Wat is...? En waar vind ik dat?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
miepmans
Leefwijze: veganist

Re: Wat is...? En waar vind ik dat?

Bericht door miepmans » ma aug 25, 2014 9:36

Martine schreef:Ik weet niet precies hoeveel je zou moeten nemen, maar één of twee eetlepels is denk ik prima. Volgens mij bevatten alle in Nederland verkrijgbare merken sojayoghurt actieve bacteriën, dus Alpro, Provamel, Sojade is allemaal goed. Ik zou wel een naturel smaak nemen, niet eentje met vruchtjes o.i.d. :grin:

Okee! En kan je dat ook in elke soort melk doen? Dus dat je hazelnootyoghurt krijgt ofzo?

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma aug 25, 2014 9:53

Volgens mij werkt sojamelk het beste. Notenmelk kan ook, maar dan moet je er wel wat verdikkingsmiddel (maizena o.i.d.) door moet doen om een dikke yoghurt te krijgen. Bij sojamelk doen veel mensen dat trouwens alsnog. Alpro gebruikt daarvoor pectine. Granenmelk bevat te weinig vet voor een goeie yoghurt.

Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat je het beste geen ongezoete melk kunt nemen, want dan hebben de bacteriën te weinig eten. In koemelk leeft de yoghurtcultuur van lactose. Dit ontbreekt in pure soja- of notenmelk, dus dan is melk met een beetje toegevoegde suiker belangrijk.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

miepmans

Bericht door miepmans » ma aug 25, 2014 10:09

Ik zal er eens mee stoeien. Bedankt voor het meedenken/de tips! :)

Raynak

Bericht door Raynak » di okt 14, 2014 20:05

Ik ben op zoek naar pure chocolate chips, om mee te bakken, maar ook om soms eens een paar in een 'eigengemaakte' trail mix erbij te doen.
Weet iemand waar ik die zou kunnen vinden? Thanks :)

Mystique

Bericht door Mystique » di okt 14, 2014 20:11

Volgens mij zag ik ze liggen bij de Jumbo, bij de bakproducten. Weet alleen niet of het vegan is en niet te veel troep in zit. Wat ik zelf altijd doe is een reep pure chocolade in stukjes breken en dan even in de keukenmachine malen.

Johannetje

Bericht door Johannetje » di okt 14, 2014 20:12

Chocolade chips waren er de laatste weken bij AH voor een redelijke prijs van "heel Holland bakt", het is nu in de uitverkoop (wat over is), je hebt de grote chunks en de "druppels". De puur zijn vegan, misschien vind je die nog. Ik heb de grote laatst gebruikt in muffins en in koekjes, wel makkelijker dan chocolade zelf in stukjes hakken (en mooier)

Raynak

Bericht door Raynak » di okt 14, 2014 20:16

Johannetje schreef:Chocolade chips waren er de laatste weken bij AH voor een redelijke prijs van "heel Holland bakt", het is nu in de uitverkoop (wat over is), je hebt de grote chunks en de "druppels". De puur zijn vegan, misschien vind je die nog. Ik heb de grote laatst gebruikt in muffins en in koekjes, wel makkelijker dan chocolade zelf in stukjes hakken (en mooier)
Super, bedankt!
Mystique schreef:Volgens mij zag ik ze liggen bij de Jumbo, bij de bakproducten. Weet alleen niet of het vegan is en niet te veel troep in zit. Wat ik zelf altijd doe is een reep pure chocolade in stukjes breken en dan even in de keukenmachine malen.
Bedankt!
Ja, voor bakken doe ik dat idd ook vaak, een chocoladereep kapot hakselen :P. Maar om zo op te eten in een trailmix is dat weer niks :)

Framboos

Bericht door Framboos » di okt 14, 2014 20:40

Mystique schreef:Volgens mij zag ik ze liggen bij de Jumbo, bij de bakproducten.
Die van de Jumbo zijn meer... calleboutchocolade. Om te smelten, niet zozeer als chocolate chips. Die zijn meestal wat... zoeter en andere (beter doorbijtbare) vorm.

Maar ik haal mijn chocolate chips in Engeland of laat mensen ze meenemen uit Amerika, dus dit zijn nogal nutteloze opmerkingen als je op zoek bent naar iets / een alternatief. :oops:

Raynak

Bericht door Raynak » do okt 16, 2014 15:15

Framboos schreef:Die van de Jumbo zijn meer... calleboutchocolade. Om te smelten, niet zozeer als chocolate chips. Die zijn meestal wat... zoeter en andere (beter doorbijtbare) vorm.

Maar ik haal mijn chocolate chips in Engeland of laat mensen ze meenemen uit Amerika, dus dit zijn nogal nutteloze opmerkingen als je op zoek bent naar iets / een alternatief. :oops:
Bedankt voor de info. Als ik ze hier zie liggen, ga ik ze iig gewoon een keertje uitproberen.

Sandra
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sandra » wo nov 05, 2014 13:17

Ik zoek mij nu al een maand suf naar een fles vegan saladedressing voor over mijn ijsbergsla/komkommer maar ik kan niets vinden? Overal zit eigeel, melk, yoghurt of honing in.

Ik gebruik nu zo'n doorzichtige dressing maar ik houd van yoghurtdressings. Weet iemand of er een vegan saladedressing bestaat of heeft iemand een receptje hoe ik het zelf kan maken (ik prefereer snel klaar :mrgreen: ).

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » wo nov 05, 2014 13:28

Ik weet niet waar je woont, maar ik heb laatst een azijn (cucumber) van dit merk http://www.belberry.com/eng/royalselection/01.asp kado gekregen, gekocht in Amsterdam bij About Jackie.
Die is vrij romig van zichzelf, even kloppen met een goede olijfolie en het is een lekkere dressing.
Al hou ik zelf van frisse dressings, citroen en olie is vaak het enige wat ik gebruik.

Cashewnoten malen en toevoegen zal ook helpen.

Truus

Bericht door Truus » wo nov 05, 2014 13:37

Sandra schreef: heeft iemand een receptje
Wat mosterd roeren door Soyade of Alpro? Of citroen en koriander?

Sandra

Bericht door Sandra » wo nov 05, 2014 14:14

Assie schreef:Ik weet niet waar je woont, maar ik heb laatst een azijn (cucumber) van dit merk http://www.belberry.com/eng/royalselection/01.asp kado gekregen, gekocht in Amsterdam bij About Jackie.
Die is vrij romig van zichzelf, even kloppen met een goede olijfolie en het is een lekkere dressing.
Al hou ik zelf van frisse dressings, citroen en olie is vaak het enige wat ik gebruik.

Cashewnoten malen en toevoegen zal ook helpen.
Ik woon redelijk in de buurt van Amsterdam, ik ga daar zeker kijken dankjewel Assie!
Misschien moet ik eens uit mijn comfort zone stappen en andere dressings proberen, ik zal een keer komkommer met alleen citroen en olie proberen, kijken hoe het bevalt.

Sandra

Bericht door Sandra » wo nov 05, 2014 14:15

Truus schreef:
Sandra schreef: heeft iemand een receptje
Wat mosterd roeren door Soyade of Alpro? Of citroen en koriander?
Goed idee Truus, ga ik ook proberen!

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo nov 05, 2014 14:25

Ik doe voor romige dressings vaak vegan mayo met een beetje azijn, een snufje knoflookpoeder, wat gedroogde dille en wat zoetmiddel. Lekker en snel klaar. http://vegetus.nl/kikkererwtensalade-me ... edressing/

Mosterddressing zoals in dit recept is ook heerlijk en niet moeilijk te maken.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Raynak

Bericht door Raynak » wo nov 05, 2014 16:16

Sandra schreef:Ik zoek mij nu al een maand suf naar een fles vegan saladedressing voor over mijn ijsbergsla/komkommer maar ik kan niets vinden? Overal zit eigeel, melk, yoghurt of honing in.

Ik gebruik nu zo'n doorzichtige dressing maar ik houd van yoghurtdressings. Weet iemand of er een vegan saladedressing bestaat of heeft iemand een receptje hoe ik het zelf kan maken (ik prefereer snel klaar :mrgreen: ).
Ik heb ze niet meer staan dus ik weet helaas niet meer wat het merk was, maar een paar maanden geleden had ik een aantal vegan dressings bij de Xenos gekocht. Ik had toen voornamelijk fruitsmaak-based dressings gekocht, maar wie weet hebben ze ook iets in de richting van een yoghurt dressing...

Truus

Bericht door Truus » wo nov 05, 2014 16:43

Wat ik ook over de sla doe is hoemoes of tahin. Een beetje dun aanmaken. Met a Vitamix kun je die van iedere soort noot of boon maken. Waarschijnlijk ook met een goedkopere blender, als er genoeg water of ander vloeistof (rodebessensap, bv) bij zit.

Sandra

Bericht door Sandra » wo nov 05, 2014 17:15

Martine schreef:Ik doe voor romige dressings vaak vegan mayo met een beetje azijn, een snufje knoflookpoeder, wat gedroogde dille en wat zoetmiddel. Lekker en snel klaar. http://vegetus.nl/kikkererwtensalade-me ... edressing/

Mosterddressing zoals in dit recept is ook heerlijk en niet moeilijk te maken.
Dankjewel Martine, wat slim om vegan mayo te gebruiken als basis, daar was ik nooit opgekomen, ik ga de dressing zeker uitproberen en je recept ziet er lekker uit met de kikkererwten, volgens mij heb ik alle ingredienten in huis, komend weekend maar eens maken.

De mosterddressing ziet er ook lekker uit, ga ik ook proberen, thanks!
Raynak schreef:
Ik heb ze niet meer staan dus ik weet helaas niet meer wat het merk was, maar een paar maanden geleden had ik een aantal vegan dressings bij de Xenos gekocht. Ik had toen voornamelijk fruitsmaak-based dressings gekocht, maar wie weet hebben ze ook iets in de richting van een yoghurt dressing...
Dat wordt een ritje naar Xenos volgende week, dankjewel Raynak!
Truus schreef:Wat ik ook over de sla doe is hoemoes of tahin. Een beetje dun aanmaken. Met a Vitamix kun je die van iedere soort noot of boon maken. Waarschijnlijk ook met een goedkopere blender, als er genoeg water of ander vloeistof (rodebessensap, bv) bij zit.
Goed idee, dankjewel Truus! Ik had gisteren inderdaad een dressing op basis van tahin, maar daar heb ik niet elke dag trek in (ik eet vaak rauwkost) maar met al deze tips kan ik fijn gaan afwisselen.

Framboos

Bericht door Framboos » wo nov 05, 2014 20:06

Sandra schreef:Ik zoek mij nu al een maand suf naar een fles vegan saladedressing voor over mijn ijsbergsla/komkommer maar ik kan niets vinden? Overal zit eigeel, melk, yoghurt of honing in.

Hela Sandwich & salad mosterd-dille! Geloof dat de framboos ook vegan is*, en dat ze nog een paar vegan soorten hebben. Niet allemaal, in sommige zit honing. Het is geen yoghurtdressing natuurlijk, maar hij is niet doorzichtig. En erg lekker. (Ook niet heel gezond, eerste ingrediënt is suiker. Maar nogmaals: erg lekker en dus heel makkelijk..)

* Maar die heb ik nog nooit gehad. Ik! Dol op frambozen maar fruit en hartig gaan in mijn hoofd niet zo samen.

Sandra

Bericht door Sandra » wo nov 05, 2014 23:59

Framboos schreef:
Hela Sandwich & salad mosterd-dille! Geloof dat de framboos ook vegan is*, en dat ze nog een paar vegan soorten hebben. Niet allemaal, in sommige zit honing. Het is geen yoghurtdressing natuurlijk, maar hij is niet doorzichtig. En erg lekker. (Ook niet heel gezond, eerste ingrediënt is suiker. Maar nogmaals: erg lekker en dus heel makkelijk..)

* Maar die heb ik nog nooit gehad. Ik! Dol op frambozen maar fruit en hartig gaan in mijn hoofd niet zo samen.
En het is te koop bij AH zie ik, dankjewel Framboos! Nah wellicht niet heel gezond maar lekker is ook goed. De framboos versie klinkt ook lekker, zal morgen even kijken of deze ook vegan is. Eet jij geen aardbeien of perzik op brood (fruit en hartig)?

Edit: ze hebben een website en de ingrediënten worden genoemd: http://www.hela.nl/assortiment/salad-an ... dressings/

Plaats reactie