Wat maak ik met mijn groente-tas?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
Marla
Leefwijze: veganist

Re: Wat maak ik met mijn groente-tas?

Bericht door Marla » do dec 13, 2012 15:03

Martine schreef:Was de curry lekker met savooiekool erin Marla? Ik heb nog steeds restjes van mijn bietencurry is de vriezer, vandaag weer een bakje meegenomen voor de lunch.
Beetje laat antwoord, maar ja, hij was erg lekker! Mijn vriend vond hem ook lekker, terwijl hij altijd een beetje zit te piepen als ik iets met kool maak. En er zat een hele kool in, maar blijkbaar werd het goed gemaskeerd door de rest.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do dec 13, 2012 16:18

Goed om te weten :) Hier krijgen we vast binnenkort ook wel weer een savooiekool.

De meest problematische groente hier in huis is toch eigenlijk wel de andijvie. Mijn vriend vindt de bittere smaak niet lekker. Dat is wel te verhelpen door het goed gaar te laten worden, maar dan wordt het zo snotterig. Ik probeer het met zoete groentes te combineren en te verwerken in gerechten waar het niet te veel opvalt, maar toch. We krijgen ook vrijwel altijd van die gigantische kroppen waar je zeker twee, soms wel drie maaltijden van kunt maken en dat dan soms ook nog meerdere weken achter elkaar.

Deze week hadden we bijvoorbeeld groenlof, dat is eigenlijk gewoon andijvie, maar met een iets andere vorm. Gisteren heb ik de ene helft in een Chinese roerbakschotel met prei en wortelen verwerkt, vandaag gaat de tweede helft door een stoofpot met tomaat, wortels en gerookte paprika. Morgen krijgen we een nieuwe tas en ik heb al gezien dat daar ook weer andijvie in zit en raapsteeltjes, nog zo'n waterige bittere groente. En andijvie is niet eens echt in het seizoen, het wordt onder glas gekweekt. Ik heb veel liever spitskool, boerenkool of iets dergelijks.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Uniflame
Leefwijze: pescotarier
Contacteer:

Bericht door Uniflame » do dec 13, 2012 16:48

Ik vind raapsteeltjes wel erg lekker. Niet heel bitter. Maar misschien verwerken in een tomaten risotto :) Heb ik een tijdje terug gedaan en dat was erg lekker!
Mijn recepten blog (ook vegan): She Likes Bento

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do dec 13, 2012 17:14

Dat vind ik een heel goed idee. Thanks!

Martine
Moderator

Bericht door Martine » za dec 29, 2012 21:50

Met de kerst heb ik een tasje overgeslagen, maar gisteren heb ik weer een nieuwe gekregen: een monsterlijk grote andijvie, 2 gekookte bietjes, een groene kool, schorseneren en 2 venkelknollen. Ik heb ook nog een rode kool uit de vorige tas.

Met de schorseneren en bietjes heb ik vanavond een hele lekkere ovenschotel gemaakt: http://vegetus.nl/schorsenerengratin-me ... ghurtsaus/

Mijn schoonmoeder maakt vaak een ovenschotel met andijvie en cashewnoten van de AH receptensite, die ga ik maar eens veganiseren.

De venkel wordt waarschijnlijk weer een risotto.

Met de groene kool maak ik hottie black eyed peas: http://www.theppk.com/2011/12/hottie-bl ... es-apples/

Met de rode kool ga ik dit recept uitproberen: http://www.nytimes.com/2011/03/09/healt ... bbage&_r=2&

indra

Bericht door indra » za dec 29, 2012 23:21

bij ekoplaza DH hadden ze (iig gisteren) groentetassen in de aanbieding, fruit, extra, etc. allemaal voor 5 Euro. heb een grote groentetas meegenomen, 5 Euro is een koopje (dacht ik); zoete aardappel, pompoen, wortelen, net uien, kool, zuurkool, puntpaprika. Weet niet of het een actie was, of dat ze er mee bleven zitten ivm de feestdagen (lijkt me niet), maar leuk was het wel een keer.

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » zo dec 30, 2012 20:30

De woensdag voor kerst kregen we onze laatste groentetas van het seizoen maar we hebben niet veel thuis gegeten en er is dus nog veel over. We schakelen daarom pas in het nieuwe jaar (tijdelijk) over op de Odin-tas als de koelkast weer leeg is.

In huis:

spruitjes
pompoen
aardperen
pastinaak
wortels
knolselderij
tijm
rodekool
groene kool

Vanavond geroosterde wortel-pastinaaksalade met tijm uit de oven (Ecofabulous), puree met knolselderij, restje stoofpeertjes en stukjes Aziatische "citroenkip".

Morgen simpel want ik ga voor het eerst zelf oliebollen bakken en daar moeten we natuurlijk plek voor houden: pitabroodjes met bonen-mais-tomaat-avocadosalade en soep.

Verder op het menu (en dan is nog niet alles op..)
* Kant-en-klare magnetron teriyaki (gisteren in de aanbieding bij de vegetarische toko in Den Haag) met yuzu-wintergroente (http://justbento.com/handbook/johbisai/ ... no-pickles) en spruitjes met sesam.
* Rodekool met tofu en ontbijtkoek (..) uit Ecofabulous met puree en salade.
.....................................................
Kom eens langs op Graasland!

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di jan 01, 2013 14:41

De geveganiseerde andijvietaart is heel lekker geworden. We hebben hem met Oud en Nieuw samen met mijn schoonmoeder en schoonoma (hoe noem je de moeder van je partner?) opgepeuzeld. Zij vonden het ook een heel lekkere taart en een goed alternatief voor de Albert Heijn andijvietaart die zij vaak maken, al smaakte hij natuurlijk wel een beetje anders. Ik heb mijn schoonmoeder al voorzien van een blik gistvlokken, dus hopelijk gaan ze nu vaker deze versie van de taart maken, in ieder geval als wij komen eten.

Mijn recept: http://vegetus.nl/andijvietaart-met-cashewnoten/

Vanavond de hottie black eyed peas met savooiekool. Ik heb er net al wat van gegeten voor de lunch, met een flinke dot mosterd erop, smaakte goed. Ik zal er voor mijn vriend maar wat seitanworst door doen, anders vindt hij het waarschijnlijk te saai.

Marla

Bericht door Marla » wo jan 02, 2013 16:25

Ik heb nog anderhalve bos bleekselderij, help! Ik vind het wel ok door de soep maar dan gebruik ik ook maar twee stengels ofzo, op die manier kom ik er nooit vanaf. Iemand een suggestie?

lani

Bericht door lani » wo jan 02, 2013 16:34

Ik neem aan dat je het niet zo lekker vind om door een ander gerecht te mixen? Want het kan natuurlijk in heel veel gerechten, lekker wokken bijvoorbeeld of misschien ergens doorheen om wat wat pit te geven :P Anders misschien aan iemand weg geven? Of extra veel soep maken en de soep weg geven =D

Meer zou ik niet weten sorry ^^''

Is het trouwens nog maar kort bruikbaar?

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo jan 02, 2013 16:39

Ik vind het lekker om dun gesneden plakjes bleekselderij door salades te doen, bijvoorbeeld couscous salade met walnoten, stukjes wortel, doperwtes en bleekselderij. Een grote pan soep of stoofpot met wat extra bleekselderij erin werkt ook wel. Of je kunt het snijden, even blancheren en dan in porties invriezen voor later (hoewel je later misschien al wel weer een nieuwe bleekselderij hebt...)

lani

Bericht door lani » wo jan 02, 2013 16:42

Klinkt lekker Martine ^_^ Stoofpot vind ik ook wel een goed idee :)

Oh! Gek idee misschien; op een broodje pindakaas/notenpasta? O_o .. ik doe daar weleens uitjes op dus wie weet :3

Uniflame
Contacteer:

Bericht door Uniflame » do jan 03, 2013 17:17

@Gnoe: die pitabroodjes met bonen-mais-tomaat-avocadosalade klinken wel erg lekker. Doe je daar nog een saus/dressing door? Want dit zie ik wel zitten :)

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » za jan 05, 2013 19:36

Uniflame schreef:@Gnoe: die pitabroodjes met bonen-mais-tomaat-avocadosalade klinken wel erg lekker. Doe je daar nog een saus/dressing door? Want dit zie ik wel zitten :)
Ja, twee restjes dressing door elkaar gemixt en die door de salade. :) Het was een kliekje "chilisaus" (iets van tomatenketchup met sambal en agave en komijn) en mosterd-agavedressing van bij de geroosterde pastinaak en wortel. *flans* ;)

Uniflame
Contacteer:

Bericht door Uniflame » zo jan 06, 2013 13:33

Daar kan ik wel wat mee :) Dan heb ik een idee wat ik kan doen :) Ik heb wel spul in huis om die chili achtige te maken :)

Uniflame
Contacteer:

Bericht door Uniflame » wo jan 09, 2013 15:54

Ik krijg morgen de tas pas, maar volgens de Vitatas site, heb ik spruitjes. Nu kan ik ze natuurlijk aan het konijn geven (vind ie lekker) maar ik zou toch liever de uitdaging aan gaan om er mee te koken. Maar zowel mijn vriend als ik lusten geen spruiten. We vinden ze te bitter. Dus: wat is HET recept voor spruitjeshaters? Iets waarmee je een forever hatende spruitjes persoon hebt kunnen bekeren? :) (wij houden vooral niet van bitter)

Ik heb ooit eens in een Carribisch restuarant spruitjes op die ik wel lekker vond, dus ik weet dat het kan, maar de saus die erbij zat was heerlijk zoet.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo jan 09, 2013 17:02

Ik ben DOL op spruitjes, dus ik kan niet zo goed inschatten waar ze minder bitter van worden, maar misschien werkt een curry met kokosmelk wel? Zoals deze: http://www.ourveggiekitchen.com/2009/10 ... curry.html

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » wo jan 09, 2013 22:27

Ik zal mijn recept voor Oosterse spruitjes opdiepen! Ook zoet :)

Uniflame
Contacteer:

Bericht door Uniflame » do jan 10, 2013 11:31

Dank jullie :) Ik ben erg benieuwd. Ik had ook al een goede tip van vegatopia gekregen, dus er valt te kiezen :)

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » do feb 07, 2013 12:28

Hebben jullie nog tips voor de volgende groentes:
mangold
artisjokken

En een lekker recept voor selleriesalade voor de knolselderij?
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Plaats reactie