De "makkelijk en snel, maar toch lekker" receptendraad

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
Marla
Leefwijze: veganist

De "makkelijk en snel, maar toch lekker" receptendraad

Bericht door Marla » di mei 05, 2009 7:02

Speciaal voor Sabine ;)

Wat maak je klaar als je geen zin hebt om uitgebreid te koken of recepten te gebruiken? Gerechten die zo makkelijk zijn dat je ze met je ogen dicht nog kan bereiden. Koken uit potjes mag!

Mijn favorieten: (omdat het geen recepten zijn heb ik geen precieze hoeveelheden)

Snelle roerbakmie

Nodig: Roerbakmie (die hoeft niet meer gekookt te worden), groenten kleingesneden (bijv. broccoli, paksoi, paprika, champignons, peultjes. sperziebonen, kool, rode ui, wortel), zakje saus (teriyaki saus van de AH bijv.), tofu of cashewnoten.

Roerbak de groenten (liefs in een wok) op hoog vuur, voeg na een paar minuten het zakje saus en de mie toe en verwarm het geheel door. Klaar! Als je tofu erdoor doet is het het lekkerst om dit in een aparte pan te bakken want anders wordt het wat zompig. Kun je geen roerbakmie krijgen dan moet je gewone gebruiken en die eerst even koken. Voor wat extra smaak kun je wat sojasaus of sambal toevoegen.
Wil je echt snel klaar zijn kun je voor de voorgesneden groenten gaan.

Spaghetti met tomaten-gehakt saus

Nodig: tofugehakt, knoflook, ui, paprika, courgette, spaghetti, prei, pastasaus, evt. rode wijn, kruiden.

Kook de spaghetti volgens aanwijzing. In een grote pan de ui en knoflook bakken totdat deze glazig zijn geworden. Bak het tofu-gehakt een paar minuten mee en voeg vervolgens de groenten toe. Na vijf minuten de pastasaus en kruiden toevoegen, en het geheel een tijdje lekker laten pruttelen.
Lekker met een eenvoudige groene salade ernaast.

Curry uit een potje

Nodig: Groenten (ik gebruik voor dit gerecht meestal broccoli, spinazie, gele paprika, rode ui, bosui, champignons en kikkererwten. Soms ook nog wat tomaten erdoor), potje Patak mild currysaus, rijst, kokosmelk, evt. tofu of cashewnoten.

Kook de rijst volgens aanwijzing. In een grote pan de groenten (behalve de tomaten en kikkererwten) roerbakken. Na een paar minuten 1 of 2 eetlepels curry pasta toevoegen (let op, zo mild is die pasta niet!) en deze een paar minuten meebakken. Vervolgens de tomaat, kikkererwten en kokosmelk toevoegen en het geheel verwarmen. Als je tofu erbij wilt deze in een aparte pan bakken.
Lekker met raita en naanbrood!

jet
Moderator

Re: De "makkelijk en snel, maar toch lekker" receptendraad

Bericht door jet » di mei 05, 2009 9:38

Snelle zelfgemaakte soep
Meestal koop ik een groentesoort in de winkel die ik dan kook met wat groentenbouillon (gister bijvoorbeeld knolselderij), dat kan van alles zijn (winterpeen, ladingen paprika, mais, erwtjes, selderij, koolrabi etc etc ).
Je kookt het, giet het af, en blendert het met de staafmixer, kruiden erdoor, broodje erbij en klaar! Je kunt het ook nog opleuken met bijvoorbeeld een takje peterselie, of een wolkje cuisine. De uitbreid mogelijkheden zijn legio.

Snelle pasta met spinazie
Kook pasta, mik in een wok ofzo wat pijnboompitten die je roostert, dan paddestoelen erbij, ondertussen potje spinazie opendraaien en uit laten lekken (of diepvriesspinazie die je ontdooit). Wat italiaanse kruiden, scheutje ketchup of soja cuisine, alles bij elkaar, en klaar!

Japanse rijst
Kook sushi rijst (of bijvoorbeeld risotto rijst). In een wok wat sesamolie, naturel tofu tot blokjes bakken en dan eekhoorntjesbrood, paddestoelen, walnoten, groene paprika, groene asperges, paksoi etc etc erbij. Schepje tahin erover, schepje ume boshi (smaakt wat zurig, kun je vervangen door wat rijstazijn of bv appelazijn, scheutje ketjap. Rijst erdoor roeren en nog even meebakken (zodat sesamolie in rijst trekt), en klaar. Eventueel garneren met sesamzaadjes

Ik kom vast op nog wel meer makkelijke gerechten, maar dit had ik zo even paraat in mn hoofd! :mrgreen:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Shantisabine

Bericht door Shantisabine » di mei 05, 2009 9:57

:mrgreen: Bedankt! Ik ben blij!

Marla

Bericht door Marla » di mei 05, 2009 10:49

jet schreef:
Japanse rijst
Kook sushi rijst (of bijvoorbeeld risotto rijst). In een wok wat sesamolie, naturel tofu tot blokjes bakken en dan eekhoorntjesbrood, paddestoelen, walnoten, groene paprika, groene asperges, paksoi etc etc erbij. Schepje tahin erover, schepje ume boshi (smaakt wat zurig, kun je vervangen door wat rijstazijn of bv appelazijn, scheutje ketjap. Rijst erdoor roeren en nog even meebakken (zodat sesamolie in rijst trekt), en klaar. Eventueel garneren met sesamzaadjes
Oeh, deze klinkt lekker! Ga ik zeker een keer proberen.
Ik maak trouwens ook wel eens een pasta met spinazie, bijna dezelfde. :)

lena

Bericht door lena » di mei 05, 2009 11:16

Pastasalade! Het ziet er uit als een "echt" recept, maar dit is zo makkelijk dat het bijna geen recept mag heten. Het is ook goed voor gasten die niet gewend zijn aan vegan eten. Als ik het voor mezelf maak gebruik ik VEEL minder olijfolie. Bieslook heb ik meestal niet in huis, dus dat laat ik weg. Ik voeg ook wel andere groentes (zoals veldsla, paprika) toe. Zongedroogde tomaatjes zijn er ook lekker in. Het is een simpel basisrecept, hoeveelheden komen niet precies, en iedereen lust het.

Ook lekker simpel vind ik pasta met cashew-ricotta, en (diepvries) spinazie. Kook pasta en spinazie tegelijkertijd. Roer cashew ricotta door de spinazie, en meng door de pasta. Garneer met zongedroogde tomaten en (geroosterde) pijnboompitten.

Wen

Bericht door Wen » di mei 05, 2009 13:12

Is de cashew ricotta iets dat vleeseters ook graag eten? Lijkt me wel een poging waard:)

jet
Moderator

Bericht door jet » di mei 05, 2009 15:54

Pasta salade maak ik ook wel eens, en dan maak ik het mezelf vaak ook heel makkelijk. :oops:
Pasta koken, en ondertussen groenten snijden (paprika's en 'gewone' tomaatjes, want zongedroogde tomaatjes en rucola knip ik er altijd door :oops: )
Olijven zwart en groen erbij in mikken, beetje olijfolie erdoor, zodat de pasta wat makkelijker roert en minder plakt. En wat geroosterde pijnboompitten erdoor, en dan kun je er kilo's van eten.....
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

jet
Moderator

Bericht door jet » di mei 05, 2009 16:02

ow, en ik heb dr nog eentje, en die is helemaal beschamend simpel.... :oops: :oops: :oops:
Koop in de winkel van die blikjes met dolma's, aubergine in tomatensaus, turkse groenten, griekse reuzenbonen, baba ganouch, hummus etc.... mik op 2 (of 3, afhankelijk vd hoeveelheid) op een bord. Aan te vullen met dingen als amaranth/couscous/quinoa en noem maar op.
Ik heb een kleine hoeveelheid van dat soort blikjes in huis voor extreme luiheidsdagen (of tijdnooddagen, en die komen vaker voor :mrgreen: )

Dan maar eentje die ietsje meer tijd kost:
Authentieke marokkaanse 7 groenten couscous
7 groenten wokken in pan (bij mij meestal paprika, sperzieboontjes, tomaatjes, courgette, brocolli, bospeen, kikkererwten). Ondertussen couscous wellen (ik gebruik altijd quinoa, omdat dat glutenvrij is, en maakt het iets minder authentiek) en er wat kruiderij aan toevoegen (o.a. munt). Wat hummus vermengen met peterselie en klodder op bord doen, de groenten voorzien van een wat zoetige rode saus (soms doe ik er ook nog dadels, vijgen etc door) en opdienen met de couscous op het bord, klaar!

lena

Bericht door lena » di mei 05, 2009 16:44

Wen schreef:Is de cashew ricotta iets dat vleeseters ook graag eten? Lijkt me wel een poging waard:)
Ik heb vleeseters nog nooit tofu voor durven zetten, dus ik weet het niet. Ik gebruik die ricotta vaak in lasagne, en ik overweeg wel om die toch eens te maken voor gasten, want ik vind dat zelf heel erg lekker. Mijn kaas-etende man vindt cashew-ricotta wel heel lekker.

lena

Bericht door lena » di mei 05, 2009 16:50

Nog een lui recept: beleg AH steenoven pizza-bodems (uit de koeling) met broccoliroosjes, spinazie, paprika, artisjokharten, ananas etc. 10 minuten in de oven, klaar! Bestrooi met gistvlokken.

Als het toevallig nog in de koelkast staat zijn bovengenoemde cashew-ricotta en/of plakjes seitan-o-greatness ook heel lekker op pizza.

Ananas

Bericht door Ananas » di mei 05, 2009 21:33

Of wat dacht je van pita broodjes met kant-en-klare falafelballetjes (moet je wel n AH in de buurt hebben, het Tivall-merk heeft dat), salade erbij en een dressing van hummus of tahine... jammie.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » wo mei 06, 2009 13:19

Of gewoon, heel simpel; patat in de frituur dumpen, blikje witte bonen in tomatensaus erbij opentrekken en als je niet te lui bent, nog wat komkommertjes/tomaatjes erbij in stukken hakken. Gooi het maarop t bord, kwak appelmoes erbij en klaar=kees. Of t echt supergezond is, is nog wel de vraag. :wink:

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » wo mei 06, 2009 13:20

Ohja, en je kan in die frituur ook nog wel even een vetara kroket gooien. Haast geen extra moeite!

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx » wo mei 06, 2009 15:47

Heel simpel en snel te maken en erg lekker:

Tagliatella pasta met spinazie en tofutti creem cheese

nodig:
Champions, ui, knoflook, tagliatella (of andere pasta soort), spinazie en tofutti garlic cream cheese.

Pasta koken en ondertussen de champions en ui (+beetje zout) samen even bakken, zodra die gebakken zijn voeg je knoflook en de spinazie toe (ik gebruik een hele zak spinazie aangezien het nog slinkt lijkt het heel erg veel maar dat valt dus erg mee). Zodra de spinazie is geslonken dan voeg je een paar lepels tofutti cream cheese toe. Zodra de pasta klaar is samen mengen en serveren met cashew of pistache-noten.

marjan

Bericht door marjan » do mei 07, 2009 8:18

jet schreef:o
Dan maar eentje die ietsje meer tijd kost:
Authentieke marokkaanse 7 groenten couscous
7 groenten wokken in pan (bij mij meestal paprika, sperzieboontjes, tomaatjes, courgette, brocolli, bospeen, kikkererwten).
Sorry, ik weet dat ik een tut ben op dit vlak maar kikkererwten zijn echt echt geen groente.... :wink: Verder geweldig zoveel groentes :D !

jet
Moderator

Bericht door jet » do mei 07, 2009 13:01

kikkererwten zijn echt echt geen groente
:cry:

twas meer omdat ik er 7 nodig had (magisch getal enzo) :mrgreen:
ok, vervang kikkererwten door tomaat, of pastinaak ofzo (of vind je tomaat een vrucht? :mrgreen: )

maarreh, wat zijn kikkererwten dan wel?

marjan

Bericht door marjan » do mei 07, 2009 13:06

peulvruchten

jet
Moderator

Bericht door jet » do mei 07, 2009 13:08

:shock: :oops:
maar de sperziebonen dan?

daar gaan de 7 groenten..... :mrgreen:

Nou ja, het maakt ook niet zoveel uit wat je erin gooit, als het er maar 7 zijn :mrgreen: :mrgreen:

marjan

Bericht door marjan » do mei 07, 2009 13:13

Tja, volgens mij vallen sperziebonen dan weer wel onder de groentes maar is op de rand... :mrgreen:

Framboos

Bericht door Framboos » zo mei 10, 2009 19:21

De boontjes in sperziebonen zijn peulvruchten.

En ja, tomaten zijn een fruitsoort. Net als komkommers, aubergines, paprika's, etc. Niet-zoet fruit, dat wel, maar wel fruit.

Plaats reactie