Wat is...? En waar vind ik dat?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
Ananas
Leefwijze: veganist

Re: Wat is...? En waar vind ik dat?

Bericht door Ananas » ma nov 05, 2012 19:33

Kennen jullie hominy? Het komt voor in een recept in Vegan Eats World. Google zegt: http://en.wikipedia.org/wiki/Hominy

Kun je dit in NL kopen en is het betaalbaar? Of kun je het makkelijk vervangen? Misschien weet Marla het, aangezien jij Viva Vegan fan bent :)

Marla

Bericht door Marla » di nov 06, 2012 10:38

Ah ja, volgens mij heb ik dat een keer zien staan in een boek, maar nog nooit zelf gekocht. Ik zal eens kijken of ik het ergens tegenkom!

Uniflame
Leefwijze: pescotarier
Contacteer:

Bericht door Uniflame » di nov 06, 2012 17:51

Ananas schreef:Agarpoeder vind je bij toko's en biologische winkels. Bij toko's is het supercheap. Je moet trouwens in NL je best doen om flakes te vinden en als je ze hebt gevonden moet je ze vooral niet kopen, want in VPITS (en bijna alle andere recepten) wordt de poedervorm gebruikt.

Agar was één van de beste ontdekkingen van mijn vegan bestaan (hoewel ik het al kende van het microbiologisch lab :p), je kan er zo geweldige dingen mee maken en die taarten uit VPITS simply rock!
Nee dat stond ook al in het boekje, geen flakes maar poeder. Naja, ik heb een toko dichtbij dus ik zal eens een kijkje nemen dan. Dank je!
Mijn recepten blog (ook vegan): She Likes Bento

Marla

Bericht door Marla » wo nov 07, 2012 18:08

Ananas, ik heb wel iets gevonden over hominy maar nog niet gekeken of het betaalbaar is. Maar goed, nu ik over die Pozole las (ook in Viva Vegan) wil ik het zelf kopen, dus ik ga sowieso nog even verder zoeken.

http://klarykoopmans.blogspot.nl/2009/0 ... ozole.html (het staat in de comments).

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo nov 07, 2012 21:32

Zo te zien is het inderdaad te koop bij de webwinkel die in de comments van dat blog genoemd wordt.

Volgens mij is deze maïs de hominy. Er staat dat het geweekt is in een limoen-oplossing, maar dat is denk ik een verkeerde vertaling van lime of lye.

Je kunt schijnbaar ook zelf thuis hominy maken, door de mais te weken en te koken in water met baking soda (of natronloog, maar dat is veel gevaarlijker). Het doel is dan om het velletje van de mais eraf te weken en bepaalde voedingsstoffen (niacine) opneembaar te maken die anders niet door de spijsvertering opgenomen kunnen worden. Als je op Google 'making hominy with baking soda' invoert krijg je verschillende recepten zoals deze. Het is zo te zien een heel langdurig proces, want de maïs moet een hele dag koken.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Marla

Bericht door Marla » do nov 08, 2012 7:54

Hier kun je ze in gedroogde vorm kopen: http://www.coolchile.co.uk/
Ik denk dat dat wel makkelijker is want dat blik is wel heel groot. Nou ja, niet echt goedkoop in ieder geval. Voor welk recept wordt het gebruikt Ananas? Ik las op theppk dat mensen het vervingen door gewone (gedroogde) mais, dat kun je volgens mij bij iedere toko krijgen.

Ananas

Bericht door Ananas » vr nov 09, 2012 21:31

Thanks voor de tip! Ik weet niet meer welk recept, zag het ergens staan en was toen verder gebladerd. Maar mocht ik echt eens zoiets willen maken kijk ik voor gedroogde mais.

Johannetje

Bericht door Johannetje » za jan 12, 2013 11:42

Misschien een beetje off topic maar... volgens jullie, wat is de beste winkel in Amsterdam om kruiden te kopen?
Met veel keus en goede kwaliteit...

Marla

Bericht door Marla » za jan 12, 2013 12:33

De peperbol?

Truus

Bericht door Truus » za jan 12, 2013 22:22

Johannetje schreef:wat is de beste winkel in Amsterdam om kruiden te kopen?
Met veel keus en goede kwaliteit...
Wanneer ik in A'dam ben koop ik graag bij de Indische toko op de Javastraat 9.http://www.pakola.nl/media/k2/items/cac ... 404_XL.jpg

AnAnAN

Bericht door AnAnAN » vr jul 26, 2013 7:16

Ik zoek rejuvelac... om cashewkaas te maken. Nog nooit van gehoord, het is een gegist iets geloof ik?
Plantaardig eten is makkelijker dan je denkt!

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » vr jul 26, 2013 7:24

Vegantastic schreef:http://blog.fatfreevegan.com/2009/09/ch ... -tofu.html" target="_blank

2 tablespoons chopped chipotle chiles in adobo

?? Iemand. Chipotle lijkt een soort gedroogde peper te zijn. Maar waar vind ik dat?
HÍER! En ze hebben er nog meer fijne producten! :grin:

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » vr jul 26, 2013 7:29

JesseL schreef:In veel Engelstalig vegan recepten wordt nutritional yeast gebruikt. Na zoeken denken we dat (edel)gist bedoeld wordt. Klopt dit? En is dit echt alleen in natuurwinkels te koop?
Edelgistvlokken. Vooral dat het vlokken zijn. Want die creëren een Parmezan-achtige smaak in combinatie met sesamzaad en zout. Verder zijn ze erg laag in vet en calorieën, bevatten veel eiwitten, vitamine B en vezels.

AnAnAN

Bericht door AnAnAN » vr jul 26, 2013 7:30

Ik ging naar een biologische supermarkt en ik vroeg om voedingsgist, werd ook prima begrepen!
Niet verwaren met biergist... hihiihih.....

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » vr jul 26, 2013 7:38

Fynnya schreef:Wat zijn spring greens?
Ik heb wel een beetje op internet zitten zoeken, maar of we het in Nederland hebben, en onder welke naam, kom ik niet echt achter.
De eerste gerooide kolen, deze hebben geen solide hart/stam, alle bladeren en stelen zitten nog los. Boerenkool komt inderdaad het meest in de buurt.

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » vr jul 26, 2013 7:43

Uniflame schreef:Agar agar of agar powder. Het wordt gebruikt als gelatine vervanger in vegan pie in the sky en het ziet er naar uit dat als ik uit dat boek wil bakken, ik het spul echt nodig heb ;) Dus waar kan ik het halen?

Mijn dank is groot, want ik ben erg nieuwsgierig naar het boek.
Dat is interessant. Ik gebruik arrowroot (bij Ekoplaza verkrijgbaar bij de Oosterse afdeling) maar of dat een juiste vervanger is voor Agar? Ik heb hetzelfde kookboek (en die andere - hemels!) maar nog niet gebruikt...

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr jul 26, 2013 7:59

ARTHUR schreef:
Uniflame schreef:Agar agar of agar powder. Het wordt gebruikt als gelatine vervanger in vegan pie in the sky en het ziet er naar uit dat als ik uit dat boek wil bakken, ik het spul echt nodig heb ;) Dus waar kan ik het halen?

Mijn dank is groot, want ik ben erg nieuwsgierig naar het boek.
Dat is interessant. Ik gebruik arrowroot (bij Ekoplaza verkrijgbaar bij de Oosterse afdeling) maar of dat een juiste vervanger is voor Agar? Ik heb hetzelfde kookboek (en die andere - hemels!) maar nog niet gebruikt...
Ik denk dat die Ekoplaza ook wel agar heeft hoor, bij de bak-ingrediënten. En anders kunnen ze het voor je bestellen. Agar moet je niet vervangen door arrowroot. Agar is een soort sterk bindende 'gelatine', terwijl arrowroot meer op maizena of aardappelzetmeel lijkt.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr jul 26, 2013 8:03

AnAnAN schreef:Ik zoek rejuvelac... om cashewkaas te maken. Nog nooit van gehoord, het is een gegist iets geloof ik?
Rejuvelac is inderdaad een gegiste drank van graan en water. Voor zover ik weet kun je in Nederland geen kant-en-klare rejuvelac kopen. Je kunt het wel vrij makkelijk zelf maken door quinoa te weken in water en dat dan een paar dagen op kamertemperatuur te laten staan om te fermenteren. Het kan ook met ander graan, maar met quinoa gaat het heel makkelijk. Op mijn site heb ik er een receptje voor.

Mystique

Bericht door Mystique » vr jul 26, 2013 8:10

ARTHUR schreef:
JesseL schreef:In veel Engelstalig vegan recepten wordt nutritional yeast gebruikt. Na zoeken denken we dat (edel)gist bedoeld wordt. Klopt dit? En is dit echt alleen in natuurwinkels te koop?
Edelgistvlokken. Vooral dat het vlokken zijn. Want die creëren een Parmezan-achtige smaak in combinatie met sesamzaad en zout. Verder zijn ze erg laag in vet en calorieën, bevatten veel eiwitten, vitamine B en vezels.
Soms kunnen ze ook marmite bedoelen, maar als het zo staat is het inderdaad meestal gistvlokken.

AnAnAN

Bericht door AnAnAN » vr jul 26, 2013 8:13

O het recept van die cashewkaas heb ik geloof ik ook van jouw site! Deze: http://vegetus.nl/cashew-mozzarella/
Ik wil hem gebruiken voor op een pizza (dus olie toevoegen).
Maar dan zal ik het zelf vanmiddag gaan klaarzetten, maar het moet 2-5 dagen staan. Jammer, want ik wilde het dit weekend maken maar dat haal ik dan niet :mrgreen: hoewel, als er schuim is, is het klaar? Misschien als het zo warm blijft.... kan het zondag al.
Hoe lang kun je het bewaren, de rejuvelac?

Plaats reactie