Wat is...? En waar vind ik dat?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
Martine
Moderator

Re: Wat is...? En waar vind ik dat?

Bericht door Martine » do nov 06, 2014 7:22

Deze sinaasappeldressing van AH is ook vegan en niet doorzichtig: http://www.ah.nl/zoeken?rq=peper+sinaasappel
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Framboos

Bericht door Framboos » do nov 06, 2014 11:00

Sandra schreef:En het is te koop bij AH zie ik, dankjewel Framboos! Nah wellicht niet heel gezond maar lekker is ook goed.
Ik zie het altijd als de spoonful of sugar that helps the medicine go down, haha. (Dank, Mary Poppins.)
Sandra schreef:Eet jij geen aardbeien of perzik op brood (fruit en hartig)?
Ieuw! Da's toch zonde van die lekkere aardbeien en perziken? (Ook geen speculoospasta oid trouwens. Brr. Brood is hartig en daar hoort hartig bij...) Ananas door eten vind ik eigenlijk altijd wel lekker maar zou ik zelf nooit doen. Fruit in een salade staat me ook tegen (vind het best lekker als het me voorgeschoteld wordt trouwens, maar het idee...? Nee, trekt me totaal niet.)

Ik las trouwens ooit bij de recensies op Yelp dat je bij een bepaald restaurant in Canada echt de nachos moest nemen. Beschrijving klonk bizar, maar daar moest je je niet door laten misleiden, zei iedereen. Er zaten namelijk oa aardbeien en bosbessen in. Waren inderdaad echt heeerlijk, haha.

Assie
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Assie » do nov 06, 2014 11:26

Nee, een verse boterham met verse aardbeien... hemels!

Verder hou ik ook alleen van hartig, maar sinds ik geen kaas meer eet heb ik daar moeite mee.

Sandra
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sandra » do nov 06, 2014 11:38

Martine schreef:Deze sinaasappeldressing van AH is ook vegan en niet doorzichtig: http://www.ah.nl/zoeken?rq=peper+sinaasappel
Thanks!!
Framboos schreef:
Sandra schreef:En het is te koop bij AH zie ik, dankjewel Framboos! Nah wellicht niet heel gezond maar lekker is ook goed.
Ik zie het altijd als de spoonful of sugar that helps the medicine go down, haha. (Dank, Mary Poppins.)
Hahaha yep!
Ieuw! Da's toch zonde van die lekkere aardbeien en perziken? (Ook geen speculoospasta oid trouwens. Brr. Brood is hartig en daar hoort hartig bij...) Ananas door eten vind ik eigenlijk altijd wel lekker maar zou ik zelf nooit doen. Fruit in een salade staat me ook tegen (vind het best lekker als het me voorgeschoteld wordt trouwens, maar het idee...? Nee, trekt me totaal niet.)
Wat grappig, ik ben juist meer van het zoete broodbeleg. De enige reden waarom ik hartig beleg eet is omdat het "gezonder" klinkt hihi. Ik at voorheen elke dag een boterham met kaas en probeer dat nu (vegan kaas) af te wisselen met Tartex, al moet ik mijzelf er telkens van overtuigen dat er echt geen smeerworst uit dat Tartex blikje komt (ik vond die leverpastei altijd zo gruwelijk stinken en aanvoelen, brrrr). Het enige hartige broodbeleg waar ik aan verslaafd ben is hummous, dat kan ik elke dag eten, maar het bakje is altijd snel leeg omdat ik het gebruik als een soort mayo, lekker dippen.
Ik las trouwens ooit bij de recensies op Yelp dat je bij een bepaald restaurant in Canada echt de nachos moest nemen. Beschrijving klonk bizar, maar daar moest je je niet door laten misleiden, zei iedereen. Er zaten namelijk oa aardbeien en bosbessen in. Waren inderdaad echt heeerlijk, haha.
Klinkt inderdaad bizar haha! Peper over je aardbeien is ook erg lekker :)

Raynak

Bericht door Raynak » do nov 06, 2014 12:17

Framboos schreef:Hela Sandwich & salad mosterd-dille!
Martine schreef:Deze sinaasappeldressing van AH is ook vegan en niet doorzichtig: http://www.ah.nl/zoeken?rq=peper+sinaasappel
Ja die zijn allebei echt heel erg lekker!

Framboos

Bericht door Framboos » do nov 06, 2014 18:50

Sandra schreef:Wat grappig, ik ben juist meer van het zoete broodbeleg. De enige reden waarom ik hartig beleg eet is omdat het "gezonder" klinkt hihi. Ik at voorheen elke dag een boterham met kaas en probeer dat nu (vegan kaas) af te wisselen met Tartex, al moet ik mijzelf er telkens van overtuigen dat er echt geen smeerworst uit dat Tartex blikje komt (ik vond die leverpastei altijd zo gruwelijk stinken en aanvoelen, brrrr). Het enige hartige broodbeleg waar ik aan verslaafd ben is hummous, dat kan ik elke dag eten, maar het bakje is altijd snel leeg omdat ik het gebruik als een soort mayo, lekker dippen.
Ha, ik heb ook niet echt een reden om mezelf te overtuigen iets zoets op brood te eten omdat ik denk dat hartig over het algemeen gezonder is. Bovendien eet ik al genoeg zoet. :heart: Speculoospasta kun je namelijk ook prima gewoon van een lepel eten. :oops: (Ik koop het om die reden nooit, want dan eet ik echt elke dag een lepeltje speculoospasta...)
Sandra schreef:Klinkt inderdaad bizar haha! Peper over je aardbeien is ook erg lekker :)
Ie! Dat soort dingen staat me ook tegen. Wat ik wel echt lekker vind: dat mango-muntsap uit de koeling van de AH. Maar dat is dan ook wel op het rándje van zoet en hartig combineren. :grin:

Luna

Bericht door Luna » do nov 06, 2014 19:46

Framboos schreef:Hela Sandwich & salad mosterd-dille!
Jaaaa die is zoooo lekker! Heb ik standaard in huis. Heb ook wel eens de "namaak" versie gekocht bij Action of Xenos maar die was echt het tegenovergestelde: vies. :blink:

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » zo nov 09, 2014 13:17

Gebruiken jullie wel eens tapioca korrels en zo ja, waar koop je die?

Ik heb een recept gezien (Moxarella, ja ik ben op de kaastoer :mrgreen: ) waar het in moet.

Truus

Bericht door Truus » zo nov 09, 2014 13:39

Assie schreef:Gebruiken jullie wel eens tapioca korrels en zo ja, waar koop je die?
Ik gebruik ze nooit, maar ik zie ze altijd liggen bij de Indische toko.

Luna

Bericht door Luna » zo nov 09, 2014 13:47

Assie schreef:Gebruiken jullie wel eens tapioca korrels en zo ja, waar koop je die?
Ik heb er geen ervaring mee, maar ze hebben 't hier bij de plaatselijke biowinkel. Een grotere supermarkt heeft 't wellicht ook wel... De jumbo hier heeft een aparte sectie met bio-dingen, oa van Smaakt en Zonnatura. Maar ik heb daar nooit gelet op tapioca.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » zo nov 09, 2014 13:54

Hmm, misschien maar eens op de Afrikaanse afdeling van een hyper kijken dan.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » zo nov 09, 2014 17:16

Ik heb een recept gezien (Moxarella, ja ik ben op de kaastoer :mrgreen: ) waar het in moet.
Voor moxarella heb je tapiocameel nodig niet de korrels, die zijn alleen geschikt om bolletjespudding van te maken. Ik koop het meel bij de toko hier in de stad. Eventueel kun je het vervangen door maizena, maar tapioca geeft een stretchy structuur die op gesmolten koeienkaas lijkt. Maizena heeft dat niet.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » zo nov 09, 2014 20:48

Ok, bedankt voor de tips. Maizena heb ik, maar ja dat draderige heb ik wel zin in. Maar even kijken volgende keer in de winkel.

Ananas

Bericht door Ananas » za dec 13, 2014 15:28

Beetje laat denk ik, maar Sandra: als je graag salades eet, bestel dan Salad Samurai :heart:. Daarin staan ook awesome dressingrecepten. Oh en bij vegan webshops hebben ze ook kant-en-klare romige dressings, ik bestel er wel eens een flesje van als ik ook andere dingen bestel. Niet zo lekker als zelfgemaakt, maar soms wel makkelijk.

Verder pas ik ook vaak de verdunde-hummus truc toe, of de verdunde pesto truc :)

Ing

Bericht door Ing » za dec 20, 2014 17:49

Jullie kunnen me vast wel vertellen of er een mascarpone alternatief bestaat en zo ja, waar die te koop is?
Bedankt alvast

Martine
Moderator

Bericht door Martine » za dec 20, 2014 22:32

Bij Ekoplaza kun je Tofutti roomkaas kopen, maar het lekkerst is zelfgemaakte cashewroomkaas zoals deze: http://vegetus.nl/frans-cashewkaasje/ Als je het laatste stadium met de kokosolie en edelgist overslaat kun je het als mascarpone gebruiken.

Ing

Bericht door Ing » zo dec 21, 2014 19:13

dank je wel:)

Ananas

Bericht door Ananas » di dec 23, 2014 12:48

Ik weet niet of je hier wat aan hebt, maar mascarpone is toch wat er normaliter in tiramisu gaat? if so, dan kun je misschien ook iets nabootsen met cashewnoten, soja yoghurt en geurloze kokosolie, zoals in de tiramisu http://veganchallenge.nl/tiramisu/

Raynak

Bericht door Raynak » do jan 01, 2015 19:16

Eén van m'n 'goede voornemens' voor 2015 is om het nu eindelijk eens een keer aan te durven om zelf seitan te proberen te maken :chef: :mrgreen:

Waar halen jullie je tarwegluten vandaan? Ik heb het tot nu toe helaas nog nergens gezien :(
Thanks!

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do jan 01, 2015 19:49

Heb je een molenwinkel in de buurt? Sommige warme bakkers zijn ook bereid om je wat van hun voorraad te verkopen. Vegan winkels zoals Veggie4you, Veggiedeli etc. verkopen het onder de naam Seitan Fix.

Ik bestel het zelf altijd online bij De Zuidmolen.

Plaats reactie