eleonora
Contacteer:

Bericht door Eleonora » wo apr 10, 2013 22:21

mmmm goede ideeën!
Misschien dat ik de vorige keer het pak niet in de koelkast had (omdat het nieuw was) en dus op kamertemperatuur had, ik weet het alleen niet zeker. Kan met goed voorstellen dat de binding van de stoffen anders is met verschillende temperaturen, net als bij het maken van crème (cosmetisch).
Ik gebruik ook de ongezoete sojamelk van alpro..

Ik hou jullie op de hoogte of dat het probleem was... :)
Hartelijke groet,
Eleonora

)O( Vegan-pagan )O(

Shantisabine

Bericht door Shantisabine » do apr 11, 2013 13:29

Bij mij mislukt het eigenlijk alleen als ik te weinig olie gebruik. Je moet er toch een hele bups ingooien.
Ik meng eerst sojamelk (ook Alpro ongezoet, meestal uit de koelkast, ik geloof niet dat ik altijd schud) met olie, blender dat tot het dik begint te worden (moet binnen tien seconden blenderen wel gebeuren hoor). In de praktijk komt het er dan op neer dat ik de olie in scheutjes erbij doe. Pas als het dik begint te worden, voeg ik azijn en mosterd toe, en dan is het in één klap ook een stuk dikker (in mosterd zitten stoffen die de water-in-olie druppeltjes stabiliseren). Als het té dik is, kun je altijd nog een scheutje melk toevoegen.
Als eenmaal die beginverhouding melk/olie ok is, kan er verder weinig fout aan gaan.

Eleonora
Contacteer:

Bericht door Eleonora » do apr 11, 2013 21:54

Dat is dus het vreemde... Ik volg exact het recept op (die van EVA en van de Veganchallenge)... Dat is volgens mij toch echt meer dan voldoende olie. Nog vreemder is dat de eerste keer goed ging... en vanaf de tweede poging zijn ze allemaal finaal mislukt... Terwijl ik precies dezelfde hoeveelheden en handelingen heb gedaan.

Maar ik ga nog 1 poging wagen... en anders is het jammer:P Bij ons in de biowinkel hebben ze hele lekkere EGG free majo in een tube. (niet dezelfde als bij veggiedeli). Maar ja zelf maken is natuurlijk veel lekkerder en goedkoper
Hartelijke groet,
Eleonora

)O( Vegan-pagan )O(

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » do apr 11, 2013 22:17

Wij gebruiken altijd de ongezoete versie van Alpro Soya, sojamelk. Gaat altijd uitstekend. Van de week probeerde we veganaise te maken met de rijstmelk en dat mislukte compleet.
Misschien is het dus ook wel afhankelijk van het soort plantaardige melk?
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

jet
Moderator

Bericht door jet » do apr 11, 2013 22:21

Van rijstemelk kun je ook geen 'yoghurt' maken, het fermenteert niet, wellicht ligt dat aan het vetgehalte??

Eleonora
Contacteer:

Bericht door Eleonora » vr apr 12, 2013 7:20

Ik gebruik de gewone alpro ongezoet.. Ik denk dat ik maar een keer soja room ga proberen :shock:
Hartelijke groet,
Eleonora

)O( Vegan-pagan )O(

Ananas

Bericht door Ananas » vr apr 12, 2013 11:29

Ha Eleonora,
Vervelend dat het niet is gelukt om de veganaise te maken!

De verhouding van veganaise zoals ik het maak is ongeveer 120 mL ongezoete sojamelk op 250 mL olie. Op de website staan andere verhoudingen, ik vermoed dat mijn culi-collega's een minder vette mayo wilden ;-) als je het nog één keer aandurft om te proberen, ik ben benieuwd wat je resultaten dan zullen zijn! Enneurhm ik zal doorgeven dat het recept op de website moet worden aangepast :)

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » vr apr 12, 2013 12:59

Het kan ook aan de volgorde liggen van de ingrediënten die je toevoegt. Zo is het bij mij één keer mislukt toen ik nadat de sojamelk in de mengbeker zat, ik eerst de azijn toevoegde en daarna de rest. De sojamelk werd meteen dikker maar later bleef de mayonaise dun.
Ook heb ik eens geprobeerd om het nat van een pot augurken te gebruiken ipv azijn. Toen bleef de mayonaise ook te dun. Wellicht kan het ook aan de soort azijn liggen.

Ik gooide gewoon alles achter in elkaar in de mengbeker: sojamelk, olie, (kala namak), zout, peper, mosterd, azijn. Dan met de staafmixer erop en het werd meteen mayonaise.
Ik bedenk me dat het ook kan mislukken als je een keukenmachine gebruikt, een staafmixer werkt beter. Het hoe en wat weet ik niet precies maar het lijkt me dat het met een staafmixer sneller gaat en dat het daar aan kan liggen.

Plaats reactie