Gezond eten voor €10 per week

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
Martine
Moderator

Gezond eten voor €10 per week

Bericht door Martine » do jun 06, 2013 12:46

De laatste tijd zie ik op (Amerikaanse) forums vaak mensen die van heel weinig geld moeten rondkomen en vragen hoe ze toch gezond kunnen eten. Ik vind dat een heel interessante uitdaging. Gelukkig heb ik zelf nog nooit echt te weinig geld gehad. Tijdens mijn studententijd heb ik wel eens een weekje of twee overleefd op 10 euro boodschappengeld, maar dan had ik eigenlijk altijd nog genoeg eten op voorraad dat ik alleen groentes hoefde te kopen. Als je langere tijd van bijna niks moet rondkomen is het natuurlijk veel moeilijker.

Volgens mijn gedachten-experiment moet het mogelijk zijn om gezond en ook nog redelijk gevarieerd te eten van minder dan 10 euro per week per volwassen persoon. Handig om te weten voor als je nu, of ooit in de toekomst van heel weinig geld moet rondkomen.

De basis-boodschappen (prijzen zijn een schatting, als je goed zoekt kan het nog goedkoper):
1 pak bloem (€0,40)
1 kg droge peulvruchten zoals linzen, bonen en kikkererwten(€1,50)
500 gram zilvervliesrijst (€0,50)
300 gram pindakaas (€1)
2 kilo wortels (€2)
1 kilo ui (€1)
2 pakken van 450 gram diepvries boerenkool (€1,20)
100 gram sesamzaad (€1)
1 fles zonnebloem olie (€1)
Totaal: €9,60

Met deze ingrediënten zou je bijvoorbeeld brood/tortilla's, simpele pannenkoeken, rijst met groente, peulvruchtenburgers, peulvruchtensoep met groente en broodsmeersel kunnen maken.

Ik heb al deze ingrediënten ingevoerd op cronometer.com om de voedingswaarde uit te rekenen.
- Als je deze boodschappen uitspreidt over 7 dagen en elke dag 2 eetlepels olie toevoegt zit je per dag ongeveer aan 1900 calorieën (58% koolhydraten,13% compleet eiwit, 29% vet). Als je meer calorieën nodig hebt kun je wat extra olie/pindakaas gebruiken.
- Je hebt zo van bijna alle voedingsstoffen ruim voldoende, behalve natuurlijk B12 en D, dus daarvoor moet je supplementen nemen en regelmatig in de zon komen.
- Calcium is nogal aan de krappe kant (net onder 700 mg per dag), daarvoor zou je nog wat meer groene groente, sesamzaadjes en eventueel tofu of verrijkte sojamelk kunnen gebruiken.
- Kalium is ook aan de krappe kant, daarvoor kun je af en toe een banaan nemen.
- De omega-3/omega-6 verhouding van zonnebloemolie is niet zo goed. Als je een klein beetje extra geld kunt uitgeven koop dan lijnzaad-, koolzaad- of olijfolie.
- Tot slot moet je zout met jodium toevoegen aan je eten en voldoende kraanwater drinken.

Met dit basismenu kun je natuurlijk best een beetje variëren. Voeg bijvoorbeeld havermout, (volkoren) pasta, aardappelen, tomaat uit blik, diepvries doperwtjes, appel etc. toe. Koop ook goedkope kruiden zoals kerriepoeder, paprikapoeder, kaneel en nootmuskaat.

Ik ben benieuwd wat mensen vinden van dit idee. Hebben jullie nog goede toevoegingen? Ik zou best eens een challenge willen doen om één of meerdere weken op deze manier te eten en dan het bespaarde geld aan de voedselbank geven ofzo, maar mijn vriend zou daar denk ik niet aan mee willen doen...

Edit: ik zag dat ik een foutje heb gemaakt met mijn berekening (500g gekookte rijst berekend ipv droge). Met deze hoeveelheid boodschappen kun je zelfs 8 dagen 1900 kcal per dag eten, de voedingswaardes zijn dan een klein beetje anders, maar het principe blijft hetzelfde.
Laatst gewijzigd door Martine op do jun 06, 2013 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

TonyJello
Leefwijze: veganist

Re: Gezond eten voor €10,- per week

Bericht door TonyJello » do jun 06, 2013 14:05

Helemaal te gek! (y)

:thanks: :clap:

Selina
Leefwijze: vegetarier

Re: Gezond eten voor €10 per week

Bericht door Selina » do jun 06, 2013 20:45

dit is inderdaad helemaal te gek. Ik ben hier zeker voor, ookal is het alleen maar voor mezelf en niet voor mijn gezin, het scheelt denk ik enorm. ik ben wel erg benieuwd waar jullie die goedkope boodschappen halen. Ik ga er ook maar weer eens een sport van maken, reclames afspeuren en goedkoper inslaan.
Ik begin net... En ja, ook ik blog----> http://selinavans.wordpress.com/

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr jun 07, 2013 8:42

De prijzen van de boodschappen zijn voornamelijk gebaseerd op de goedkoopste producten die ik bij 'onze' Dirk van de Broek kan vinden.

Een kilo peulvruchten voor 1,50 is misschien wat optimistisch, vaak zal het eerder €2 of €2,50 zijn, maar sommige AH's hebben bijvoorbeeld zakken met 900 gram kikkererwten voor €1,49 en gele spliterwten voor 99 cent. Ook Turkse en Aziatische winkels hebben vaak goedkope peulvruchten. Wortels en uien zie ik vaak juist voor nog lagere prijzen dan die in het lijstje gegeven zijn.

Mystique

Bericht door Mystique » vr jun 07, 2013 9:10

En het zijn niet-biologische producten, dus enkel relatief gezond. Ik moet helaas ook vaak genoeg -niet-biologisch boven biologisch verkiezen, maar vraag me dan wel af welke chemicaliën ik dan binnen krijg...

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr jun 07, 2013 10:46

De meeste Nederlanders kopen voornamelijk of uitsluitend niet-bio, en die raken over het algemeen niet vergiftigd, dus ik maak me er niet zo veel zorgen over. Zie ook dit artikel (in dit topic liever geen discussie over de meerwaarde van biologisch). Als je moet kiezen is het denk ik veel belangrijker is om voldoende voedingstoffen binnen te krijgen dan om bio te eten.

Ik heb er nog wat meer over nagedacht en een voorbeeldmenu opgesteld.

Ontbijtjes:
Hartige muffins met wortel, ui, boerenkool en pindakaas
Simpele pannenkoeken (meel, water, olie) met hummus/pindakaas

Lunches:
Pannenkoeken met sesam erin gebakken
Hummuswraps
Baked beans met ui en wortel
Gehaktbrood van peulvruchten en rijst

Avondeten:
Peulvruchtensoep met wortel, boerenkool en ui, platbrood erbij
Rijst-boerenkool-sesam burgers met hummus en geraspte wortelsla
Nasi van rijst, wortel, ui met pindasaus
Wraps met baked beans en wortel-sesamsla
Gehaktbrood van peulvruchten en rijst met ui-wortelsla
Hummuswraps met boerenkool en wortelsla
Geroosterde ui en wortel met sesamzaadjes, hummus en rijst

Als tussendoortjes kun je restjes van de verschillende maaltijden eten

Om dit 'menu' een beetje aan te kleden en interessant te maken heb je natuurlijk wat kruiden en dergelijke nodig, maar die vind je hopelijk in je voorraadkast en kun je periodiek een beetje aanvullen.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » vr jun 07, 2013 12:37

Martine schreef: De basis-boodschappen (prijzen zijn een schatting, als je goed zoekt kan het nog goedkoper):
1 pak bloem (€0,40)
1 kg droge peulvruchten zoals linzen, bonen en kikkererwten(€1,50)
500 gram zilvervliesrijst (€0,50)
300 gram pindakaas (€1)
2 kilo wortels (€2)
1 kilo ui (€1)
2 pakken van 450 gram diepvries boerenkool (€1,20)
100 gram sesamzaad (€1)
1 fles zonnebloem olie (€1)
Totaal: €9,60
Ik ben zelf niet zo van het zo goedkoop mogelijk. Ik was wel benieuwd wat het zelfde lijstje zou kosten als je alles bio zou kopen. Dit zijn de prijzen van EKOplaza.

1 pak bloem (€2)
1 kg droge peulvruchten zoals linzen, bonen en kikkererwten(€3)
500 gram zilvervliesrijst (€1,50)
300 gram pindakaas (€2,50)
2 kilo wortels (€4)
1 kilo ui (€2)
2 pakken van 450 gram diepvries boerenkool (€4)
100 gram sesamzaad (€1)
1 fles zonnebloem olie (€4)
Totaal: €24

Toch 2,5 keer zo duur. Het kan vast iets goedkoper, zeker als je wat grotere verpakkingen koopt, maar het scheelt toch best veel. Een groot deel van mijn inkopen doe ik bio. Dat wil ik ook blijven doen. Ik schrik soms wel van het bedrag dat ik moet betalen (inmiddels schrik ik niet meer, maar denk ik toch: dat is best veel, is dit eten 10 cd's waard?)

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr jun 07, 2013 12:50

Rick schreef:Ik ben zelf niet zo van het zo goedkoop mogelijk.
Ik ook niet per se, normaal geven wij met twee personen 70 à 90 euro per week uit aan boodschappen, waarvan een deel bio is. Maar ik vind het wel prettig om te weten dat je ook met heel weinig geld een redelijk gezonde basisvoeding kunt samenstellen. Er zijn nu eenmaal situaties waarin je geen keus hebt, en MOET besparen op dit soort dingen. Verder vind ik het gewoon een interessant concept om mee bezig te zijn, beetje creatief puzzelen.

Best schokkend dat het bij de natuurwinkel 2,5 keer zo veel kost allemaal. Dat zal voor een deel ook wel komen omdat de productie en verkoop kleinschaliger is, niet alleen door de alternatieve landbouwmethoden.

Overstand

Bericht door Overstand » vr jun 07, 2013 13:01

ik ben ook altijd donders veel geld kwijt :( omdat ik alles bio doe. ik herinner me dat ik sinds na de paar maanden dat ik vegan was, niets niet-bio heb gegeten, ook niet bij anderen of zo.

en dat geld is niet eens het ergste, zo bio is het niet eens omdat superovergrote deel van de wereld pesticiden gebruikt, waardoor naar bio overwaait,

en dan ergste waarom ik mij altijd zo kut voel, omdat alles zo duur is :( zijn de gepatenteerde zaden van bedrijven zoals Monsanto. Dat ik bio haal wil niks zeggen over de zaden waaruit de groenten/fruit groeit.

Oh Martine toch :D ik was waarschijnlijk paar keer heen en weer gegaan naar een warm land door het jaar heen met dat tientje per maand

leuk topic

jet
Moderator

Bericht door jet » vr jun 07, 2013 20:38

Iemand die ik ken heeft een aantal keren in Groot Brittannie de uitdaging 'a pound per day' gedaan.
Hij geeft aan dat het zoeken naar alternatieven en het op de fiets door de stad ploegen om niet boven je pond uit te komen eigenlijk ook een boel kosten.
De meeste mensen vergeten namelijk vaak dat tijd ook 'geld' is, althans, dat je met zoekwerk dus ook veel tijd kwijt kunt zijn, en dat gaat af van de tijd die je dan ergens anders aan kunt besteden.

Overigens ben ik benieuwd naar een recept voor hartige muffins! Ik ben een slechte ontbijter, en als ik iets lekkers kan ontbijten dan lukt het misschien nog wel.... (met name als ik het onderweg kan 'wegwerken' ipv er tijd thuis aan te besteden). Heb je een recept daarvoor Martine?

Zelf probeer ik wel veel bio te kopen, maar ik ga geen 6 winkels af.
Dat betekent automatisch dat ik waarschijnlijk ook meer geld kwijt ben dan ik kwijt zou zijn wanneer ik meer verschillende winkels zou opzoeken.
Ik probeer wel gebruik te maken van aanbiedingen, dus als ik iets zie dat in de aanbieding is, dan koop ik 'vooruit'. Dat laatste kun je niet doen als je de 'pound per day' doet, maar zelf vind ik het wel relaxt dat ik ook een voorraadkast heb waar nog wat in zit waar ik uit kan putten.
Datzelfde doe ik trouwens ook bij winkels waar ik niet zo vaak kom. Dan sla ik in 1 keer een grote slag zeg maar. En dat betekent ook wel eens dat ik dingen koop waarvan ik later vergeten ben dat ik ze had :( En dat vind ik wel weer jammer. Dus tegenwoordig probeer ik wat meer voor mezelf bij te houden wat ik allemaal in huis heb (en vooral ook wààr het staat :mrgreen: ).

Ik probeer in elk geval ook veel mensen duidelijk te maken dat veganistisch niet per definitie ook duur is (dat wordt namelijk vaak wel gedacht, want vleesvervangers zijn immers duur.... *zucht*)

Overigens probeer ik ook zelf groenten te verbouwen. Tomaatjes lukt aardig, en kruiden ook nog wel, maar de rest nog niet echt (mn tuin moet nog 'van de grond komen'. Verder probeer ik ook te ruilen met andere mensen: ik heb rabarber in de tuin, en ik kan er zelf niet tegen eten. Dus deel ik dat aan bekenden en vrienden uit die dan op hun beurt weer dingen aan mij geven (zelfgekweekte peren ofzo). Op die manier kost het leven ook een stuk minder! :mrgreen:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma jun 10, 2013 13:08

jet schreef:Iemand die ik ken heeft een aantal keren in Groot Brittannie de uitdaging 'a pound per day' gedaan.
Hij geeft aan dat het zoeken naar alternatieven en het op de fiets door de stad ploegen om niet boven je pond uit te komen eigenlijk ook een boel kosten.
Dat is zeker waar. Het wordt wel minder tijdsintensief naarmate je grotere hoeveelheden in één keer kunt kopen. 10 euro per week is makkelijker dan 1,40 per dag. Stel dat je meteen nadat je je salaris/uitkering krijgt een (halve) dag uit trekt om voor 40 euro basisvoedsel te kopen voor de rest van de maand, dan bespaar je volgens mij niet alleen maar geld, maar ook tijd. Bovendien weet je dan zeker dat je voor de rest van de maand genoeg eten in huis hebt.
Overigens ben ik benieuwd naar een recept voor hartige muffins! Ik ben een slechte ontbijter, en als ik iets lekkers kan ontbijten dan lukt het misschien nog wel.... (met name als ik het onderweg kan 'wegwerken' ipv er tijd thuis aan te besteden). Heb je een recept daarvoor Martine?
Ik maak wel vaker hartige muffins. In 500 Vegan Recipes staan bijvoorbeeld twee hele lekkere recepten, maar die vragen wel om wat speciale ingrediënten. In het kader van deze draad heb ik een wat simpeler recept bedacht. Je kunt natuurlijk zelf lekker variëren met de gebruikte kruiden, zaden en groente.

Voor ongeveer 15 muffins:
1 kop = 240 ml = een flinke koffiemok

2 koppen bloem of volkoren/gebuild tarwemeel
1/2 kop zaden (sesam/pompoenpit/zonnebloempit)
3 theelepels bakpoeder (1 zakje)
2 theelepels gemalen komijnzaad
2 theelepels garam masala
1 theelepel knoflookpoeder
3/4 theelepel zout
1 kop diepvries spinazie of boerenkool, ontdooit en uitgelekt
1 3/4 kop water of plantaardige melk
6 eetlepels olie of pindakaas (of een mengsel daarvan)
1 kop geraspte wortel

Meng in een kom alle droge ingredienten. Meng in een andere kom de spinazie, water en pindakaas. Doe het natte mengsel bij het droge, meng tot al het meel nat is en schep dan de wortel erdoor. Verdeel over muffinbakjes en bak ongeveer 25 minuten op 180 graden.
Overigens probeer ik ook zelf groenten te verbouwen. Tomaatjes lukt aardig, en kruiden ook nog wel, maar de rest nog niet echt

Dat is ook een goede manier van geld besparen inderdaad, net als wilde planten zoeken om te eten (zevenblad, paardenbloem, bramen, kastanjes etc.), maar het kost ook relatief veel tijd.

jojo

Bericht door jojo » ma jun 10, 2013 13:48

Wij hebben een lange tijd het moeten doen van €70,- per week met z'n vieren en daar zat dan alles bij in; ook de kleren....pfffftt........ dat was winkel in....winkel uit...... op de markt éérst alles bij langs en dan bij soms wel zes verschillende kramen je eten kopen..... Aan de ene kant vond ik het wel een leuke sport, maar later brak het me wel op..... úren per dag bezig...... bah.... en mijn lijf ging ook protesteren; méér last van mijn reuma..... Nu leven we van €100,- per week met z'n vieren en de kinderen hebben hun eigen krantenwijk, dus die kopen veel van hun kleren zelf. Nog steeds geen vetpot, maar goed te doen en blijven opletten waar je koopt en de aanbiedingen bij langs (wel mee opppassen.... soms kocht ik uiteindelijk meer dan ik anders zou hebben gedaan en was het dus eigenlijk duurder)

jet
Moderator

Bericht door jet » ma jun 10, 2013 19:05

Dat is ook een goede manier van geld besparen inderdaad, net als wilde planten zoeken om te eten (zevenblad, paardenbloem, bramen, kastanjes etc.), maar het kost ook relatief veel tijd.
Zevenblad hoef ik niet om te zoeken, dat heb ik in overvloed in de tuin :mrgreen:
En paardebloem heb ik ook, evenals allerlei andere onkruidjes.....
Bramen zou ik ook graag willen (ik heb straks een doorgangetje waar ik hoop dat egels door kunnen (en zullen) komen en daar mag best braam overheen groeien, maja....) en eigenlijk zou ik graag een vlierbes in de tuin willen :mrgreen:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Sybine
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sybine » wo jun 12, 2013 8:00

Op de manier waarop het hierboven beschreven wordt kun je denk ik best voor weinig geld relatief gezond eten.
Probleem zit hem na een tijdje denk ik in de variatie. Zou een goedkoop basismenu op een gegeven moment niet heel 'saai' worden en misschien voedingstechnisch gezien ook wel eenzijdig?

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo jun 12, 2013 9:13

Sybine schreef:Op de manier waarop het hierboven beschreven wordt kun je denk ik best voor weinig geld relatief gezond eten.
Probleem zit hem na een tijdje denk ik in de variatie. Zou een goedkoop basismenu op een gegeven moment niet heel 'saai' worden en misschien voedingstechnisch gezien ook wel eenzijdig?
Een beetje saai wordt het waarschijnlijk wel, hoewel je natuurlijk kunt varieren met welke peulvruchten, granen etc. je koopt en welke kruiden je gebruikt.
Voedingstechnisch is het volgens mijn berekeningen vrijwel compleet, alle stoffen die je nodig hebt zijn in voeldoende mate aanwezig (behalve B12, D en in mindere mate calcium). Verdere variatie is dus voedingstechnisch overbodig.

Marla

Bericht door Marla » wo jun 12, 2013 9:59

Volgens mij is variatie altijd wel beter hoor. Op papier haal je misschien wel alles, maar er zijn ook stoffen die het voedingscentrum niet meeneemt in de berekeningen maar die toch belangrijk zijn.

Ik zou het in ieder geval niet kunnen, een week lang alleen wortelen en boerenkool als groente. Ga je het uitproberen Martine? Ik ben wel benieuwd :)

Oh ja, wat biologisch betreft: volgens mij kun je beter in de reguliere supermarkten bio dingen kopen, die zijn vaak goedkoper dan de dingen in de Ekoplaza.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo jun 12, 2013 10:08

Ja, een beetje meer variatie zal inderdaad wel iets gezonder zijn, maar ik denk echt niet dat het zo veel uitmaakt. De stofjes die het voedingscentrum/cronometer niet meerekent zitten waarschijnlijk ook in bepaalde mate wel in het basismenu. (Disclaimer: ik ben natuurlijk totaal niet opgeleid als dietist, dus hecht niet te veel waarde aan mijn uitspraken :shock: )

Ik ga het denk ik wel een keer proberen, in ieder geval één week. Eerst de recepten nog wat beter uitwerken, dan maak ik er een artikeltje over voor Vegetus. Mijn vriend vindt het onverwachts toch ook wel een leuk idee. De echte uitdaging zou natuurlijk zijn om een maand of langer zo te eten, dan wordt het op een gegeven moment wel heel saai denk ik.

Marla

Bericht door Marla » wo jun 12, 2013 11:06

Ik denk dat je op het gebied van aminozuren nog best wel wat tekort kan komen. Het voedingscentrum kijkt alleen naar de hoeveelheid eiwitten toch, niet naar de samenstelling daarvan? Als je voornaamste eiwitbron peulvruchten zijn dan vraag ik me af of je alle essentiele aminozuren wel binnen krijgt. Voor een weekje maakt dat waarschijnlijk niet zoveel uit maar als je altijd zo eenzijdig eet dan denk ik niet dat het heel gezond is.

Ik denk dat als je sommige dingen groot inkoopt (rijst, aardappelen, peulvruchten, meel, noten en zaden) dat je dan iets meer kunt varieren, ook qua groenten, en toch redelijk rond dat bedrag uit kan komen.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo jun 12, 2013 12:27

Cronometer rekent ook de essentiele aminozuren voor je uit. Door de combinatie van granen en peulvruchten in het basismenu krijg je alle aminozuren voldoende binnen, van de meeste 200% ADH of meer, en van methionine 170%.

En inderdaad, als je groot inkoopt en boodschappen doet bij markten en molenwikels etc, dan kun je zeker gevarieerder en misschien ook nog goedkoper eten dan wat ik hierboven voorstel. Maar ik vind het ook wel een bepaalde charme hebben om een weekje met supermarkt-ingrediënten te werken.

Eef

Bericht door Eef » do jun 13, 2013 13:17

Martine schreef:De meeste Nederlanders kopen voornamelijk of uitsluitend niet-bio, en die raken over het algemeen niet vergiftigd, dus ik maak me er niet zo veel zorgen over. Zie ook dit artikel (in dit topic liever geen discussie over de meerwaarde van biologisch). Als je moet kiezen is het denk ik veel belangrijker is om voldoende voedingstoffen binnen te krijgen dan om bio te eten.
Sorry dat ik hier nog even op reageer, maar biologisch eten heeft niet alleen te maken met de eigen gezondheid (en al die bestrijdingsmiddelen op je voeding is echt niet gezond, of je je er nu zorgen over maakt of niet 8) ), ook met het milieu en dierenwelzijn. Dat laatste is ook bij plantaardige voeding relevant, want voor niet biologische groenten, granen etc. worden o.a. veel insecten gedood met chemische bestrijdingsmiddelen. Denk hierbij bijv. aan de daling van het aantal bijen. Al die bestrijdingsmiddelen zijn ook slecht voor de mensen die op het land werken.
Daarbij steun je door zo goedkoop mogelijk in te kopen, de grote bedrijven die o.a. dierproeven doen voor bijvoorbeeld hun cosmetische producten, de aarde uitputten en hun werknemers slecht behandelen.
Nestle bijvoorbeeld steelt water van arme mensen in derde wereldlanden om het dan hier te verkopen.
Unilever - een asociale multi-national - pleit nu ineens heel hypocriet voor meer geld tegen honger. Uiteraard moet de overheid dat doen, zij incasseren liever dik voor zichzelf. Waarschijn kan Unilever in hun eentje de hongersnood oplossen, maar goed :roll:

Mij lijkt het - uiteraard als je daar geld voor hebt - beter om daar niet aan mee te doen en positieve initiatieven/(kleine) bedrijven met idealen te steunen door je boodschappen bij een natuurwinkel of rechtstreeks bij de bio (landbouw)boer te doen (of zelf te verbouwen!).
Ook daar zijn niet alle producten perfect, maar het milieu heeft er minimaal onder geleden en bij de natuurwinkel zijn er veel meer fair trade producten te vinden.

Neemt niet weg dat dit een goed topic is voor vegans die wat minder te besteden hebben (y)

Plaats reactie