Wat is...? En waar vind ik dat?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Wat is...? En waar vind ik dat?

Bericht door Vegantastic » zo okt 11, 2009 17:27

http://blog.fatfreevegan.com/2009/09/ch ... -tofu.html" target="_blank

2 tablespoons chopped chipotle chiles in adobo

?? Iemand. Chipotle lijkt een soort gedroogde peper te zijn. Maar waar vind ik dat?

jet
Moderator

Re: Wat is...? En waar vind ik dat?

Bericht door jet » zo okt 11, 2009 17:54

A chipotle is a smoke-dried jalapeño chili
jalapeno's zijn wel te krijgen, misschien zelf roken? Ik zou in elk geval eens een toko bezoeken, wie weet hebben ze het geimporteerd (schijnt in de VS redelijk te verkrijgen te zijn)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » zo okt 11, 2009 20:30

Jalapeno's (de j spreek je uit als een g) is een soort lange groene peper.
Volgens mij is dat die die je bij de Maoz kunt krijgen (?). Zo'n slappe, zurige. Met zo'n goede beet.
Maar misschien ben ik wel helemaal in de bonen en is het zo'n flammende hete..

Framboos

Bericht door Framboos » ma okt 19, 2009 17:21

Vegantastic schreef:http://blog.fatfreevegan.com/2009/09/ch ... -tofu.html" target="_blank

2 tablespoons chopped chipotle chiles in adobo

?? Iemand. Chipotle lijkt een soort gedroogde peper te zijn. Maar waar vind ik dat?

Jaaaa... ik ben daar al drie jaar oid naar op zoek, in elke obscure winkel die ik kan vinden, maar chipotle? Niet te vinden hier. Misschien heb je ergens in Amsterdam, of bij een Amerikaanse winkel geluk?

JesseL

Bericht door JesseL » zo okt 25, 2009 13:52

In veel Engelstalig vegan recepten wordt nutritional yeast gebruikt. Na zoeken denken we dat (edel)gist bedoeld wordt. Klopt dit? En is dit echt alleen in natuurwinkels te koop?

Verder staat er vaak voor kruiden "ground". Wat bedoelen ze daarmee?

jet
Moderator

Bericht door jet » zo okt 25, 2009 14:06

ground komt van to grind, en dat betekent vermalen, ground is dus 'gemalen'
Je kunt immers bijvoorbeeld basilicum ook zo van de struik trekken en in je eten gooien ipv het te (drogen en te) vermalen. En sommige recepten gebruiken bijvoorbeeld hele peperkorrels, ipv gemalen.
Dat malen kun jezelf doen met een (peper)molen of bijvoorbeeld vijzel (te koop bij bv. de toko)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

lena

Bericht door lena » zo okt 25, 2009 17:07

JesseL schreef:In veel Engelstalig vegan recepten wordt nutritional yeast gebruikt. Na zoeken denken we dat (edel)gist bedoeld wordt. Klopt dit? En is dit echt alleen in natuurwinkels te koop?
Klopt allebei. Soms hebben reformdrogisten het ook. Dat zijn van die drogisten waar ze ook wat extra gezondheidsspul verkopen. Maar de natuurvoedingswinkel heeft het zeker.

Wen

Bericht door Wen » ma okt 26, 2009 14:28

nutritional yeast zijn meestal gistvlokken. Die koop je gewoon bij de natuurwinkel, maar je komt er heel lang mee toe. Het wordt ook vaak in sausen gebruikt voor een kaasachtig smaakje. Vind ik persoonlijk een belangrijk ingrediënt voor de veganistische keuken.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » ma okt 26, 2009 15:22

Gistvlokken :mrgreen:
Die gaan bijna altijd over mijn avondeten.

JesseL

Bericht door JesseL » ma okt 26, 2009 16:56

In de supermarkt vond ik bij de bakproducten van Dr. Oetker wel gistpoeder. Is dat vergelijkbaar en ook op dezelfde manier te gebruiken? En wat is precies de reden waarom veel mensen gist door het eten doen? Is het gezond? Of heeft het een lekkere smaak (buiten door een saus voor een kaasachtige smaak)? Ik heb nog nooit gist zo lost gebruikt.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » ma okt 26, 2009 17:01

Nee! Edelgist is echt heel anders dan andere gist. Dat laatste lijkt me niet zo lekker om over je eten te sprenkelen :) maar edelgist is inderdaad gezond, en het veel mensen vinden dat het een beetje kaas-achtig smaakt. Ik vind het zelf vooral lekker over tofu scramble, en soms door sausjes of andere gerechten heen.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » ma okt 26, 2009 17:24

Het is wel gezond, als ik de doos mag geloven (B-vitamines e.d.).
Maar ik neem het gewoon omdat het een lekker hartige smaak geeft aan gerechten. Nootachtig, kaasachtig, of hoe je het zou willen noemen. Misschien vergelijkbaar met parmezaanse kaas?
Ik zou in ieder geval niet gistpoeder over je eten strooien :wink: Gistvlokke moet je hebben, te koop bij natuurvoedingswinkels. Het zit in een witte bus en het staat vaak naast de sojalecithine.

koetjeboe
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door koetjeboe » do jun 10, 2010 10:04

Ik heb sindskort het boek 'The Kind Diet' en ik heb hem bijna uit. Nu was ik dus aan het bladeren door de recepten en ik vond allerlei producten die ik nog nooit gezien heb of ooit van gehoord heb.

Weet iemand wat graham crackers zijn? Dit hoort bij een taart recept maar ik zou niet weten wat het is.

Oja en brown rice syrup is dat gewoon rijststroop? Ik vond op de Weegschaal intenet winkel namelijk rijststroop en ik vroeg mij af of het hetzelfde is.
Animals are my friends, and I don't eat my friends...

Sindskort probeer ik de veganistische levensstijl :D

Marla

Bericht door Marla » do jun 10, 2010 17:17

Graham crackers zijn een bepaald soort koekjes. Ik heb ze in NL nog nooit gezien.
Ik gebruik meestal gewoon andere koekjes voor een taart. Ik neem aan dat het voor de bodem is? Ik vind de country cookies van de AH daar wel lekker voor, en vorige week had ik koffieleutjes van bolletje gebruikt en dat was ook erg geslaagd.
Brown rice sirup is inderdaad rijststroop, maar dan een donkere versie. Ik geloof dat dat hier niet te krijgen is dus je kunt het beste gewoon de lichte gebruiken.

lena

Bericht door lena » do jun 10, 2010 18:04

Marla schreef: Brown rice sirup is inderdaad rijststroop, maar dan een donkere versie. Ik geloof dat dat hier niet te krijgen is dus je kunt het beste gewoon de lichte gebruiken.
Oh echt? Ik dacht dat "brown rice" zilvervliesrijst betekent, dus dat brown rice syrup gewoon rijststroop is die gemaakt is van zilvervliesrijst, wat natuurwinkel rijststroop wel is, toch?

koetjeboe

Bericht door koetjeboe » do jun 10, 2010 18:27

Marla schreef:Graham crackers zijn een bepaald soort koekjes. Ik heb ze in NL nog nooit gezien.
Ik gebruik meestal gewoon andere koekjes voor een taart. Ik neem aan dat het voor de bodem is? Ik vind de country cookies van de AH daar wel lekker voor, en vorige week had ik koffieleutjes van bolletje gebruikt en dat was ook erg geslaagd.
Brown rice sirup is inderdaad rijststroop, maar dan een donkere versie. Ik geloof dat dat hier niet te krijgen is dus je kunt het beste gewoon de lichte gebruiken.
Bedankt :D Ja het is voor de bodem en bij een voor de topping. Maar dan zal ik wel even kijken :D
Animals are my friends, and I don't eat my friends...

Sindskort probeer ik de veganistische levensstijl :D

Fynnya

Bericht door Fynnya » di nov 09, 2010 13:07

In Amerikaanse/Engelse kookboeken en blogs lees ik wel eens over rode quinoa.
Kan je in Nederland ook rode quinoa krijgen?

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » di nov 09, 2010 13:20

Fynnya schreef:In Amerikaanse/Engelse kookboeken en blogs lees ik wel eens over rode quinoa.
Kan je in Nederland ook rode quinoa krijgen?
Ik heb even gegoogled en vond het in ieder geval hier. Verder heb ik het zelf nooit echt gezien in Nederland.

Framboos

Bericht door Framboos » di nov 09, 2010 19:24

Bij mijn natuurwinkel hebben ze het. Staat bij de blanke quinoa. Maar volgens mij is het enige verschil de kleur, niet de smaak...

Fynnya

Bericht door Fynnya » vr nov 12, 2010 20:21

Wat zijn spring greens?
Ik heb wel een beetje op internet zitten zoeken, maar of we het in Nederland hebben, en onder welke naam, kom ik niet echt achter.

Plaats reactie