Gezond eten voor €10 per week

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Re: Gezond eten voor €10 per week

Bericht door Annikka-Ayla » ma sep 02, 2013 19:02

Ik doe niet mee met de challenge, dat is met mijn gezondheid niet zo handig. Glutenvrij bv is al een stuk duurder.
Maar ik heb een studentenzoon die vaak met 20 euro uitkomt met eten. Soms eet hij als ontbijt pasta met witte bonen in tomatensaus. Kost bijna niks en het vult lang. Met wat extra kruiden is er best een eetbaar gerecht van te maken.

Ananas
Leefwijze: veganist

Bericht door Ananas » vr sep 06, 2013 8:04

En hoe gaat het bij de andere low budgetters?

Ik ben iets meer gaan eten en kwam 2 dagen boven de 2 euro uit... moet omlaag ;-)

Wel heb ik uitgerekend van gisteren wat ik binnenkreeg aan voedingsstoffen. Het viel me alles mee! Genoeg eiwit en aminozuren, ijzer, zink en B-vitamines. Alleen choline en vitamine E waren laag, maar ik at gisteren dan ook geen pindakaas. Calcium was wel best laag (600mg) maar ja sesamzaad is niet in álle maaltijden lekker... Ohja ik had ongeveer 1700 kcal, wat ik best netjes vind. Merk dat het lastig is om veel calorieën te eten voor <2 euro per dag!!

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » zo sep 08, 2013 16:00

Hier gaat het wel oké! Ik houd nu alleen niet zo precies bij wat ik allemaal eet dus weet niet wat ik precies kwijt ben. Dat wil ik volgende week weer wat beter gaan proberen. Ik vind het wel leuk om die hele eetdagboeken met prijzen erbij te lezen! :)

Oh, en omdat ik extra zuinig met ingrediënten wilde doen moest ik vandaag ineens een hoop dingen (oa tofu, courgette die zacht was geworden) opkoken omdat ze anders zouden bederven. :roll: Da's natuurlijk ook weer niet de bedoeling.
Ik heb wel bouillon gemaakt van restjes groenten, en na een tip op Martine's blog heb ik de onderkantjes van m'n prei in een bakje water gezet in de hoop dat die weer aangroeien dus dat zijn wel goede manieren om restjes te benutten :)

Ananas

Bericht door Ananas » wo sep 11, 2013 6:39

Ja er gaat wel wat tijd in zitten hè die hele BudgetChallenge... tis dat ik sinds kort weer veel in het OV zit, dat is er wel een mooi momentje voor om even alles op te sommen.

Maar so far bevalt het me goed, ik zit nu al een paar dagen rond de 1,50 per dag dus dan zou je toch ongeveer op een 10-tje per week uitkomen. Alleen heb je dan zelden iets lekkers, een lekker drankje ofzo.

Ik leer wel goede gewoontes van deze maand. Zoals weer een pot thee trekken van 1 zakje i.p.v. 1 kopje, een beetje vooruit denken wat er zoal op het menu zal staan gedurende de week (scheelt ook veel tijd in boodschappen doen!) en creatief met euroshopper curly kale. Alleen in het sociale aspect is het vrij lastig als je écht zo weinig hebt, wat Vera ook omschreef: http://veganvera.blogspot.nl/2013/09/et ... nheid.html

Als je dacht dat veganisme een sociale handicap was... nou veganism on a budget nog veel erger ;)

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo sep 18, 2013 8:42

Deze week probeer ik echt te eten voor maar € 10. Ik ben maandag begonnen en tot nu toe gaat het goed. Maandag voor € 1,20 gegeten en gisteren voor € 1,35. Het is wel voortdurend puzzelen. Ik wordt er nogal obsessief van, en dat lijdt nogal af van mijn werk. Ook het gebrek aan lekkers breekt me een beetje op, hoewel de smaak van de maaltijden me erg meevalt. Met een beetje creativiteit kun je nog best lekker koken voor 40-50 cent per portie. Ik probeer voorlopig iedere dag onder de 1,40 uit te komen, om een beetje te 'sparen' voor wat extra luxe aan het eind van de week.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Ananas

Bericht door Ananas » wo sep 18, 2013 16:18

Ja het is lastig om lekkere dingen te eten hè voor zo weinig geld! Heb je vaak een knorrende maag? Dat had ik heel erg in de eerste paar dagen, toen at ik ook echt weinig. Nu eet ik dagelijks 2 zelfgebakken muffins, en op college 4 sneden roggebrood als lunch wat wel goed vult. Maar alles bij elkaar tikt toch wel aan op een dag, ik vind het nu eigenlijk lastig om nog onder de 1,70 per dag te komen.

En ik heb de laatste dagen erg last van een opgeblazen gevoel, ik denk omdat ik nu voor mijn doen veel brood & granen eet (want goedkoop). Ik wil vrijdag een goedkope linzen-lunchsalade maken. Vind het wel jammer dat ik niet zo goed tegen (rogge)brood kan want het is zo lekker cheap, compact en voedzaam.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo sep 18, 2013 16:41

Ik eet op zich wel genoeg, dus een knorrende maag heb ik niet zo'n last van. Ik heb inderdaad muffins gebakken en ik eet ook een stevig ontbijt, lunch en avondeten.

Desondanks ben ik een beetje geobsedeerd door hoeveel ik kan eten op een dag, en wat dat dan kost, omdat ik per se onder die € 1,40 wil blijven (het strebertje in mezelf... :oops: ). Een beetje zoals iemand met een eetstoornis die obsessief zijn calorieën telt. Niet zo gezond. Ik ga dit absoluut niet langer dan een week zo doen.

Het helpt ook niet dat mijn menstruatie morgen begint. Dan wil ik sowieso veel eten in mijn mond stoppen. Meestal eet ik dan een paar grote wortels, maar die kosten 10 cent per stuk... Ik kan wel heel veel zelfgebakken naanbrood gaan eten (kost bijna niks), maar dan ben ik volgende week een kilo zwaarder, en dat is ook weer niet de bedoeling!

Van de granen heb ik niet zo'n last. Ik eet juist relatief veel peulvruchten in vergelijking met normaal, en dat merk ik wel. Winderigheid enzo... :(

Ik ga fijn een grote pan avondeten koken!

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma sep 23, 2013 16:41

Het is gelukt! (afgezien van een beetje overbodig smokkelen op zondag) Het is me eigenlijk goed meegevallen wat je nog kunt eten voor € 1,40 per dag/ € 10 per week, maar zoals ik hierboven ook al zei, werd ik wel helemaal gestoord van het rekenen de hele dag.

Ik heb hier over mijn ervaringen geschreven: http://vegetus.nl/budgetchallenge-week- ... voor-e-10/

Veggie93

Bericht door Veggie93 » wo sep 25, 2013 20:19

Leuk stukje Martine! (y)
Treat others how you would like to be treated.

Marla

Bericht door Marla » do sep 26, 2013 9:11

Leuk stukje Martine! Hoe vond je trouwens 't Wethoudertje?

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do sep 26, 2013 13:14

Marla schreef:Leuk stukje Martine! Hoe vond je trouwens 't Wethoudertje?
Thanx :)

Het Wethoudertje was leuk. Je kunt er fijn zitten, de bediening is vriendelijk en op de hoogte van veganisme, de frietjes en snacks zijn goed gebakken en lekker knapperig. Jammer dat ze geen vegan mayo hebben, maar met ketchup smaakte de friet ook goed. Ik had nam uit nostalgie een kroket en David had loempia's met chilisaus. Allebei erg lekker.

Marla

Bericht door Marla » do sep 26, 2013 14:25

Ik woon er vlakbij en kom er dus ook af en toe, wij nemen eigenlijk altijd hetzelfde: patat met ketchup, kroket en samen een grote groene salade. Die salade is ook erg lekker! We komen er ook wel eens met een grote groep, allemaal vegans en we hebben wel eens gevraagd of ze niet ook vegan mayo zouden kunnen regelen. Ze zouden het uitzoeken maar dat is inmiddels ook al weer maanden geleden dus ik denk niet dat het er van komt. Ik ga maar eens een berichtje sturen om het nog een keer te vragen, en ga meteen vragen of ze niet wat producten van de vega slager zouden willen serveren (kipspiesje met satésaus ofzo, hmm).

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do sep 26, 2013 14:59

Marla schreef:we hebben wel eens gevraagd of ze niet ook vegan mayo zouden kunnen regelen. Ze zouden het uitzoeken maar dat is inmiddels ook al weer maanden geleden dus ik denk niet dat het er van komt. Ik ga maar eens een berichtje sturen om het nog een keer te vragen, en ga meteen vragen of ze niet wat producten van de vega slager zouden willen serveren (kipspiesje met satésaus ofzo, hmm).
Goed idee! Zou het helpen om ze een lijstje vegan mayo's te geven of een recept voor veganaise op basis van sojamelk? Eventueel wat meenemen naar de zaak zodat ze kunnen proeven? De vegetarische snackbar in Den Haag heeft voor iedereen zelfgemaakte vegan mayo. Misschien zou 't Wethoudertjes zelfs geld kunnen besparen door over te stappen op zelfgemaakte veganaise, want bio eier-mayonaise is vast niet goedkoop.

Thaa
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Thaa » zo nov 10, 2013 21:26

Nice volgen dit! :)

Brent

Bericht door Brent » ma nov 11, 2013 11:43

Voor €10 per week kan ik mijn dieet niet gezond houden.
Ik eet vrijwel alleen groenten, wortelen, knollen, fruit, zaden en noten.
Alleen als ik na 4 uur op de markt door de afvalbakken zou gaan zoeken (al wel overwogen) zou het me kunnen lukken.

Nu ben ik schat ik zo'n €50 tot €60 euro per week kwijt en daar zit nauwelijks iets biologisch bij.
Een eigen moestuin met kasje zou een uitkomst zijn, maar voor fruitbomen duurt het lang voordat je kunt gaan oogsten en ik ben nogal verhuizerig.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Overstand

Bericht door Overstand » do nov 14, 2013 9:17

ik nee, ik 200 euro per maand

maar sommige maanden schiet het uit,

Im caught up

caught up in the mix an' shit

Ik heb zoveel bewondering voor sommigen hier :)

sometimes I dont know what the fuck to do

Sandra

Bericht door Sandra » do nov 14, 2013 16:11

Ik gaf ca. € 20,00 per week aan boodschappen uit (inclusief toiletpapier/wasmiddel etc) en zit daar nu iets onder. Ik merk dat Vegan eten (of bijna volledig Vegan eten, morgen afspraak bij dietiste, jee!) goedkoper is. Ik haal fruit bij wat tuinders hier in de buurt (deed ik al) en de overige boodschappen haal ik bij Lidl (vooral groente is daar een stuk goedkoper) en af en toe iets bij AH/Deen.

Ananas

Bericht door Ananas » do nov 14, 2013 18:11

Ja fijn hè :-)

Sandra

Bericht door Sandra » do nov 14, 2013 18:29

Jaaaa! Een aantal kennissen van mij staan nogal sceptisch tegenover volledig plantaardig eten, 1 van hun argumenten om het vooral niet te doen is "joh dat is hartstikke duur" kan ik hierbij van tafel vegen ;-) (verder volg ik het motto: we agree to disagree :mrgreen: :mrgreen: ).

Sandra

Bericht door Sandra » ma dec 09, 2013 12:05

Ik kwam via via op deze website terecht, leuk artikel, past wel mooi bij dit topic:

http://jongesla.com/2013/11/30/eten-voo ... o-per-dag/

Ze heeft ook vegan recepten op haar blog staan:

http://jongesla.com/overzicht/

Plaats reactie