Wat is...? En waar vind ik dat?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
ARTHUR

Re: Wat is...? En waar vind ik dat?

Bericht door ARTHUR » vr jul 26, 2013 8:15

Marmite is toch een extract van biergist?

Mystique
Leefwijze: veganist

Bericht door Mystique » vr jul 26, 2013 8:23

Kan ik niet specifiek terug vinden en het staat, volgens mij, ook niet op mijn potje.

Het hoofdbestanddeel van Marmite is een gistextract dat bij veel levensmiddelentechnologische processen als bijproduct overblijft. Daarnaast bevat de pasta ook zout, plantenextracten en kruiden. Hoewel gistextract rijk is aan vitamine B, wordt dat ook nog extra aan de pasta toegevoegd. Sinds de ontdekking van de vitamine B (in 1912) geldt Marmite als een "gezond product".

http://nl.wikipedia.org/wiki/Marmite

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » vr jul 26, 2013 8:29

Hahaha!

In datzelfde stukje staat dit:
Marmite is een ziltige, bittere donkere pasta met een unieke pittige smaak. Het extract is een mengsel van biergist, groenten, kruiden en specerijen.

Mystique

Bericht door Mystique » vr jul 26, 2013 8:39

Dat wist ik wel hoor, wilde even weten of jij wel op zat te letten. :roll:

Slecht geslapen... :mrgreen:

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr jul 26, 2013 10:17

AnAnAN schreef:O het recept van die cashewkaas heb ik geloof ik ook van jouw site! Deze: http://vegetus.nl/cashew-mozzarella/
Ik wil hem gebruiken voor op een pizza (dus olie toevoegen).
Maar dan zal ik het zelf vanmiddag gaan klaarzetten, maar het moet 2-5 dagen staan. Jammer, want ik wilde het dit weekend maken maar dat haal ik dan niet :mrgreen: hoewel, als er schuim is, is het klaar? Misschien als het zo warm blijft.... kan het zondag al.
Hoe lang kun je het bewaren, de rejuvelac?
Dat red je niet denk ik. Zelfs als het zo warm is als nu duurt het toch minstens twee dagen voor de rejuvelac klaar is, en dan moet het cashewmengsel met de rejuvelac zelf ook nog een dagje fermenteren.

Probeer deze eens (heb ik zelf nog niet gedaan), die hoeft niet te fermenteren: http://vedgedout.com/2013/03/11/individ ... la-cheese/
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

AnAnAN

Bericht door AnAnAN » vr jul 26, 2013 11:17

O ja daar had ik even overheen gelezen. Maar de bolletjes lijken me zo mooi ;) Nog even beslissen dan maar.
Plantaardig eten is makkelijker dan je denkt!

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » do jun 19, 2014 8:16

Op een ander forum zegt iemand die wil afvallen:
Het bevalt me prima, ik heb helemaal nooit honger en als ik lekkere trek heb dan eet ik noten (geen pinda's of cashews, want dat zijn bonen en geen noten)
Daar heb ik nog nooit van gehoord, dat cashews peulvruchten zouden zijn. Ik kan het zo gauw ook niet vinden op internet.
Is dit waar?

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do jun 19, 2014 9:15

Volgens deze website zijn cashews noten. Ze groeien aan een boom, onder een vrucht die cashew fruit genoemd wordt. http://healthyeating.sfgate.com/cashews ... -3647.html

Het is wel zo dat cashewnoten relatief veel koolhydraten bevatten voor een noot. Mensen die een koolhydraatarm dieet volgen vermijden ze daarom meestal en eten eerder amandelen, paranoten, macadamia's etc.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » do jun 19, 2014 9:26

Thanks voor de link, ik weet ook niet beter of het zijn noten.

Wen

Bericht door Wen » do jun 19, 2014 9:52

Ik ben allergisch aan noten en believe me cashews zijn noten :D

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » do jun 19, 2014 12:21

Oh dat lijkt me echt een flutallergie :roll:

Wen

Bericht door Wen » do jun 19, 2014 15:20

Valt wel mee ik krijg vooral sinusproblemen, verstopte neus, niezen, hoesten, dus geen anafalactische shock.
Dus als ik iets met een beetje noten in eet, moet ik gewoon zien dat ik de dagen daarop niets met noten binnenkrijg en dan gaat het snel voorbij :)

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » do jun 19, 2014 16:16

Oh gelukkig. Ik krijg dat van melk. Slijm in de keel, hoesten, longen vol slijm. Niet levensbedreigend maar leuk is anders. Gelukkig viel deze ontdekking samen met mijn gevoel dat melk niet voor mensen is.

sillygirl

Bericht door sillygirl » zo jun 22, 2014 15:26

Ik heb huismijtallergie maar sinds ik veganist ben geworden (en vooral melk en kaas gebruikte ik daarvoor veel) heb ik ook veel minder slijm. :mrgreen:

Brchj

Bericht door Brchj » ma jun 23, 2014 8:48

Ik was vroeger ook allergisch voor noten. En voor eieren, en huisstofmijt (nu nog volgens mij), en voor dieren.
Maar allergiën kunnen veranderen door de jaren heen. Ben ondertussen niet meer allergisch voor noten, heb ook jaren eieren gegeten, wel nog voor veel chemische dingen, en sommige producten zijn wel allergie versterkend door de histaminen, tomaten en aardappelen en ananas enzo. Maar goed, ben allang blij dat ik katten kan houden, dat was echt mijn grootste droom ooit :mrgreen:

Anyway, beetje off-topic ;)
Lieve Nugget! <3
Clover

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » ma jun 23, 2014 9:50

Ik heb weer erg last van slijm in mijn keel.
Ik beken dat ik een paar weken geleden in een droevige bui een pizza met kaas heb gegeten, maar de klachten kwamen pas ver daarna. Ik weet niet waar het nu aan ligt, mega irri.

On topic: ik wil zelf yoghurt maken en ik zie dat je dat kan doen met amandelmelk, arrowroot en probiotica capsules. Wat zijn die laatste?

Edit: mijn vraag is eigenlijk, hebben jullie wel eens probiotica gebruikt en waar koop je dat?

miepmans

Bericht door miepmans » di aug 05, 2014 13:04

Assie schreef:Ik heb weer erg last van slijm in mijn keel.
Ik beken dat ik een paar weken geleden in een droevige bui een pizza met kaas heb gegeten, maar de klachten kwamen pas ver daarna. Ik weet niet waar het nu aan ligt, mega irri.

On topic: ik wil zelf yoghurt maken en ik zie dat je dat kan doen met amandelmelk, arrowroot en probiotica capsules. Wat zijn die laatste?

Edit: mijn vraag is eigenlijk, hebben jullie wel eens probiotica gebruikt en waar koop je dat?
Daar ben ik ook benieuwd naar! Ik heb in de kringloop een yoghurtmaker gekocht maar ben nog een beetje huiverig om er een te gebruiken

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di aug 05, 2014 14:06

In principe kun je gewoon een klein beetje sojayoghurt uit de winkel gebruiken als startcultuur voor je zelfgemaakte yoghurt. Daar zitten de goede bacteriën in. Bij probiotica-pillen zou ik niet precies weten welke soort je moet gebruiken, en bovendien zijn die denk ik vaak met melk gekweekt en dus niet vegan.

miepmans

Bericht door miepmans » ma aug 25, 2014 9:02

Martine schreef:In principe kun je gewoon een klein beetje sojayoghurt uit de winkel gebruiken als startcultuur voor je zelfgemaakte yoghurt. Daar zitten de goede bacteriën in. Bij probiotica-pillen zou ik niet precies weten welke soort je moet gebruiken, en bovendien zijn die denk ik vaak met melk gekweekt en dus niet vegan.
Ga ik maar eens uitproberen. Het is 1 EL op 1 liter toch? Welke melk kan je hier het beste voor gebruiken?

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma aug 25, 2014 9:24

Ik weet niet precies hoeveel je zou moeten nemen, maar één of twee eetlepels is denk ik prima. Volgens mij bevatten alle in Nederland verkrijgbare merken sojayoghurt actieve bacteriën, dus Alpro, Provamel, Sojade is allemaal goed. Ik zou wel een naturel smaak nemen, niet eentje met vruchtjes o.i.d. :grin:

Plaats reactie