Gezond eten voor €10 per week

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
Ananas
Leefwijze: veganist

Re: Gezond eten voor €10 per week

Bericht door Ananas » ma dec 09, 2013 20:32

Oh leuk!

Wel typisch dat ze schrijft dat ze denkt dat vegan onmogelijk is op dat budget... zal er nog ff een linkje naar m'n blog bij zetten ;-)

Brent

Bericht door Brent » di dec 10, 2013 9:28

Ik ben er volledig van overtuigd dat gezond vegan eten in het geheel niet goedkoper is dan met dierlijke voeding erbij. En dat komt omdat dierlijke voeding veel te goedkoop wordt geproduceerd zonder de enorme milieuschade erin door te berekenen.

Een vegan dieet met vooral granen, bonen en de goedkopere groenten is weliswaar goedkoop, maar zeker niet gezond te noemen.
Je kunt er prima op overleven dat wel.
Maar wil je echt profiteren van de maximale voordelen van alkalisch (niet verzurend) en levend nutrientrijk eten, dan eet je vooral fruit en groenten en granen en bonen in geringe mate en is een belangrijk deel van je voeding rauw of in ieder geval niet verhit.

Het is vrij gemakkelijk om te beknibbelen op je voeding, ik heb dat jarenlang ook gedaan.
Maar iedereen weet hoe absurd duur de zorgkosten zijn als je eenmaal kwalen en aandoeningen gaat ontwikkelen omdat je je organen je leven lang onder druk hebt gezet.
Ik doe het dus niet meer dat beknibbelen op mijn eten.
Alhoewel, ik eet lang niet vaak genoeg biologisch eten.

Het is een grote onrechtvaardigheid dat goedkoop bespoten eten kan profiteren van onze overheidssubsidies en dat biologisch peperduur is in plaats van een klein stukje duurder.
Het is net als met die zwaar vervuilende massaal opgevoerde scooters die maar niet aangepakt worden, onze overheid is niet serieus geinteresseerd in onze gezondheid, wel vooral in de portemonee van de ondernemers.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Arjan
Leefwijze: pescotarier

Bericht door Arjan » do dec 12, 2013 19:04

Respect voor deze thread en jullie inzet in het experiment en de terug koppeling, erg bruikbaar op al een paar punten zag ik zo vluchtig.

Helaas is mijn persoonlijke missie niet haalbaar binnen het system van 10, maar deze thread ga ik heel minitieus doorlezen vannacht op zoek naar waar het allemaal economischer kan.

Succes, Arjan.

EDIT : Deze wilde ik jullie niet ontzeggen past te goed in deze topic:
http://nutritionfacts.org/video/superfood-bargains-2/

Rode kool is het enige eten waar mijn keel tegen protesteerd echter, ben er niet allergisch voor maar ik kan het gewoon niet doorslikken ook al kauwde ik er 10 minuten op. Nu 25 jaar na laatste poging kan ik het wel een keer weer proberen natuurlijk ^^ , misschien lukt het rauw wel. Als het lukt mischien een te groot voordeeltje om te laten liggen.

Sas

Bericht door Sas » ma apr 14, 2014 1:10

Heel interessant. Zelf eet ik ook vrij goedkoop, rond de 25 euro per week. En daar eet ik heel goed van!

Ik snap sowieso niet dat iemand naar een voedselbank moet. Iedereen heeft wel 10 euro per week beschikbaar. Ik denk misschien uit gewoonte? verplicht vlees willen eten, dat soort dingen. Ik heb wel eens zo'n voedselpakket bij een vriendin gezien, maar dat zat vol met ongezonde producten, waarvan het merendeel was verpakt waar je absoluut geen gerecht van kon maken. Ik heb haar toen meegenomen naar de supermarkt om goed voedsel te kopen en het voor haar betaald om lekker samen te gaan koken. En dat koken, dat moet je leren. Ze kon dat niet zo goed, en ja, dan ben je afhankelijk.

Ik denk dat je met 10 euro echt wel een week kunt eten. Ja, het oog wil ook wat, maar je kunt echt wel overleven van een paar euro.Tenzij je wilt schranzen en verplicht vlees wil eten, wat ook hartstikke duur is.

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » di apr 15, 2014 19:09

Mensen die bij de voedselbank zitten zijn vaak niet alleenstaand. Dit betreft vaak gezinnen! Dan heb je toch iets meer nodig. Je kan niet bij mensen in de portemonnee kijken of wel? Want met een 10tje per week een heel gezin voeden wordt toch echt wel wat lastig.
Je kunt niet alle voedselbankgangers op 1 hoop gooien.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di apr 15, 2014 19:52

Ik heb vorig jaar een week gegeten voor €10 (zie boven). Het kan wel, maar het is echt moeilijk. Met twee of meer mensen eten voor €10 kan denk ik alleen als je veel producten gratis krijgt en/of voornamelijk goedkope graanproducten eet (rijst en witte bloem). En je moet inderdaad kookskills (en tijd!) hebben om met zo'n budget nog lekkere dingen te maken.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Brent

Bericht door Brent » wo apr 16, 2014 8:21

Het is nu lente dus er is weer wild fris eetbaar groen in de natuur.
Met het wildplukboek kun je nu dus veel geld besparen op je groenten.
En je bent meteen even het dorp of de stad uit bij het zoeken.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

sillygirl

Bericht door sillygirl » wo apr 16, 2014 8:32

Ik vind het makkelijk oordelen om te zeggen dat anderen wel voor 10 euro per week kunnen eten, als je het zelf ook niet doet.
Het ligt er ook aan hoeveel tijd iemand heeft om alle verschillende winkels en markten af te lopen voor aanbiedingen, om alles van scratch zelf te maken, etc. en dan nog steeds zul je met minder inkomen gedwongen zien om veel witte granen en weinig groenten en fruit te gaan eten. Gewoon omdat bijna alles wat gezond is, duurder is, en als je armoedig bent wil je calorieen voor je geld, geen vitaminen, wnat die laatsten vullen niet.

Ik denk dat niemand hier veel witte rijst of wit brood zou willen eten, omdat we eigenlijk denken dat dat niet gezond is, dus dan is het ook niet logisch om te zeggen dat die voedselbank-gezinnen er maar genoegen mee moeten nemen. Ook al denk ik dat ze dat allang doen, en evengoed moeilijk rondkomen.

Brchj

Bericht door Brchj » wo apr 16, 2014 11:21

Brent schreef:Het is nu lente dus er is weer wild fris eetbaar groen in de natuur.
Met het wildplukboek kun je nu dus veel geld besparen op je groenten.
En je bent meteen even het dorp of de stad uit bij het zoeken.
Dit vind ik dus echt interessant! Ik pluk wel paardebloem, en zevenkruid groeit als een malle in mijn tuin, brandnetel alleen als het veilig staat (dus niet waar honden plassen), maar veel verder kom ik niet.
Wil hier graag meer over weten!!
Lieve Nugget! <3
Clover

Brent

Bericht door Brent » do apr 17, 2014 21:03

Ik kocht dit boek vorig jaar.
Er is van alles eetbaar in het wild, maar veel moet je wel plukken als de blaadjes nog jong zijn.
Nu is dus de beste tijd.

http://www.bol.com/nl/p/het-grote-wildp ... 009984310/

Het is wel een beetje een zwaar boek om zomaar even bij je te dragen en goedkoop is het ook al niet.
Maar ik ben blij dat ik het heb.

Sas

Bericht door Sas » vr apr 18, 2014 16:03

MBVegan31 schreef:Mensen die bij de voedselbank zitten zijn vaak niet alleenstaand. Dit betreft vaak gezinnen! Dan heb je toch iets meer nodig. Je kan niet bij mensen in de portemonnee kijken of wel? Want met een 10tje per week een heel gezin voeden wordt toch echt wel wat lastig.
Je kunt niet alle voedselbankgangers op 1 hoop gooien.
Ik oordeel daar ook niet over. Ik weet wel dat je in Nederland via de Wet altijd kunt terugvallen op steun. De Wet verplicht dat iedereen de basisvoorziening kan betalen.
Laatst gewijzigd door Sas op vr apr 18, 2014 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Sas

Bericht door Sas » vr apr 18, 2014 16:12

Brent schreef:Ik kocht dit boek vorig jaar.
Er is van alles eetbaar in het wild, maar veel moet je wel plukken als de blaadjes nog jong zijn.
Nu is dus de beste tijd.

http://www.bol.com/nl/p/het-grote-wildp ... 009984310/

Het is wel een beetje een zwaar boek om zomaar even bij je te dragen en goedkoop is het ook al niet.
Maar ik ben blij dat ik het heb.
Ja, ik heb ook zo'n boek. En toch blijf ik het wel riskant vinden, jij niet?

Er zijn bijvoorbeeld een aantal verschillende planten (ik dacht een stuk of 8?) die de paardenbloem imiteren. Alleen aan het blad kun je het redelijk onderscheiden, maar het blijft lastig als je onervaren bent... vooral met paddenstoelen of bessen. Daar blijf ik gewoon vanaf, zelfs als ik zeker denk te zijn van een eetbare soort.

Ik kwam onlangs een naaldstruik (Venijnboom, Taxus bacatta) Die stond gewoon in een tuin aan de kant van een drukke weg. Levensgevaarlijk voor kinderen. De twijgen en naalden zijn zeer giftig.
Laatst gewijzigd door Sas op vr apr 18, 2014 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Brent

Bericht door Brent » vr apr 18, 2014 16:24

Ja, ik voel me best wel wat onzeker, vooral als er geen bloemen bij zijn.
Maar echt gif proef je wel denk ik (bitter), bessen heb ik nog nooit geprobeerd omdat ik alleen in een vrij kale polder heb gezocht nog.
Paddestoelen probeer ik sowieso niet vanwege mijn straight-edge-neigingen.

Sas

Bericht door Sas » vr apr 18, 2014 16:32

Ik ken ook iemand die bosbessen raapt. Ik blijf het gevaarlijk vinden. Bosbessen groeien heel laag, en kunnen besmet zijn met de vossenlintworm.

Sas

Bericht door Sas » vr apr 18, 2014 16:49

Oja, Brent! ik heb je PM gelezen, ik kan alleen niets terugsturen naar je. Het programma zegt dat je geen PM's wilt/kunt ontvangen? Niet dat je denkt dat ik niet wil reageren ofzo... haha!

Brent

Bericht door Brent » vr apr 18, 2014 18:09

Sas schreef:Ik ken ook iemand die bosbessen raapt. Ik blijf het gevaarlijk vinden. Bosbessen groeien heel laag, en kunnen besmet zijn met de vossenlintworm.
Ik had tijdens een fietstocht door Engeland een paar jaar terug heel veel bramen gegeten langs de weg (zonder ze te wassen) en las daarna pas over die vosselintwormen, brrrr.
Mijn pb- en mailinstellingen stonden idd verkeerd zag ik, bedankt dat je me er op wees Sas. :)

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » zo apr 20, 2014 22:04

Daar heb ik nog nooit van gehoord... ik pluk ook altijd bosbessen... ga even er over opzoeken!

jet
Moderator

Bericht door jet » vr mei 02, 2014 12:15

misschien interessant (niet vegan overigens) http://onepoundperday.wordpress.com/about/
Dat is een vriend van me die probeert op 1 pond per dag te overleven. Noodgedwongen zit daar meestal geen vlees bij, maar soms wel ei, dus vegan is het niet...., maar de dingen waar hij tegen aan loopt die hoor ik hier ook regelmatig.
Hij geeft ook vooral aan dat het hem heel veel tijd kost.
Dat was mij ook opgevallen, en ik ben dan ook van het 'tientje per week' af. Daar heb ik bewust voor gekozen. In principe zou ik het kunnen, maar dan moet ik er tijd voor maken, en mijzelf andere dingen ontzeggen (nachtrust bijvoorbeeld, of relax-tijd, omdat ik wel MOET werken....). Bovendien heb ik eens berekend 'hoeveel ik kost per uur' (sorry, klinkt fout :mrgreen: ), en dan kom ik eigenlijk ALTIJD boven de 10 euro uit. Dus ik probeer het zo goed mogelijk te doen met de beperkte tijd en middelen die ik heb, en verder probeer ik zo gezond, milieubewust etc etc te leven, en dat bevalt me eigenlijk prima.....
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Raynak

Bericht door Raynak » vr mei 02, 2014 12:52

Deze is ook wel leuk: http://thousanddollarvegan.wordpress.co ... /02/intro/

Thousand Dollar Vegan. One vegan. One year. One thousand dollars.

"I will spend no more than $1000 to feed myself this year. This breaks down to $83.33 per month, $19.23 per week, $2.74 per day, and $0.91 per meal."

Sas

Bericht door Sas » vr mei 02, 2014 23:14

Ik ben een week geleden begonnen om van 10 euro per week te leven. :)

Plaats reactie