Keukentips

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
Eleonora
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Keukentips

Bericht door Eleonora » ma apr 15, 2013 10:47

Dank jullie voor alle tips. Ik ga er zeker gebruik van maken! en ik hou jullie op de hoogte van hoe het gegaan is. :)
Hartelijke groet,
Eleonora

)O( Vegan-pagan )O(

http://www.eleoflora.nl
https://etenvanmoederaarde.wordpress.com/

Shantisabine

Bericht door Shantisabine » zo apr 21, 2013 14:41

Gisteren weer gemaakt, met Alpro ongezoet uit de koelkast. Ging prima, dus bij mij is het niet temperatuursafhankelijk of het lukt of niet. Bizar dat het bij jou niet wil, Eleonora!

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo apr 21, 2013 15:46

Net heb ik ook weer met gemak een giga lekkere veganaise gemaakt.

In de blender:

♥ Alpro gezoete sojamelk, totdat de messen onzichtbaar zijn
♥ Half teentje knoflook in stukjes
♥ Klein beetje ui in stukjes
♥ 3 Stukjes peterselie in stukjes

5 Seconden blenderen

♥ Scheutje azijn
♥ Flinke theelepel mosterd
♥ Theelepel tomatenketchup
♥ Kwart theelepel zout
♥ Scheutje agavesiroop (of een theelepel suiker)

Blender aan en zonnebloemolie (of andere geurarme olie) toevoegen tot het dik genoeg is. Ongeveer 10-15 seconden.

:hungry2: Smullen maar!

Maud
Leefwijze: flexanist

Bericht door Maud » do mei 02, 2013 16:25

Ik heb pas geleden mijn pannen vervangen door keramische pannen. Gezonder dan de reguliere anti-aanbak lagen. Bevalt tot nu toe prima!

Sas

Bericht door Sas » zo apr 13, 2014 21:33

Ik heb nog een tip voor het bakken van pizza's.

Normaal is een pizza-oven heel warm, boven de 500 graden is geen uitzondering. Warmte is belangrijk voor een goede pizzabodem die zowel krokant als zacht is. Maar met de meeste ovens is dit niet haalbaar.

Ik heb ontdekt dat je de warmte in een kleine oven kunt opvoeren. Ik heb zelf een verplaatsbare mini-oven (20 liter) welke tot 250 graden kan. De bakplaat heeft een soort van diepe uitsparing, en als je de bakplaat omdraait en deze net boven het warmte element zet, dan creëer je een soort circulatie van warme lucht onder de omgekeerde bakplaat, waardoor de temperatuur snel oploopt. Ik heb de temperatuur nooit gemeten, maar het is echt heel warm. Ik kan nu een pizza bakken in slechts 7-8 minuten. Voorheen was ik zo'n 12-15 minuten kwijt.
Laatst gewijzigd door Sas op ma apr 14, 2014 0:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Truus

Bericht door Truus » zo apr 13, 2014 21:44

Een goeie tip!

Ik heb bij Blokker een goedkoop oventhermometerje gekocht, waaruit blijkt dat mijn oven nooit de temperatuur haalt die op de knop staat.

Sas

Bericht door Sas » zo apr 13, 2014 21:49

Maud schreef:Ik heb pas geleden mijn pannen vervangen door keramische pannen. Gezonder dan de reguliere anti-aanbak lagen. Bevalt tot nu toe prima!
Klinkt interessant! ik ga eens kijken of ik die ook ergens kan vinden.

Sas

Bericht door Sas » zo apr 13, 2014 23:42

Truus schreef:Een goeie tip!

Ik heb bij Blokker een goedkoop oventhermometerje gekocht, waaruit blijkt dat mijn oven nooit de temperatuur haalt die op de knop staat.
O, dat is handig! ik ga er zeker een halen, ben benieuwd of mijn vermoeden/ervaring klopt met die bakplaat :)

Maud
Leefwijze: flexanist

Bericht door Maud » ma apr 14, 2014 11:03

Sas schreef:
Maud schreef:Ik heb pas geleden mijn pannen vervangen door keramische pannen. Gezonder dan de reguliere anti-aanbak lagen. Bevalt tot nu toe prima!
Klinkt interessant! ik ga eens kijken of ik die ook ergens kan vinden.
Ben nu wel iets minder enthousiast. In het begin gleed alles door de pan, maar na +-10 keer bakken wordt dat minder, en nu moet ik oppassen dat de dingen niet aan gaan bakken.. Maar heb het nog steeds wel liever dan een anti-aanbaklaag. Je moet een beetje met beleid met die pannen omgaan (olie met hoog brandpunt gebruiken, niet te heet laten worden, etc).

sillygirl

Bericht door sillygirl » ma apr 14, 2014 11:09

wij hebben ook een keramische koekenpan en ik vind die waardeloos. schoonmaken is een hel en alles bakt meteen vast. ik gebruik toch altijd mijn eigen koekenpannetje nog met anti-aanbaklaag, daarin maakt het niet uit wat ik doe, niets bakt vast ondanks dat ik hem al jaaaaren heb en niet speciaal goed behandel ofzo. :P

ander vraagje: ik weet dat veel bonen inwisselbaar zijn in recepten voor burgers en balletjes, maar geldt dat ook voor linzen? een familielid wil de bruine bonenburgers van de veganchallenge maken als wij binnenkort langsmaken, maar omdat het paleodieet haar vertelt dat bonen slecht zijn, wil ze het met linzen doen, ofzoiets (we vragen maar niet teveel meer door). Ik vraag me af of linzen wel geschikt zijn qua textuur om een burger van te maken, omdat er in verhouding meer schil in zit dan bij andere bonen?

Truus

Bericht door Truus » ma apr 14, 2014 12:49

sillygirl schreef:Ik vraag me af of linzen wel geschikt zijn qua textuur om een burger van te maken
Mijn ervaring is dat je er wat meer droge bestanddelen bij moet doen, bv haverzemelen. Ze kan ook meel van linzen gebruiken als dat past in haar paleodieet. Of helemaal geen bonen maar boekweit of aardappelen.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma apr 14, 2014 13:53

Ja, linzen doen het prima als burgers, maar ze kunnen inderdaad wat nattig zijn. Deze linzenburgers van de PPK zijn misschien een idee: http://www.theppk.com/2010/12/olive-lentil-burgers/
Ze kan het broodkruim vervangen door havermout, quinoa vlokken of een ander droog graan-achtig product dat past binnen haar dieet. Een mengsel van lijnzaad en amandelmeel kan ook, als het echt helemaal paleo proof moet zijn.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

sillygirl

Bericht door sillygirl » ma apr 14, 2014 14:01

helemaal paleo proof wordt het niet denk ik, want ze is daar (gelukkig) nog vrij arbitrair in (en maakt sowieso vaak uitzonderingen voor 1 dagje etc) maar bedankt voor jullie tips :D Om de een of andere reden werd ze wel heel enthousiast van dit specifieke recept maar wilde het vervolgens persé met linzen en niet met bonen. :D Ik zal haar in elk geval waarschuwen en jullie tips doorgeven want ik vind het jammer als ze speciaal voor ons zoiets wil maken en het zou mislukken :)

Sas

Bericht door Sas » do mei 15, 2014 11:27

Kijk dit apparaatje dan... echt handig voor appelflappen. Vandaag binnengekregen, heb het besteld via Cook&Co

http://i.imgur.com/Ro09lyK.jpg?1

Voorbeeld: http://www.kingarthurflour.com/blog/201 ... turnovers/

Brchj

Bericht door Brchj » do mei 15, 2014 11:38

Ja die ken ik, heeft Rudolph wel eens gebruikt bij 24 Kitchen!
Leuk denk ik dan, maar is het nou echt het geld waard? Je kan het toch ook met de hand doen, is misschien iets meer werk..?

Wat ik in de keuken doe, als ik mijn handen snel afspoel (zonder zeep) bijvoorbeeld zet ik in de wasbak een emmer die het water opvangt. Dat water gebruik ik voor de tuin. Het water waar ik groenten of rijst of aardappelen enzo in kook gooi ik ook niet weg, gebruik ik voor soep of ook de tuin ofzo.
Lieve Nugget! <3
Clover

Sas

Bericht door Sas » do mei 15, 2014 11:42

Brchj schreef:Ja die ken ik, heeft Rudolph wel eens gebruikt bij 24 Kitchen!
Leuk denk ik dan, maar is het nou echt het geld waard? Je kan het toch ook met de hand doen, is misschien iets meer werk..?
Ik vind het behoorlijk vervelend met de hand. Het dichtdrukken lukt nooit echt goed, bij mij althans. Ik heb liever consistentie, zodat ze allemaal even groot zijn. Daarnaast, hoe krijg je zulke grote rondjes? ik zou niet weten hoe anders. :)

Truus

Bericht door Truus » do mei 15, 2014 14:23

Sas schreef:hoe krijg je zulke grote rondjes?
Met de deksel van de ketel.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do mei 15, 2014 22:21

Truus schreef:
Sas schreef:hoe krijg je zulke grote rondjes?
Met de deksel van de ketel.
Deegballetjes uitrollen met een deegroller/fles. Veel handiger, want dat hou je geen deeg over van het uitsteken. Zo'n persdingetje lijkt me wel leuk trouwens, maar met een vork dichtdrukken werkt bij mij ook prima.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Sas

Bericht door Sas » vr mei 16, 2014 3:12

Martine schreef: Deegballetjes uitrollen met een deegroller/fles. Veel handiger, want dat hou je geen deeg over van het uitsteken. Zo'n persdingetje lijkt me wel leuk trouwens, maar met een vork dichtdrukken werkt bij mij ook prima.
Veel handiger? Pfff... sorry hoor, slaat nergens op. Je krijg je ze zo nooit allemaal gelijk, en dat is de bedoeling: uniformiteit. Dus het is niet handiger. ...En met de deksel van een pan? weer extra afwas zeker. Ik heb trouwens 3 verschillende vormpjes gekregen voor slechts 7 euro.

Nou ja, wat maakt mij het uit, ik vind het handig en ben er blij mee. Maar goed, laat maar. Je kunt ook niks enthousiast en positiefs melden hier, zonder afgeschoten te worden. Nu begrijp ik waarom er zo weinig mensen berichten plaatsen.

Wen

Bericht door Wen » vr mei 16, 2014 7:13

Ik was aan het denken dat het er heel handig uitzag hoor :D

Plaats reactie