De "makkelijk en snel, maar toch lekker" receptendraad

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
Martine
Moderator

Re: De "makkelijk en snel, maar toch lekker" receptendraad

Bericht door Martine » vr okt 11, 2013 16:50

AnAnAN schreef:EEN LUNCH!! Zo uitgebreid is mijn avondeten soms nog niet eens!!!
Guilty as charged. ;) Ik werk thuis, dus dan is de verleiding om twee keer per dag te koken vaak onweerstaanbaar (soms eet ik wel drie keer per dag warm, ik hou niet zo van brood). Maar je kunt dit ook heel goed voor het avondeten maken hoor.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

AnAnAN
Leefwijze: veganist

Bericht door AnAnAN » za okt 12, 2013 16:41

Hahhha nou dan weet ik niet of jouw gerechten onder categorie 'snel' vallen hoor! ;) Ik zou ook wel thuis willen werken, ik ben een echte keukenmus!
Plantaardig eten is makkelijker dan je denkt!

Brchj

Bericht door Brchj » ma nov 25, 2013 10:45

Kijken jullie ooit 24 kitchen?
Ik vind dit persoonlijk best een leuke zender, het heeft iets ontspannends om iemand zo te zien koken. Ook vind ik het best inspirerend, en bij heel veel dingen denk ik dan 'oh dat kan ik ook wel maken' en dan gewoon bepaalde ingrediënten vervangen.

Zo heb je ook het programma 'de makkelijke maaltijd' waar ze gerechten maken binnen een half uur. Natuurlijk niet vegan, soms wel vega, maar je kan zelf wel vervangen of weglaten.
Er zit af en toe best iets leuks bij, je kunt de recepten opzoeken op de site

Ik ga er in ieder geval binnenkort wat dingen van proberen, aubergine soep, cubaanse rijst, klinkt allemaal erg lekker!
Lieve Nugget! <3
Clover

Sandra
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sandra » ma nov 25, 2013 21:55

Ik ontdekte afgelopen week pas dat ik 24 kitchen ontvang haha. Ik zat al te kijken of er vegetarische kookprogramma's tussen zaten maar kon ze niet vinden. Ik ben nog te onervaren om recepten om te zetten naar vegan of vegetarisch.

De makkelijke maaltijd klinkt iig leuk Brchj!

Thaa
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Thaa » di nov 26, 2013 8:50

Ja 24 kitchen is heel erg leuk :)

En ook lekker ontspannend helaas wel altijd heel erg veel vlees en dat ook nog eens met melk en room bah >.< Maar inderdaad je kan het nog altijd wel zelf vervangen en zo.

Brchj

Bericht door Brchj » di nov 26, 2013 10:10

Ja precies. Ik ben ook echt niet zo ervaren hoor :) Maar het kan wel inspirerend zijn. Gister heb ik een receptje van de makkelijke maaltijd naar mijn vriend gestuurd om te maken en te 'veganisen' en het was vrij aardig uitgepakt. Hij trots, ik blij, happy world :hippy:
Lieve Nugget! <3
Clover

Sandra

Bericht door Sandra » ma jan 13, 2014 16:08

Ik kwam dit heerlijke recept tegen via #IG en #Twitter en wilde het hier even delen:

http://wateetjedanwel.nl/rijstwafel-met ... -en-kokos/
Lijkt mij onwijs lekker als feestelijk toetje :-)

Ananas

Bericht door Ananas » ma jan 13, 2014 19:50

Even for the record... ik weet het niet meer zeker maar er staat me iets van bij dat die extra pure chocopasta van AH (op de foto via die link) niet vegan is? maar misschien was het alleen extra pure hagelslag en haal ik het door elkaar...

Sandra

Bericht door Sandra » ma jan 13, 2014 22:00

Ananas schreef:Even for the record... ik weet het niet meer zeker maar er staat me iets van bij dat die extra pure chocopasta van AH (op de foto via die link) niet vegan is? maar misschien was het alleen extra pure hagelslag en haal ik het door elkaar...
Klopt, ik bedoelde het meer dat je dit ook vegan kan maken (met een vegan chocopasta), had ik er even bij moeten zeggen voor de duidelijkheid, sorry.

Brchj

Bericht door Brchj » di jan 14, 2014 9:22

Ik koop bij de Lidl van die biologische rijstwafels met laagje pure chocolade erop. Je kan ze ook kopen met melkchocolade en een laagje kokos erover, maar die is natuurlijk niet vegan.

Ik vind het een lekkere snack voor tussendoor!
Lieve Nugget! <3
Clover

Russell

Bericht door Russell » zo mar 30, 2014 21:58

Afgelopen weekend mijn verjaardag gevierd en naast een vegan raw taart ook iets nieuws geprobeerd, met succes! Medjool dadels gevuld met gehakte walnoten en rijststroop... mjam mjam!

Ingrediënten:

- 10 grote, zachte medjool dadels
- 10 walnoten
- 4-5 eetlepels rijststroop

Medjool dadels kunnen het beste eventjes in de koelkast gelegd worden, totdat ze hard zijn. Walnoten hakken en 5 minuten roosteren in een pan. Oppassen dat ze niet verbranden. De walnootstukjes vermengen met de rijststroop, totdat het een goede stroperige massa is. De dadels aan beide kanten in de lengte opensnijden, zodat alleen nog de onderkant vast zit, en de pit eruit halen. En vervolgens royaal vullen met de walnoten/stroop mengsel en weer dichtstoppen. Als het goed is kom je precies uit met de verhoudingen. Vervolgens de dadels terug in de koelkast en een uur voor serveren uit de koelkast halen, zodat de dadels zachter worden. Mijn (non vegan) bezoekers vonden het erg lekker!

Brchj

Bericht door Brchj » ma mar 31, 2014 14:45

Klinkt heel lekker hoor, maar dadels zijn van zichzelf al heel zoet, is die rijststroop dan wel nodig?
Lieve Nugget! <3
Clover

Russell

Bericht door Russell » wo apr 02, 2014 13:17

Brchj schreef:Klinkt heel lekker hoor, maar dadels zijn van zichzelf al heel zoet, is die rijststroop dan wel nodig?
Hoi Brchj, dat valt gelukkig wel mee. Ik denk ook dat anders de nootjes uit de dadels vallen, nu blijven ze goed vast zitten. En rijststroop is niet zo zoet. Je kunt ook minder stroop gebruiken, of alleen de nootjes.

sillygirl

Bericht door sillygirl » wo apr 02, 2014 14:56

rijststroop heeft een hogere GI dan witte suiker, ook al smaakt het misschien minder zoet. dit kan een reden zijn om het niet of minder te willen gebruiken voor sommigen

Overstand

Bericht door Overstand » di apr 08, 2014 16:40

haha :)

Ik vind rijststroop (gele kleur) wel een aparte smaakje hebben wat het bevredigend maakt op brood.

Sas

Bericht door Sas » zo mei 04, 2014 23:49

Heel eenvoudig is de Pommes duchesse:

http://i.imgur.com/KMr8zaX.jpg?1

Ik kan die saaie aardapelschijfjes en krieltjes niet meer uitstaan... :D

Normaal zit er boter , melk en Ei in dit klassieke recept. Heb nog geen geschikt vegan recept gezien, misschien weer eens die Alpro yoghurt proberen als vervanger voor de room? komt denk ik op hetzelfde neer. Alpro heeft ook kookroom, al heb ik die nog nooit geprobeerd...

Brent

Bericht door Brent » ma jun 16, 2014 8:44

Nepkipreepjes (met o.a. paprika) bereiden voor door de rijst:

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2964/Vol ... lees.dhtml
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Brchj

Bericht door Brchj » ma jun 16, 2014 9:23

Ik gebruik vegan kipstukjes van de Aldi ook graag. En mijn vriend vind die ook lekker, smaakvol en blijkbaar een kipsmaak. En ideaal door heel veel gerechten.

Gisteren een makkelijke restjes maaltijd gemaakt, had het bij de makkelijke maaltijd op 24K gezien. Couscous met bloemkool (fijne korrels van gemaakt) met zognedroogde tomaat en amandel. Moest eigenlijk vis door, maar die heb ik geskipt, en had er wat preiringetjes door en pompoenpitten.
Lieve Nugget! <3
Clover

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di nov 11, 2014 19:31

Hoe dichter ik bij het einde van mijn proefschrift kom, hoe meer ik weer als een student ga eten en koken :grin:

Ik ben momenteel helemaal fan van one-pot-pasta, pastagerechten die je in één pan klaarmaakt. Vandaag aten we bijvoorbeeld deze mexicaans getinte pasta met kidneybonen. Voor wie geen Duits kan lezen: je doet tomatenblokjes, bouillon, groente, pasta en chilikruiden in een pan en brengt alles aan de kook. Ongeveer 12 minuten koken, dan de bonen en iets romig toevoegen, zoals cashewroom (ik had sojayoghurt) en nog een minuutje of 3 laten staan.

Het smaakt natuurlijk niet als 'officiële' chili die een hele poos zachtjes heeft staan pruttelen, maar het resultaat is verrassend lekker, zeker als je bedenkt dat het binnen 20 à 25 minuten op tafel staat en je maar één pan hoeft af te wassen.

Ik maak ook regelmatig deze Aziatische variant met rijstnoodles: http://vegetus.nl/noedelsoep-met-groent ... nboontjes/
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Ananas

Bericht door Ananas » zo dec 07, 2014 7:00

Oh wat grappig :-) wanneer is het echte einde van je phd? ik ben heeeel benieuwd hoeveel je daarna gaat koken :p

Ik heb de afgelopen maand heel veel dagen van 8-23 gemaakt en at daardoor heel simpel. Avondeten was vaak cup-a-soup (lang leve gratis heet water uit de automaat op de uni), noten en groenten met hummus. Ook veel groene smoothies met eiwitpoeder, potten yofu, bergen fruit, soja lattes en wheaty worstjes en als ik wel een keer thuis was warmde ik kant-en-klare soep op of vegaslager producten. Af en toe een echte maaltijd bij een vriendin.

Het was best een dure maand (vooral al die lattes in het café op de Uithof) dus nu heb ik me voorgenomen om weer vaker te koken :mrgreen: Maar het blijkt in elk geval dat 'vegan on the run' ook prima gaat en niet eens heel ongezond hoeft te zijn.

Plaats reactie